Gå til innhold

Hjelp til kjøp av forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er helt nybegynner på dette, og trenger litt hjelp hvis noen har bry. Jeg har overtatt et hus hvor det er fire høyttalere bygd inn/hengt på veggen (Bower & Wilkins) i to ulike "soner" (stue og kjøkken). Siden min forsterker (en gammal sølvsuper) ikke duger til fire høyttalere og sub så vidt jeg kan se, trenger jeg noe nytt.

 

Synes det meste jeg finner bare støtter to høyttalere eller er veldig dyrt. Trenger altså tips om konkrete forsterkere/minianlegg, hvis noen har peiling. All hjelp mottas med takk.

 

Må ha:

- støtte for fire høyttalere og subwoofer, gjerne med mulighet for soner e.l. (så jeg kan skru av kjøkken når jeg er i stua f.eks.).

 

- enten phono-inngang eller innebygd CD-spiller. Foretrekker phono om jeg må velge.

 

- en eller annen inngang jeg kan putte en Chromecast music i.

 

Kan godt ha:

- liten formfaktor så den passer i en tv-benk.

- CD-spiller og phono-inngang (det som ikke ble med fra her oppe.

- Bluetooth eller Wi-Fi.

 

Budsjett:

Helst ikke mer enn 3000.

 

Tar imot alle tips med takk. Hadde egentlig kjøpt en Marantz M-cr603 som lå billig på finn, men den var dau da den kom med posten. Så da tenkte jeg høre om noen har gode ideer. Åpen for å kjøpe nytt eller brukt.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar!

 

Det ligger høyttalerkabler til alle høyttalere.

 

Og takk for tips om surroundforsterker. Hvis du har konkrete modeller å anbefale, gi lyd. Jeg skal ellers prøve å lese meg opp. Ser også at det finnes vanlige stereoforsterkere som støtter dette, men virker å være et fåtall.

Lenke til kommentar

Nå liker jeg ikke surround-forsterkerne spesielt godt selv (meldte meg av surroundløpet for flere år siden), men har litt sansen for lyden til Marantz. Så f.eks https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127105111 kan være noe. Den pruter du nok til 3000, som sagt ligger slike forsterkere i lang tid og ser ikke ut til å selge.

 

Evt https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127152824 for en nyere, men litt mindre effektfull sak. 

Lenke til kommentar

Antok han mente fire høyttalere i samme rom for forsterkeren, en halvveis surround-løsning uten senter. 

Alt etter hvilken sub som skaffes kan de kobles til pre-out, høyttalerutgang eller egen sub-out. 

 

Han kommer med mange ønsker, som neppe dekkes i èn boks. Om det er lyd i alle rom som ønskes, ville jeg nok heller satt opp enkle streamere i rommene koblet til aktive høyttalere. F.eks iEast stream til Klipsch R-14pm, bare for å ta et par eksempler. Da kan man styre alt fra mobilen, la alle rom spille likt eller hver sin låt osv.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens, og takk for flere forslag og svar.

 

Bare for å være tydelig så er det fire høyttalere som står i to ulike deler av en åpen stue/spisestue/kjøkken-løsning. Det hadde vært optimalt om jeg kunne skru av spisestua når jeg sitter i stua, men ikke absolutt nødvendig (arealet er ikke så stort, og løsningen er vel preget av at forrige eier hadde veldig spesifikke behov). Men fint om det kan settes opp som to par, så ikke deler av lyden havner i spisestua og andre deler i stua.

Det er altså ikke aktuelt å bytte ut høyttalere/sub, jeg prøver bare å finne en fornuftig priset forsterker som kan utnytte noe som allerede står der (jeg vil heller koble dem til enn å skru dem ned og dermed få noen betydelige hull i veggen å forholde meg til).

Setter pris på alle innspillene deres, takk igjen!

Lenke til kommentar

Det du ønsker av funksjoner kan sannsynligvis dekkes av én boks. Budsjettet er et annet spørsmål. :)

 

Den Marantz'en du nevnte i første innlegg ser jo grei ut mht til funksjonene, men den er kanskje litt svak for B&W høyttalerne(?).

 

Hvilken subwoofer har du? (mht å vurdere R-N402D)

 

Du kan bruke HK3770 (som har dedikert pre-out til subwoofer).

Lenke til kommentar

Det du ønsker av funksjoner kan sannsynligvis dekkes av én boks. Budsjettet er et annet spørsmål. :)

 

Den Marantz'en du nevnte i første innlegg ser jo grei ut mht til funksjonene, men den er kanskje litt svak for B&W høyttalerne(?).

 

Hvilken subwoofer har du? (mht å vurdere R-N402D)

 

Du kan bruke HK3770 (som har dedikert pre-out til subwoofer).

 

Takk igjen! Ja, jeg ser jo at budsjettet kanskje er i laveste laget her. Fant denne, som har phono og to soner i alle fall. Noen formeninger? https://www.komplett.no/product/992221/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/stereoforsterkere/tangent-exeo-amp-stereoforsterker-sort#

 

Aner ikke om Marantzen er for svak, skal jeg være ærlig. Så bare at den hadde gode anmeldelser og dekket mange av behovene mine. Mulig jeg bare må gå for noe uten CD-spiller og heller bygge ut etter hvert. Eller kvitte meg med CDene da. Det går jo også an.

 

Subwooferen heter visst Bower & Wilkins AS2, og skal være seks år gammel i følge selger. Høyttalerne er 4x Bower & Wilkins M1, som skal være 10 år gamle.

 

HK3770 ser fin ut. Må kanskje vurdere budsjettet skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Takk igjen! Ja, jeg ser jo at budsjettet kanskje er i laveste laget her. Fant denne, som har phono og to soner i alle fall. Noen formeninger? https://www.komplett.no/product/992221/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/stereoforsterkere/tangent-exeo-amp-stereoforsterker-sort#

Jeg kjenner ikke til merke men det ser ut som den dekker ditt behov.

 

Mulig jeg bare må gå for noe uten CD-spiller og heller bygge ut etter hvert. Eller kvitte meg med CDene da. Det går jo også an.

Det er ikke noe i veien for at du kan skaffe CD-spiller etterhvert og bruke en eller annen strømmetjeneste enn så lenge. Du kan som en slags nødløsning enn så lenge rippe cd'ene og ha en elle rannen DLNA-løsning fra maskinen din, legge de til som lokal musikk i Spotify eller lignende.

 

Subwooferen heter visst Bower & Wilkins AS2, og skal være seks år gammel i følge selger. Høyttalerne er 4x Bower & Wilkins M1, som skal være 10 år gamle.

 

HK3770 ser fin ut. Må kanskje vurdere budsjettet skjønner jeg.

Alderen på høyttalerne spiller langt på vei ikke så stor rolle med mindre de har blitt "mishandlet" og sprengt eller lignende. Det er ikke noe i veien for at du kan kjøpe disse nå og heller oppgradere de forskjellige elementene på sikt.

Lenke til kommentar

Takk for det! Ligger an til at det blir CD-spiller på sikt, evt. noe billig og greit noe. Spiller mest fra vinyl og Spotify, men flytting er jo en glimrende anledning til å rote gjennom CD-kassene og kvitte seg med det man ikke spiller lenger eller som ligger på Spotify allerede. Bra tips med ripping og avspilling over nettverk. Det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Angående høyttalere og sub, så er dette noe jeg allerede har "kjøpt" - jeg overtok dem sammen med et hus. Spiller fint så vidt jeg kan høre, uten at jeg er veldig kresen på lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...