Gå til innhold

Volkswagens el-varebil skal kunne kjøre mer enn 50 mil og lades lynraskt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slutt med alt dette dilldallet i disse elbilene. Batteri, motor og 2 seter på ett chassi er nok. Og helst rundt 40-50 mil rekkevidde. Ingen som kjøper en varebil til 630k kr

 

 

Prinsipielt helt enig. Der er bare en strek i regninga, en tykk strek, og det er nettopp batteriet. Batteriet utgjør mesteparten av regninga i alle tilfelle. Så det bilindustrien nå gjør, er å sukre pillen (i.e. regninga) med å hive på masse ekstrautstyr som ikke koster fabrikanten spesielt mye å bygge inn, men som de vet å ta seg godt betalt for i fossilutgavene.  Vips så ser elbilprisen ikke fullt så ille ut i sammenligning.

 

Det handler om persepsjon, om psykologi. Samme grunn som at Apple tilbyr tre utgaver av hver modell, selv om de bare har intensjon om å selge den midterste – folk må alltid føle at de kan sammenligne, og dernest konkludere at et kjøp er bedre som et annet. 

 

Det som bekymrer meg, er at bilfabrikantene insisterer på sanntids oppkoblede elbiler. Har definitivt tatt e-Golfen av nett, men disse nye bilen vil neppe fungere uten nett. Jeg vil ikke at VW konsernet skal vite hva jeg gjør med bilen. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde også tenke på at de færreste håndtverkere eier bilen de bruker på jobb. Det er mye uvøren bruk bare fordi man ikke har et eierforhold. For eksempel ser jeg for meg at mange håndtverkere vil lade disse til 100% hver dag bare fordi de kan og ikke har noen personlige ulemper ved at batteriet slites raskere enn det bør. Med andre ord bør de legge inn flåteeier-funksjoner som ivaretar eierens interesser. For eksempel begrenset topplading, automatisk kjørelogg med både ruter og hastigheter, stemplingsur for flere brukere, alkolås, opsjon for mikro arbeidsbrakke med stoler, kaffetrakter og campingdo osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slett ikke sikker på om batteriet faktisk blir så mye mer slitt av daglig lading...

Det ER buffer som gjør at det uansett ikke kan lades fullt eller tappes helt.

Har en 2014 Leaf som har passert 95000 km, blitt ladet hver eneste natt til 100%.

Fikk akkurat topp karakter på service. Fortsatt 12 streker og samme rekkevidde etter 4 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slett ikke sikker på om batteriet faktisk blir så mye mer slitt av daglig lading...

Det ER buffer som gjør at det uansett ikke kan lades fullt eller tappes helt.

Har en 2014 Leaf som har passert 95000 km, blitt ladet hver eneste natt til 100%.

Fikk akkurat topp karakter på service. Fortsatt 12 streker og samme rekkevidde etter 4 år.

Jeg fikk også full pott på batteritesten hos Nissan, men leaf spy fortalte sannheten, 87% igjen, nå 4 år senere er den på 83% og mistet 1 strek.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slett ikke sikker på om batteriet faktisk blir så mye mer slitt av daglig lading...

Det ER buffer som gjør at det uansett ikke kan lades fullt eller tappes helt.

Har en 2014 Leaf som har passert 95000 km, blitt ladet hver eneste natt til 100%.

Fikk akkurat topp karakter på service. Fortsatt 12 streker og samme rekkevidde etter 4 år.

 

Er ikke det ganske enkelt at etter hvert som batteriet blir dårligere tillater kontrolleren at det blir mindre og mindre buffer både i topp og bunn?

Lenke til kommentar

Er ikke det ganske enkelt at etter hvert som batteriet blir dårligere tillater kontrolleren at det blir mindre og mindre buffer både i topp og bunn?

 

Ikke egentlig. En konsekvens av den strategien vil være at batterislitasjen akselererer med tiden. Så kan man diskutere for og imot, men batteri blir uansett slitt. Gjenstår å se hvordan faststoffbatteri klarer seg i denne sammenheng.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Slett ikke sikker på om batteriet faktisk blir så mye mer slitt av daglig lading...

Det ER buffer som gjør at det uansett ikke kan lades fullt eller tappes helt.

Har en 2014 Leaf som har passert 95000 km, blitt ladet hver eneste natt til 100%.

Fikk akkurat topp karakter på service. Fortsatt 12 streker og samme rekkevidde etter 4 år.

Jeg fikk også full pott på batteritesten hos Nissan, men leaf spy fortalte sannheten, 87% igjen, nå 4 år senere er den på 83% og mistet 1 strek.

Ja, jeg tipper de har programmert næringen til å benytte reserven nå den ikke klarer å holde 100%. Du har samme kjørelengde men reserven blir brukt uten at du kan se det.

 

Man kan da risikere at mister streker fortere når reserven er brukt opp, men da er man kanskje utenfor garantitiden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...