Gå til innhold

Verdt å kjøpe gamingmus til kontorbruk (day trading og Excel)? Har Anywhere MX 2, men fikk en åpenbaring på El-Kjøp...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt hele to nye pc-muser i år og begynner å lure på om det kan bli en tredje. :)

 

Valget sto mellom Logitech Anywhere MX2 og Logitech Master MX2. Etter mye lesing på nettet bestemte jeg meg for Master MX2. Dessverre falt ikke denne i smak. Den var var for stor for min hånd og jeg synes den virket noe upresis eller for rask om du vil. Da endte jeg med Anywhere MX2 som passer perfekt i min hånd og jeg har egentlig vært veldig godt fornøyd med denne til nå.

 

For noen måneder siden testet jeg veldig raskt en gamingmus på El-Kjøp og tenkte at den virket utrolig presis. Nesten som om den var en forlengelse av hånden min. Tenkte ikke mer over det før jeg var innom El-Kjøp i helgen igjen og testet den samme musen. Dette var en ADX FirePower H01 lasermus. 

 

Det er mulig jeg innbiller meg det og at musmatte utgjør en forskjell, men jeg følte den var utrolig presis. Samtidig skal vel Anywhere MX2 være en veldig god mus?

 

Er det verdt å investere i en gamingmus for vanlig kontorbruk? Jeg sitter mye med Excel og plasserer en del kjøps- og salgsordrer i løpet av en dag, så det er absolutt en fordel at ting er så presist som mulig. Nå er ikke det et problem per i dag, men jeg følte nesten det var en forskjell som var verdt å betale for.

 

Leste litt om gamingmuser og fikk inntrykk av at de gjerne er optiske, men den ADX modellen ser ut til å være laser. Er det noe å bry seg om?

 

Takk for eventuelle innspill! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på elkjop. De har ofte mange utstilt, så du kan føle hvordan dem er i handa.

Fra Logitech: G403, G Pro, G Pro wireless.

Fra Steelseries: Rival 310, Sensei 310, Rival 600

 

^

Alle disse har de beste optiske sensorene på markedet. 

 

Will do! :) 

 

Noen tanker om den jeg linket til? 

 

Og noen tanker om det vil være stor forskjell på en Anywhere MX 2 og en typisk gamingmus for min bruk...? 

Lenke til kommentar

ADX er jalla. Dårlig sensor blant annet.

 

Vel, vet ikke om du er gamer på si, men har du feks deaktivert "pekerpresisjon" under "Egenskaper for Mus" og "pekerhastighet" på 6/11?

Visst ikke, prøv det. Når man spiller gjør man ofte raske bevegelser fra A til B. En lasermus vil ikke klare å sikte fra A-B med like god nøyaktighet pga de har rundt 5% akselerasjon. Optisk har ikke dette. 

 

Til ditt bruk vil det neppe være veldig stor forskjell visst du deaktiverer den innstillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ADX er jalla. Dårlig sensor blant annet.

 

Vel, vet ikke om du er gamer på si, men har du feks deaktivert "pekerpresisjon" under "Egenskaper for Mus" og "pekerhastighet" på 6/11?

Visst ikke, prøv det. Når man spiller gjør man ofte raske bevegelser fra A til B. En lasermus vil ikke klare å sikte fra A-B med like god nøyaktighet pga de har rundt 5% akselerasjon. Optisk har ikke dette. 

 

Til ditt bruk vil det neppe være veldig stor forskjell visst du deaktiverer den innstillingen. 

 

Virkelig? Ble av en eller annen grunn litt skeptisk selv før du sa dette, men den opplevdes bra i butikken og så den fikk gode anmeldelser på El-Kjøp sin side. Om man kan stole på de da...

 

Jeg gamer ikke noe på si per i dag. Men noterer meg det du sier. 

 

Høres ut som jeg bør gå for optisk. :) 

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker kabel, pga trådløst føles bare rart for meg. Jeg bruker en Steelseries Rival 700 nå, pga det var den største datamusa jeg  kunne bruke komfortabelt når jeg kjøpte den. (Jeg har hender som er ganske godt over gjennomsnittet på størrelse og jeg holder musa litt annerledes enn de fleste.)

Den er litt dyr, koster rundt 800kr ny, men man kan stille inn DPI til det du vil i software, endre lysfarge til det du vil (eller skru de av.) og masse mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Rundt 800 går fint. :) 

 

Har dere ellers noen tanker om en gamingmus vil utgjøre noen merkbar forskjell fra min Anywhere MX2? 

 

Jeg trodde i utgangspunktet ikke det selv, men fikk et litt annet inntrykk når jeg var i butikken. Hadde vært bedre om jeg fikk testet det litt mer omfattende i ro og mak med min faktiske bruk, men når jeg det ikke får, så tar jeg gjerne i mot innspill. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker gamingmus og en god musmatte på kontoret. Forsåvift også et "gaming" tastatur pga gode mekaniske brytere ..

Grunnen til at jeg bruker slik mus (er vel en razer taipan jeg har der nå) er spesielt når jeg holder på med teknisk tegning. Mus og musmattene vi får utlevert på jobb egner seg ikke til dette, så jeg invisterte i bedre utstyr selv.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å anbefale logitech g602, som er en fantastisk trådløs mus, men siden du syntes mx2 er for stor så er kanskje g602 også for stor. Logitech g502 er ikke trådløs, men er også en veldig god mus. Eneste jeg vil trekke fra her er litt "snålt" scrollehjul, men jeg ble egentlig fort vant til den.

 

Jeg tror du finner en god mus i lineup'en til logitech. Som jeg nevnte så bruker jeg razer taipan på kontoret, denne er egentlig for liten for min smak, men funker greit. Du kan jo kanskje ta en titt på razer deathadder elite?

 

PS: De fleste gode musene har kabel IMO, er trådløs et must?

 

Vedr musmatte har jeg i mange år brukt steelseries harde matter, men er nå gått over på myke. Jeg bruker gjerne disse XXL variantene så keyboard og mus er på samme flate.

Komplett har sine egne myke matter (mindre i størrelse), kraftig nedsatt i pris. Vil fungere fint mener nå jeg iallfall. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode innspill, Kyrre! :) 

 

Jeg bruker gamingmus og en god musmatte på kontoret. Forsåvift også et "gaming" tastatur pga gode mekaniske brytere ..

Grunnen til at jeg bruker slik mus (er vel en razer taipan jeg har der nå) er spesielt når jeg holder på med teknisk tegning. Mus og musmattene vi får utlevert på jobb egner seg ikke til dette, så jeg invisterte i bedre utstyr selv.

 

Skjønner. Jeg tegner også en del selv på jobb, så kunne sikkert hatt nytte av det på jobb også. 

 

Jeg hadde egentlig tenkt å anbefale logitech g602, som er en fantastisk trådløs mus, men siden du syntes mx2 er for stor så er kanskje g602 også for stor. Logitech g502 er ikke trådløs, men er også en veldig god mus. Eneste jeg vil trekke fra her er litt "snålt" scrollehjul, men jeg ble egentlig fort vant til den.

 

Jeg tror du finner en god mus i lineup'en til logitech. Som jeg nevnte så bruker jeg razer taipan på kontoret, denne er egentlig for liten for min smak, men funker greit. Du kan jo kanskje ta en titt på razer deathadder elite?

 

PS: De fleste gode musene har kabel IMO, er trådløs et must?

 

 

 

Notert. Skal undersøke senere. G403 var også en jeg fikk anbefalt eller så fikk veldig gode skussmål i en test.

 

Kabel går sikkert greit. Trådløst er vel mer en fin bonus. 

 

Det var ellers ikke Anywhere MX2 som var for stor. Den bruker jeg nå og passer meg egentlig helt perfekt. Det var Master modellen som ble litt stor og hadde litt "rart" design for min del.

 

Vedr musmatte har jeg i mange år brukt steelseries harde matter, men er nå gått over på myke. Jeg bruker gjerne disse XXL variantene så keyboard og mus er på samme flate.

Komplett har sine egne myke matter (mindre i størrelse), kraftig nedsatt i pris. Vil fungere fint mener nå jeg iallfall. 

 

 

Gode innspill!

 

Det med store musmatter og keyboard/mus på samme flate var også noe jeg oppdaget på El-Kjøp. Har alltid mislikt musmatte fordi de er små og gir en brå overgang til omgivelsene rundt. Så skal definitivt ordne meg en stor en. :) 

Lenke til kommentar

Jeg tror du finner en god mus i lineup'en til logitech. Som jeg nevnte så bruker jeg razer taipan på kontoret, denne er egentlig for liten for min smak, men funker greit. Du kan jo kanskje ta en titt på razer deathadder elite?

 

Logitech G403 er best i test her.

 

Razer Taipan ser bra ut og med mine små hender høres liten bra ut, men den virker kanskje å være utgått eller på vei ut, så er ikke på lager på så mange butikker. Med andre ord får jeg ikke testet den i det virkelige liv, kanskje. Men veldig fin pris på El-Kjøp til 397.  

 

Razer DeathAdder ser også bra ut. Ideelt sett skulle jeg fått testet alle tre in real life. :) 

Lenke til kommentar

Musematten har etter min erfaring veldig mye å si.

Forskjellige mus kan oppføre seg veldig forskjellig på samme matte, så om du skal teste før du kjøper bør du kjøpe en kombo du føler funker bra for deg. Ikke test musen på en random matte og tenk den vil være lik på din egen.

 

Skjønner. Det var jeg faktisk ikke klar over. I dag bruker jeg faktisk ikke musmatte engang. :) 

Lenke til kommentar

Så at du snakket om musematte litt tidligere, jeg bruker steelseries sin som dekker hele pulten min, det er så utrolig deilig. Brukte vanlig størrelse musematte før, men etter jeg prøvde steelseries sin som var så stor så klarer ikke jeg å gå tilbake. Den selges på litt forskjellige steder, det er denne: https://www.netonnet.no/art/gaming/gamingmusematte/steelseries-qck-xxl/241387.11016/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

 

fordelen med å ha musematte under alt annet som er på pulten er at ingenting glir rundt og at det er mer behagelig å skrive på tastatur o.l. pga man har noe mykt under håndledd/armer når man holder på. pluss at man aldri går tom for musematte når man holder på :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at du snakket om musematte litt tidligere, jeg bruker steelseries sin som dekker hele pulten min, det er så utrolig deilig. Brukte vanlig størrelse musematte før, men etter jeg prøvde steelseries sin som var så stor så klarer ikke jeg å gå tilbake. Den selges på litt forskjellige steder, det er denne: https://www.netonnet.no/art/gaming/gamingmusematte/steelseries-qck-xxl/241387.11016/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

 

fordelen med å ha musematte under alt annet som er på pulten er at ingenting glir rundt og at det er mer behagelig å skrive på tastatur o.l. pga man har noe mykt under håndledd/armer når man holder på. pluss at man aldri går tom for musematte når man holder på :p

 

Godt tips! Takk!

 

Ja, jeg har aldri helt vært fortrolig med vanlige musmatter fordi jeg synes de blir for små. Går fort 'tom' som du sier. Skal ha meg en slik. :) 

Lenke til kommentar

Da var monstermusmatte (90 x 40 cm) fra Logitech på plass på ny kontorpult. Kostet meg hele 449 kr. Kunne funnet billigere alternativ, men var opptatt av å få det på plass i dag. En enorm forbedring fra små musmatter som flytter på seg og som fordrer at du beveger deg på et veldig lite område.

 

Kjøpte nesten ny mus, men valgte å avvente da jeg er usikker på om jeg egentlig trenger det?

 

Logitech G403 satt ikke helt komfortabelt i hånden min, så droppet den. Logitech G502 var langt bedre ergonomisk, men den ser ut som et romskip og hadde litt vel mange knapper (jada, jeg vet at det ikke er uvanlig for gamingmus). :)

 

Jeg likte veldig godt Razor Lancehead. Synes den var rimelig komfortabel. Så vurderer den. 

 

Men trenger jeg den når min Anywhere MX egentlig er grei nok? Får sove på det... :)

 

Det er spesifikt to funksjoner fra min tradingprogramvare jeg kunne tenke meg å programmere inn på en eventuell mus. Sjekket nå om dette var mulig på min MX Anywhere, men ser ut som det er begrenset til "standard" funksjoner. Så det er naturligvis et argument for å kjøpe en gamingmus.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Logitech G403 er best i test her.

 

 

Men i denne testen fra samme nettsted er den plutselig bare "helt grei" og 6,5/10. Pussig. Eller så er det noe jeg ikke har fått med meg. 

 

Hadde meg ellers en ny runde på en større butikk og fikk testet litt forskjellige muser. Likte veldig godt Razer Lancehead, men synes rullehjulet lå litt for langt framme slik jeg måtte strekke meg litt mer enn ideelt. Jeg bruker dette ofte. Denne gangen likte jeg egentlig best G403/GPro, men greidde ikke helt å bestemme meg. 

 

Så er fortsatt litt i tenkeboksen. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...