Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dagpenger avslådd pga. feil fra arbeidsgiver - Hva kan jeg gjøre?


Borger___

Anbefalte innlegg

Litt uheldig situasjon: Er arbeidsledig fra 1 Sept. og har fått avslag på dagpenger hos nav da jeg er reg. med for lite inntjening i 2017 siden jeg begynte i jobben på sommeren (kun jobbet ca. 5 måneder i 2017).

 

Det viser seg da at jeg kommer noen hundrelapper under grensen for å få innvilget dagpenger. Jeg tenkte umiddelbart at her må vi prøve å finne ut om det er gjort noen feil. Og det fant jeg. Var en provisjon som skulle vært utbetalt i 2017 men som aldri ble det. 

 

MEN vil dette hjelpe meg, har det hensikt å klage til NAV på noe som "skulle vært" ? 

 

Kjedelig at en feil fra arbeidsgivers side skal gjøre slik at jeg blir stående helt uten inntekt i høst (og potensielt mister huset som et resultat av dette). 

 

Kom gjerne med tips hvis noen har innspill, men forstår det slik at NAV ikke viser skjønn..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde kanskje vært i Juss-forumet, men du får håpe Krikkert ser innom her og.

 

Selvfølgelig har det en hensikt å klage. Det verste som skjer er uansett at du får et nei. Du kan jo ikke klandres for at arbeidsgiver har glemt seg - samtidig som NAV ikke er tankelesere, så de måtte ta stilling til den informasjonen du gav dem der og da. Slik jeg forstår det er dette noe du kan levere inn til dem som en update til saken din og slippe en formell klage, så vil de ta stilling til det innen en viss tid (og så kan du evt klage på dét hvis de fortsatt sier nei). Få dokumentasjon fra arbeidsgiver på feilen, hvor de vedkjenner seg dette, kanskje også en kvittering eller bevis på overførsel, kopi av timeliste og lønning for den aktuelle måned - kanskje må du ha en hel årsoppgave. Hør med HR i bedriften.

 

Skal ikke si med sikkerhet, men dette burde være ok såfremt det er den manglende provisjonen som gjør at du bikker over grensen. Om du fortsatt vil være under medregnet dette, så vil det jo såklart ikke ha noe å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MEN vil dette hjelpe meg, har det hensikt å klage til NAV på noe som "skulle vært" ? 

 

Anser det som tvivlsomt det hjelper i denne saken, men du taper jo ikke noe på å prøve.  Jeg ville nok ha brukt min energi på å finne en ny jobb istedet for å bruke tid og krefter på å krangle med NAV. 

Lenke til kommentar

Du var ikke i jobb i 2016 og/eller 2015 overhodet?

 

Litt komplisert men kort fortalt drev mye for meg selv, overstiger ikke grensa på siste 3 år hvis det var det du tenkte på. 

 

Prøver å sende inn NAV klage med dokumentasjon på at en utestående provisjon "egentlig skulle vært med i 2017" , selv om det høres ut som en long-shot. Er vel eneste jeg kan gjøre ettersom jeg forstår. Så får vi se. Noen som vet hvor lang tid klage saker kan ta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...