Gå til innhold

Apple og Samsung får bøter for å gjøre mobiltelefonene tregere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og selvfølgelig er det ingen som leste hele setningen og fikk med seg at Samsung også har fått bot for dette. Men det er vel bare Apple som er slemme.

Jeg bruker så og si daglig en Samsung Galaxy Note 2014 edition.

Et brett jeg ikke ser noe behov for å bytte ut med det første.

 

Den lader riktig nok en del tregere enn iPhone og iPad fordi den er godt konstruert i forhold til levetid.

Wear level i forhold til oppgitt kapasitet på batteriet har jeg målt til ca 1% pr. år.

Dette er helt utopisk på en iDings.

 

Ja, du får dingsen ladet raskere med Apple, men batteriet slites også mye mer.

 

Derfor synes jeg Apple er verre enn Samsung.

 

Edit: Samsung brettet fikk også økt ytelsen med ny mer effektiv Android.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Med høy ladestrøm forringes gjerne kapasiteten raskere på lithiumbatterier med mindre de er designet for det. Har du to identiske Apple-produkter kan du strømbegrense ladingen av det ene og gi full pupp til det andre og se hvordan batterikapasiteten endres over tid på brettene.

 

Hurtigladning har sin pris, spesielt hvis batteriene ikke er designet for det.

 

Utover dette er det bare å google.

 

I det kapitalistiske system er ikke incentivet normalt å lage for gode og holdbare produkter. Produktene optimaliseres for best mulig inntjening, og der er Apple en versting i klassen. Derfor kjøpte jeg mitt siste Apple-produkt for mange år siden.

Lenke til kommentar

Apple er jo omtrent den siste til å introdusere hurtiglading, de kom ikke med dette før iPhone 8 og X. Og enda så leverer de 5W-laderen med mobilene deres. Så litt usikker på hvor du vil hen med akkurat denne 

 

Så, konspirasjoner osv - kan du legge ved en KILDE til det jeg spurte deg om? At Apple konstruerer batterier til å feile med hensikt?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis ikke folk gidder å sette seg inn i materien og bare vil forsvare sine innkjøp så hjelper ikke alle linkene i verden. At Apple er ekstrem på planned obsolesence tar to minutter å finne ut med litt googling. At de har hatt masse problemer med folk som klager på batteritid og ytelse er heller ikke noe godt skjult hemmelighet.

 

Det jeg ber om er å gjøre en objektiv test som vil gi mulighet til å måle dette selv og lære litt om batterier i samme slengen.

 

Ladestrømmen på iPad er f.eks helt opp i 2.4A, mens jeg testet Samsung på 0,4A.

Jeg har hurtigladet nok batterier til at jeg vet det tærer mye på batteriene.

De fleste lader mobiler på natten så ladetiden er normalt ikke så kritisk.

 

Beste tipset sånn sett er paradoksalt nok å kjøpe dårligere kabel for å begrense stømmen for å ta bedre vare på batteriet.

Lenke til kommentar

Hvis ikke folk gidder å sette seg inn i materien og bare vil forsvare sine innkjøp så hjelper ikke alle linkene i verden. At Apple er ekstrem på planned obsolesence tar to minutter å finne ut med litt googling. At de har hatt masse problemer med folk som klager på batteritid og ytelse er heller ikke noe godt skjult hemmelighet.

 

Det jeg ber om er å gjøre en objektiv test som vil gi mulighet til å måle dette selv og lære litt om batterier i samme slengen.

 

Ladestrømmen på iPad er f.eks helt opp i 2.4A, mens jeg testet Samsung på 0,4A.

Jeg har hurtigladet nok batterier til at jeg vet det tærer mye på batteriene.

De fleste lader mobiler på natten så ladetiden er normalt ikke så kritisk.

 

Beste tipset sånn sett er paradoksalt nok å kjøpe dårligere kabel for å begrense stømmen for å ta bedre vare på batteriet.

Hvis du ikke gidder å dokumentere slike påstander så er det ingen som tar deg seriøst. Med andre ord så var det ikke noe bak dine påstander. Da fikk vi jo oppklart dette  :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Man kan nok si mye om hvor kyniske Apple har blitt, men i dette tilfellet syntes jeg kritikken er litt urettferdig.

Apple legger stadig på funksjoner de aller fleste har nytte av og ønsker. Dette har naturligvis en effekt på batteri-ytelsen. Det Apple gjorde var å gi eldre modeller muligheten til å bruke de nye os versjonene (og dermed de nye funksjonene) uten at batteriet gikk rett ned i null. Ytelse-endringen var ment som et kompromiss. Det de imidlertid gjorde feil var å ikke informere om det. De burde de ha gjort. Om de hadde utelatt de eldre modellene fra oppdateringen hadde det også blitt ett skrikekor fordi de da hadde ‘presset’ folk til oppgraderinger.

 

De kan rett og slett ikke vinne fordi forbrukeren krever begge deler. Ytelsesforbedring i evig tid, nye funksjoner i mente, batterier som aldri mister ytelse eller kapasitet og lav pris, ellers skriker vi som dritt-unger i kommentarfeltene og krever bot og bedring.

 

Det er på ingen måte synd på apple, som har penger nok, er blitt kyniske og griske mens produktene blir dårligere og dyrere, men iblant er det jaggu litt urettferdig kritikk også. Neste gang de legger inn nye funksjoner som folk ber om burde de ekskludere alle telefoner de mistenker kan få dårligere ytelse. Men det spørs om det blir mindre kritikk av det...

De ble dømt i en rettssal i Italia. Vi snakker ikke brukere på forum som kritiserer dem. Vi snakker utdannede dommere i en skikkelig rettsstat som har dømt Apple for brudd på lovverket. Det Apple gjorde var kriminelt. Og du forsvarer det, fordi du mener de "måtte" gjøre det, fordi folk uansett ikke blir fornøyde?

 

MS gir oppdateringer til OS i uendelig lange tider. De senker heller ikke ytelsen noe som helst. Så det å stadig gi noe nytt samtidig som du beholder ytelsen er fullt mulig. Apple er selvfølgelig opptatt av å hevde noe annet. Så får de folk som deg til å forsvare dem selv når de blir dømt.

 

Det å stole og støtte et amerikansk selskap over en domstol i Europa er for meg helt ufattelig. Det er som å be om å bli utnyttet av selskaper. Du ser jo hvordan det er i USA der de ikke gjør noe for å stoppe dem. Hvordan kan du ønske en slik situasjon i Europa?

Du kan da ikke sammeligne MS med Apple på den måten. Bruker du fortsatt den laptopen du kjøpte i 1999? Det er slett ikke alle pc’er som er like raske idag som de var.. eller rettere sagt, pc’en kan være like rask som den var, men (her kommer det....!) SW som du ønsker å bruke på den fungerer ikke like bra fordi den er laget for cpu/gfx/ram som er nyere. Batteriene på gamle laptop’er har også en tendens til å virke dårligere etter hvert...huh, det var rart..?!

 

De er dømt fordi de la inn kode som prioritere batteri fremfor ytelse på eldre modeller og ikke informerte om det. Som jeg sa, jeg er enig i at det var klønete, men jeg syntes ikke det er kriminelt. det er logisk at man før eller senere ‘må’ oppgradere for å få samme ytelse.

 

Jeg jobber med Apple daglig, men har ikke noe behov for å forsvare dem til enhver pris. Det hender de gjør feil eller informerer dårlig, men jeg ser også daglig hvor mye syting det er over ting som har gått ut på dato for lenge siden, og jeg syntes de strekker seg langt for å rydde opp for de aller fleste

Lenke til kommentar

Bra!

 

Kanskje det blir mer fokus på optimalisering og ytelse når produsentene slipper OS oppdateringer.

 

Det er helt hinsides at eldre enheter, og da mener jeg de som er opp til 5 år gamle, skal få merkbart redusert ytelse i vanlig bruk. Det er ingenting som tilsier at dette ikke kan unngås ved skikkelig optimalisering av koden. Men klart, dette koster penger i form av arbeidstid..

Dagens bruk og kast samfunn bidrar godt til at dette ikke er interessant for produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke gidder å dokumentere slike påstander så er det ingen som tar deg seriøst. Med andre ord så var det ikke noe bak dine påstander. Da fikk vi jo oppklart dette  :)

Jeg kan leve med at to stykker på et forum ikke gidder å gjøre et simpelt google søk for å sjekke opp en påstand.

Lenke til kommentar

Vil apper som Vipps og BankID fungere med LineageOS ?

Har fungert helt fint for meg tidligere. Vipps liker ikke at apper har root tilgang, så må enten ikke roote LineageOS, eller slå av root for apper. Med forbehold om at Vipps ikke har endret dette det siste halvåret.

 

Men det hjelper lite med LineageOS når telefonen slår seg av som følge av at et gammelt batteri ikke klarer å levere nok strøm til å Snappe i vinterkulda. Så jeg synes absolutt at throttling for at telefonen fortsatt skal fungere er på sin plass, men løsningene bør gjøres mer synlige og muligens mer dynamiske om de ikke er det, dvs si fra til brukeren at "nå ser jeg at batteriet ikke lenger klarer å levere nok strøm til å kjøre denne oppgaven på full hastighet, derfor har jeg redusert hastigheten slik at jeg fortsatt fungerer" når batterispenningen faller for mye ved belastning.

Lenke til kommentar

 

 


... men jeg syntes ikke det er kriminelt. det er logisk at man før eller senere ‘må’ oppgradere for å få samme ytelse.


Det er ikke logisk at man må oppgradere for å opprettholde samme ytelse, det har jeg opprettholdt på mange enheter i mange år.

Og om noe er kriminelt eller ikke er ikke noe man synes, mener eller føler om. Det måler man opp mot et lovverk og enten er det kriminelt eller så er det ikke. Her har loven blitt målt, og det var kriminelt. Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladestrømmen på iPad er f.eks helt opp i 2.4A, mens jeg testet Samsung på 0,4A.

 

iPad blir levert med en større lader enn iPhone, fordi den har et mye større batteri. Dette er også noe som selvsagt Litium-teknologien kan lades ved, det er særlig mot slutten av ladingen, at ladestrømmen avtar.

Derimot så lurer jeg på 0.4A? Siden du sammenlignet, så regner jeg med at dette var en Galaxy Tab? Da vil 0.4A ta en hel evighet. Sånn ærlig talt, en Galaxy Tab lader ikke 0.4 igjennom en hel lading om det ikke er noe galt med Taben

 

Har også en iPhone 6s selv, som jeg har brukt en iPad-lader på store deler av tiden. Etter tre år så var kapasiteten nede i 86%. Ingen problemer med hastigheten

 

Jeg kan leve med at to stykker på et forum ikke gidder å gjøre et simpelt google søk for å sjekke opp en påstand.

Skjerp deg! Du blir busta i å si noe du ikke har dekning for, og nå ror du med livet som innsats! Påtide at du slutter å late som at dine egne meninger er fakta for alle andre. Du sa at Apple MED VILJE konstruerte batterier med feil! Det er direkte usant, slik har aldri blitt avdekket. Ferdig snakka

 

Enten så får du hoste opp beviset på denne påstanden, ellers så får du innrømme at du tar feil

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan da ikke sammeligne MS med Apple på den måten. Bruker du fortsatt den laptopen du kjøpte i 1999? Det er slett ikke alle pc’er som er like raske idag som de var.. eller rettere sagt, pc’en kan være like rask som den var, men (her kommer det....!) SW som du ønsker å bruke på den fungerer ikke like bra fordi den er laget for cpu/gfx/ram som er nyere. Batteriene på gamle laptop’er har også en tendens til å virke dårligere etter hvert...huh, det var rart..?!

 

De er dømt fordi de la inn kode som prioritere batteri fremfor ytelse på eldre modeller og ikke informerte om det. Som jeg sa, jeg er enig i at det var klønete, men jeg syntes ikke det er kriminelt. det er logisk at man før eller senere ‘må’ oppgradere for å få samme ytelse.

 

Jeg jobber med Apple daglig, men har ikke noe behov for å forsvare dem til enhver pris. Det hender de gjør feil eller informerer dårlig, men jeg ser også daglig hvor mye syting det er over ting som har gått ut på dato for lenge siden, og jeg syntes de strekker seg langt for å rydde opp for de aller fleste

Hvorfor ikke? Apple og MS lager begge OS til enheter som går på batteri.

 

Windows XP var støttet i sånn 15 år+? Og PCer som ble kjøpt når XP ble lansert kan fortsatt kjøre XP fint. Det er faktisk ganske stor andel av verdens PCer som fortsatt kjører XP.

 

PCer blir i stor grad tregere av at folk installerer søppel på dem. Hvis du ikke gjør det så blir de ikke tregere. Om du har så kan du ta en re-install og PCen vil fungere like fint som ny. Det finnes ingen SW som har krav til RAM versjon. Du kan ha så gammelt GFX at DirectX versjonen ikke støttes, men da skal det være gammelt. CPU bruker samme arkitektur. Batterier blir dårligere over tid ja, men ytelsen går ikke ned av den grunn.

 

Apple er dømt for å bryte loven. Hvordan forstår du ikke dette? Du kan ikke føle at de er uskyldige når de brøt loven. Er du klar over bevismengden som er nødvendig for å dømme noen? 

 

Ellers er det du sier og helt feil. De har ikke prioritert batteri over ytelse. De har satt ned ytelsen. Og så har de funnet på og kommet med en påstand om at dette er nødvendig for batteriets helse.

 

1: De har ingen bevis for dette

2: Ingen andre gjør det, ikke nødvendig for noen andre

 

Altså du 100% bare tror hva enn Apple sier uten en eneste kritisk tanke. Vel, myndigheter og rettssaler er ikke slik. Du kan ikke bare komme med en dårlig unnskyldning om at dette var en "funksjon" og de hadde forbrukeres beste i tankene. Det er en BS uttalelse uten noe grunnlag. Som du tror uten videre. Og forsvarer dem på. Uten å vite at det faktisk stemmer. Og det er ikke som om Apple ikke har kommet med løgner før. Som om ikke Apple har veldokumentert historie med å ikke innrømme åpenbare designfeil på produkter. 

 

Hvorfor tror du de kom med denne unnskyldningen og batteribytte etterpå? Nettopp fordi de er redde for myndigheter i EU som dømmer dem + class action søksmål i USA. De har gjort noe ulovlig. Og det å gi folk en unnskyldning + batteribytte vil spare dem for mye problemer i retten.

 

 

Men du vet det blir som om person X raner person Y sitt hus. Og så konfrontert med det så sier X at han måtte gjøre dette for å få mat på bordet (selv om ingen andre må stjele for å få råd til mat) og så gir han 80% av den han stjal tilbake, og så er det ok? Nei, det er fortsatt kriminelt. Du kan personlig føle at dette var litt klønete og dumt av denne personen. Men liksom det er fortsatt kriminelt. Hvordan kan du si det Apple har gjort ikke er kriminelt? Det er helt utrolig. 

 

Jeg hadde Note 4 som er nevnt i artikkelen og Samsung fikk bot for. Har ikke Samsung nå, og dette gir meg ikke akkurat mer lyst til å kjøpe igjen. Når jeg ser slikt så ser jeg veldig god grunn til å ikke kjøpe fra det selskapet igjen. At folk sitter her og ser på at Apple blir dømt for planlagt foreldelse i en rettssak og mener at det IKKE er kriminelt(!) og mener at det var kun litt "klønete" og de gjerne kjøper Apple igjen er utrolig.  Du har blitt utnyttet og lurt, og du står likevel først i køen for å kjøpe nyeste.

 

Har du engang tenkt på hva annet de gjør, hvis de gjorde dette? Hva de kommer til å gjøre i fremtiden for å få iPhonen din til å dø eller bli ubrukelig innen 3 år slik at du må kjøpe ny?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Derimot så lurer jeg på 0.4A?

Jeg mener når han kom med det tallet vet du at det bare er masse tull som blir skrevet :p

 

Huawei lader med 4,5 A. Da burde batterier dø etter et år da? Hvorfor har ikke folk massive problemer med Huawei batterier?

 

 

0.4 A er sikkert bare helt på slutten når alle lader tregt

 

2A 5V er jo standard lading.

 

QC hurtiglading øker spenning en del, men senker faktisk strøm noe. Likevel så lader de hvertfall 1,7 A.

 

iPhone blir vel ladet med 1A 5V som standard.

 

Det er batteritemp + hvor langt opp du lader batteriet som har noe å si for levetid.

 

Ellers så er det jo standard for folk som ikke har noe om å be andre Google. Si det er så lett. Kan finne det på 10 sekunder, men skriver 5 innlegg om hvordan det kan finnes på 10 sekunder istedenfor å bare finne. Jeg mener da vet du det bare er tull...

 

Er ikke Apple som lager sine batterier engang. De kjøper dem...

Lenke til kommentar

Det å bruke argumenter som batteriet er sliten osv.. er ikke saklig begrunnelse når det ikke blir gitt informasjon om det, og ikke står det om nedgradering i oppdateringen heller. Sist men ikke minst, jeg har betalt flere tusen kr for telefonen, dvs. Det er min eiendel og Hvis noen skal tukle med programvaren på min enhet skal jeg vite om det! Tenk deg at bilprodusenten/verksted tar ut motoren på bilen din under service og argumenterer med at motoren i bilen din er begynner å bli sliten! So what.. Det er din bil, din eiendel og ingen har rett til å tukle med den uten ditt samtykke. Programvare og batteri in my ass..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å bruke argumenter som batteriet er sliten osv.. er ikke saklig begrunnelse når det ikke blir gitt informasjon om det, og ikke står det om nedgradering i oppdateringen heller. Sist men ikke minst, jeg har betalt flere tusen kr for telefonen, dvs. Det er min eiendel og Hvis noen skal tukle med programvaren på min enhet skal jeg vite om det! Tenk deg at bilprodusenten/verksted tar ut motoren på bilen din under service og argumenterer med at motoren i bilen din er begynner å bli sliten! So what.. Det er din bil, din eiendel og ingen har rett til å tukle med den uten ditt samtykke. Programvare og batteri in my ass..

Akkurat. De bare gir deg SW som ødelegge telefonytelsen for deg uten å si deg noe. Som får deg til å tro du må ha ny. Sender du på verksted sier de jo ingenting galt. Det er det forsåvidt ikke. Fordi de har forutsaket feilen. De har ingen rett til å gjøre det på et produkt du har kjøpt og eier.

 

Det å bryte loven og etterpå si "Beklager haha" er heller ikke et forsvar. Og Apple sitt svar var jo 100% "sorry, not sorry". De fjernet ikke begrensningen. De bare gjorde det til en "funksjon" og så et par måneder senere glemmer folk dette valget gjemt inne i menyene og folk lurer på hvorfor tlfen er treg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...