nepse778 Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Hei, Jeg er 22 år og lurer på hvordan jeg best mulig skal forvalte formuen min. Pr. i dag sparer jeg i BSU, fond, sparekonto og noen aksjer. Ordinær BSU fyller jeg opp årlig, men jeg vurderer nå å i tillegg flytte deler av pengene fra sparekonto til "Boligspar Ung" levert av OBOS-banken (https://bank.obos.no/privat/sparing/boligspar-ung/). I Boligspar Ung kan jeg sette inn 300 000,- fra dag én, noe jeg tenker å gjøre ettersom dette er en stor fordel med tanke på renters rente. Om setter inn 300 000,- i dag og jeg mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år til, vil jeg sitte igjen med 450 700,-. Altså 150 700,- i avkastning. Dette høres umiddelbart svært lukrativt ut, men jeg lurer da på hvordan dere vurderer dette sett ift. de potensielle avkastningene i f.eks. fond. Der kan man vel både 4- og 5-doble gevinsten ila. 12 år, men er det verd risikoen når renten er 3,45% på Boligspar Ung?
Økonomiportalen.no Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Siden du sier «mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år» regner jeg med at du ser for deg å kjøpe tidligere enn dette. Så om du i det hele tatt vurderer boligkjøp ila. fem år eller så ville jeg absolutt satt 300k på BSU 2/Boligspar Ung. Jeg har selv gjort dette i tillegg til den faste månedlige fondssparingen. 1
Kontorstol Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Dersom du skal kjøpe bolig innen 6-7 år ville jeg satt pengene i BSU + boligsparekonto. Dersom du skal vente lengre enn dette ville jeg satt de i BSU + fond (globalt indeksfond). 1
nepse778 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter Skrevet 9. oktober 2018 Siden du sier «mot formodning skulle avvente boligkjøp i 12 år» regner jeg med at du ser for deg å kjøpe tidligere enn dette. Så om du i det hele tatt vurderer boligkjøp ila. fem år eller så ville jeg absolutt satt 300k på BSU 2/Boligspar Ung. Jeg har selv gjort dette i tillegg til den faste månedlige fondssparingen. Dersom du skal kjøpe bolig innen 6-7 år ville jeg satt pengene i BSU + boligsparekonto. Dersom du skal vente lengre enn dette ville jeg satt de i BSU + fond (globalt indeksfond). Det er ikke urealistisk at jeg vil kjøpe bolig innen 6-7 år. Planen er å studere i fire år fremover og deretter kjøpe. Om jeg setter 300k på Boligspar Ung og fortsetter å spare i ordinær BSU, har jeg låst den store brøkdelen av formuen min til kjøp av bolig. Er det noen grunn til å ikke gjøre det? Kan det f.eks. være fordelaktig å leie fremfor å kjøpe i et fremtidig boligmarked?
Kontorstol Skrevet 9. oktober 2018 Skrevet 9. oktober 2018 Det er umulig å spå fremtiden, men man bør ha en plan om å eie i 3-5 år for at det skal lønne seg pga. kostnader ved kjøp og salg - og da spesielt for selveierboliger. 1
Matsemann Skrevet 27. oktober 2018 Skrevet 27. oktober 2018 Dette høres umiddelbart svært lukrativt ut, men jeg lurer da på hvordan dere vurderer dette sett ift. de potensielle avkastningene i f.eks. fond. Der kan man vel både 4- og 5-doble gevinsten ila. 12 år, men er det verd risikoen når renten er 3,45% på Boligspar Ung? Om alternativet er fond der du kan 4-5 doble gevinsten, er det noe med såpass høy risiko at du like greit kan tape alle pengene også. På tolv år vil man i snitt doble pengene om man regner med 7% avkastning.
Kontorstol Skrevet 27. oktober 2018 Skrevet 27. oktober 2018 Merk at å doble gevinsten ikke nødvendigvis er det samme som å doble pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå