Gå til innhold

SAMLETEST: Ruter rundt 1000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test! Bare en tanke. Kunne dere skjøvet inn en ruter i referanse-klasse, som en da kan sammenligne med? Netgear Nighthawk X4S R7800 er vel per nå ansett for å være den mest ettertraktede high-end ruteren til forbrukere. Koster oppimot 2200 kr, men det hadde vært spennende å sett hva en fikk igjen for den ekstra summen. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det viktigaste av alt er vel støtte for automatiske oppdateringar?

Fira av produsentane her, hadde produkt som blei ramma av VPNFilter.
Utan automatiske oppdateringsfunksjonar, vil veldig mange av desse forbli i dagleg drift, utan å at feilen blir retta.

 

Forbrukarutstyr som dette må kunne retta feil automatisk, når produsenten kjem med kristiske oppdateringar.

 

Tek.no kan nermast sverta og diskvalifisera produkt som ikkje oppdaterer seg automatisk som standard.

Produkta må gjerne la brukaren skru av funksjonen, men det _må_ stå på som standard.
Akkurat som all remote management-funksjon må vera avslått.

Brukaren må ikkje få tilgang til å bruka standardpassord, osb, osb.

Lenke til kommentar

Jeg savner også informasjon rundt oppdateringer. Det bør kanskje være et sentralt punkt i fremtidige tester der dere ser på hvordan produsentene har forholdt seg til tidligere exploits/vulnerabilities og hvor raske de har vært mtp oppdateringer, gjerne også fremheve dette dersom noen produsenter har bra/dårlig track record.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å se* at TP-Link her fortsatt har standard WPA-passord bestående av en tallkode. Dvs. de gjenbruker WPS-koden som WPA-passord.

 

(* ut fra etikett på bilde i artikkelen)

 

Jeg synes det sier litt om produsentens totale fokus på sikkerhet. Mange vil fortsette å bruke standardpassordet. Et WPA-passord bestående av åtte siffer tar utrolig kort tid å finne ut av - selve gjetteprosessen tar vel kortere tid enn det tar å skrive inn dette "passordet".

 

Det betyr vel også at tilkobling via WPS-pin er aktivt som standard....

 

Mao: En ruter som fra fabrikk er satt opp mer eller mindre "åpen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigaste av alt er vel støtte for automatiske oppdateringar?

Fira av produsentane her, hadde produkt som blei ramma av VPNFilter.

Utan automatiske oppdateringsfunksjonar, vil veldig mange av desse forbli i dagleg drift, utan å at feilen blir retta.

 

Forbrukarutstyr som dette må kunne retta feil automatisk, når produsenten kjem med kristiske oppdateringar.

 

Tek.no kan nermast sverta og diskvalifisera produkt som ikkje oppdaterer seg automatisk som standard.

Produkta må gjerne la brukaren skru av funksjonen, men det _må_ stå på som standard.

Akkurat som all remote management-funksjon må vera avslått.

Brukaren må ikkje få tilgang til å bruka standardpassord, osb, osb.

 

Enig! Dette er svært viktig for "vanlige brukere".

 

Asus var av dem som lærte "the hard way", og fikk dette på plass tidlig i 2014. Fortsatt er det imidlertid rutere eksponert på nett med problemene som eksisterte før de fikk på plass automatisk oppdatering.

 

Linksys mener jeg også har det, og har hatt det siden 2014 (trolig lærdom fra "Asusgate").

 

Det er ikke så lenge siden jeg ellers oppgraderte en TP-Link-ruter, og konstaterte vel at der var ikke dette på plass.

 

Netgear husker jeg ikke helt for. Jeg mener jeg på Orbi får beskjed om at oppdateringer er tilgjengelig, men må velge at de skal installeres.

 

Et videre sikkerhetsmessig element, er hvorvidt leverandørene baserer seg på signert firmware. Det betyr at det ligger en nøkkel i ruteren for verifisering og dekryptering, og gjør det vanskelig at man ved sikkerhetshull skal kunne erstatte ruterens originale firmware. En "ulempe" med dette er naturligvis at tredjeparts firmware til ruterne blir vanskelig - med mindre da ikke denne tredjeparts-firmwaren blir signert av produsenten.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket alle disse men gikk for Amplifi HD (bare selve enheten da jeg ikke trenger mesh enda)

Bra app (kan styre enheten uansett hvor du er så lenge du har mobil nettverk eller Wi-Fi ), enkelt å skalere opp , hyppige oppdateringer, tar lite plass men har 4x porter ledig og bruker standard usb C kabel for strøm (ingen ekstern klosse)

post-17941-233877_thumb.png

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner også informasjon rundt oppdateringer. Det bør kanskje være et sentralt punkt i fremtidige tester der dere ser på hvordan produsentene har forholdt seg til tidligere exploits/vulnerabilities og hvor raske de har vært mtp oppdateringer, gjerne også fremheve dette dersom noen produsenter har bra/dårlig track record.

 

Enig. AC66U er fortsatt en knallbra router, men man kjøper ikke en router til 1000 kr som ikke blir oppdatert lenger.

 

Edit: Ikke offisielt fra ASUS enda, så det kan komme flere sikkkerhetsfikser. Men den har utdatert arkitektur som ikke blir prioritert av ASUS.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Lykke til med å dekke ett helt hus uten mesh. Leiligheter trenger jo ikke mesh med mindre det er problemer som betong, vannbåren varme i tak/gulv mellom etasjer etc.

Mesh er til 120-150 kvadrat pluss.

Dette er jo en test, så da er det jo greit å ha litt plass slik at testen kan utføres? Ja, jeg dekker ett helt hus (200 kvm) uten mesh, så det går fint an, med stjernenett. Men jo, det er faktisk mulig å dekke ett helt hus trådløst med f.eks en ac66u hvis en plasserer den rett.

Lenke til kommentar

Noen som har en anelse på hvordan disse ruterne er i forhold til standarder levert fra Canal Digital, Altibox og co? Vil anta at det er en viss forskjell på ytelse?

 

Telenor 8702 er basert på en del av de samme brikkene som Asus RT-AC66U i hvert fall. Finnes også her ulike revisjoner - P8702N v2 har noe bedre ytelse enn den opprinnelige på 5 GHz. Min erfaring, da mot opprinnelig RT-AC66U fra 2013 er at ytelse/rekkevidde wifi-messig ligger litt bak RT-AC66U, men ikke all verdens forskjell.

Lenke til kommentar

Enig. AC66U er fortsatt en knallbra router, men man kjøper ikke en router til 1000 kr som ikke blir oppdatert lenger.

 

2018/05/21
 
ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.382.50470
 
Er du sikker på at den ikke blir oppdatert lenger?
Den står ikke på end-of-life lista til Asus.
Lenke til kommentar

 

2018/05/21
 
ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.382.50470
 
Er du sikker på at den ikke blir oppdatert lenger?
Den står ikke på end-of-life lista til Asus.

 

 

Mai er nå en stund siden... Når var siste oppdatering til ac68u? Samme periode?

 

Der har de gitt ut oppdatering i både juni, juli , august og september i tillegg, altså hver måned

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...