Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rimelig ruter for bruk i 80 kvm fordelt på 2 etasjer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Prøver å navigere litt i ruterverden. Har 300 mbit fiberlinje, som deles på to beboere i hver sin etasje. Ca 40 kvm hver etasje, der ruteren står plassert i gang rett utenfor.

 

Jeg bruker Canal Digital OneConnect boks for å se TV via nettet, Philips Hue med wifi-tilknytning, mobil, PC og nettbrett. Tilsvarende for andre parten. Med andre ord en del oppkoblinger, men vi er samtidig bare to.

 

Jeg har sett litt rundt, og funnet noen kandidater.

 

TP-Link Archer C9 (990 kr) 1900AC (2014)

Asus AC68U (1190 kr) 1900AC (2013)

D-Link DIR-882 (1190 kr) 2600AC (2016)

Asus AC58U (990 kr) 1300AC (2016)

 

Slik jeg har skjønt det har Asus best firmware. AC58 har fire antenner, mens AC68 har tre. Den er også tre år nyere, MEN har lavere båndbredde med 1300 Mbit fordelt på 2,4 og 5GHz-nettet. D-Link på sin side har klart høyest båndbredde, men gjerne dårligere firmware ellers.

 

Hva velger jeg for å få best nytte av fiberlinja mi? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Både pose og sekk der altså.

Håper du med stor entusiasme ser frem til alle driftsproblemene slike billigvarer ofte medfører. Hvorfor ikke ta den helt ut å gå for Tenda eller noe på dealextreme, da slipper en (å betale for) norske forbruker rettigheter også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jammen ærlig talt. Det er ikke slik at en må ha det absolutt beste som finnes, for at det skal være verdt noe. Jeg har 1200 kr som budsjett fordi det er huseier som eventuelt skal legge ut for dette, og da vil jeg ikke prakke på vedkommende noe til flere tusen kroner for et mindre areal. 

 

Asus bruker samme firmware på AC58U, som på sine dyrere forbruker-rutere vil jeg tro. At det plutselig skal bli så mye driftsproblemer, har jeg null tro på. Billige rutere koster under 400 kr. Dette er mellomklassen for nettopp det, et middels behov. Om ingen her inne vet hvilken ruter til dette budsjettet som er best, er det bedre å bare si det.  :wee:

Lenke til kommentar

Teoretisk trenger du Netgear R7800.

Basert på hva da? 

 

Både pose og sekk der altså.

Håper du med stor entusiasme ser frem til alle driftsproblemene slike billigvarer ofte medfører. Hvorfor ikke ta den helt ut å gå for Tenda eller noe på dealextreme, da slipper en (å betale for) norske forbruker rettigheter også.

Det finnes jo mellomting av det dyreste og absolutt billigste da  :hmm:

 

Jammen ærlig talt. Det er ikke slik at en må ha det absolutt beste som finnes, for at det skal være verdt noe. Jeg har 1200 kr som budsjett fordi det er huseier som eventuelt skal legge ut for dette, og da vil jeg ikke prakke på vedkommende noe til flere tusen kroner for et mindre areal. 

 

Asus bruker samme firmware på AC58U, som på sine dyrere forbruker-rutere vil jeg tro. At det plutselig skal bli så mye driftsproblemer, har jeg null tro på. Billige rutere koster under 400 kr. Dette er mellomklassen for nettopp det, et middels behov. Om ingen her inne vet hvilken ruter til dette budsjettet som er best, er det bedre å bare si det.  :wee:

Du har rett i at man ikke alltid må ha det beste, og jeg tror du blir fornøyd med ett av valgene du har listet opp. Jeg teller omtrent 10-12 enheter og det bør de fleste routere klare i dag.

 

Jeg tror utfordringen er at det meste unntatt toppklasse klarer å utnytte linjen du har fordi prisen på utstyret dikterer hva slags prosessor og hvor mye minne som er tilgjengelig. Med det sagt, så bør du nok ligge et sted mellom 250 og 350 mbps med f. eks AC58u. 

Lenke til kommentar

Av de du har plukket ut er jeg fristet til å anbefale D-Link. Ikke fordi jeg synes firmware er bra, men fordi du har mulighet til å justere antennene slik at du får bra signal i begge etasjene.

Veldig ofte er ikke antennene helt rundstrålende og da er det kjekt å kunne justere et par antenner pr. etasje.

 

Hvis du går for noen andre så kan du sikkert få god båndbredde til en leilighet på 5 GHz og grei nok til den andre på 2,4 GHz.

 

En annen mulighet er å plassere ruteren så den står best mulig til i forhold til forsyne begge etasjene. Antennene er rimelig standardisert, så de kan du også bytte til mer rundstrålende eller enda mer spisset hvis du vil være sofistikert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mange brukbare to-tre år gamle routere på Finn. Hvorfor kjøpe nytt når det gamle suser og går. Selv bruker jeg en Asus RT-N66W. Fikk den for 200kr for brukt med en som skulle flytte.

Kjøpt den etter jeg fant ut at modemet som nett leverandør "leide meg" for 19kr i mnd verken hadde 5Ghz trådløs eller 1000mbit porter.

Kjører lett fire instanser med full HD samtidig over trådløs, selv om kabel foretrekkes.  :w00t:

Lenke til kommentar

Ja, det hadde jeg også håpet. Hvor stor forskjell vil en oppleve, og i tillegg, er MU-MIMO noe en burde prioritere høyt? ^^

 

Hvis du vil ha en ny god WiFi-router er TP-Link Archer C3200 bra.

TP-Link har vanligvis en meget god ytelse i forhold til prisen.

 

Denne kjører 6 antenner og gir veldig god hastighet og dekning så lenge du plasserer den gunstig og det ikke er noe som lager problemer.

 

Husk dog at hastighet har mye med de bærbare klientene også å gjøre. Det er ikke alle klientene som har gode nettkort. Har hatt lite problemer med Intel, og mer varierende hell med RealTek.

Lenke til kommentar

Da er vi enige. Jeg var bare nysgjerrig på hva du baserte påstanden på. Men en AC1900 bør også duge(?)

Ja, det hadde jeg også håpet. Hvor stor forskjell vil en oppleve, og i tillegg, er MU-MIMO noe en burde prioritere høyt? ^^

AC1900 routere har best ytelse/pris. R7000 er kanskje den beste etterfulgt av AC68U. Det kan godt hende en AC68U er nok i dette tilfellet. Dette er en veldig god router.

 

MU-MIMO bør ikke vektlegges i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jammen ærlig talt. Det er ikke slik at en må ha det absolutt beste som finnes, ...

Meh. Jeg har en router fra 2010 (et supermicro SOC + deler fra en utgått laptop og pfSense). Så over tid blir skikkelige ting billig og enkelt (istedenfor å jevnlig måtte bytte ut billigbokser). Med en router kjøper så hver leilighet et eget AP på eget nett (legg kabel mellom et punkt i hver leilighet og til router). Så blir det opp til hver leilighet hvor kraftig AP den enkelte ønsker (Ubiquiti har noen fine). Sett evt. opp loadbalancing på router.

 

Folk bruker en formue på vann og strøm til heimen, men nettverk/internett som en nesten er mer avhengig av, der skal det spares. Jeg blir bare så oppgitt av at enkelt trumfer skikkelig og billig foretrekkes fremfor bra.... og etterpå klager folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...