Gå til innhold

IOS/Android - Funksjoner og tjenester


minim

Anbefalte innlegg

Hva som er bra med iCloud på iPhone:

Den lagrer brukerdata, appdata, innstillinger, notater, taks, kontakter, Bilder og Videoer, passord, Meldinger, m.m. Alt du behøver er din AppleID. 

 

Nå med iOS 12 og FaceID så, får du opp passord managern med en gang du åpner nettsted/app på en nylig gjenopprettet iPhone. Dersom den forstår hvor du prøver å logge inn, så vil den automatisk logge deg inn. Hvis ikke får du opp passord managern og kan velge brukernavn og passord. 

 

Du behøver mao. ikke å styre med å huske på å installere alt du hadde på din gamle telefon på den nye (forutsatt at du brukte iCloud på din gamle telefon). 

 

Går du tom for plass på telefonen, så lagres f.eks. Bilder i iCloud istedet for på telefonen din. Altså, er det mye mer sømløst dersom du går tom for plass. Dette gjelder for apper også. 

 

Det er en utrolig sømløs løsning som (stort sett) bare fungerer. 

 

Apple har jo en lignende løsning på Mac med Time Machine. Alt blir tatt backup av. Alt på brukerkontoen din, apps og instillinger, alt blir med. Du må kanskje inn med Office lisensen på nytt eller logge på Adobe, men du behøver aldri å innstallere noe etter å ha reinstallert maskina. 

Så jeg gikk inn på Google sine apper og så der. Innstillinger blir naturligvis ikke lagret. For å lagre notater så vil jo det om jeg bruker Googles notat-app, men ikke Huawei/Samsung app. Eller du kan gå for noe som Evernote og ha det overalt. Samme gjelder jo Googles notat-app som fungerer på alle plattformer.

 

Ellers så blir det andre du skriver der syncet. Kun med din Google ID. Bonus for Google er at når du bruker tjenester på PCen, eller tom når du bruker Google apper på iOS så er jo ting syncet dit også. 

 

Og Google Play har en oversikt over alle apper du har på hver enkelt telefon. Jeg kan gå i nettleser og laste ned apper til hvilken som helst Android enhet knyttet til min konto. Sist jeg gjorde det så fikk jeg valg om hvilke apper jeg ville ha installert av de jeg hadde på forrige enhet som og var ganske greit. Sånn at jeg ikke får over appene jeg burde ha slettet.

 

 

Jeg tror ikke at om du er tom for plass på telefonen så lagrer den automatisk på nettet istedenfor, ikke at jeg vet. Telefonen min kom med 128 GB som minste. I motsetning til Apple som setter 64/256 sånn at folk ikke skal få den størrelsen de mest vil ha(128). Uansett så vil jo dette bare fungere om du bruker mobildata eller er koblet til WiFi da? Så er det så sømløst? Kan iOS bruke masse mobildata uten å spørre om tillatelse og overraske deg på mobilregningen? I Android er hvertfall alt satt til "WiFi only" som standard for større filer. Og du kan jo lett velge filer du vil at skal bare lagres i skyen og ikke lokalt lengre. Da har du jo mer kontroll på hva som er hvor. Hva du kan få tak i uten nett, hva du trenger nett til. For meg er det mye mer brukervennlig. Så ser at dette er annerledes, men jeg vet ikke hvordan en kan si den ene løsningen er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man har en iphone er icloud en nobrainer.

Man kan gjerne komplettere med dropbox, jottacloud, google drive for bilder og filer , men ingen av de kan gjøre backup og sync av iphone slik som icloud.

 

Siden du Lunaris er så interessert kan du jo undersøke litt selv.

https://comparisons.financesonline.com/apple-icloud-vs-google-drive

https://youtu.be/G5jQBMLyG0w

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men det koster ekstra da

5gb inkludert og 50gb for en tier eller noe sånt. Jeg har ikke vondt for å betale for noe som virker så bra og samler alt på en plass. Tror jeg betaler ca 30kr/mnd nå for hele familien og da er det 2 macer, 2ipad og 3 iPhones på samme konto. Da har jeg tilgang til alt om jeg logger inn på en vilkårlig PC og går på iCloud.com eller det bare er der ferdig oppsatt og syncet uansett hvilken enhet jeg logger på.

 

Alt dette kan løses til en viss grad med Android og en røys med tjenester/apper også, men her har de en løsning som bare virker ut av boksen. Den virker også mye bedre siden alt jobber bra sammen i motsetning til det ene eksempelet jeg tok opp over her med bildene. Jeg tror det må prøves og brukes litt for å forstå det egentlig. Sikkert ikke noe savn når en ikke vet eller tenker over hvor bra det kan virke. Ignorance is blizz eller noe i den dur..

Lenke til kommentar

Hvis man har en iphone er icloud en nobrainer.

Man kan gjerne komplettere med dropbox, jottacloud, google drive for bilder og filer , men ingen av de kan gjøre backup og sync av iphone slik som icloud.

 

Siden du Lunaris er så interessert kan du jo undersøke litt selv.

https://comparisons.financesonline.com/apple-icloud-vs-google-drive

Selvfølgelig er iCloud nobrainer for iOS. Andre tjenester har jo ikke rettigheter til å kunne gjøre backup. Ser av iCloud er litt ulik Google sin løsning, men de utfører jo begge samme jobb. Litt forskjellig, men ser ikke hvordan den ene er bedre enn den andre?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er iCloud nobrainer for iOS. Andre tjenester har jo ikke rettigheter til å kunne gjøre backup. Ser av iCloud er litt ulik Google sin løsning, men de utfører jo begge samme jobb. Litt forskjellig, men ser ikke hvordan den ene er bedre enn den andre?

iCloud er bedre fordi om jeg hadde hatt en iPhone SE nå og skulle kjøpt en iPhone 8 eller X imorgen, så vet jeg at nye telefonen ville fått nøyaktig samme oppsett som jeg hadde på SE. Tar 5 min så er telefonen lik. Du får ikke samme resultat med Google sin backup om du feks går fra Samsung til Huawei, eller fra S8 til S9.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

iCloud er bedre fordi om jeg hadde hatt en iPhone SE nå og skulle kjøpt en iPhone 8 eller X imorgen, så vet jeg at nye telefonen ville fått nøyaktig samme oppsett som jeg hadde på SE. Tar 5 min så er telefonen lik. Du får ikke samme resultat med Google sin backup om du feks går fra Samsung til Huawei, eller fra S8 til S9.

Igjen jeg ville ikke sagt det er bedre. Fordi den fungerer bare mellom telefoner fra samme produsent. Tipper Google sin fungerer mellom Pixel 1 og Pixel 2. Men det er ikke som om Apple gjør noe Google ikke kan. Om du går fra iPhone til en Huawei så har du ingenting med iCloud. Huawei har og sånne løsninger for backup og sånn, men jeg bruker dem ikke. Jeg vet ikke hvordan de fungerer, men jeg vet at det bare fungerer om jeg kjøper Huawei neste gang. Så for meg er da Googles løsning mye bedre.

 

Likevel så går jeg ikke rundt og sier Googles løsning er objektivt bedre. Sier iCloud og alt annet produsent-spesifikkt er objektivt dårlig. Fordi jeg skjønner at folk er ulike og har ulike ønsker. Hvis noe er objektivt bedre derimot er det bedre for alle. Det er jo ikke tilfellet med Apples løsning basert på det jeg leser her. Om Google IKKE hadde backup av SMS f.eks og Apple hadde så ville det vært objektivt bedre, men jeg har ikke sett noe slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte ting må være og blir produkt spesifikke , slik er det bare.

Man kan ikke «få alt likt» uten manuelle tiltak med overgang fra alt til alt , dvs fullt backup (image) fra en windows pc til neste heller da alle har produkt spesifikke drivere m.m. Eller om man går fra windows til mac til linux eller motsatt.

Dropbox , google , jottacloud eller onedrive m.fl i seg selv tar ikke «backup» av noens PCer , Linux eller Mac.

Enkelte filer er engang ikke aksesserbare som de får tilgang til å inkludere i en mappe filsync.

 

En tredje parts cloud tjeneste kan bare nå det som er åpent via apier og om de legger ned utviklingskostnader nok i å lage det. Derfor har vi idag mange ulike løsninger som løser ulike behov til ulike priser for ulike plattformer og det er kun konkurranse mellom disse på enkelte elementer ikke «alt og hele for alt av produkter». Store utviklingskostnader brukes der man mener det er eller blir et marked for det. Ofte kommer nye opp med «basic stuff» og videreutvikles eventuelt eller ikke senere avhengig av suksess og inntjening.

 

Når det kommer til mobiler har vi google synk med samsung konto for å ivareta så og sil alt ved migrasjon av brukerdata fra samsung til samsung enheter (samsung konto eller switch tar seg av produkt spesifikke ting) google os og applikasjons relaterte ting som er felles.

Hva Huawei , sony, ande merker har vet jeg ikke . Men det har alltid vært problemer med f.eks SMS uten å bruke tredje parts applikasjoner eller spesielle metoder og med ulike resultater. Backe opp SMSer via gmail tidligere medførte at man fikk en bråte med smser som email i gmail kontoen etc.

Google drive bør man sammenlikne med idrive (ikke icloud) , google photos med icloud photos og alternativet med photostream, icloud med elementene i google som håndtere brukerdata.

Andre tjenester med sammenlikning bør man da jamføre collaboration , sharing , data mellom multiple devices , fil og bilde synk, tredje parts browser bookmarks og history tabs og liknende.

Lenke til kommentar

Det er som nevnt nytteløst å diskutere det om du ikke har prøvd løsningene for da hadde du ikke vært uenig. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du gidder engang når du ikke har nødvendig grunnlag for sammenligning?

 

Vi kan dra paralleller med Samsung sin smart unlock med kombinasjon av ansikts og iris gjenkjenning og Apple sin faceid. Begge skal gjøre samme jobben, men de som har brukt begge deler vet hva som virker som den er tenkt. Dette går igjen på svært mye etter min erfaring når jeg prøver og bruker begge deler over tid.

Lenke til kommentar

Igjen jeg ville ikke sagt det er bedre. Fordi den fungerer bare mellom telefoner fra samme produsent. Tipper Google sin fungerer mellom Pixel 1 og Pixel 2. Men det er ikke som om Apple gjør noe Google ikke kan. Om du går fra iPhone til en Huawei så har du ingenting med iCloud. Huawei har og sånne løsninger for backup og sånn, men jeg bruker dem ikke. Jeg vet ikke hvordan de fungerer, men jeg vet at det bare fungerer om jeg kjøper Huawei neste gang. Så for meg er da Googles løsning mye bedre.

 

Likevel så går jeg ikke rundt og sier Googles løsning er objektivt bedre. Sier iCloud og alt annet produsent-spesifikkt er objektivt dårlig. Fordi jeg skjønner at folk er ulike og har ulike ønsker. Hvis noe er objektivt bedre derimot er det bedre for alle. Det er jo ikke tilfellet med Apples løsning basert på det jeg leser her. Om Google IKKE hadde backup av SMS f.eks og Apple hadde så ville det vært objektivt bedre, men jeg har ikke sett noe slik. 

 

Hvordan vet du at det ikke er bedre? Du gjetter jo bare at "det funker" mellom Pixel-telefoner. Og hvordan vet du at Huawei sin løsning "bare funker" når du ikke prøvd det? Jeg har prøvd iCloud, Huawei sin cloud og Google sin. iCloud har uten tvil vært best. Stort pluss for at man kan ta backup når man vil også.

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

Det er som nevnt nytteløst å diskutere det om du ikke har prøvd løsningene for da hadde du ikke vært uenig. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du gidder engang når du ikke har nødvendig grunnlag for sammenligning?

 

Vi kan dra paralleller med Samsung sin smart unlock med kombinasjon av ansikts og iris gjenkjenning og Apple sin faceid. Begge skal gjøre samme jobben, men de som har brukt begge deler vet hva som virker som den er tenkt. Dette går igjen på svært mye etter min erfaring når jeg prøver og bruker begge deler over tid.

Jeg kan veldig enkelt forklare forskjellen mellom de to løsningene og hvorfor Apple sin er bedre. Du kan ikke komme med noen forklaring på hvordan Apple sin skal være bedre. Og du sier jeg må bruke 25K kroner for å finne det ut. Hvis du skal overtale meg om at iPhone og iOS er bedre valg, så må du i det minste klare å forklare hva som skal være bedre. Akkurat nå så vet jeg at du synes det er bedre, men jeg vet om massevis av folk som synes Android er bedre og.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ang. Meldinger-appen i iOS (12.1)

 

Når jeg er inne i samtaletråden for en kontakt , og vil ut til listen over alle samtaler, så trykker jeg selvfølgelig på den blå pilen oppe til venstre.

 

Men da dukker det først opp en liten meny der jeg kan velge tre ting: "Lyd", "Facetime" og "info" om den kontakten jeg er inne på.

Så for å komme ut dit jeg egentlig ville, må jeg trykke den blå pilen enda en gang! Jævlig irriterende, når jeg aldri bruker den menyen.

 

Er det en måte å hindre denne menyen å dukke opp (slik at det holder med ett trykk)?

Lenke til kommentar

Ang. Meldinger-appen i iOS (12.1)

 

Når jeg er inne i samtaletråden for en kontakt , og vil ut til listen over alle samtaler, så trykker jeg selvfølgelig på den blå pilen oppe til venstre.

 

Men da dukker det først opp en liten meny der jeg kan velge tre ting: "Lyd", "Facetime" og "info" om den kontakten jeg er inne på.

Så for å komme ut dit jeg egentlig ville, må jeg trykke den blå pilen enda en gang! Jævlig irriterende, når jeg aldri bruker den menyen.

 

Er det en måte å hindre denne menyen å dukke opp (slik at det holder med ett trykk)?

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at du ikke trykker på pilen,men på kontakten. Trykker du på kontakten så kommer de tre alternativene opp. Det er ikke nødvendig med to trykk på pilen for å komme tilbake på meldingsoversikten på min enhet med iOS 12.1 ihvertfall.

Endret av htyske
Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at man kan trykke på kontakt-navnet i svart skrift for å få opp den menyen. Takker.

 

Men problemet er der like fullt; Selv om jeg anstrenger meg for å trykke så langt ute mot venstre at jeg faktisk ser deler av den blå pilen på høyre side av fingen min, så kommer menyen først, og så på neste trykk gjør det den skal. Veldig konsekvent: første trykk menu, andre trykk tilbake.

 

Må være en bug, eller kanskje touch panelet sliter (Jeg har også litt vanskelig for å få opp recent apps listen når jeg sveiper fra bunnen og langt opp). Det er en helt ny XR 256

Lenke til kommentar

Må være bug, kommer mæi ut av samtalen ved på trykke på pilen eller bare sweipe til venstre ... trykker æ derimot mellom pilen og kontakten så dukker kun valgene opp... IPhone 10 her da.

 

Edit: hvis d trykkes under pilen, kommer valget også her

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...