Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe ny pc (Acer XC-605)


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer XC-605 som brukes i jobb sammenheng.

Den har iløpet av siste året begynt å bli veldig treg, særlig mtp tyngre programvare, kan også bli treg med litt for mange faner på Chrome.

 

Hva anbefales det å gjøre; oppgradere PC'en eller kjøpe ny? evt. hva eller hvilken?

 

Specs:

Chipset : Intel® H81 Express

CPU : Intel Core i5-4460 (3.20GHz) 6MB Quad Core
Memory : 8GB (4+4GB) DDR3-1600
Graphics : Intel HD Graphics 4600
HDD : 1000GB drive 7.200rpm SATA
OS: Windows 10 Pro
 

Programvare som brukes:

Autodesk Revit

G Chrome

Office-pakken

MS Project

Teamviewer

Ekstern skrivebord

Endret av inlife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM-oppgradering kan gjøre et utslag, men jeg ville prøvd å bytte disk før jeg gjør noe mer. Kjør gjerne en clean install av Windows fremfor å klone, siden kun en clean install også kan ha mye å si.

 

Om maskinen fremdeles er treg etter diskbytte og clean install kan du følge med på minnebruk i task manager. Raskere RAM er neppe nødvendig, men om du faktisk går tom for minne kan det være en grei fiks å legge til mer. Jeg gjetter på at du ikke har flere ledige RAM-slots i hovedkortet, og isåfall må du bytte ut stikkene du allerede har med nye 2x8 GB om du skal utvide.

Lenke til kommentar

Det beste er å installere fra en USB-minnepinne. Den må være på minst 8GB.

Microsoft har et verktøy som heter MediaCreationTools som brukes til å legge inn det som trengs på minnepinnen.

Du finner det her, "Last ned verktøyet nå":

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Microsoft husker at du har lisens, du må bare velge den versjonen du har lisens for, f.eks Windows 10 Pro (64bit).

Edit: Det er vel Microsoft kontoen (hotmail) som husker dette, litt usikker på om hvordan det ble registrert der. Det virker selv med OEM lisens.

 

Minnepinner:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333796870&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...