Gå til innhold

8000 i bot for en sprettert, hva med et sverd?


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sverd er jo litt i grenseland. Kan kjøpe en meget sverdlignende machete uten problemer.

Feks https://www.lamnia.com/en/p/38674/knives/cold-steel-latin-d-guard-machete

 

Trenger ikke disp fra politiet og går glatt gjennom tollen. Kilde: bestilte en selv etter en nyhetssak om at politiet ville forby machete

Jeg kjøpte en smidd Katana fra Burma. Skarp som juling.

 

Gikk igjennom tollen uten et problem, eneste de hadde åpnet pakken og kikket på rispulveret som fulgte med.

Noe jeg skjønner godt, da dette var et hvitt pulver :p

 

Så ville de ha endel tusen i toll.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Det som er ulovlig ramses greit opp i Våpenforskriften
 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Sverd tiltenkt som pyntegjenstand er på ingen måte ulovlig.

Sprettert er nevnt særlig i loven, og er generelt ulovlig.

Lenke til kommentar

Det som er ulovlig ramses greit opp i Våpenforskriften

Vel, du forutsetter at politiet forholder seg til lovverket.

HINT: De DRITER i det.

 

Sverd tiltenkt som pyntegjenstand er på ingen måte ulovlig.

Da bare dikter de opp en grunn til å beslaglegge det, og trenger vi å nevne hvor mye som blir beslaglagt som faktisk ikke blir destruert, men ender opp under juletreet til nøff-nøff krapyler? Nei.

 

Sprettert er nevnt særlig i loven, og er generelt ulovlig.

Har hatt to spretterter som politiet har skiti galant i, ved skal vi se... sånn omtrent fire ransakninger som jeg vet om, og to skjulte? (MED stålkuler som ammo rett ved sida av)

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Det som er ulovlig ramses greit opp i Våpenforskriften

 

 

Sverd tiltenkt som pyntegjenstand er på ingen måte ulovlig.

Sprettert er nevnt særlig i loven, og er generelt ulovlig.

 

Pyntegjenstand/kunst kan godt være aktverdig formål.

Men det krever i utgangspunktet at sverden ikkje framstår som eit voldsprodukt.

Mange ekte sverd vil automatisk være voldsprodukt, medan eit pyntesverd som er fastmontert i ei ramme ikkje kan brukast til anna enn å henge på veggen.

Lenke til kommentar

Men det krever i utgangspunktet at sverden ikkje framstår som eit voldsprodukt.

Mange ekte sverd vil automatisk være voldsprodukt, medan eit pyntesverd som er fastmontert i ei ramme ikkje kan brukast til anna enn å henge på veggen.

Mah.

'Voldsprodukt' og voldsprodukt fru Blom, så enkelt er det jo ikke. En øks er vel antagelig det 'beste' 'voldsproduktet' man kan ha, hvis man vil slippe unna med det.

 

Skjønt, HVOR 'produktet' befinner seg i leiligheten kan jo også ha noe å si.

 

I alle tilfeller, skal du ha et sverd så ikke kjøp noe billig 'made in Ching-Chong' hjall, kjøp noe som er laget i begrensede eksemplarer så kan du hevde at det er samler-objekt (som det jo er).

 

...fjøsnissene i purkeriet presterte å dra den klassiske 'han holdt det gjemt bak ryggen'-standardløgnen, når det var snakk om et SVERD som det ikke er mulig på noen måte å holde bak ryggen uten at det er åpenbart - stikker opp bak skuldra, liksom.

 

Var frista til å si til dommeren i saken at 'du, her har jeg et hard-plast øvelsessverd i nøyaktig samme lengde som det ekte sverdet, kan ikke dette purkesvinet ta og holde det ekte sverdet gjemt bak ryggen sin, og så står vi i fem meters avstand fra hverandre, og jeg har plastsverdet mitt i skikkelig forsvarsposisjon med spissen mot bakken, og så teller vi til ti og ser hvem som dreper den andre kjappest?'.

 

...men jeg tror ikke det hadde slått ann.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Har ikke lykkes i å finne en katana - eller naganata - laget av ZDP-169 stål. Har du peil på det?

Så vidt jeg vet er dette knivstål, og for hardt og sprøtt til og lage noe stort ut av? Den store svakheten med ZDP-169 er at den er svak mot "shocks" noe den vil få om den blir brukt som et sverd.

 

Tviler på noen vil bruke slikt dyrt stål for og bare lage en katana som skal se pen ut men ikke kan brukes :p

 

Mitt er standard brettet karbonstål, 1095 om jeg ikke husker feil. Blir mer enn dyrt nok om du skal ha noen med ferdigheter som skal jobbe på det noen dager :p

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er dette knivstål, og for hardt og sprøtt til og lage noe stort ut av? Den store svakheten med ZDP-169 er at den er svak mot "shocks" noe den vil få om den blir brukt som et sverd.

Ah, ja det høres riktig ut, det er antagelig derfor jeg kun har sett den som karambit (indonesisk kampkniv).

Idiot-snuten beslagla en sånn en hos meg:

 

 

 

 

, så jeg bare sendte videoen til etterforskningsdama, og hun bare 'ja vi gjorde en feil (fordi vi er dumme) men du slipper straff hvis du leverer den inn til destruksjon', og jeg bare 'ja bare send seks patruljevogner og let etter den fra muggen kjeller til støvete loft, dere er velkomne men gi beskjed i forveien så kan jeg steike vafler'.

 

Ikke hørt noe mer siden, såeh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...