Gå til innhold

Hvordan er Oslo som studentby?


katia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger :/ Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). 

 

Blir kjempe glad om jeg får svar! :) 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger :/ Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). 

 

Blir kjempe glad om jeg får svar! :)

 

Snakker på bakgrunn av en venn. Han bodde opprinnelige i Trondheim og flytte til Oslo for å studere. Hen mente at de fleste hadde faste vennegjenger utenom forelesninger og at det ikke var like inkluderende slik det er i Trondheim, når det gjelder studentmiljøet.

 

I tillegg synes at han betalte mye for å bo ett sted som ikke har gode standarder. Han var drittlei av å bo i Oslo, da han i tillegg ble møtt av folk som rett og slett ikke var hyggelig. Det eneste positivet han så var at foreleserene var veldige flinke til å lære bort.

 

Når dette er sagt, så er kompisen veldig sær person.

Lenke til kommentar

I Oslo er det ein langt større andel av studentane som har familie og vennar i "Oslo-området" frå før. Dette gjer at mange av dei studentane gjer sine eigne ting på fritida, og har mindre interesse av å skaffe seg nye venner i studentmiljøet.

På den andre sida så er Oslo større enn Trondheim og har derfor meir tilbod til studentar, men du må kanskje pårekne å jobbe litt meir med å enten lage eit studentmiljø eller finne dei etablerte studentmiljøa.

Lenke til kommentar

Det bør ikke være noe problem å bli kjent med nye folk i Oslo, studentmiljøet er såpass stort i utgangspunktet.

 

Jeg tror du skal se litt annerledes på det: Nettopp det at du ikke har noen vennekrets i Oslo gjør at du i større grad vil oppsøke studentmiljøet enn du ville gjort om du hadde studert i Trondheim. Og du vil derfor bli kjent med flere nye personer fra hele landet hvis du flytter. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...