Gå til innhold

Lån frå lånekassen eller ei?


Anbefalte innlegg

Har studert i eit par år, og hatt støtte frå Lånekassen alle desse åra utanom eit. 

For dette semesteret har eg ikkje tatt lån eller stipend frå Lånekassen, då eg grunna uttak av forteneste frå kryptovalutaer tjener rundt 200 000 totalt inklusive min lille deltidsjobb. Eg er ikkje så flink å rekne på slik, men reknar med at om eg tek lån og stipend frå Lånekassen, så vil dette berre omgjerast til lån, ikkje stipend.

I og med at eg enno ikkje vil betale renter på dette lånet - vil dette lønne seg å få utbetalt likevel?

Nokon tanker om dette?

 

-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer å unngå å bruke pengene, men kan holde de på konto eller investere dem på en fornuftig måte, vil det lønne seg. Det du kan tjene på dette (sparekontorente eller avkastning på det du kan investere i) må du måle opp mot risikoen (for at du ikke har selvkontroll nok til å la pengene stå urørt, eller for at investeringen er tapsbringende).

 

Svaret er derfor som så ofte: "Det kommer an på".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt svart, Herr Brun. 

Eg tenkte å sette dei på sparekonto eventuelt å investere.

 

Hvis du klarer å unngå å bruke pengene, men kan holde de på konto eller investere dem på en fornuftig måte, vil det lønne seg. Det du kan tjene på dette (sparekontorente eller avkastning på det du kan investere i) må du måle opp mot risikoen (for at du ikke har selvkontroll nok til å la pengene stå urørt, eller for at investeringen er tapsbringende).

Svaret er derfor som så ofte: "Det kommer an på".

Lenke til kommentar

Om du skal investere dem og tåler det evt tåpet eller kan betale ned med andre midler innen rentene begynner å løpe - go for it. Hvis ikke, sett dem på høyrentekonto og likevel go for it (Avida og nordax mener jeg har 2% rente begge to - hold deg unna TF eller BB bank, den suger). Om du evt kan cashe det ut grunnet andre inntekter som du sier, så kan du f eks starte en boligsparekonto hos Nordea (da får du bsu rente, men kan sette inn beløpet på 300k i ett jafs, du trenger ikke ta litt og litt) og så betale ned det som blir lån med lønn fra jobb og evt andre gevinster.

Lenke til kommentar

Ser eg har rekna litt dårleg.

Valet er eigentleg følgjande.

1. Ikkje søk lån/stipend for andre halvår av 2018. Fått 54 125, betaler tilbake 32 525,- 

2. Søk om lån/stipend. Få totalt 108 250 i 2018, betaler tilbake 108 250,-

(Alt dette er teoretisk, før det har byrja å rente)

Kjem m.a.o til å velje alternativ 1.

Lenke til kommentar

Kjør alternativ 2 på høyrentekonto? Gratis penger....Sålengde du ikke bruker pengene kan du drite i standard at det er 2% inflasjon og derfor blir ikke pengene mer verdt (du får likevel mer å rutte med enn hvis ikke, så hvorfor ikke gjøre det?) Er ikke mange minuttene med arbeid for god betaling, selv når du regner inn skatt på renteinntektene. Betaler du tilbake 5. jan, så tjener du 1694 etter skatt. Du bruker maks en time på å administrere (aner ikke hvor lang tid lånesøkad/stipendsøknad tar). Selve betalingen tar jo egentlig bare 5 min, men si en time da... Det er en fin timelønn...

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Kor mykje av lånet som ikkje blir omgjort til stipend når du har høg inntekt står her: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntektsgrenser/hva-skjer-hvis-jeg-har-inntektformue-over-belopsgrensene/

Dei har til og med eit rekneeksempel for 200 000 som viser at du mister ca. 11 000 i stipend.

 

Som sagt er lånet gratis kapital, sidan det er rentefritt så lenge du studerer - ergo ein no-brainer så lenge ein har litt økonomisk disiplin. Eg ville likevel tenkt meg om dersom det er risiko for at du ikkje får lån på eit seinare tidspunkt, anten på grunn av 60 stp. Etterslep på studieprogresjon eller på grunn av meir enn 8 år med studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...