Gå til innhold

Temperatur reduksjon på Pentium 4 system.


leo24

Anbefalte innlegg

Sliter litt med høy temp på et litt overklokket system.

 

Har følgende hardware:

 

- Abit IS7-G

- Pentium 4 2,8GHz@3,2

- CPU-vifte: Zalman CNPS7000ACU

- 2x 512 MB TwinMOS PC3200

- Sapphire 9600XT 128 MB

- WD Raptor 36 GB SATA

- Seagate 160 GB SATA

- NEC DVD-brenner IDE ND-1300

- Asus 16 x DVD

- 400 w powersupply

- 3 80mm kabinettvifter

- iStyle ATX kabinett (plass til 4 vifter foran + 2 bak - 80mm)

 

1 av kabinettviftene har jeg montert nederst foran i kabinettet og den blåser inn, mens de to andre er montert høyt oppe bak og blåser luften ut.

 

Har følgende temp (målt med BIOS og Speedfan):

 

- 38 - 42 idle

- 48 - 54 load

 

Er det noen som har tips på hvordan jeg kan få redusert temp uten å montere vannkjøling eller andre ting ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes vel tempen er litt høy jeg for min del. Har du rikelig gjennomtrekk i kabinettet? Ser at du har plass til masse kabbisvifter, kanskje du bør sette inn noen og evt. kjøre dem på 5v for lav støy?

 

Som det framgår av siggen min har jeg samme kjøler som deg, bare i ren kobber. Med denne ligger jeg på 42-44 grader på load, og turtallet på vifta er redusert fra ca 2800 til 1650.

 

Kjører du kanskje unødig høy vcore? Kan lønne seg å ta av noen titalls mhz hvis det betyr at du kan senke kjernespenningen en del.

Lenke til kommentar

Har forsøkt flere ganger med ulike typer pasta og mengde, men ser ikke store forskjellen på gradene.

Har vurdert flere vifter, men ønsker ikke noe mer støy. Har muligens litt dårlig gjennomstrømning i kabinettet.

 

CPU viften går på 60% (1600rpm) på idle og den tempen synes jeg ikke er så ille, men når den har stått på med Prime95 - Torture Inplace-Large i noen timer går den raskt opp til 58 grader med 100% på viften.

 

Flere gode tips her, så jeg skal ta en ny runde med pasta og kabinett så vil jeg nok få ned tempen noen grader.

Endret av leo24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...