Gå til innhold

Trenger hjelp for sparing til egenandel (ASK/Superspar)?


Haltvire

Anbefalte innlegg

Hei! Fått fulltidsjobb, og har tenkt å spare til egenandel for leilighet. Tenker å kjøpe innen 2 år. Må spare meg opp ganske mye (ca. 280.000) men jeg vil si at jeg har en grei lønn. 

 

 

Vil det være mest gunstig å spare i f.eks superspar (har dnb) som har 1.20% rente, eller vil det være mer gunstig å investere i aksjesparekonto med høy risiko? Føler at det kanskje er litt lite gunstig å spare i ASK da det er snakk om så kort tid? 


Setter pris på all innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To år er for kort tid til fondssparing – jeg ville heller åpnet en sparekonto hos monobank, instabank eller en av de andre tilbyderen av høyrentekonto med rundt 2 % rente.

 

Eller BSU 2 / boligsparekonto (eller hva de forskjellige bankene kaller det) om du er under 34 år. Hos Nordea kan du sette inn maksbeløpet (opptil 300 000) med én gang. Her er vel renta 3,2 om jeg ikke husker helt feil.

 

Her gjelder det å finne det beste tilbudet for ditt behov – det er ikke nødvendig å være trofast mot én bank.

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Skal du investere i fond så bør du ha en investeringshorisont på minst 5-7 år. Skal du bruke midlene innen 2 år så bør du plassere disse risikofritt (f.eks bank) og da er det den høyeste rente som gjelder.

 

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, har nettopp kommet i gang med sparing av EK for kjøp av bolig. Det jeg har nettopp gjort:

1. Gått fra DNB til Bien Sparebank, BSU-rente har som følge av dette økt fra 3,35 % til 3,75 %. Markedets beste BSU-rente.

2. Åpnet BSU Pluss konto i Bien Sparebank, renta her er på 3,75 % og man kan her spare opptil NOK 25.000 pr. år

3. Åpnet sparekonto hos Avida som tilbyr en innskuddsrente på 2,05 % - dette er markedets beste innskuddskonto uten bruksbegrensninger. Denne kontoen er tiltenkt å være en bufferkonto for uforutsette utgifter. Tenker å spare et beløp som tilsvarer 2 nettolønninger.

4. Åpnet ASK hos KLP for å plassere NOK 500,- pr mnd. i KLP AksjeGlobal Indeks V. Dette er et symbolsk beløp, bare for å innarbeide og venne meg til en nye vane. Dette er Global indeksfond med markedets laveste forvaltningsavgiften.

5. Åpnet nettbanken hos Nordea for å plassere øvrige midlene på boligsparekonto som tilbyr en rente på 3,25 %. Innskudstak på NOK 300.000.

 

Utover den årlige forvaltningsavgiften på 0,2 % for indeksfondet til KLP så betaler jeg NOK 0,- i gebyrer da alt er gebyrfritt.

Lenke til kommentar

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, har nettopp kommet i gang med sparing av EK for kjøp av bolig. Det jeg har nettopp gjort:

1. Gått fra DNB til Bien Sparebank, BSU-rente har som følge av dette økt fra 3,35 % til 3,75 %. Markedets beste BSU-rente.

2. Åpnet BSU Pluss konto i Bien Sparebank, renta her er på 3,75 % og man kan her spare opptil NOK 25.000 pr. år

 

Bien har god rente på BSU, men er ein lokalbank som berre tar imot kunder som bur i eller har tilknytning til Oslo, så for dei fleste utgår den.

 

Elles er eg samd i strategien for dette tilfellet: fyll opp så mykje som mogleg i BSU og BSU 2, og deretter på høgrentekonto. Fyrst av alt lønnar det seg så klart å finna ut kvar ein får den høgaste renta (og eventuelt kvar ein får høgast innskuddsgrense på BSU 2). Her har vel bl.a. Dine Penger nokre lister.

Lenke til kommentar

Skal du investere i fond så bør du ha en investeringshorisont på minst 5-7 år. Skal du bruke midlene innen 2 år så bør du plassere disse risikofritt (f.eks bank) og da er det den høyeste rente som gjelder.

 

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, har nettopp kommet i gang med sparing av EK for kjøp av bolig. Det jeg har nettopp gjort:

1. Gått fra DNB til Bien Sparebank, BSU-rente har som følge av dette økt fra 3,35 % til 3,75 %. Markedets beste BSU-rente.

2. Åpnet BSU Pluss konto i Bien Sparebank, renta her er på 3,75 % og man kan her spare opptil NOK 25.000 pr. år

3. Åpnet sparekonto hos Avida som tilbyr en innskuddsrente på 2,05 % - dette er markedets beste innskuddskonto uten bruksbegrensninger. Denne kontoen er tiltenkt å være en bufferkonto for uforutsette utgifter. Tenker å spare et beløp som tilsvarer 2 nettolønninger.

4. Åpnet ASK hos KLP for å plassere NOK 500,- pr mnd. i KLP AksjeGlobal Indeks V. Dette er et symbolsk beløp, bare for å innarbeide og venne meg til en nye vane. Dette er Global indeksfond med markedets laveste forvaltningsavgiften.

5. Åpnet nettbanken hos Nordea for å plassere øvrige midlene på boligsparekonto som tilbyr en rente på 3,25 %. Innskudstak på NOK 300.000.

 

Utover den årlige forvaltningsavgiften på 0,2 % for indeksfondet til KLP så betaler jeg NOK 0,- i gebyrer da alt er gebyrfritt.

Har du ikke BSU Start i DNB? Du trenger ikke ha vanlig BSU for å ha den. Da får du 3.35 i rente - eneste du ikke får er skattefradraget dobbelt opp. Du burde sette  deler av Avida-pengene rett inn dit (jeg hadde prøvd å fylle den opp før nyttår og så heller utsette deler av buffersparingen til nyåret - kanskje klare deg med en halv månedslønn og så bygge deg opp til 2).

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Bien har god rente på BSU, men er ein lokalbank som berre tar imot kunder som bur i eller har tilknytning til Oslo, så for dei fleste utgår den.

 

Elles er eg samd i strategien for dette tilfellet: fyll opp så mykje som mogleg i BSU og BSU 2, og deretter på høgrentekonto. Fyrst av alt lønnar det seg så klart å finna ut kvar ein får den høgaste renta (og eventuelt kvar ein får høgast innskuddsgrense på BSU 2). Her har vel bl.a. Dine Penger nokre lister.

Sant det, men kan hende at TS holder til i Oslo.

 

Må man ikke ha abonnement hos Dine Penger? Jeg foretrekker Finansportalen.no.

 

Har du ikke BSU Start i DNB? Du trenger ikke ha vanlig BSU for å ha den. Da får du 3.35 i rente - eneste du ikke får er skattefradraget dobbelt opp. Du burde sette  deler av Avida-pengene rett inn dit (jeg hadde prøvd å fylle den opp før nyttår og så heller utsette deler av buffersparingen til nyåret - kanskje klare deg med en halv månedslønn og så bygge deg opp til 2).

Jeg har samme opplegg (BSU Pluss) hos Bien Sparebank hvor jeg får 3,75 i rente. Det med buffersparingen har du nokt rett i, det haster ikke å fylle den opp så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Ja, men poenget her var at du kan ha begge deler.

Oki, rekkefølgen blir følgende da:

1. BSU med skattefradrag hos Bien Sparebank med 3,75 % rente, et tak på NOK 25.000 årlig

2. BSU Pluss uten skattefradrag hos Bien Sparebank med 3,75 % rente, et tak på NOK 25.000 årlig

3. BSU Start uten skattefradrag hos DNB med 3,35 % rente, et tak på NOK 25.000 årlig

4. Boligsparekonto uten skattefradrag hos Nordea med 3,20 % rente, opptil NOK 300.000 - ingen årlig innskuttsbegrensning

Lenke til kommentar

En ting å tenke på når horisonten er så kort er om det er verdt å ødelegge BSUen for å få noen få prosent ekstra rente på et så lavt beløp over bare to år. Det er snakk om et par tusenlapper i rente, mens alle fremtidige skattefradrafg forsvinner. Om du har ingenting på BSU-kontoen nå utgjør det 50000kr ekstra i skattefradrag om du klarer å fylle den opp før du blie 34. Når jeg og samboeren kjøpte bolig valgte vi begge å beholde BSU-kontoen slik at vi kan fortsette å spare i den til neste bolig pga. at den gjerne kommer til å bli betydelig dyrere enn den vi har nå.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

En ting å tenke på når horisonten er så kort er om det er verdt å ødelegge BSUen for å få noen få prosent ekstra rente på et så lavt beløp over bare to år. Det er snakk om et par tusenlapper i rente, mens alle fremtidige skattefradrafg forsvinner. Om du har ingenting på BSU-kontoen nå utgjør det 50000kr ekstra i skattefradrag om du klarer å fylle den opp før du blie 34. Når jeg og samboeren kjøpte bolig valgte vi begge å beholde BSU-kontoen slik at vi kan fortsette å spare i den til neste bolig pga. at den gjerne kommer til å bli betydelig dyrere enn den vi har nå.

En viktig sak å vite ang. dette; jeg rådet nettopp en kompis om det samme. Dette dobbeltsjekket jeg i dag med min kusine, som jobber i bank.

 

Den nye boliglånsforskriften gjør at du kan låne opp på BSU konto ifbm egenkapital om du mangler denne, UTEN å sprette den. Dette så lenge man holder seg innenfor rammen av max 5x inntekt og den generelle regla der. Banken tar da sikkerhet i BSUen og kan sprette den om du misligholder lånet.

 

Kompisen min er 29, så er jo faktisk inntil 25k (inkludert dette året) han kan tape på det. Du skal vel også kunne sette den til å trekke avdragene på lånet, uten at den sprettes i den forstand? Håper jeg hvertfall...har ikke boliglån enda, men vil miste sisteåret med skattefradrag fordi kontoen er full innen det om ikke det går.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...