Gå til innhold

Pensjonere seg i 30-40 årene?


Anbefalte innlegg

Å spare opp 10 mill før man er 40 år er selvfølgelig mulig, men de færreste har råd. Man må da spare over 500.000 i året i en periode i livet hvor man i tillegg er ung og nyetablert.

 

Og å leve på 400.000 resten av livet er heller ikke en en ønskesituasjon. Det er kanskje nok i dag, men hva med om 50 år?

Hvorfor ikke heller jobbe og tjene det dobbelte?

Det er tatt hensyn til inflasjon. Det er vel nettopp det å ha frihet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Og da skal du leve til du er 80 år +? Du får jo ikke akkurat noen god pensjon heller.

Det smarteste dagens unge kan gjøre, det er ikke ikke stole på at staten kommer til å ta vare på en når alderdommen kommer.

Lenke til kommentar

Finn summen du ønsker å leve på x25. Tar du kun ut 4% av denne summen investert i markedet skal du i teorien aldri gå tom. Sjekk handlingsregelen feks.

 

Du trenger 10 mill for 400 000. Fullt mulig det.

Bare et raskt overslag, med forbehold om feil:

Så la oss si at du ønsker å spare opp 10 mill i løpet av 15 år. Du velger å ligge lavest mulig på utgifter og ender opp med ca. 200.000 i levekostnader & bolig. 

Du må sette av ca. 670.000 pr år i 15 år for å tjene 10.000.000. Legg på utgifter, da får du 870.000 eller la oss runde av til 900.000 for å få litt slingringsmonn.

Legg på ca. 40% i skatt, 360.000 som gir deg nesten 1,3 millioner.  Hvordan skal du realistisk sett få deg en gjennomsnittslønn på  minimum 1,3 millioner i løpet av dine første år i en arbeidskarrière?

Endret av Vice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare et raskt overslag, med forbehold om feil:

Så la oss si at du ønsker å spare opp 10 mill i løpet av 15 år. Du velger å ligge lavest mulig på utgifter og ender opp med ca. 200.000 i levekostnader & bolig. 

Du må sette av ca. 670.000 pr år i 15 år for å tjene 10.000.000. Legg på utgifter, da får du 870.000 eller la oss runde av til 900.000 for å få litt slingringsmonn.

Legg på ca. 40% i skatt, 360.000 som gir deg nesten 1,3 millioner.  Hvordan skal du realistisk sett få deg en gjennomsnittslønn på  minimum 1,3 millioner i løpet av dine første år i en arbeidskarrière?

Og ikke minst: Hvem vil med sine fulle fem, forsake en godt betalt jobb med 1,3 mill i lønn, for å leve et nøktern og kjedelig liv med 400.000 å leve for?

Endret av gravypressure
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare et raskt overslag, med forbehold om feil:

Så la oss si at du ønsker å spare opp 10 mill i løpet av 15 år. Du velger å ligge lavest mulig på utgifter og ender opp med ca. 200.000 i levekostnader & bolig.

Du må sette av ca. 670.000 pr år i 15 år for å tjene 10.000.000. Legg på utgifter, da får du 870.000 eller la oss runde av til 900.000 for å få litt slingringsmonn.

Legg på ca. 40% i skatt, 360.000 som gir deg nesten 1,3 millioner. Hvordan skal du realistisk sett få deg en gjennomsnittslønn på minimum 1,3 millioner i løpet av dine første år i en arbeidskarrière?

Du må også ta hensyn til investeringer og renters rente. Pluss at man også kan være to om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er bra det kommer frem, for jobb skal ikke være et slaveri, men en reise i personlig utvikling. Jobb skal være lidenskap og glede, man skal føle at man utvikler seg og tar del i noe meningsfullt. Da skal ikke penger være et problem.

 

Alt det der kunne vært løst om man innførte borgerlønn. Folk hadde ikke slutta å jobbe som mange tror, men -flere- ville jobbet.

Jobb skal ditt, jobb skal datt.

 

Det er fint å idealisere, men du mangler litt kontakt med virkeligheten. Jobb er først og fremst for å overleve. Vi har riktignok utviklet oss endel de siste 100 årene, men vi må ikke glemme at til syvende og sist er vi dyr.

Lenke til kommentar

At man er to betyr jo bare at man trenger dobbelt så mye. Men kan du sette opp et lignende regnestykke slik at vi kan se hvordan du tenker?

Ikke nødvendigvis. Du trenger bare ett hus, en vaskemaskin, en bil ofte osv.

Vil anbefale denne:

https://www.mrmoneymustache.com/2013/02/22/getting-rich-from-zero-to-hero-in-one-blog-post/

https://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Jobb skal ditt, jobb skal datt.

 

Det er fint å idealisere, men du mangler litt kontakt med virkeligheten. Jobb er først og fremst for å overleve. Vi har riktignok utviklet oss endel de siste 100 årene, men vi må ikke glemme at til syvende og sist er vi dyr.

Trenger ikke så mye for å overleve. Å jobbe i dag beryr også å velte seg i luksus for de fleste.

Lenke til kommentar

Er litt på lag med deg, men 35 skal vel bli vanskelig. Har også lest litt om Mr MM. Harald Eia har vel en TED-talk hvor han prater om hvor det er enklest å bli millionær fra scratch - og spoiler alert - det er her.

 

"Problemet" med at folk tenker at du er helt på bærtur er (etter min mening) det norske forbrukersamfunnet. Jeg er ganske sparsommelig, ikke gniten, men sparsommelig. Kan smelle en haug med penger på noe jeg har lyst på og mener jeg har bruk for, men bruker ikke en krone for f eks å handle på meny hvis jeg kan få samme vare på kiwi (handler heller litt her og der og bruker litt mer tid enn å handle alt på 1 butikk av bekvemmelighetsgrunner). Ble dog skikkelig høvlet av min kusine (både min far, tante og hans bror har millionlønn) en gang pga det da jeg luftet årsaker til hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde ang forbruk(les beskyldt for å være skikkelig gnitalus). Jeg har nemlig mye oppsparte penger som jeg ikke har brukt enda (målet er nemlig å kunne holde en bolig i mitt strøk som jeg er vokst opp i - altså trenger jeg 6-7 mill) alene, uten å risikere å miste det ved et evt samlivsbrudd. Har spart opp 1.5m og er 26. Hun er like gammel, men har fått 1m i gevinst (men egentlig da som foreldrene kjøpte til henne), men grunnet kjøp i eiendomsmarkedet da hun studerte utenbys og her i byen da hun flyttet hjem. Du vil nok møte en del fordømmelse fra andre, og jeg tror det skyldes den norske forbrukermentaliteten.

 

Holder jeg på de samme prinsippene og vanene jeg har, skal dette gå fint, og jeg skal også kunne spare en god del slik at jeg når jeg blir eldre kan jobbe fordi jeg liker det og ikke fordi jeg må. Men jeg har da et forbruk som jeg fint kan justere, men vil kalle meg selv en min-maxer. Ser på de små detaljene og justerer for å få mest mulig ut av minst mulig.

 

Ville nok heller satset på å jobbe litt lenger uti 40-årene for så å trappe ned, eller ha en fleksibel jobb hvor du kanskje kan ta 3-5måneder permisjon ila året uten problemer. Da har du et ekstra inntektsgrunnlag (trenger kanskje da f eks bare bruke 1% av avkastningen av indeksfondene) men tjener likevel 200k+ brutto.

Endret av Neonex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, er ikke akkurat noe nytt.

 

Det bunner uansett til hvor mye du tjener, som bør være mye!

Man må ha penger for å tjene penger.

 

Jeg er enig med Neonex. Sats på jobbe lenger, for å så trappe ned.

Det bunner egentlig ned til forbruk, ikke så mye annet. Du har early retirement extreme fyren som pensjonerte seg på $7000 i året.

 

Så har man et høyt forbruk og tjener middels vil det neppe fungere. Har man en normal inntekt og veldig lavt forbruk kan det gå.

 

Det jeg ikke helt sjønner er hvordan folk greier å kjede seg med mye fritid. Er uendelig mange ting å gjøre og oppdage, og vil lever ekstremt kort tid her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med normal inntekt å veldig lavt forbruk, hvor mye tenker du å spare per år da? 150-200k? Er ikke akkurat mye å investere med... 

Greit nok, du kan sikkert få lån til å investere i eiendom om 3-5 år, hvor du da satser på å gå litt i pluss fra leieinntekter. 

Investere i aksje med 1 million kr vil ikke akkurat gi mye avkastning heller, med mindre man tar mer risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med normal inntekt å veldig lavt forbruk, hvor mye tenker du å spare per år da? 150-200k? Er ikke akkurat mye å investere med...

Greit nok, du kan sikkert få lån til å investere i eiendom om 3-5 år, hvor du da satser på å gå litt i pluss fra leieinntekter.

Investere i aksje med 1 million kr vil ikke akkurat gi mye avkastning heller, med mindre man tar mer risiko.

https://networthify.com/calculator/earlyretirement?income=50000&initialBalance=0&expenses=20000&annualPct=5&withdrawalRate=4

 

Den er dog litt konservativ med 5% return på investeringene. Siste 5 årene har vi vel hatt 15% årlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...