Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TPMS-varsling (Lufttrykk på Bildekk)


Subara

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært å fylt luft i dekkene til bilen Subaru XV 2016 modell. Jeg skal på langtur med 5 personer i bilen, og har valgt litt høyere lufttrykk enn normalt. I introduksjonsheftet står det: før du begynner å kjøre, må du passe på at du har riktig TPMS-modus ut i fra bilens last. Men det er lettere sagt enn gjort. Kombiinstrument A og kombiinstrument B osv. likner ikke på det jeg ser i bilen min.

Det er bare verkstedet som har holdt på med TPMS- anlegget etter å ha byttet dekk.

 

Varselet har vært utløst ved dekkskift hjemme,og jeg måtte reise til verkstedet for å få fjernet varselet. Men jeg leser i nyhetene at den kan utløses når lufttrykket endres også, og jeg har aldri hatt så mye luft i dekkene før. Ettersom jeg så godt som aldri fyller luft i dekkene og kjører lite, fikk jeg noe nytt å tenke på.

 

I introduksjonsboken står det at TPMS vil løses ut når dekktrykket er alvorlig lavt for den valgte TPMS-modusen. Tror at min TMPS står i normal-modus, og i og med at jeg nå har mer luft i dekkene enn jeg pleier, er det vel liten fare for at lampen kommer på, hvis dekkene er som de skal ellers? Jeg vil ikke ha en pipende og lysende varsellampe med på turen. Tidligere erfaringer med varselet er at man må ha kjørt et godt stykke før den utløses, derfor stoler jeg ikke på at alt er som det skal.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dekk trykk måle system" (TPMS) vil slå ut uavhengig om det er lite eller lav trykk i dekkene, dette skal man jo kunne programere selv med å med å nullstillet hva som er normalen....

 

Jeg er litt spent på hva du mener er litt høyere lufttrykk.. Og hvilke dekk du har.. Lufttrykket man skal ha i dekkene står som oftes i bensinlokket, om ikke så står det i manualen.. Man skal iallefall ikke trenge noen sertifiserte verksted for å fjerne slike feilmeldinger :)

Lenke til kommentar

"Dekk trykk måle system" (TPMS) vil slå ut uavhengig om det er lite eller lav trykk i dekkene, dette skal man jo kunne programere selv med å med å nullstillet hva som er normalen....

 

Jeg er litt spent på hva du mener er litt høyere lufttrykk.. Og hvilke dekk du har.. Lufttrykket man skal ha i dekkene står som oftes i bensinlokket, om ikke så står det i manualen.. Man skal iallefall ikke trenge noen sertifiserte verksted for å fjerne slike feilmeldinger :)

 

Vanligvis skal dekktrykket være 2,2 på bakhjulene og 2,1 på forhjulene (eller om det var motsatt). Nå er det 2,3 bakhjulene og 2,3 forhjulene.

Lære å nullstille TPMS rekker jeg ikke før turen.

Og hvis man stopper på en bensinstasjon og spør er det ingen som kan svare, med mindre det er en som har samme bil som deg.

Man må altså nullstille først for å kunne endre TPMS-innstillingene?

Om det kanskje kunne vær lurt å endre lufttrykket tilbake til 2,2 og 2,1. Men jeg vet ikke hvor mye luft det var i hjulene fra før.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Du rakk å skrive her på forumet, men du rekker ikke å lese manualen?

Jeg leste i manualen om TPMS, men forstod det ikke. Subaru-verkstedet var stengt, så jeg kunne ikke ringe å spørre dem i tilfelle jeg trykket feil.

Du mener med andre ord at det er enkelt og raskt å lære seg. Da ser jeg fram til det :)

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...