Gå til innhold

Her er Fords selvkjørende el-lastebil: Fronten er inspirert av superhelter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Lastebil bransjen vil nok fornye seg, ja.

 

"Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. 

Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen."

 

Nå er ikke 40 mil mye, men det spiller ikke så stor rolle siden tanking kan gå raskt, og fyllestasjoner er i ferd med å etableres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Effektivt er.vel ikke hydrogen...

Men du verden hvordan Tesla Semi har sparket den bakstreverske lastebilbransjen ut av tornerosesøvnen. Kult design da.

Ja, det er bra.

 

Nå var det jo Nikola som designet en ny type form på lastebiler, og Tesla Semi hermet.   

Men pytt, pytt.  Vi er i starten på noe større uansett.  Så bør alle få prøve seg og herme.

Du har helt rett at det var Nicola One som kom med nytt design, men det er kke designet de fryktet ikke lastebilbransjen. Hydrogen har flere ulempene enn diesel har, som dyrt, ueffektivt og med få fyllestasjoner, kunne bransjen bare ta tak i dynesnippen og sove videre. På vinteren kan det være ett problem at hydrogenbiler lekker sluttproduktet vann over veibanen hele tiden. Sikkert løsbart med å varme opp vannet til damp, men da blir det bare enda mer ueffekivt.

Jeg tror hydrogen vil komme frem som flåteløsninge for kollektivtrafikk, distribusjon etc hvor strømmen er dyr og fra trege varmekraftverk. Hydrogenproduksjon kan da utnytte ubenyttet uregulerbar grunnlast. Det kan selvsagt batterier også gjøre, men noen steder kan hydrogen være å foretrekke. Store hydrogentanker på både bil og henger kan gi ekstrem rekkevidde, hvilket kan være vanskelig å matche med batterilastebiler.

Lenke til kommentar

Lastebil bransjen vil nok fornye seg, ja.

 

"Hyundai Motor Company har inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere 1.000 hydrogenelektriske lastebiler i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023. 

Hyundai vil stå for bilene, som vil levere en rekkevidde på hele 400 kilometer under reelle forhold. H2 Energy vil på sin side levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen."

 

Nå er ikke 40 mil mye, men det spiller ikke så stor rolle siden tanking kan gå raskt, og fyllestasjoner er i ferd med å etableres.

 

Nei, det er berre halvparten av rekkjevidda til Tesla Semi. Syner at batteri er overlegent både på pris og rekkjevidde. Kortare fylletid er ikkje relevant, so lenge rekkjevidda held meir enn du har lov til å køyre i ei økt, før sjåføren må kvile. Lading kan, i motsetnad til tanking, føregå i kviletida. (I kviletida skal sjåføren kvile, ikkje arbeide utanfor bilen.) For autonome køyrety, som dette, er både rekkjevidde og fylletid mindre viktig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som en hodet til en Cylon raider fra BSG.

 

Hehe....DJViking dro den likheten før meg; Fronten er helt klart ikke inspirert av Marvel superhero....det der er en deadly cylon. Hvis F-vision har rødt søkelys som går fram og tilbake i den sota "frontruta"...så stikker jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...