Gå til innhold

– For boligeiere er bergvarme en rådyr løsning


Knut B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 Og  montøren sa den var den varmepumpen han hadde minst tull med , i tillegg til Daikin.

 

Det samme sa montøren om min Mitsubishi...

 

Jeg har ca samme strømforbruk som tidligere, etter jeg fikk varmepumpe. Men sparer ca kr 5000,- per år i ved. Men komforten er jo på et helt annet nivå.

Jeg trenger ikke å høre på montører, jeg bare konstaterer at vår Panasonic nå går inn i sin 14 sesong.

Riktig nok med en feil det første året og det var lagrene i viften på innedelen som begynte å lage fuglelyder, jeg byttet ut hele motorenheten med en ny med keramiske lager og siden har det vært stille. Ny motor ble selvfølgelig dekket av forhandler.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å høre på montører, jeg bare konstaterer at vår Panasonic nå går inn i sin 14 sesong.

Riktig nok med en feil det første året og det var lagrene i viften på innedelen som begynte å lage fuglelyder, jeg byttet ut hele motorenheten med en ny med keramiske lager og siden har det vært stille. Ny motor ble selvfølgelig dekket av forhandler.

 

14 år, ikke dårlig! Håper min varer så lenge.

 

Hvor ofte har du hatt service, rens innvendig osv?

Lenke til kommentar

Panasonic-pumpne våre ble skiftet ut for hhv. tre og fire år siden. Så vidt jeg husker var det elektronikkfeil som tok dem begge. Den ene ble 13 og den andre 14 år. I løpet av den tiden fikk de stell i form av støvsuging og et par ganger dusjing med rensemiddel.

De var stillegående og fine i forhold til Toshiba-pumpen vi har i dag, men selvfølgelig langt fra like effektive når det er tosifrete minusgrader.

Lenke til kommentar

Jordvarme henter som det ligger i ordet, varme fra jorda rørene ligger i. Det vil si økt varmetap til jorda under fundamentet. I verste fall risikerer du at det fryser der om vinteren og huset får store skader/skjevheter. Jordvarme bør ikke legges i byggegropa, men utenfor. Med mindre du har egen traktor og legger rørene selv så blir det også en ganske så dyr løsning.

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i. Sikkert mye billigere enn bergvarme, men hva skjer når du henter ut varme fra under og rundt grunnmuren? Jo, da blir det kaldere der. Da øker varmetapet ut gjennom grunnmuren fordi temperaturdifferansen øker. Det samme skjer under funadmaentet. Henter du ut mye varme (kjøler ned jorda) under fundamentet risikerer du at varmepumpa fryser jorda der. Da får du telehiv og huset står ikke i vater lengre. Som sagt, hent jordvarmen fra et annet sted enn byggegropa så ordner det seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
OddvarM skrev (15 minutter siden):

Luft til vann eller vann til vann har også fordelen at det varmer varmtvannstanken i tillegg til oppvarming.

Det stemmer, men nå er oppvarmingsbehovet i en enebolig typisk 10 ganger høyere enn vannvarmebehovet så det utgjør ikke noen kjempeforskjell. Det er f.eks av større betydning om vinduene har U-verdi 1 eller 2.

En luft-luft varmepumpe koster kanskje 20 000 kr. Så å betale kanskje 50 000 kr ekstra for å redusere strømforbruket 10% mer er ganske irrasjonelt fra et kost-nytte perspektiv. Men nå skal jeg ikke påstå at folk alltid har gode nok forutsetninger for å handle veldig rasjonellt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 23.2.2020 den 11.50):

Det stemmer, men nå er oppvarmingsbehovet i en enebolig typisk 10 ganger høyere enn vannvarmebehovet så det utgjør ikke noen kjempeforskjell. Det er f.eks av større betydning om vinduene har U-verdi 1 eller 2.

En luft-luft varmepumpe koster kanskje 20 000 kr. Så å betale kanskje 50 000 kr ekstra for å redusere strømforbruket 10% mer er ganske irrasjonelt fra et kost-nytte perspektiv. Men nå skal jeg ikke påstå at folk alltid har gode nok forutsetninger for å handle veldig rasjonellt.

Hadde man fått arkitektene (har betalt for antall streker) til å begrense antalet av glass på soverommet ville meget vore vunnet. Heller en vifte som man har på WC ville vore tingen.

Litt som smartmålerinstalasjon. U- verdi 1 eller 2, kutt ned til et lite glass, for @¨+. For et perspektiv.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...