Gå til innhold

Ingeniøren hadde åtte midlertidige kontrakter på fire år. Så slo retten fast at hun har fast jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg savner er en offentlig debatt hvorvidt midlertidighet hjelper noen andre enn rike bedrifteiere, utdanningsledere, vikarbyråer, helsevesen topper, politikere eller andre med økonomiske maktposisjoner. Det snakkes varmt om å komme inn på arbeidsmarkedet, og at en jobb betyr inngangsport til andre jobber. Men hva da når realiteten er at du kan risikere å gå et liv som midlertidig ansatt eller vikar, uten mulighet for lån eller hjem, som i beste fall får en cv til å se tvilsom ut? Om noen har noen skikkelige gode svar på dette, del dem gjerne. Jeg ønsker å bli motbevist for å ha noe håp om at det finnes noe redelighet igjen i denne verden.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og her ser vi hvorfor midlertidige ansettelser som visse mennesker høyre på det politiske spekter er så uendelig kåte for ikke fungerer. Denne saken er ikke unik.

 

Hva er det du mener ikke fungerer?  

 

Personlig kunne jeg ikke tenkt meg å gå tilbake til de tunge dagene som fast ansatt.  Godt mulig det ikke passer for alle å være innleid, for du må konstant vise at du gjør noe for pengene, mens du som fast ansatt kan komme unna med veldig mye.  Syns nesten bare der er positive ting ved å være innleid på midlertidig basis, ikke minst for personene det gjelder som får større kundskab gjennom mer varierte oppgaver istedet for å sitte å gjøre det samme dag ut og dag inn som fast ansatt. 

Lenke til kommentar

Og her ser vi hvorfor midlertidige ansettelser som visse mennesker høyre på det politiske spekter er så uendelig kåte for ikke fungerer. Denne saken er ikke unik. Se på lærere som er vikar i 3 år, for så å ikke få forlenget kontrakten. Hva skjer etterpå? Arbeidsgiver ansetter en ny ansatt midlertidig i 3 år og sånn fortsetter det. Midlertidighet er nesten like ille som å ikke ha jobb, for du har ingen sikkerhet.

Hilsen en som hadde 1-2 ukers vikarkontrakter i nesten to år før han gikk lei og heller ble voksen student.

 

Høres ut som en ulovlig praksis. Er du innleid over så lang tid, har du faktisk også rettigheter som innleid. Dvs. arbeidsgiver kan ikke terminere kontrakten din og leie inn andre uten videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og her ser vi hvorfor midlertidige ansettelser som visse mennesker høyre på det politiske spekter er så uendelig kåte for ikke fungerer. Denne saken er ikke unik. Se på lærere som er vikar i 3 år, for så å ikke få forlenget kontrakten. Hva skjer etterpå? Arbeidsgiver ansetter en ny ansatt midlertidig i 3 år og sånn fortsetter det. Midlertidighet er nesten like ille som å ikke ha jobb, for du har ingen sikkerhet.

Hilsen en som hadde 1-2 ukers vikarkontrakter i nesten to år før han gikk lei og heller ble voksen student.

 

Høres ut som en ulovlig praksis. Er du innleid over så lang tid, har du faktisk også rettigheter som innleid. Dvs. arbeidsgiver kan ikke terminere kontrakten din og leie inn andre uten videre.

Jeg var den som terminerte den, i frustrasjon. Hadde kontinuerlig jobb i perioden men ble primært hele tiden holdt på ukes kontrakter, med en eller to som varte 1-2 mnd som unntak. Hadde i snitt 50 timers uker, og kunne gå fra å jobbe dag (fra 06:00) til å plutselig jobbe natt (22 og utover) ila samme uke.

 

Unnskyldningen var at jeg skulle kjøre ruter for mennesker som var vekke eller ruter som ikke var dekket opp. Realiteten var at de hadde skrikende behov for arbeidskraft, men det var mer praktisk å slite ut vikarene og erstatte disse (de fast ansatte hadde faste ruter og mer levelige arbeidstider) fremfor å ansette dem.

 

Selskapet er en relativt stor logistikk bedrift i Larvik, men var ansatt av et vikar byrå i en av nabobyene. Det er mulig ting er innafor eller ikke, men bestemte meg da at det var bedre å søke trygghet. Dem som sier midlertidighet er en drøm, vel, dere om det. Jeg foretrekker heller forutsigbarhet.

 

Sorry digresjon, men håper det skaper litt kontekst til det hele uten at det blir sutrekopp stemning fra min side. Har bare veldig forståelse for at midlertidighet er det siste man vil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og her ser vi hvorfor midlertidige ansettelser som visse mennesker høyre på det politiske spekter er så uendelig kåte for ikke fungerer. Denne saken er ikke unik. Se på lærere som er vikar i 3 år, for så å ikke få forlenget kontrakten. Hva skjer etterpå? Arbeidsgiver ansetter en ny ansatt midlertidig i 3 år og sånn fortsetter det. Midlertidighet er nesten like ille som å ikke ha jobb, for du har ingen sikkerhet.

Jeg undres litt over den politiske plasseringen her. De som kjører hardest opp mot grensene for det lovlige (og det anstendige) er statlige foretak. Helsevesenet er nok det mest beryktede, men vitenskapelige assistenter ved universiteter og statlige forskningsinstitutter drives som slaver. Og fra min egen tid i det statlige og det halv-statlige, husker jeg at ledelsen hadde helt andre partikort enn de fra høyresiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg undres litt over den politiske plasseringen her. De som kjører hardest opp mot grensene for det lovlige (og det anstendige) er statlige foretak. Helsevesenet er nok det mest beryktede, men vitenskapelige assistenter ved universiteter og statlige forskningsinstitutter drives som slaver. Og fra min egen tid i det statlige og det halv-statlige, husker jeg at ledelsen hadde helt andre partikort enn de fra høyresiden.

 

Dette kan jeg signere på. Jobbet i privat i mange år, men ble lei og forsøkte meg på en fast stilling i staten innen FoU. Det fikk jeg ikke, innstilt som nr 3 til jobben av 2 mulige, men jeg fikk et vikariat. Det ble hverdagen i nesten 3 år før jeg ble forespeilet fast stilling kun uker før jeg var ute av opprinnelig kontrakt. (På det tidspunktet måtte de uansett ha tilbudt meg fast.) Da jeg endelig fikk et tilbud var vilkårene helt elendige og jeg hadde i praksis valget mellom å si nei og finne nytt på kort varsel, eller ta det og stå i det.

Endret av oceana
Lenke til kommentar

Da jeg endelig fikk et tilbud var vilkårene helt elendige og jeg hadde i praksis valget mellom å si nei og finne nytt på kort varsel, eller ta det og stå i det.

Etter at jeg kom meg over i det private næringslivet opplevde jeg et gledelig unntak: vi sulle ansette flere og jeg kontaktet en forsker jeg kjente. Han hadde gått i årevis på korte vit.ass.-kontrakter, men kort etter at jeg sendte han invitasjon til å søke hos oss fikk han brått fast ansettelse. Tilfeldig? Neppe. Det betyr også at pengene finnes, bare en setter nok trykk på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...