Gå til innhold

Informatikk ved UiB eller NTNU


fobian

Anbefalte innlegg

Fordi du kan begynne med en gang uten å ta opp fag.

 

Det er heller ikke viktig at masteren din kommer fra NTNU. Jobber du og får OK karakter fra UiB, så får du jobb. Bachelorstudenter får også jobb, og mange fullfører kun bachelor før de går ut i arbeidslivet, og tar master mens de jobber.

 

Universiteter er flinke på forskjellige ting, og UiB pleier å slå NTNU på samlede rangeringer fra topuniversities og timeshighereducation, men det betyr ikke noe som helst for en eventuell arbeidsgiver, eller at rangeringene i det hele tatt er nyttige for seg selv, fordi det er mange problemer med å gi samlede resultater.

 

Ikke snu opp ned på livet ditt om du ikke vil. Studentmiljøpet på informatikklinjene ved UiB er veldig greit, og kompetansen du får er mer enn god nok dersom du legger inn innsats for det. Og dersom du ønsker å reise litt, så reis til NTNU.

 


 

Når det gjelder forskjellen mellom datateknologi og datavitenskap, så er det bare fokus. Dere har noen forskjellige fag blant introduksjonskursene (100-fagene), der datateknologi har et fokus på praktiske informatikkfag, mens datavitenskap har et fokus på teoretiske informatikkfag (og matematikkfag). Et eksempel er INF115, som er et databasefag. For datateknologi er dette et obligatorisk fag, mens de som studerer datavitenskap kan velge dette som et valgfag.

 

Det finnes også flere informatikk-linjer: datasikkerhet og bioinformatikk. Igjen er forskjellen for det meste fokus; det er et fåtall fag som skiller seg, mens de ofte kan velges som valgfag innen en annen grad.

 

Oppbyggingen av de to linjene du spør om kan du se her:

 

Datateknologi

Datavitenskap

 

Disse har så lik oppbygging at det somregel er helt uproblematisk å bytte faglinje etter oppstart, dersom du for eksempel finner ut at den teoretiske tilnærmingen til datavitenskapslinjen ikke passer deg.

Ohh tusen takk helt rått svar!! Her svarer du på mange mine ubesvarte spørsmål :D  Men får å klarere par ting, er datateknologi mer rettet mot programvare utvikling eller er det datavitenskap? Fordi for meg, ut ifra det jeg har lest så virker det sånn, men det kan godt være jeg tar feil.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Begge disse linjene passer bra for deg som ønsker å bli programutvikler. Merk at når jeg studerte informatikk ved UiB så var ikke dette adskilte linjer. Dessuten drev jeg kun med tverrfaglig kompetanseøking mens jeg allerede var i jobb, så mine valg har vært med et annet fokus enn det du sannsynligvis har.

 

Oppbyggingen er så lik mellom disse to at du kan gå datavitenskap og komme ut med nøyaktig samme fullførte fagkoder som en som går datateknologi. Utifra det jeg kan se, så har datavitenskap en litt friere oppbygging, slik at du kan velge flere fagemner med høyere fagkode, som somregel tilsvarer større dybde i emnet, mens datateknologi har et bredere utvalg av innføringsemner. For å få den samme bredden gjennom Datavitenskap, så må du benytte valgfag.

 

Dersom du vet mer spesifikt hva du kunne tenke deg å jobbe med, så går det ann å gi mer spesifikke råd. Eksempelvis, ønsker du å jobbe som utvikler i DNB, så hadde jeg anbefalt deg å ta Datavitenskap, der du fokuserer på fag som omhandler maskinlæring, kryptologi, og inne matematikk: difflikninger og linær algebra. Samt gjøre utvalget av introduksjonskursene litt bredere med valgfagene dine – å kjenne til databaser er aldri dumt, og du burde kanskje pint deg igjennom noen prosjektfag kun for å få følelsen av å jobbe med andre (og lære å benytte verktøy som GIT eller lignende). Ønsker du å søke jobb hos Knowit, Evry eller noen andre aktører her i Bergen, men du ikke vet helt hva, bare at du liker programmering, så gå for Datateknologi og ombestem deg heller senere.

 

Er du usikker, så velg Datateknologi og bruk studieveilederen/medstundenter til å finne ut hva du vil senere. Oppbyggingen av førstesemester er helt identisk, ombestemmer du deg til andre semester er det ingen problem. Ombestemmer du deg senere, så kan du kvalifisere fullførte fag fra Datateknologi som valgfag hos Datavitenskap.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hei! Begge disse linjene passer bra for deg som ønsker å bli programutvikler. Merk at når jeg studerte informatikk ved UiB så var ikke dette adskilte linjer. Dessuten drev jeg kun med tverrfaglig kompetanseøking mens jeg allerede var i jobb, så mine valg har vært med et annet fokus enn det du sannsynligvis har.

 

Oppbyggingen er så lik mellom disse to at du kan gå datavitenskap og komme ut med nøyaktig samme fullførte fagkoder som en som går datateknologi. Utifra det jeg kan se, så har datavitenskap en litt friere oppbygging, slik at du kan velge flere fagemner med høyere fagkode, som somregel tilsvarer større dybde i emnet, mens datateknologi har et bredere utvalg av innføringsemner. For å få den samme bredden gjennom Datavitenskap, så må du benytte valgfag.

 

Dersom du vet mer spesifikt hva du kunne tenke deg å jobbe med, så går det ann å gi mer spesifikke råd. Eksempelvis, ønsker du å jobbe som utvikler i DNB, så hadde jeg anbefalt deg å ta Datavitenskap, der du fokuserer på fag som omhandler maskinlæring, kryptologi, og inne matematikk: difflikninger og linær algebra. Samt gjøre utvalget av introduksjonskursene litt bredere med valgfagene dine – å kjenne til databaser er aldri dumt, og du burde kanskje pint deg igjennom noen prosjektfag kun for å få følelsen av å jobbe med andre (og lære å benytte verktøy som GIT eller lignende). Ønsker du å søke jobb hos Knowit, Evry eller noen andre aktører her i Bergen, men du ikke vet helt hva, bare at du liker programmering, så gå for Datateknologi og ombestem deg heller senere.

 

Er du usikker, så velg Datateknologi og bruk studieveilederen/medstundenter til å finne ut hva du vil senere. Oppbyggingen av førstesemester er helt identisk, ombestemmer du deg til andre semester er det ingen problem. Ombestemmer du deg senere, så kan du kvalifisere fullførte fag fra Datateknologi som valgfag hos Datavitenskap.

Tusen takk mye nyttig informasjon her. Har du noe tips hvordan jeg kunne forberedt meg mest mulig til studier? Jeg har programmert litt i Python og Ruby, men mestrer dem ikke helt fullstendig? Er det noen språk jeg burde spesifikt legge inn timer?  Når det gjelder matematikk, så har jeg hatt R1 og R2, noe jeg føler beherske ganske godt. Hva burde jeg gjøre når det gjelder matematikk? Burde jeg da kjøpt noen bøker som er relevante til studier? 

Lenke til kommentar

Er det noen språk jeg burde spesifikt legge inn timer?

Språk er egentlig forsvinnende lite viktig. UiB lærer primært bort Java i introduksjonskursene sine (og Python i INF109 som er myntet på andre matnat-linjer enn informatikk). Har du erfaring fra Python/C++/C# eller lignende vil overgangen til Java være svært overkommelig.

Lenke til kommentar

Din forhåndskunnskap er allerede god dersom du har programmert litt og behersker R1+R2 noenlunde greit. Vent til studiet starter og se hvor godt du henger med.

Ok, tenkte bare at jeg kunne kanskje få liten forsprang/fordell hvis jeg brukte litt tid med spesifik programmeringsspårk eller matematikk som er hakke over R1 og R2. Siden det skader jo ikke...Var noen som nevnte og leste på UiB sine sider at de brukte mye Java, jeg personlig har aldri vært borti i det, men kunne vært noe å sett på?

Lenke til kommentar

Språk er egentlig forsvinnende lite viktig. UiB lærer primært bort Java i introduksjonskursene sine (og Python i INF109 som er myntet på andre matnat-linjer enn informatikk). Har du erfaring fra Python/C++/C# eller lignende vil overgangen til Java være svært overkommelig.

C++ og C# frem til nå har jeg ikke skjønt meg på :D Men nå skal det sies jeg har ikke lagt inn så mange timer i dem. Synes du da jeg burde jobbe med C++/C# eller heller bare hoppe på Java?  

Lenke til kommentar

Hei, har gått og stusset over par ting, så i staden for å lage ny tråd prøver jeg heller her. For det første så merket jeg at Informatikk ved UiB har generell studiekompetanse og REALR2(dvs. R1+R2 og f.eks Fysikk 1+2) som opptakskrav, mens NTNU, UiO og mener mange andre studiesteder krever ikke bare generell studiekompetanse og R1. Noe jeg synes var litt merkelig eller så er det jeg som har misforstått noe! 

 

Her har dere en link til opptakskrav for informatikk ved UiB 

https://www.uib.no/studier/BAMN-DTEK#uib-tabs-korleis-soke

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Tror 'strengere' opptakskrav er noe som ble innført nå nylig(? synes å ha lest noe om det i våres). For mindre frafall kanskje. http://pahoyden.no/2002/06/strengere-opptakskrav-realfagstudenter

 

Vil uansett anbefale deg, hvis du har tid å passe på å ha gode kunnskaper i algebra og trigonometri. Nå vet ikke jeg hvordan matteopplegget er på UiB, men noe jeg angrer på nå som jeg går ved NTNU og har matte1 er at jeg ikke har et sterkere fundament i grunnleggende matematikk.

Lenke til kommentar

Tror 'strengere' opptakskrav er noe som ble innført nå nylig(? synes å ha lest noe om det i våres). For mindre frafall kanskje. http://pahoyden.no/2002/06/strengere-opptakskrav-realfagstudenter

 

Vil uansett anbefale deg, hvis du har tid å passe på å ha gode kunnskaper i algebra og trigonometri. Nå vet ikke jeg hvordan matteopplegget er på UiB, men noe jeg angrer på nå som jeg går ved NTNU og har matte1 er at jeg ikke har et sterkere fundament i grunnleggende matematikk.

Det skal jeg notere og huske på videre. Takk for tipset! Det du refererte til er et ganske gammelt artikel ser det ut som

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Nå har du ikke matematikk 1 på informatikk ved NTNU, så jeg vil si at det å ikke ha R2 går helt fint på dette studiet med mindre du vil fordype deg mer i matte (som du har mulighet til).

 

Jeg ser du har fått veldig mange positive argumenter for Bergen, så jeg tenkte jeg skulle slå et par slag for informatikkstudiet ved NTNU som jeg nå går 5. året på. Jeg vil kanskje ikke påstå at studiet i seg selv er bedre enn det i Bergen og det er nok riktig at masteren er viktigere enn bacheloren. På en annen side, så har jeg et ganske sterkt inntrykk at studiemiljøet rundt studiet står mye sterkere i Trondheim, noe som jeg anser som vel så viktig som kvaliteten på studiet. Jeg vil tro du muligens får en mye sterkere tilknytning til blant annet næringslivet i Trondheim, hvor Online har bedriftspresentasjoner og kurs flere ganger i uken. Ja, bedriftene er ofte ute etter masterstudentene, men 1-3 klassingene får ofte være med og kan starte med nettverksbygging tidligere i studieløpet enn andre steder. Det generelle engasjementet i byen smitter ekstremt over på linjeforeningen som har hatt en voldsom aktivitet de siste årene og har fått ressurser til å gjøre så og si det den vil.

 

Studiemessig, så er det et veldig mye mer praktisk studie enn det på UiO og flere andre steder (jeg har ikke vært borti UiB), men jeg vet ikke hvordan det står mot UiB. Du vil nok gli lettere inn i miljøet på mastergraden også om du kommer fra samme sted, men Online arrangerer her også fadderuke for fjerdeklassingene. Fagmessig så går det i python + javascript/html/css første semester og java andre semester. Det har de siste årene også kommet blant annet webfag som i hovedsak lærer deg hypen i markedet (akuratt nå React + React Native), noe som muligens er nyttig om du særlig skal ut i en jobb etter bachelor.

 

Jeg tror ikke et valg er dårligere enn det andre, men der fikk du hvertfall noen argumenter for det andre valget :)

Endret av -Stoffer-
Lenke til kommentar

Nå har du ikke matematikk 1 på informatikk ved NTNU, så jeg vil si at det å ikke ha R2 går helt fint på dette studiet med mindre du vil fordype deg mer i matte (som du har mulighet til).

 

Jeg ser du har fått veldig mange positive argumenter for Bergen, så jeg tenkte jeg skulle slå et par slag for informatikkstudiet ved NTNU som jeg nå går 5. året på. Jeg vil kanskje ikke påstå at studiet i seg selv er bedre enn det i Bergen og det er nok riktig at masteren er viktigere enn bacheloren. På en annen side, så har jeg et ganske sterkt inntrykk at studiemiljøet rundt studiet står mye sterkere i Trondheim, noe som jeg anser som vel så viktig som kvaliteten på studiet. Jeg vil tro du muligens får en mye sterkere tilknytning til blant annet næringslivet i Trondheim, hvor Online har bedriftspresentasjoner og kurs flere ganger i uken. Ja, bedriftene er ofte ute etter masterstudentene, men 1-3 klassingene får ofte være med og kan starte med nettverksbygging tidligere i studieløpet enn andre steder. Det generelle engasjementet i byen smitter ekstremt over på linjeforeningen som har hatt en voldsom aktivitet de siste årene og har fått ressurser til å gjøre så og si det den vil.

 

Studiemessig, så er det et veldig mye mer praktisk studie enn det på UiO og flere andre steder (jeg har ikke vært borti UiB), men jeg vet ikke hvordan det står mot UiB. Du vil nok gli lettere inn i miljøet på mastergraden også om du kommer fra samme sted, men Online arrangerer her også fadderuke for fjerdeklassingene. Fagmessig så går det i python + javascript/html/css første semester og java andre semester. Det har de siste årene også kommet blant annet webfag som i hovedsak lærer deg hypen i markedet (akuratt nå React + React Native), noe som muligens er nyttig om du særlig skal ut i en jobb etter bachelor.

 

Jeg tror ikke et valg er dårligere enn det andre, men der fikk du hvertfall noen argumenter for det andre valget :)

Setter pris på ditt innspill her, kan hende noen andre får bruk for dette :D Men personlig så tror jeg vet hvor valget mitt har landet, nå tenker jeg å hente mest mulig informasjon om studiet ved UiB..Men du bringer mye nytting informasjon som om språk, og noe jeg ikke har hørt før ang. react og react native. Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, vurderer selv informatikk ved UiB til neste år. Lurer egt bare på for en som kan ikke programmering er det veien å gå? Eller er informatikk studier mer for de som har allerede en bakgrunn i programering? 

Studier krever ikke noe forskunskaper uten om realfag man må ha hatt på videregående. Så jeg regner meg at alle burde klare å komme seg gjennom studie. 

Lenke til kommentar

For intro-kurset har det ihvertfall tidligere år vært brukt DrJava. Mer omfattende suites som IntelliJ, Eclipse og NetBeans gir deg veldig mye gratis, og det er et poeng når man starter fra scratch å unngå dette. Du lærer ikke basics om du syr puter under armene på deg selv. Notepad++ er forsåvidt også et godt alternativ, men det er greit med et verktøy som kan kompilere og kjøre koden for deg, om ikke annet. Skjønt, du får sikkert plugins til NPP som kan gjøre dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du står helt fritt til å velge IDE selv. For Python tror jeg de kommer til å anbefale deg å installere hele Anaconda-pakken.

 

Personlig ville jeg bare holdt meg til Notepad++ med plugins for introduksjonskurset.

Hva inneholder Anocanda pakken? Fordi selv bruker jeg Pycharm for Python, men brukte jupyter notebook, som er en del av et eller annet anaconda pakke. Men til syvende og sist, spiller det noen stor rolle hvilke IDE jeg bruker?

 

For intro-kurset har det ihvertfall tidligere år vært brukt DrJava. Mer omfattende suites som IntelliJ, Eclipse og NetBeans gir deg veldig mye gratis, og det er et poeng når man starter fra scratch å unngå dette. Du lærer ikke basics om du syr puter under armene på deg selv. Notepad++ er forsåvidt også et godt alternativ, men det er greit med et verktøy som kan kompilere og kjøre koden for deg, om ikke annet. Skjønt, du får sikkert plugins til NPP som kan gjøre dette.

Ja, de starter med Java i intro-kurset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...