Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan jeg unngå / stoppe gjenopplevelser, dissosiative hendelser og atferd, og søvnproblemer relatert til dette?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Relatert: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1674197&hl=

 

Note: Traumene til kneskål ulykka er nesten borte, har bokstavelig "gått den av meg".

 

En stund etter at jeg skrev den første tråden (lenket over), så tenkte jeg at personalet som jobber der jeg bor, var ganske lei meg, og jeg prøvde bare å legge skjul på at jeg fortsatt slet med panikkangsten og gjenopplevelsene.

 

For 4-5 uker sprakk den bobla, jeg klarte ikke å skjule det lenger. Jeg startet opp med selvskading igjen og selvmordsforsøk, og ble lagt inn på Blakstad 4(5?) ganger lløpet av 2 uker, på nødverge.

Jeg ser blodflekker (diffuse) på baderomsgulvet og på senga, etter at jeg har dusja er dem ganske fremtredende, siden det varmet vannet kan føles ut som varmt, fersk blod som renner, det har hjulpet litt å bytte fra røde håndklær og rød baderoms matte, til alt blått. Da er ihvertfall de mørke flekkene på dem, mørk blå, og ikke mørk rød. Jeg veit egentlig at det er vann, men det føles ut som at det er blod, litt kronglete forklart kanskje.

 

Venter nå på svar angående ett akutt samarbeidsmøte sammen med det lokal FACK-teamet fra DPS, fastlegen, helsepersonellet som jobber i boligen der hvor jeg bor, Blakstad, og foreldrene mine, jeg er 28 år forresten, og stoler 100% på foreldrene mine.

 

Jeg prøver å holde ut, er mest mulig sosial på fellesstua, klarer nesten ikke å spille så mye dataspill lenger, hadde et lite utbrudd i WoW tråden her på dette forumet, pga stress og angst.

 

Jeg får ikke sove. På 2 døgn nå så har jeg fått sove maks 7-8 timer til sammmen, ikke hver natt (spørs om jeg våkna kl 2 (egentlig kl 3) i natt etter vintertid skifte på klokka, eller kl 2 før vintertid skifte på klokka).

 

Jeg startet med 1 Truxal (25mg) på kvelden, gikk opp til 2 1 uke senere, og er nå på 3 på kvelden, samt 1 evt, og 3-4 stesolid iløpet av dagen.

 

Det hjelper på uroen og angsten, men jeg våkner likevel av masse mareritt og gjenopplevelser midt på natta. Men jeg blir trøtt og sovner.

 

Assassin's Creed Odyssey har hjulpet litt, WoW kan trigge den sosiale angsten (som har blusset litt opp igjen), pga jeg veit at bak alle spillerene, f.eks i Boralus eller Stormwind (slags samlingspunkter/byer for mange spillere), så veit jeg at det sitter en annen person på andre siden.

 

Men dem er ganske greie i den nye guilden/spillgruppa.

 

Dette skal blant annet inn på tiltaks-planen:

e1c25af10f08e8932062bd4f021e1e36.png

 

Punkt 3 og 7 for generell spilling og alt annet. :)

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Ja, det fins noen ting du kan gjøre for å fjerne traumer. Mye av psykologien driver mest med symptomlindring og medisinering, mens noen retninger vet hvordan man kan gi slipp på gamle traumer som har satt seg i den "limbiske hjernen". Dette innebærer typisk at minnet til dels er ubevisst (såkalt "implicit memory"), men at hjernen behandler situasjoner som minner om den opprinnelige situasjonen som om det skjer på ny. Dermed gjenopplever vi gammel møk. 

 

Hvis du vil targete noen spesifikke minner kan jeg anbefale "Coherence therapy". Man kan finne terapeuter online. Hvis du vil ha oversikt over noen retninger innen psykologien som er særlig effektive kan jeg anbefale "Unlocking the emotional brain", Bruce Ecker et al, 2012.

Det finnes også en "do it yourself"-versjon av dette jeg kan anbefale. Den er skrevet fra et spirituelt perspektiv, men teknikkene tilsvarer de du finner i "Coherence therapy". Boken heter "The completion process" av Teal Swan. 

Hvis du ønsker å gå lenger enn dette, og virkelig kvitte deg med det meste av emosjonell bagasje du har, kan jeg anbefale en blogg som heter calmdownmind.com. Se f. eks https://www.calmdownmind.com/reaching-a-place-of-total-allowing/

Metoden der er å bruke litt tid hver dag på å være oppmerksom på ting rundt deg, tanker og følelser, mv. På den måten får man mer avstand til egne tanker og følelser, og ser dem ikke som automatisk sanne (Dette kalles "cognitive defusion" ). Gjennom å øve på dette et par tre måneder, blir det lettere å gi slipp på tanker og følelser som kommer opp, og du vil etter hvert merke at de ikke greier å påvirke deg så mye lengr. 

 

Lykke til.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...