Gå til innhold

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik: - Jeg vil bevise at tog fortsatt er ryggraden i transportsektoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker å reise med tog og særlig i dag med moderne, nye flotte tog og ditto stasjoner og enn så lenge dyktige og hyggelige ansatte (som hittil kan leve av lønna si). Men å si at tog er ryggraden i norsk transport, er vel å ta i litt? Tog utgjør 15,9% av persontransporten målt i personkm (3,5 milliarder i følge SSB) og det er før personbiler er inkludert. Disse alene utgjør ca 50 milliarder personkm (ca 2,5 millioner biler som kjører hver ca 13000 km, i snitt 1,54 personer i bilen).

 

 

For gods tar toget 15,8% av transporten målt i tonnkm (4 milliarder tonnkm).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slotsvik er en hoppe hit og dit leder man overhode ikke har bruk for. Hun bare er der i kraft av sine stillinger men produserer null. Sannsynigvis ville hun ikke ha blitt savnet dersom hun sluttet å gå på jobb. Andre kunne enkelt å ha administrert hennes gjøremål uten behov for flere i ledelsen. Det verste er at landet har flere hundre av samme sort..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slotsvik er en hoppe hit og dit leder man overhode ikke har bruk for. Hun bare er der i kraft av sine stillinger men produserer null. Sannsynigvis ville hun ikke ha blitt savnet dersom hun sluttet å gå på jobb. Andre kunne enkelt å ha administrert hennes gjøremål uten behov for flere i ledelsen. Det verste er at landet har flere hundre av samme sort..

 

Dummeste innlegget jeg har lest på lenge. Hun stiller mange spørsmål til organisasjonen og løfter frem kompetansen i fagpersoner og mellomledere lenger nede i organisasjonen, på tvers av hva mange «superego» sjefer gjør.

Liker også ar hun vurderer en «matematisk» må å vurdere prosjekter etter. Da kan samfunnsnytte og støtte mot helheten skinne klarere gjennom enn det hestehandler og lobbyvirksomhet ellers dominerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kystdirektøren svevde langt over skyene. Hun satt jo også som styremedlem i Norsk Romsenter. Eneste navigasjons redundans under hennes styre var sixtant i skapet, holde utkikk etter fyr og rustne staker og selvfølgelig å holde styringsfart. Skuter har jo som kjent intet "håndbrekk". Hun drev igjennom hurtig avvikling av den eneste alternative terrestriske løsningen, Den ble sanert under henne styre mens verden rundt undret seg på hva Norge drev med. Ja det er sant, - noen av oss fulgte med i korrespondansen mellom norske byråkrater og omliggende lands myndigheter som ville at Norge beholdt denne flotte infrastrukturen som langt ifra hadde gått ut på dato, - som noen byrokrater hevdet. Jeg var med å landserte dette i sin tid.

 

Men nå har jeg noe helt nytt på gang sammen med en oppfinner og ingeniør.

Vi er etpar norske ingeniører som har forsøkt å komme frem med et alternativ men ble effektivt skjøvet vekk og "glemt" av hennes stab allerede i 2012. Leser vi nå Nasjonal transportplan vil alle se at nettopp initiativer som våre skal dyrkes frem, - ja gis mulighet til å bevise at de kan løse fremtidens oppgaver.

Vi er her fremdeles tross moden alder og opplever at vår redundante løsning faktisk er eneste realistiske maritime hjelpe middel for kystnær navigasjon. Helt uten behov for noe satellitt støtte. Vi har jo søkt patent globalt å maken finnes ikke noe sted. Dette er nyskapning av ypperste kvalitet og vil nok skape mange arbeidsplasser for ivrige programmerere og utviklere av moderne navigasjons og kommunikasjons teknologi. Vi skuer jo selvfølgelig også utenfor Norge men håper at Norsk forvaltning tar til vettet å slipper frem denne nye teknologien som kan bli en global løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTP kan godt bli enda mer generell og med skikkelige infrastrukturfond til å understøtte utbygging.

 

Tog fungerer nok best som lokaltrafikk. Med en elektrisk fremtid for bilen så er det lite toget kan konkurrere på.

Ja, og dette fondet bør fokusere på hva som gir best samfunnsøkonomi, uten at politikere legger alt for mange føringer ut over dette. (I dag er det mange utbygginger som kun kan forsvares ut i fra et politisk ståsted, og ikke et samfunnsøkonomisk ståsted)

 

Tog vil kunne fungere i lokaltrafikk der man har stort kundegrunnlag og behov for hurtig forflytting av store mengder mennesker.

For alt annet er biltransport overlegent og nå som man legger opp til en storstilt elektrifisering, vil også biltransport være mer miljøvennlig på de aller fleste distanser.

 

Edit:

Her er hva man tenker i Danmark om å prøve å flytte folk fra bil til tog. Og Danmark er flatt med korte avstander, som skulle tilsi mye lavere utgifter til infrastruktur.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5V0ME/Dansk-samferdselsminister---Det-koster-for-mye-a-flytte-folk-fra-bil-til-tog

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært kjekt med en toppsjef som har tro på jernbanen.  Reiser hjem tidlig på fredager - med fly, det viser ikke mye tiltro til ledelsen i Jernbaneverket.  Fjerntogstrekningene er hun mer usikker på.  Hva i alle verden betyr det fra toppsjefen?  Hadde man virkelig satset på jernbane, hadde hun ikke trengt å benytte fly for å komme hjem i helgene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...