Gå til innhold

Retrotråden, eldre datamaskiner og maskinvare.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Herlig! Hva skal du bruke den til?

 

Driver å styrer med floppy emulator her jeg - får den ikke til :( Men det kan være flatkabelen - usikker. Noen som har satt opp en slik usb/floppy emulator her? 

Godt spørsmål x) Har brukt mye tid på å rense den. Ser rimelig bra ut nå. Har spilt noen spill på den tetris, snake og microsoft flight simulator 2. Maskinen er nok mest bare morsom å ha for at den er historisk. Det neste jeg har lyst til er å koble på en fargeskjerm, så jeg kan se alle de vakre CGA fargene ;) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har desverre ingen SCSI disker jeg kan gi bort. Vi har kassevis på jobb, maskinvare helt tilbake til 80-tallet .. (det som ikke er kastet) .. men harddisker er fyfy å ta med seg. :(

 

Fikk forøvrig endelig til gotek'n .. Hendig liten krabat dette. Her kan dere kose dere med knirkete stol, bråkete maskin og mine sexye fingre  :rofl:

https://drive.google.com/open?id=1lp1ZTXd7ExD9dmyTFOkJW0q8EENowyLe

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Fant en gammel pc på loftet, usikker om jeg har postet om den tidligere men den har windows 7.

 

Noen mulighet og bypasse innlogg med et program? Eldgammel pc med verdifulle bilder vi skulle hatt ut ser det ut til..

 

Utrolig jævlig lyd når den disken laster inn og starter opp, selv om den bare er på 250 gb -_-

 

edit: Typisk lys farget pc som har støvet totalt ned, usikker på om den starter. Har stått stille veldig lenge.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Det greieste er vel bare å kjøre harddisken opp på en annen maskin for å hente bilder. Så slipper du tulle med innlogging og slikt ..

 

Det er ganske enkelt å skru ut en harddisk, og en slik er billig på ebay f.eks

https://www.ebay.com/itm/SATA-PATA-IDE-to-USB-3-0-Adapter-Converter-Cable-for-Hard-Drive-Disk-2-5-3-5/283226150675?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Den tar det meste :)

Lenke til kommentar

Har desverre ingen SCSI disker jeg kan gi bort. Vi har kassevis på jobb, maskinvare helt tilbake til 80-tallet .. (det som ikke er kastet) .. men harddisker er fyfy å ta med seg. :(

 

Fikk forøvrig endelig til gotek'n .. Hendig liten krabat dette. Her kan dere kose dere med knirkete stol, bråkete maskin og mine sexye fingre  :rofl:

https://drive.google.com/open?id=1lp1ZTXd7ExD9dmyTFOkJW0q8EENowyLe

Ahh, men forstår den da. Ingen av diskene som har vert brukt i maskiner som ikke inneholder konfidensiell info? styringsystem elns.

 

Vurderer en slik Gotek jeg også, men i det siste har jeg bare holdt på med snåle propietære saker jeg ikke tror den takler. Byttet diskettstasjon i IBM 8580 (modell 80 PS/2 386), måtte lodde inn motstander og lage en spesiell kabel for at det skulle funke. Skikkelig stolt når det fungerte da, selv om jeg bare fulgte en oppskrift på nettet x)  

 

post-164530-0-90055000-1545230327_thumb.jpg

 

Nærdebula 

 

post-164530-0-44413000-1545230370_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er policy at ingen lagringsmedie skal ut av portene. De er kryptert herfra til hel.. også, og selv om man har software og nøkkel for dekryptering tar det dagesvis å gjøre det. Beklager men sånn er det bare :/

 

Godt å se maskiner uten sidepanel på Her skal det skrus

Huff da ser den:/

 

Hehe ja dette er en morsom maskin å holde på med. Den har et solid håndtak som går hele lengden av maskinen nedfelt i toppen. når man løfter opp håndtaket så kommer et klistermerke til syne. "Warning! 18kg+"  :grin2:

De blå skruene som man ser i siden der er for å skru fast opp til to fullhøyde 5,25" harddisker (en CD-stasjon er halv høyde). Hadde vert morsomt med det bare for lyden.

Det som er dritt er at den bare tar IBM's MCA kort, så lydkort finnes så og si ikke for den. uten å selge en nyre da. 

Lenke til kommentar

Kult tower iallfall. Og elsker den av på bryteren ?

 

Jeg har bare en maskin til en spesifikk oppgave jeg. Spill fra 90 tallet. Venter på en 5.25" harddisk bay nå. Hadde det som guttunge, da 1 for pappa (jobb), 1 for meg og 1 for søstera mi. Veldig kjekk måte å hindre at man kødder til noe som ikke er sitt. Bare slå av maskinen og bytte kassett. Blir noe enklere å flytte filer fra andre maskiner også, bare å koble den opp på en ide til USB port. Vil ikke ha denne på noe nettverk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er snart fornøyd med "prosjektet" nå. Skal oppgradere mengde SDram og pynte litt på kabelføring (ocd). Finner jeg er bedre kabinett så bytter jeg det også, dette er noe generisk shit og ingen av kablene fra front IO kan brukes (må uansett slå av vba PSU, ellers bootlooper bare maskinen :p)

 

IMG-20181231-075025854.jpg
 
Driver å installerer spill nå, og ripper cd/dvd til ISO så jeg kan bruke deamon tools til å emulere cd-rom. Hadde nesten glemt deamon tools jeg - godt å få brukt slikt igjen :)

Fant forøvrig denne. Gode minner.
IMG-20181231-075310733.jpg
 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På mitt tower bytta jeg selve bryteren bak power-knappen fra momentbryter til latchende bryter. Nå har jeg fungerende power-knapp i front. :D Har AT-hovedkort i ATX-kabinett og med moderne ATX-PSU og AT-ATX-adapter.

 

Tenkte å få kobla front-audio til lydkortet og kanskje koble 5V-lader på USB-portene så man kan lade fra de i det minste.

 

post-18544-0-25776400-1546266203_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har sær oppførsel på maskinen her - Finner ikke ut av det og klikker snart :p

 

Jeg kan sitte å spille en stund (f.eks Half-Life eller Quake 2), men etter en stund så fungerer ikke tastatur/mus lenger og karakteren bare løper rett frem til han treffer en vegg. Lyd og bilde fungerer fint, men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å slå av maskinen. 

 

Har forsøkt reinstall av OS, kjørt memtest på minnet og forsøkt andre drivere til skjermkort. Har også forsøkt å ta ut lydkortet, og resette BIOS. Har rengjort og lagt på ny pasta på CPU og GPU, samt jimmifixa inn flere vifter for å se om det var overoppheting. Veldig snålt opplegg .. Når det skjer kan jeg ikke trykke caps lock en gang, altså lysene i tastatur fungerer ikke lenger. Det må vel være hovedkortet som er på tryne da? Maskinen fungerer jo fint til alt annet .. Men det var jo liksom gamle spill jeg skulle bruke denne til :) Skal prøve med et annet skjermkort. Skal sies at dette er et nyere ps2 tastatur fra cherry. Ikke sikkert det fungerer med win98se :hmm:

 

Hat  :ninja:

 

Edit: Lurer på om det kan være hovedkortet som ikke støtter prosessoren skikkelig (?). 

Jeg har en PIII 700mhz (100 FSB) på et BX440 chipset. Jeg kan ikke finne noe offisielt om at dette skal fungere .. Jeg sliter litt med å finne diagram over dipswitchene på HK, det jeg finner som jeg TROR er riktig viser bare støtte opp til 500mhz. Disse stod dippet som 350mhz - jeg dippet om til 500 mhz men det skjer egentlig ingen forskjell. 

 

Noen som kan utbrodere disse switchene litt? :)

 

Uansett .. Skaffer en PII 400 mhz og prøver den. Skal også prøve med PC-100 SD-RAM (har PC-133 nå, men så lenge FSB er 100 så skal jo ikke dette bety noe).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du setter inn et PCI-USB kort, eller kobler til tastatur på innebyggd USB hvis du har, å fremdeles får feilen så kan du i alle fall utelukke tastatur, ps/2 porter osv. 

Jeg har mange ps/2 tastatur hvis det er det som er feilen. Men synes det er rart i så fall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...