Gå til innhold

Da Jon ikke fant et Dab-adapter som hadde alt han ønsket seg, ble han adapterprodusent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en tiny c10 i en bil i dag siden det var den som fungerer best på orginal-spiller uten aux uttak, men man må bruke tiny sin fjernkontroll for og bytte dab-kanaler, eventuell bluetooth., det at Anywave SRT18 har forhåndsinnstilte kanaler er ganske genialt siden man kan bruke original-spilleren/rattkontrollen til skifte av kanaler uavhengig om det er dab eller fm.

 

står ikke noe om "Service Following" og trafikkinformasjon men regner med at SRT18 har det.

 

Får bare håpe den har en greit antenneforsterker/mottaker og støydempingen er i orden, får vente litt på noen tester før jeg tar en beslutning, men fungerer den blir det nok bytte på meg selv om prisen er 3K.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd at lyden må gå via FM, men Anywave virker som en god løsning for de som ønsker å beholde originalradio og trygg betjening via rattet.

Godt å se et DAB-adapter som ikke er utviklet i Kina med eneste målsetning å levere noe dyrt som gir lyd, og driter i betjeningen. Har mistanke om at det forøvrig kun er Pure i England som designer noe selv i dag. Med Anywave har man tydeligvis tenkt seg godt om for å kunne levere noe unikt.

Riktignok løser Anywave ikke problemet med svake DAB-signaler som flere plasser krever takmontert DAB-antenne for å ikke dette ut, men det vil forhåpentligvis Norkring fikse med flere sendere i løpet av et par år.

 

Tips til nye ekstrafunksjoner og ekstrautstyr:

Bluetooth strømming fra mobilen for eldre biler som ikke har dette innebygget, kjekt for de som ikke har stor datapakke.

Ekstern fjernkontroll med display slik at man slipper å fikle med mobilen mens man kjører.

Mulighet for å pause og spole tilbake i DAB-sendinger slik som på enkelte Pure-modeller, men det krever fjernkontroll og litt bufferminne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MediaDAB var vel en liknende ide som ble solgt i Norge og fikk god omtale, fem-seks år sden. Skjult adapter som sendte via antenneinngangen og ikke trådløst, med valgfri frekvens 87,5 - 99,95 MHz. Kun DAB/DAB+. Men den koblet seg også til signalsystemet Canbus i bilen, slik at kontroller på rattet kunne brukes på de fleste modeller.

 

Var noe vanskelig å sette opp. Dette er da en moderne "gjenoppfinnelse", nå selvsagt styrt via mobil-app.

Lenke til kommentar

Denne likte jeg :D 

 

Men hvordan fungerer den? Sender den 18 DAB-kanaler via hver sin FM-frekvens samtidig?

Ja, det står jo i artikkelen:

Olavsson Neset har satt av 18 frekvenser som hver sender en FM-kanal over antennekabelen til radioen.

 

Gamle kabelanlegg hadde vel også samme løsning for flere kanaler med både radio og TV via en kabel.

 

Edit: Ser dette kan være feil, i følge linken i en post nedenfor så sender den en DAB-kanal på 18 frekvenser samtidig, men med lyd-identifkasjon av valgt FM-frekvens så skifter den til korrekt DAB-kanal.

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kan man lure på hvorfor de som trumfet igjennom Dab/Dab+ ikke laget noe slikt før de presset en løsning på folk.

*De som gud gir et embete/makt gis  (altså  ikke )  også forstand .*

 

 

Også med tanke på galskapen "smart"målere:

https://www.tu.no/artikler/ams-grunder-smartmalerne-er-ikke-saerlig-smarte-det-gjor-det-vanskelig-a-utvikle-losningene-de-skulle-gi-oss/449918

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det smarte "trikset":

"Et lite lydsignal forteller når du bytter kanal på radioen, og adapteret skifter lynfort frekvens, sier Neset"[/size]

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/norsk-bilradio-for-fm-dab-og-nett/447775.[/size]

 

Det vil antagelig bety at det sitter en mikrofon i modulen, og at hver av de 18 FM-senderne sender ut sitt unike lydsignal som identifiserer dem. Når mikrofonen gjenkjenner kodelyden så skifter Anywave til å sende den ønskede DAB/nettradio-kanalen. Da slipper man å sende ut 18 forskjellige kanaler, man sender kun ut en kanal på 18 frekvenser.

Antagelig det samme prinsippet som brukes for måling av lyttevaner, der alle radioprogram har sitt eget fingeravtrykk/lydkode.

 

Innhenting av lytterdata

 

Vi samler inn lyttertall fra radio ved hjelp av måleutstyret Mediemeter, basert på lydkoder som ligger gjemt i sendingene. Signalene er ikke hørbare for mennesker. Måleenheten fanger kun opp disse lydkodene, og kan ikke “høre” eller registrere samtaler eller andre lyder. Indikatorer plassert i hjemmet forteller om lytting foregår i eller utenfor hjemmet. Disse kommuniserer med måleenheten via Bluetooth. Mediemeteret er utstyrt med et GSM-modem som overfører lytterdata til oss hver natt eller når enheten kobles til laderen.

 

Kjører man en lengre ferietur kan det være ønskelig å velge andre kanaler enn de man finner i egen DAB-region, da må man enten frem med mobilen underveis, eller man kunne benyttet en fjernkontroll. Med et ekstra DAB-display kan man også vise mer enn kanalnavnet som vises i RDS-teksten. Man kan også få vite program, artist og sangnavn, signalstyrke, lydkvalitet og i noen tilfeller se bilder.

Lenke til kommentar

Det vil antagelig bety at det sitter en mikrofon i modulen, og at hver av de 18 FM-senderne sender ut sitt unike lydsignal som identifiserer dem. Når mikrofonen gjenkjenner kodelyden så skifter Anywave til å sende den ønskede DAB/nettradio-kanalen. Da slipper man å sende ut 18 forskjellige kanaler, man sender kun ut en kanal på 18 frekvenser.

Antagelig det samme prinsippet som brukes for måling av lyttevaner, der alle radioprogram har sitt eget fingeravtrykk/lydkode.

Nei, tror du velger direkte på spilleren.

Du legger inn app'en på mobilen og logger deg inn på modulen via wifi og når du har funnet en frekvens du vil lagre på bilradioen gir du den en plass imellom 1 og 18 i modulen samt lagrer frekvensen tilsvarende på bilradioen og du får kanalinformasjon via RDS sålenge bilradioen har den funksjonen..

 

At det er 18 frekvenser, skyldes at det som regel er 18 kanalforvalg i bilradioer.

 

Har fortsatt ikke funnet informasjon om den har "Service Following" og det ser ut som funksjonen "trafikkinformasjon" ikke er lagt inn ennå. Skal laste ned app'en i løpe av dagen og sjekke den ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei, tror du velger direkte på spilleren.

Du legger inn app'en på mobilen og logger deg inn på modulen via wifi og når du har funnet en frekvens du vil lagre på bilradioen gir du den en plass imellom 1 og 18 i modulen samt lagrer frekvensen tilsvarende på bilradioen og du får kanalinformasjon via RDS sålenge bilradioen har den funksjonen..

-snip-

 

Enig i din forklaring, men det jeg fokuserte på var hvordan modulen får vite hvilket forvalg du velger på den gamle radioen mens du kjører.

Siden den ikke får datasignaler tilbake fra knappene/touchskjerm på gammel radio så må den basere seg på lydsignaler fra radioen, enten via mikrofon eller via høyttalerkabel.

Lenke til kommentar

Enig i din forklaring, men det jeg fokuserte på var hvordan modulen får vite hvilket forvalg du velger på den gamle radioen mens du kjører.

Siden den ikke får datasignaler tilbake fra knappene/touchskjerm på gammel radio så må den basere seg på lydsignaler fra radioen, enten via mikrofon eller via høyttalerkabel.

Tror ikke modulen trenger og vite hva du velger på radioen siden den sender ut opptil 18 forskjellige forhåndsinnstilte frekvenser samtidig via antennekabelen og du ser på radioen "RDS" hvilken kanal du hører på som du gjorde på FM.

 

Edit: hvorfor får jeg ikke lagt til et skjermdump-bilde her "full editor" ? får lagt til bilder i fotodelen av diskuter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det virker som om det er full forvirring om den sender på 18 frekvenser samtidig eller kun på en. Dersom den sender på 18, er det ikke noe problem å velge stasjon på bilradioen. Men dersom den kun sender på en og skifter stasjon etter valgt knapp på bilradioen, har jeg problem med å forstå hvordan det gjøres. Det lydsignalet som sendes fra radiostasjonene har ikke noe med dette å gjøre. Adapteren må kunne vite hvilken knapp som velges på bilradioen.

 

Den eneste tekniske løsningen jeg kan tenke på i fartet er at adapteren måler oscillatorfrekvensen fra bilradioen. Litt av denne lekker sannsynligvis ut via antennekontakten, og er vanligvis 10,7 MHz høyere enn sendefrekvensen. Men dette blir en dyr og komplisert løsning. Er det noen andre gode måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...