Gå til innhold

Designer Stefan Sagmeister mener vi må bort fra det han kaller «den brune boksen» i arkitekturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner et spørsmål om Jugendstil, som er en dominerende stil i Ålesund og Praha.

Har ofte lurt på hvorfor ikke flere byer har etterlignet denne arkitekturen, og er kommet til at det har med pris å gjøre.

Husene skal bygges så rimelig som mulig, for å være funksjonelle til bruken byggherren ønsker.

Det ender opp i at bare de med mye penger legger vekt på design, som bankene, hvor designet skal vise at her er ikke kapital et problem.

Jugendstilen bærer preg av at arbeidskraften var billig, da det er mye håndarbeid i form av roser og skulpturer på fasadene.

Trolig kunne en fått til noe lignende på dagens betongkolosser også ved å støpe i former og skru dekorasjonen fast i betongbygget, men alle slike ting tar mer tid og koster ekstra penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trolig kunne en fått til noe lignende på dagens betongkolosser også ved å støpe i former og skru dekorasjonen fast i betongbygget, men alle slike ting tar mer tid og koster ekstra penger.

 

Egentlig svarte han vel på det med at manglende kompleksitet ikke var en unnskyldning, men latskap, og 3d-skrivning (eller forstøping) var mulig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Detaljer som er "pynt" ofres veldig fort i en modningsprosess mellom kompromissene pris og funksjonalitet. Det må gjerne se flott ut - men det må ikke koste noe.

 

Edit: Det er ikke helt sant siden noen store profesjonelle byggherrer som f.eks Statsbygg setter krav til en viss sum og mengde utsmykning, spesielt i forbindelse med publikumsbygg som teatre, biblioteker, museum og samferdselsbygg /knutepunkter.

 

En annen side av problemet er at de godkjennende myndigheter, ofte kommunene, er alt for slappe med å sette krav som gjør at bygget passer i en helhet. Tromsø er kanskje et skrekkeksempel på hvor ille det kan bli. Flotte bygg isolert sett, men null arkitektonisk helhet gjør at det ser ut som et lappeteppe av stilarter, høyder, farger, materialer osv. For ikke å snakke om hvordan blant annet høyde påvirker byrommet rundt de nye byggene. Tromsø sentrum er så og si dødt og det er ikke bare kjøpesentrene på Langnes sin skyld. Parkering og "utrivelig" byrom har mye av skylden.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Detaljer som er "pynt" ofres veldig fort i en modningsprosess mellom kompromissene pris og funksjonalitet. Det må gjerne se flott ut - men det må ikke koste noe.

 

Edit: Det er ikke helt sant siden noen store profesjonelle byggherrer som f.eks Statsbygg setter krav til en viss sum og mengde utsmykning, spesielt i forbindelse med publikumsbygg som teatre, biblioteker, museum og samferdselsbygg /knutepunkter.

 

En annen side av problemet er at de godkjennende myndigheter, ofte kommunene, er alt for slappe med å sette krav som gjør at bygget passer i en helhet. Tromsø er kanskje et skrekkeksempel på hvor ille det kan bli. Flotte bygg isolert sett, men null arkitektonisk helhet gjør at det ser ut som et lappeteppe av stilarter, høyder, farger, materialer osv. For ikke å snakke om hvordan blant annet høyde påvirker byrommet rundt de nye byggene. Tromsø sentrum er så og si dødt og det er ikke bare kjøpesentrene på Langnes sin skyld. Parkering og "utrivelig" byrom har mye av skylden.

 

Tromsø sentrum er jo fint og trivelig. Biblioteket er jo en perle som fortjener internasjonal oppmerksomhet! Men parkering, der har du et poeng. Tromsø trenger et par heftige parkeringshus sprengt inn i fjellet.

Lenke til kommentar

Tromsø sentrum var trivelig - når det var folk der. Nå har riktignok deler av storgata blitt pusset opp i det siste, men det er fortsatt ikke et sted man bare drar uten å ha spesifikke æren. Biblioteket er nydelig - det er jeg enig i. Samme med rådhuset og kinoen som er koblet sammen med det. Men hva med Saga hotell, rekka mellom 7-11 og Skarven eller fortsåvidt de fleste andre plasser også. Eller se byen fra sjøen. Hummer og kanari med alt fra tradisjonelle fiskebrykker til gull, glass, betong og stiler fra omtrent alle tiår siden byen ble grunnlagt. En sort futuristisk bunker har de også fått plass til inni rekka der. Flytebrygga nedenfor stortorget var tidligere fult av yrende liv. Nå er det forbudt å selge reker over ripa på båtene og området eies og drites ned av måser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke arkitektene som tegner disse brune boksene engang har spurt seg om dette er en form og farge folk faktisk liker. " Sa han.... Jeg, derimot, lurer på om arkitektene som tegner disse Picasso artede fallos byggene ,som t.d. Munch museet, engang har spurt seg om dette er en form og farge folk faktisk liker...

 

Ikke det nei? Nei, trodde vel egentlig ikke det heller...

Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke arkitektene som tegner disse brune boksene engang har spurt seg om dette er en form og farge folk faktisk liker. " Sa han.... Jeg, derimot, lurer på om arkitektene som tegner disse Picasso artede fallos byggene ,som t.d. Munch museet, engang har spurt seg om dette er en form og farge folk faktisk liker...

 

Ikke det nei? Nei, trodde vel egentlig ikke det heller...

Hvordan finner man ut hva folk liker da?

Jeg prøvde å gi meg selv elektrisk støt i badekaret med en hårføner, mens jeg barberte leggene, men det fortalte meg bare hva kvinner vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...