Gå til innhold

Oppgradering av eldre PC


Anbefalte innlegg

Heihei! 

Etter fleire år med gode tider er det endelig på tide å kikke rundt for oppgradering av den gamle pcen min. I første runde trengs oppgradering av CPU, hovedkort, og ram, og eg kjem seinare til å investere i et GTX 1060 6GB. PCen blir stort sett brukt til gaming i 1080p, men er interessert i noko som varer eit par år uten oppgradering. Budsjettet er lagt på rundt 5000 kr (for CPU, hovedkort, ram og evt CPU.kjøling) , og spørsmålet blir dermed; kva er det beste kjøpet til denne prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite poeng for deg å oppgradere til nytt utstyr dersom du ikke kan betale for en ny i5 9-serie prosessor (ikke i salg ennå) med tilhørende hovedkort samt ram. Du vil sannsynligvis ha 16Gb. Da snakker vi fort nærmere 7000 kroner. Eksisterende generasjon i5 gir sannsynligvis ikke nevneverdig besparelse i innkjøp.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Er det virkelig fortsatt ikkje vits i å oppgradere den 7 år gamle CPUen min?  :ohmy:

 

Jeg sitter også med en i5 2500k og har lest tilsvarende rundt omkring på formet. Jeg har dog et Asus 1070-kort som GPU og mistenker prosessoren kan være flaskehals ifm spilling. Jeg har dog siklet litt på AMD Ryzen 7 2700X for å få flere kjerner og litt sånn.

 

edit: du kan se en sammenligning av prosessorene her.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er strengt talt ikke nødvendig å oppgradere prosessoren din, da du bare skal ha et gtx1060 allikevel. Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt inn de 5000 på en sparekonto, og satt av penger framover til du har råd til å kjøpe deg et helt nytt setup som takler 1440p eller høyere. Husk også på at alle intel prosessorer som har kommet ut etter 3 serien ikke er loddet som på våre 2 serie prosessorer. Det er rykter om at 9 serien skal loddes, så hadde ventet med oppgradering før ihvertfall fram til de har kommet ut.

 

Min 2600k takler å kjøre på 5.2 stabilt, du kan jo bruke et par timer til å prøve å få opp klokkefrekvensen litt til på 2500k’n din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en 4K-skjerm, i5 2500K og 1070. Skjermkortet klarer å levere 4K men jeg synes det kan bli litt laggete. er det prosessoren som er problemet her?

 

1070 er ikke et kurant 4k skjermkort for spill, men kjøper du et kraftigere skjermkort trenger du også en kraftigere CPU for å ikke strupe det. Ond sirkel :)

 

144hz på 4k er det nok noen år til blir vanlig.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Jeg har en 4K-skjerm, i5 2500K og 1070. Skjermkortet klarer å levere 4K men jeg synes det kan bli litt laggete. er det prosessoren som er problemet her?

Prøv å senke oppløsningen i spill til 1280x720.

Hakker det fortsatt? I så fall er det prosessoren.

Hakker det ikke lengre? I så fall er det skjermkortet.

 

Hylingen om flaskehalser er vanvittig på dette forumet, i 99% av brukeres tilfeller er det skjermkortet som er begrensningen (hvis ikke vil det bli det i neste års spill).

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å skaffe et tilsvarende kort til for SLI. Mye for å kunne folde mer for Folding@home men også for å få bedre flyt under spill.

 

 

SLI er pretty much dødt. Det er relativt få spill som støtter Sli fullt ut, og microstuttering vil ødelegge for spillopplevelsen. Jeg vil heller anbefale å selge 1070'n og heller spare til ett 1080 eller 1080Ti. 

 

i 1080p kan 2500k'n bli en flaskehals, hvis du kjører uten vsync eller frame limiter. Det er pga prosessoren ikke klarer og dytte unna informasjonen fra spillet like fort som gpu tegner bilder. Men, det er strengt talt ikke nødvendig å spille med fps høyere enn 120, eller hva?

 

I 4k vil jeg ikke tro at det vil bli noe problem, da er det gpu som vil bli begrensningen. 

 

Den eneste gangen jeg har hatt en flaskehals hittil er når jeg spilte Counter strike på over 200 fps, med ett 780ti og en core2duo. med andre ord, man må gå ganske ekstremt til verks for å kunne få en flaskehals.

Lenke til kommentar

 

 

Fine skjermer du har, blir litt misunnelig  :tease:

 

Hvis målet er å kjøre 4k smooth ville jeg gått for en 1080ti, og heller droppet planene med å kjøre 1070 sli. Dog, du vil nok få mere poeng i folding med to 1070. Da må du nesten velge det som er viktigst for deg, med mindre du har lyst til å torturere lommeboka.

 

Uansett ville jeg ventet med å kjøpe et nytt kort nå, og heller sjekket bruktmarkedet når RTX blir sluppet. Vil nok tro det blir en del som oppgraderer mtp at det er mange som "bare må" ha det nyeste og beste. 

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar

Hvis målet er å kjøre 4k smooth ville jeg gått for en 1080ti, og heller droppet planene med å kjøre 1070 sli. Dog, du vil nok få mere poeng i folding med to 1070. Da må du nesten velge det som er viktigst for deg, med mindre du har lyst til å torturere lommeboka.

 

Jeg spiller mest spill i Total war og Red Alert-seriene men også bittelitt Battlefront og Battlefield-verdenen så det er i og for seg viktigst med mye poeng i folding enn smooth 4K under gaming.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...