Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte fra Telenor Fiber til Altibox?


Anbefalte innlegg

Altibox er ivrige her jeg bor om dagen, mine foreldre har fått besøk av dem før helga (de har ikke fiber fra før, men Telenor VDSL) og til min store overaskelse fikk jeg besøk av en Altibox fyr på døra idag.

 

Dette er et område med en god del leiligheter som har Telenor Fiber (og CD tror jeg), og noe jeg har hatt siden 2014. Betaler 949 idag for 500/500 linje uten TV og har vært fornøyd. ikke noe nedetid, tull med ustyr osv men det er jo selfølgelig dyrt.

 

Altibox har planer om å grave ned sin egen fiber her, og jeg får da min "egen" 10GBit linje hvor jeg betaler 500kr første året for 500/500+TV. Deretter er det 1000kr mnd.

 

Da får jeg jo to fiberlinjer inn her, men samtidig er jeg skeptisk til å gå fra noe som er dønn stabilt, til noe som (kan) være "drit". Veldig usikker om jeg skal takke ja eller bare ha det jeg har nå.

 

Noen innspill? Flere som har fått fra Telenor Fiber til Altibox?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altibox er vel ikke så populært på TV siden der er vel get og canaldigital bedre.

Så er vel problemet prisene er veldig stive, homenet er billigere og siste man kan ikke velge bort Altibox FMG som er håpløst.

Altibox sier de vil spare penger, så usikkert på hva det ender med? Mindre utbygging eller mindre tilleggstjenester?

 

Tviler på du får 10 gigabit linje? I så fall er du veldig heldig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen erfaring med Telenor Fiber, men jeg har hatt Altibox 500/500+TV i godt over et år og er svært fornøyd.  Et par korte avbrekk i service på nattestid, mellom 03:00 og 04:00 om jeg husker riktig, og det er alt.  Særdeles god kundeservice: minimal eller ingen ventetid på telefon og da den første fjernkontrollen begynte å streike lå en ny i posten dagen etter.  Sjeldent problemfritt over hele linja.

Lenke til kommentar

Prisen er bra, jeg er tilbudt 499kr mnd for 500/500 med TV det første året, etter det kan jeg jo gå tilbake til Telenor om jeg ønsker det. Med Altibox er det også mulighet for værtfall 1Gbit, men selger påstå at det ville være mulig også med 10Gbit, men det kommer ikke til å bli aktuelt uansett på nåværende tidspunkt.

Det utstyret jeg har fra Telenor nå, ONT og Router/Modem, kan jeg bare beholde det om jeg går for Altibox?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

tror ikke verken telenor eller altibox er villige å gå særlig på pris, kanskje man får ekstra utstyr som ruter eller trådløs kostnadfritt hvis man ikke er i bindingstid. Tror heller man får ny etablering pris eller bruddgebyr hvis man sier opp. Ergo taper verken telenor eller altibox hvis man vil bytte. Men er fordel hvis prisene skulle økes av en av levrandørene. Eller en skulle gi dårlig tjeneste. Så har man valg.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg hopper på Altibox, har ingenting å tape på det, første året blir uansett billigere enn jeg har nå og jeg får 2 fiberlinjer inn.

Så før jeg evt ringer Telenor, er det noen som vet om;

Jeg må sende inn igjen det utstyret jeg har nå fra telenor? (ONT og Modem).

Og

Hvis jeg vil tilbake til Telenor, må jeg betale etableringsgebyr igjen?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Du sier ikke hvor gammel utstyret er? For som regel er det telenor sin eiendom, men er det flere år gammelt og verdiløst muligens du får beholde det. Men som regel vil de ha det igjen hvis det er det som gjør det mulig du får internett.

Ellers måtte de kutte fiberen eller koble den ut.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor jeg skriver GPON, jeg mener selfølgelig ONT. Har ringt Telenor og alt utstyr beholder jeg, både ONT og Modem. Ingen etableringskostnad om man vil koble seg på igjen senere heller.

 

Så da blir det 1000/1000 linje med TV til 699mnd. DET må være innafor! Får håpe det blir like stabilt og bra som Telenor sin Fiber har vært.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ring til Telenor og si du har hatt altibox på døra, så gir de deg sikkert et godt save tilbud!

Min erfaring er at Telenor er bedre enn altibox, jeg byttet til altibox, men med en gang bindingen er over skal jeg tilbake.

 

Hva spesifikt er bedre hos Telenor? Hva er du misfornøyd med hos Altibox? For min del er ikke TV biten så farlig da jeg har RiksTV fra før, men stabil internett er selfølgelig viktig.

 

Ringte de igår men de hadde ingenting å gå på, kunne maks gi meg 50kr avslag/mnd selv om jeg allerede har 100kr (fikk 100kr avslag etter at NextGenTel hadde vært på døra her)

 

Jeg får uansett 1Gbit linje med TV i et år billigere enn 500Mbit linje uten TV fra Telenor, og skulle det bli helt krise så har jeg alt utstyr fra Telenor montert opp her og de er bare en tlf samtale unna.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Til dere som har Altibox;

 

Jeg regner med oppsettet med bokser og kabler er likt som Telenor? Jeg har nå fiber inn i "boden" under trappa, videre til ONT og ved siden av henger Zyxel modemet til Telenor. Herfra går det LAN kabler, en til Asus router bak TV i stua, og en kabel opp til stasjonær PC.

 

Vil det være lignende oppsett med Altibox? Fiber inn -> ONT -> Router/Modem og derfra LAN videre til mitt eget utstyr?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...