Gå til innhold

Informatikk ved UiB eller NTNU


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og grubler over hvor jeg skal studere til høsten 2019, selv om jeg har mye tid til å tenke over er det fortsatt lurt å ha allerede en formening på hvor jeg vil bu. Valget ligger forså vid bare mellom UiB og NTNU, men har ikke utelukket UiO helt enda. Selve byen ligger ikke nært hjerte og har hørt at det er dårlig studentmiljø. Dermed tenker valget ligger mellom NTNU og UiB for min del. Greien er at jeg kommer lett inn på Informatikk ved UiB med nåværende snittet mitt, men jeg tror faktisk ikke jeg klarer å komme inn ved NTNU. Dermed er spørsmålet da skal jeg gidde å ta opp noen fag for å øke snittet mitt og søke informatikk ved NTNU eller helle konsentrere meg om andre ting og begynne ved UiB? F.eks jobbe enda mer med programmering. Har selvsagt mange andre spørsmål som går mer direkte inpå de ulike studieinsitusjonene. Blant annet kvalitet på studie? Hvilke av disse studiestedene tilrettlegger kontaker i bransjen osv? Men tenker først vi tar første spørsmålet, og når den tid kommer kan vi ta resten av mine ubesvarte spørsmål. Setter veldig pris hvis noen gidder å svare som har kjenskap til begge eller en av de to studieinstitusjonene. Fordi har en del spørsmål om de ulike informatikk studier ved f.eks UiB :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Har hørt vage rykter om at laveregradsemnene ved informatikkstudiet ved UiB var av dårlig kvalitet. Har dessverre ingen forutsetning for å verifisere det ryktet om den utdanningen. Har ikke vett på informatikk, men ønsker deg lykke til med studievalget ditt!

Lenke til kommentar

Ved UiB har du standard introduksjonskurs som alle andre steder, ExPhil, matematikk og første programmeringsfag. Alle disse utføres veldig greit med ukentlige oppgavegrupper, forelesninger og alt som er. Deretter er det veldig forskjellig utifra hva du velger å studere videre. Det er tilnærmet ukentlige bedriftspresentasjoner, og det er en drøss av studentarrangementer.

Lenke til kommentar

Ved UiB har du standard introduksjonskurs som alle andre steder, ExPhil, matematikk og første programmeringsfag. Alle disse utføres veldig greit med ukentlige oppgavegrupper, forelesninger og alt som er. Deretter er det veldig forskjellig utifra hva du velger å studere videre. Det er tilnærmet ukentlige bedriftspresentasjoner, og det er en drøss av studentarrangementer.

Litt på siden, men UiB tilbyr to typer informatikk studier; dateteknolog og datavitenskap. Kunne noen forklart hva er forskjellen mellom de to?

 

I tillegg så ser jeg UiB krever R1 og R2 og i tillegg fysikk 1+2, men NTNU krever bare R1 eller S1 og S2. Hvorfor krever UiB så mange  flere fag for å komme inn?

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Jeg har studert på både UiB og NTNU. På UiB gikk jeg biologi, og tok en del emner fra informatikk. På NTNU tok jeg informatikk på Gløshaugen (det er ganske mange linjer som heter informatikk på NTNU nå, så greit å sjekke opp hvilken du vil gå). 

 

Jeg synes foreleserne i grunnfagene (matte, programmering, kjemi) var flinke på UiB, og de hadde lagt til rette for å få med alle. Exphil er seminarer i stedet for eksamen, som er ganske digg. Synes dog ikke UiB som universitet er noe å skryte av, og vil ikke anbefale å ta graden der. De forventer at studentene skal være studentassistenter uten lønn i labfag og feltkurs, men du får attest. At folk melder seg til det er for meg merkelig. Studiemiljøet er ganske halvveis, og lukket. Mange bor hjemme, og har da sine gamle venner. Dette varierer selvsagt fra studie til studie, men det var mitt inntrykk på Realfagsbygget. Det var for eksempel fagutvalget/linjeforeningen som bestemte hvem som skulle få tilgang til leseplassene linjen var tildelt...

 

På NTNU er man langt flere i grunnfagene, så oppfølgingen blir noe annerledes. Likevel vil jeg anbefale deg NTNU, fordi du får et miljø. Linjeforeningene er grunn alene til å velge NTNU. Fadderuken er ikke bare fylla og om å please fadderstyret (som det var på UiB), så du får venner som du kan samarbeide med i fagene. Det er en delingskultur på NTNU som jeg ikke så på UiB. Om du trenger hjelp til en øving så er eldre studenter alltid hjelpsomme med å løse oppgaven. På UiB skulle de eldre studentene ha 100 kr per hode i forelesningssalen for å holde krasjkurs. På NTNU gjør de det gladelig for flere hundre studenter, gratis. I tillegg er linjeforeningen Online på NTNU veldig flinke til å arrangere sosiale ting, bedpreser og kurs (som du har på UiB også), har egne lesesaler (hvor alle har tilgang) osv. 

 

Kan sikkert si at jeg er litt biased siden jeg byttet fra UiB til NTNU, men jeg har i alle fall studert begge steder. Jeg anbefaler deg NTNU, og tror det også lønner seg for jobb videre. Selv om du selvsagt stiller sterkt med en utdannelse fra UiB også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De forventer at studentene skal være studentassistenter uten lønn i labfag og feltkurs, men du får attest. At folk melder seg til det er for meg merkelig.

Vah? Summa summarum hadde jeg bedre timelønn som studentassistent ved UiB enn jeg hadde i mine andre deltidsjobber ved siden av studiene. Mest fordi en god porsjon av lønnen var akkord for oppgaveretting.

 

Studiemiljøet er ganske halvveis, og lukket. Mange bor hjemme, og har da sine gamle venner. Dette varierer selvsagt fra studie til studie, men det var mitt inntrykk på Realfagsbygget. Det var for eksempel fagutvalget/linjeforeningen som bestemte hvem som skulle få tilgang til leseplassene linjen var tildelt...

Jeg har ikke dette inntrykket av informatikk (som for ordens skyld IKKE primært hører hjemme på Realfagsbygget). Hvordan miljøet er på biologi etc kan jeg ikke si mye om, men informatikk har en lesesal med sosialt miljø og tilgang for alle informatikkstudenter (pluss visse andre linjer). Masterstudentene har egne leseplasser på avdelingenes lesesaler, men også disse pleier å bruke felles-salen iblant.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har studert på både UiB og NTNU. På UiB gikk jeg biologi, og tok en del emner fra informatikk. På NTNU tok jeg informatikk på Gløshaugen (det er ganske mange linjer som heter informatikk på NTNU nå, så greit å sjekke opp hvilken du vil gå). 

 

Jeg synes foreleserne i grunnfagene (matte, programmering, kjemi) var flinke på UiB, og de hadde lagt til rette for å få med alle. Exphil er seminarer i stedet for eksamen, som er ganske digg. Synes dog ikke UiB som universitet er noe å skryte av, og vil ikke anbefale å ta graden der. De forventer at studentene skal være studentassistenter uten lønn i labfag og feltkurs, men du får attest. At folk melder seg til det er for meg merkelig. Studiemiljøet er ganske halvveis, og lukket. Mange bor hjemme, og har da sine gamle venner. Dette varierer selvsagt fra studie til studie, men det var mitt inntrykk på Realfagsbygget. Det var for eksempel fagutvalget/linjeforeningen som bestemte hvem som skulle få tilgang til leseplassene linjen var tildelt...

 

På NTNU er man langt flere i grunnfagene, så oppfølgingen blir noe annerledes. Likevel vil jeg anbefale deg NTNU, fordi du får et miljø. Linjeforeningene er grunn alene til å velge NTNU. Fadderuken er ikke bare fylla og om å please fadderstyret (som det var på UiB), så du får venner som du kan samarbeide med i fagene. Det er en delingskultur på NTNU som jeg ikke så på UiB. Om du trenger hjelp til en øving så er eldre studenter alltid hjelpsomme med å løse oppgaven. På UiB skulle de eldre studentene ha 100 kr per hode i forelesningssalen for å holde krasjkurs. På NTNU gjør de det gladelig for flere hundre studenter, gratis. I tillegg er linjeforeningen Online på NTNU veldig flinke til å arrangere sosiale ting, bedpreser og kurs (som du har på UiB også), har egne lesesaler (hvor alle har tilgang) osv. 

 

Kan sikkert si at jeg er litt biased siden jeg byttet fra UiB til NTNU, men jeg har i alle fall studert begge steder. Jeg anbefaler deg NTNU, og tror det også lønner seg for jobb videre. Selv om du selvsagt stiller sterkt med en utdannelse fra UiB også.

Takk for svar! Ville du da anbefalt meg å ta opp en del fag fra videregående ila. året nå, slik at jeg kommer inn på NTNU, og ikke begynt på bachelorgraden ved UiB (fordi tenker uansett vil jeg prøve å ta masteren ved NTNU)?

 

Det skal nevnes at jeg liker Bergen som by veldig godt. Budde der i tre år tidligere så jeg kjenner den ganske godt, og har litt bekjente rundt om kring i byen. Så den ligger nært hjerte for meg. Men mange av vennene mine har begynt på NTNU eller skal begynne til høsten 2019. Når det gjelder faglig kvalitet så skjønner jeg at NTNU ligger vel par hakk over UiB, bare pga. den er mer kjent for teknologisk utdanning, men stiller du virkelig så mye sterkere for en evt. jobb med bachelor fra NTNU versus en fra UiB?

Lenke til kommentar

Vah? Summa summarum hadde jeg bedre timelønn som studentassistent ved UiB enn jeg hadde i mine andre deltidsjobber ved siden av studiene. Mest fordi en god porsjon av lønnen var akkord for oppgaveretting.

 

 

Jeg har ikke dette inntrykket av informatikk (som for ordens skyld IKKE primært hører hjemme på Realfagsbygget). Hvordan miljøet er på biologi etc kan jeg ikke si mye om, men informatikk har en lesesal med sosialt miljø og tilgang for alle informatikkstudenter (pluss visse andre linjer). Masterstudentene har egne leseplasser på avdelingenes lesesaler, men også disse pleier å bruke felles-salen iblant.

 

Takk for svar, altid kjekt å høre litt ulike perspektiv.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du stiller dette spørsmålet. Valget er meget enkelt - du velger NTNU. De er bedre enn UiB på de fleste områder, da de fleste arbeidsgivere vet at NTNU-studenter er flinkere enn UiB-studenter. Dette viser også undersøkelser gjort av uavhengige aktører. Noen drar det lengre og sier at ett emne på 7,5 stp tilsvarer det samme emnet som UiB har for 10stp. Hvorvidt det er sant, kan man diskutere. Husk at det er vanskeligere å komme inn på NTNU enn UiB, og derfor er også studentene flinkere - konkurransen er hardere for å få de beste karakterne (Alle som fikk 6 før, kan ikke få A nå).

 

Du bør velge UiB, hvis du har du muligheten til å bo hjemme eller elsker regnværet (evt. liker å gå fjelltur). Universitet i Bergen har høyere ranking enn NTNU, nettopp fordi de ble fusjonert sammen Høgskolen i Ålesund som er ubrukelig på alle områder bortsett fra marin. 

Endret av Permanent jobb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du stiller dette spørsmålet. Valget er meget enkelt - du velger NTNU. De er bedre enn UiB på de fleste områder, da de fleste arbeidsgivere vet at NTNU-studenter er flinkere enn UiB-studenter. Dette viser også undersøkelser gjort av uavhengige aktører. Noen drar det lengre og sier at ett emne på 7,5 stp tilsvarer det samme emnet som UiB har for 10stp. Hvorvidt det er sant, kan man diskutere. Husk at det er vanskeligere å komme inn på NTNU enn UiB, og derfor er også studentene flinkere - konkurransen er hardere for å få de beste karakterne (Alle som fikk 6 før, kan ikke få A nå).

 

Du bør velge UiB, hvis du har du muligheten til å bo hjemme eller elsker regnværet (evt. liker å gå fjelltur). Universitet i Bergen har høyere ranking enn NTNU, nettopp fordi de ble fusjonert sammen Høgskolen i Ålesund som er ubrukelig på alle områder bortsett fra marin. 

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet i bunn og grunn (tror jeg i alle fall). Er, skal jeg da drive og ta opp flere fag nå ila av dette året, eller heller bare begynne på UiB, og heller bruke dette året å bli enda bedre på programmering og jobbe. I tillegg til dette, så opplever jeg veldig ofte fra andre studenter at en bachelorgrad i dagens samfunn er ganske verdiløs og er egt. bare et trappetrinn videre på en master som er det avgjørende om du får god jobb eller ikke. Dermed tenker jeg hvor jeg tar min bachelor spiller liten rolle. Dette er bare en påstand jeg har hørt, dermed den har ikke så mye vann i seg.

 

I tillegg litt av grunnen til hvorfor er jeg favoriserer Bergen er at jeg har ganske godt betalt jobb, som jeg vil ikke mist hvis jeg bor i Bergen, men jeg må uansett flytte selv om jeg bor i Bergen. Men hvis jeg flytter til Trondheim mister jeg denne jobben.

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet i bunn og grunn (tror jeg i alle fall). Er, skal jeg da drive og ta opp flere fag nå ila av dette året, eller heller bare begynne på UiB, og heller bruke dette året å bli enda bedre på programmering og jobbe. I tillegg til dette, så opplever jeg veldig ofte fra andre studenter at en bachelorgrad i dagens samfunn er ganske verdiløs og er egt. bare et trappetrinn videre på en master som er det avgjørende om du får god jobb eller ikke. Dermed tenker jeg hvor jeg tar min bachelor spiller liten rolle. Dette er bare en påstand jeg har hørt, dermed den har ikke så mye vann i seg.

 

I tillegg litt av grunnen til hvorfor er jeg favoriserer Bergen er at jeg har ganske godt betalt jobb, som jeg vil ikke mist hvis jeg bor i Bergen, men jeg må uansett flytte selv om jeg bor i Bergen. Men hvis jeg flytter til Trondheim mister jeg denne jobben.

 

Jeg snakket egentlig om mastergrad. Det er helt riktig at bachelorgrad er ganske verdiløst i dag, og synes jeg er helt greit.

 

Du får ikke noe uten å ofre noe. Du har også muligheten til å få godt betalt jobb i Trondheim ved siden av studiene. Jeg har ikke oppleved da jeg studerte at noen av studentene hadde vanskeligheter med å finne jobb ved siden av studiene og relevant jobb etter IT-studiene.

 

Jeg vil anbefale deg å ta master ved NTNU i Trondheim, campus Gløshaugen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket egentlig om mastergrad. Det er helt riktig at bachelorgrad er ganske verdiløst i dag, og synes jeg er helt greit.

 

Du får ikke noe uten å ofre noe. Du har også muligheten til å få godt betalt jobb i Trondheim ved siden av studiene. Jeg har ikke oppleved da jeg studerte at noen av studentene hadde vanskeligheter med å finne jobb ved siden av studiene og relevant jobb etter IT-studiene.

 

Jeg vil anbefale deg å ta master ved NTNU i Trondheim, campus Gløshaugen.

Ja, jeg tenker absolutt å ta min master ved NTNU, men siden jeg kommer ikke innpå bachelor ved NTNU tenker jeg da bare begyne ved UiB. Er det virkelig verdt for meg å drive å ta opp fag nå, siden det gikk litt dårlig på norsk eksamen?  .Når det gjelder jobben så er det litt spesielt, og vil helst ikke miste den jobben og kontaktene her. Siden jeg kunne sett meg jobb innenfor her.

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker absolutt å ta min master ved NTNU, men siden jeg kommer ikke innpå bachelor ved NTNU tenker jeg da bare begyne ved UiB. Er det virkelig verdt for meg å drive å ta opp fag nå, siden det gikk litt dårlig på norsk eksamen?  .Når det gjelder jobben så er det litt spesielt, og vil helst ikke miste den jobben og kontaktene her. Siden jeg kunne sett meg jobb innenfor her.

 

Det er sannsynligvis en fullgod løsning, om ikke en bedre en, med bachelor fra UiB og en master fra NTNU. Du får større kontaktnett, blir uteksaminert (gitt normert tid) ett år tidligere, og du blir rikere på opplevelser. 

 

Folk har en tendens til å legge for mye i prestisjen de ulike universitetene har i forhold til hverandre. 

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis en fullgod løsning, om ikke en bedre en, med bachelor fra UiB og en master fra NTNU. Du får større kontaktnett, blir uteksaminert (gitt normert tid) ett år tidligere, og du blir rikere på opplevelser. 

 

Folk har en tendens til å legge for mye i prestisjen de ulike universitetene har i forhold til hverandre. 

Hva mener du at jeg blir uteksaminert ett år tidligere? 

Lenke til kommentar

Hva mener du at jeg blir uteksaminert ett år tidligere? 

 

Det går helt fint med bachelor fra UiB og master fra NTNU. Det som er viktig at du har tatt master fra NTNU, og ikke hvor du tar bachelor.

 

Å bli uteksaminert ett år tidligere betyr at du bruker ett år mindre på å bli ferdig med studiet.

Lenke til kommentar

Det går helt fint med bachelor fra UiB og master fra NTNU. Det som er viktig at du har tatt master fra NTNU, og ikke hvor du tar bachelor.

 

Å bli uteksaminert ett år tidligere betyr at du bruker ett år mindre på å bli ferdig med studiet.

Hvorfor blir man ferdig ett år tidligere hvis jeg tar bachelor ved UiB og master ved NTNU?

Lenke til kommentar

Fordi du kan begynne med en gang uten å ta opp fag.

 

Det er heller ikke viktig at masteren din kommer fra NTNU. Jobber du og får OK karakter fra UiB, så får du jobb. Bachelorstudenter får også jobb, og mange fullfører kun bachelor før de går ut i arbeidslivet, og tar master mens de jobber.

 

Universiteter er flinke på forskjellige ting, og UiB pleier å slå NTNU på samlede rangeringer fra topuniversities og timeshighereducation, men det betyr ikke noe som helst for en eventuell arbeidsgiver, eller at rangeringene i det hele tatt er nyttige for seg selv, fordi det er mange problemer med å gi samlede resultater.

 

Ikke snu opp ned på livet ditt om du ikke vil. Studentmiljøpet på informatikklinjene ved UiB er veldig greit, og kompetansen du får er mer enn god nok dersom du legger inn innsats for det. Og dersom du ønsker å reise litt, så reis til NTNU.

 


 

Når det gjelder forskjellen mellom datateknologi og datavitenskap, så er det bare fokus. Dere har noen forskjellige fag blant introduksjonskursene (100-fagene), der datateknologi har et fokus på praktiske informatikkfag, mens datavitenskap har et fokus på teoretiske informatikkfag (og matematikkfag). Et eksempel er INF115, som er et databasefag. For datateknologi er dette et obligatorisk fag, mens de som studerer datavitenskap kan velge dette som et valgfag.

 

Det finnes også flere informatikk-linjer: datasikkerhet og bioinformatikk. Igjen er forskjellen for det meste fokus; det er et fåtall fag som skiller seg, mens de ofte kan velges som valgfag innen en annen grad.

 

Oppbyggingen av de to linjene du spør om kan du se her:

 

Datateknologi

Datavitenskap

 

Disse har så lik oppbygging at det somregel er helt uproblematisk å bytte faglinje etter oppstart, dersom du for eksempel finner ut at den teoretiske tilnærmingen til datavitenskapslinjen ikke passer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...