Gå til innhold

Trafikkforsikringsavgiften, Alvorlig Talt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en enkel måte å gjøre dette på. Bare legg på en tier eller noe i avgifter per liter drivstoff, da betaler man for forbruk istedenfor å eie.

 

Les hva jeg skriver:

 

Alle utgiftene i regnestykket har ikke nødvendigvis noen sammenheng med den enkeltes kjørelengde selv om noen har det, det er også ganske vesentlig.

 

 

 

De som kjører mye blir da uforholdsmessig tungt belastet, da det er en del tilknyttede utgifter som ikke nødvendigvis har relevans til kjørelengde. Skal ikke de som kjører lite behøve å betale noe særlig for f.eks. sikring av vei? De får da like mye ut av dette som alle andre. Sikring av veier er et godt eksempel på et felles samfunnsprosjekt vi alle nyter godt av og som alle bør være med på å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skattlegging handler ofte ikke om hva som er "rettferdig", men at staten har noen mål som skal oppnås. 

 

For avgifter på kjøretøy er det mange hensyn å ta. For det første er en del av dette rent fiskalt. Dernest: hva hadde konsekvensen vært om det kun var avgift på bruken per km så ville det plutselig bli veldig billig å ha en hel haug med gamle kjøretøy stående. Husk at årsavgiften er i samme beløpsklasse som vrakpanten. Så incitamentene blir mindre.

 

Hvis folk har gamle biler stående som "kjekt å ha" eller av andre grunner så er det et potensielt miljøproblem, men også så vil det kunne ha en viss betydning for statistikken for bilparken. Gjennomsnittsalderen vil øke, og det vil neppe politikerne. Både fordi det gir stygge tall som argument for å senke nybilavgiftene, men også stygge tall for co2 utslipp. Politikerne ønsker en så ny bilpark som mulig, men samtidig vil ha inn pengene. 

 

Jeg kunne godt tenkt meg en gammel varebil stående hvis jeg slapp unna årsavgiften. En tusenlapp i forsikring, og en EU-kontroll annet hver år så ville det vært verdt det. Årsavgiften derimot.... Da bruker jeg heller egen bil, eller leier, de få gangene i året jeg trenger en varebil i forbindelse med oppussing eller en ryddesjau. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at om noen få år blir det påbudt å la staten overvåke alle kjøretøy med GPS. Da burde det være lett å basere avgiften på hvor mye man faktisk kjører.

Helt enig, men jeg tror ikke idiotene på ytre venstre vil tillate det.

De er i f.eks. mot DNA profil på alle fra fødselen. 

 

De driter i hvor mange overgripere som kunne rehabiliteres, og da er jeg rimelig sikker på at de ikke bryr seg om hvem som forurenser!

 

Jeg ser for meg deres neste parole: Nei til GPS sensur! Men, noe må jo de ha og gjøre også. De må synes, må vite.

 

En uforbeholden unnskyldning til venner på ytre venstre, som ikke er idioter. (ingen her).

Lenke til kommentar

Helt rett, og det skal jeg gjøre i år, men mitt problem at avgiften er fast. 

Da kun omlag 15% av kjøretøy i Norge er 2-hjulinger, så er problemet uendret for de 85% som kjøres året rundt

 

Det fungerer ikke slik. Sist jeg prøvde dette fant jeg ut at MC forsikringen er basert på sesongen. Om din MC forsikring er 3000,- så er November 2% Desember 2% Januar 2%, mens Juni er 20% osv. 

 

Med andre ord har forsikringsselskapene effektivt hindret insentivet til å avskilte 2hjulinger i vinterhalvåret. 

Sjekk det opp med ditt selskap, men ikke forvent noe annet.

Lenke til kommentar

Det fungerer ikke slik. Sist jeg prøvde dette fant jeg ut at MC forsikringen er basert på sesongen. Om din MC forsikring er 3000,- så er November 2% Desember 2% Januar 2%, mens Juni er 20% osv. 

 

Med andre ord har forsikringsselskapene effektivt hindret insentivet til å avskilte 2hjulinger i vinterhalvåret. 

Sjekk det opp med ditt selskap, men ikke forvent noe annet.

 

Hvis du leser tråden så ser du at det er snakk om trafikkavgiften (som har en dag rate) og ikke forsikringspolisen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...