Gå til innhold

Telenors mobilnett kåret til verdens raskeste av Ookla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Raskeste mobilnettet i verden, men likevel klarer de ikke å levere mer enn teoretisk 10/1 Mbps via kabelen min, som i praksis er mye lavere.

Hei, mobilnett (4G og etter hvert også 5G) er i stand til å sende data raskere enn kabler. Unntaket er fiberkabler da fiberkabler har bedre ping/lavere forsinkelser og bedre kapasitet. Et mobilnett kan fint klare over 100 mbit/s dersom det er få eller ingen brukere i området, mens fiberkabler fint klarer over 10 000 mbit/s (eller 10 gbit/s) selv når flere bruker nettverket.

Dette var en merkelig påstand å komme med. Jeg kan bestille 500 mbit/s fra min bredbåndsleverandør som leverer på docsis 3.0. Docsis 3.1 har en teoretisk maks hastighet på 10/10 gbps hvis du kjører i full duplex.

 

Det finnes en 100Gbit ethernet standard så 10Gbit er helt på jordet hvis du snakker om kapasitet på fiberkabler. Leste også en sak om noen forskere som hadde klart overføringshatigheter på 159 tbps med en avstand på over 1000 km.

 

Bottom line: Hvis du påstår at mobilnett er raskere enn kabler så har du åpenbart ikke peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Ikke vær så forbaska negative da! Vi i Norge er skikkelig bortskjemte når det gjelder tilgang til kommunikasjon over de ulike plattformene som er bygd opp. Altså, her hvor vi med litt over 5 mill. personer er spredt utover et VELDIG stort areal med et terreng som gir store utfordringer i forhold til kostnader og utfordringer, bør heller Telenor aplauderes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er løyner! Telia har hvert raskere i flere år nå! Selv om telenor kommwr med sine løyn propaganda for å lure til seg nye kunder! Å Telia har mye bedre dekning! Det hjelper ikke med bra hastighet om dekning er for dårlig! Å telenor behandling av kunder & tidligere kunder er ikke bra!

 

Er glad for at jeg ikke har brukt de på lenge! Alle som bruker telenor får bare problemer som ikke Telia har!

Lenke til kommentar

Det er løyner! Telia har hvert raskere i flere år nå! Selv om telenor kommwr med sine løyn propaganda for å lure til seg nye kunder! Å Telia har mye bedre dekning! Det hjelper ikke med bra hastighet om dekning er for dårlig! Å telenor behandling av kunder & tidligere kunder er ikke bra!

 

Er glad for at jeg ikke har brukt de på lenge! Alle som bruker telenor får bare problemer som ikke Telia har!

"Alle".

 

Jeg opplever at selv noe så enkelt som strekning av nettradio langs veiene gir utfordringer med Telias nett da avspillignene bryter for ofte på Telias nett, selv i tjukkeste Oslo. Jeg opplever derimot jevn avspilling uten brudd med Telenors nett. Mine strekninger gjelder da Fredrikstad - Kristiansand - Oslo - Trondheim - Kongsvinger - Frøya - Stokkøya - Rørvik. Hvordan ting er på vestlandet, nordvest-landet og i Nord-Norge kan jeg ikke svare for per dags dato..

Lenke til kommentar

Men på hvilken måte er tallene du viser til relevant? Ingen påsto Telenor var raskest for ett år siden...

 

Det er da en sannhet med modifikasjoner, svært store modifikasjoner.

 

De skrøt riktignok ikke på seg verdens raskeste nett, men de var uhyre rask med å diskreditere TEK sin store dekningstest, med svada selvsagt.

 

Neste måned ca så gjorde de det best på Ookla-testen, og da var de kjapp med å skryte av raskest nett i Norge, selv om den testen ikke var like stor som TEK sin dekningstest.

Lenke til kommentar

Første pri er jo faktisk å ha dekning der man er: 

 

29373122257_64e6632d22_n.jpg      44413550891_d237995d36_o.jpg

 

 

 

Telia (Chilli) vs Telenor (Talkmore) 

 

Hjelper jo lite med stor datakvote (Chilli 1tb) når det ikkje finnes dekning i det heiletatt. Måtte kjøyre fleire km før det kom dekning igjen. 

Men på den andre kanten, det hjelper lite å ha 200mbit ute i skogen, når datakvoten kan bli bruk opp på 2 minutter om man skulle klikke feil / telefon skulle finne på å oppdatere mange apper etc. 

 

Skal du ha Telia nett på vestlandet bør du sjekke ut at du har dekning der du trenger det, ellers er det bortkasta. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi - som jeg skriver - har ikke Ookla presentert noen tall for Telenor i 2018 på siden hjemmeside.

Men på hvilken måte er tallene du viser til relevant? Ingen påsto Telenor var raskest for ett år siden...

Men hvor er tallene som sier at Telenors hastighet et raskest?? Én eneste sannhetsvitne så lang er en lite tålkbar tabell som er laget av Telenor selv-- I en illustrasjon på siden til Tek, men ikke på Ookla siden?

Lenke til kommentar

Men hvor er tallene som sier at Telenors hastighet et raskest?? Én eneste sannhetsvitne så lang er en lite tålkbar tabell som er laget av Telenor selv-- I en illustrasjon på siden til Tek, men ikke på Ookla siden?

 

Det sannhetsvitnet er vel da også lederen for det firmaet som kanskje har den største uavhengige databasen med hastighetsmålinger i verden. Og som revnes skriver, så ligger det informasjon ute selv om de kanskje ikke er verdens beste på søkbar statistikk.

 

I alle tilfeller er tallene fra ett eller flere år tilbake veldig lite relevant i forhold til det som kommer fram i denne artikkelen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...