Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kollega sprer rykter om meg, hva skal jeg si?


Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som sprer rykter om meg.

 

Det er ikke så gæli, og jeg frykter egentlig ikke for hverken henne eller jobben min.

 

Jeg jobber i et bofellesskap. Der er noen av arbeidsoppgavene mine husarbeid. Folk har jo forskjellige meninger om hva husarbeid er. Jeg mener feks ikke det er nødvendig å tømme søpla når den hverken er full eller lukter, mens hun mener det. Jeg mener det ikke er nødvendig å vaske gulvet så lenge det er rent, hun mener det må vaskes hver dag.

Vi har ingen klare retningslinjer på dette, så da blir husarbeid gjort etter hva vi personlig mener er nødvendig.

 

Derfor ble jeg møtt av to kollegaer i dag som begge fikk høre denne andre kollegaen si ufine ting om meg. Slik jeg forsto det har hun overdrevet om dette med vasking, og fremstilt meg som en som ikke gjør jobben sin, og etterlater seg skitne overflater, skitne gulv, og overfylte søppelspann.

 

Jeg vet med meg selv, og mange kollegaer med meg, at jeg ikke gjør dette. Jeg er som regel så sliten etter en dag med rydding og vasking hos andre, at når jeg kommer jeg er jeg nesten for sliten til å vaske hos meg selv. Jeg elsker også å organisere, og kan bruke mye tid på å organisere i kjøleskap, klesskap, ganger +++. Så jeg kjenner meg trygg på min egen innsats.

 

Nå vet jeg at dette kollegaen er ute etter å "ta meg", i den forstand at hun vil ha en alvorsprat med meg. Jeg kjenner meg hverken redd eller nervøs, men jeg er i grunn ganske irritert på det hele. Når jeg er irritert er jeg ikke så god på å formulere meg, og da kan jeg ofte oppfattes som at jeg er nettopp nervøs og redd.

 

Samtidig vet jeg at denne kollegaen er en av yndlingene til sjefen, og jeg ønsker ikke at hun skal gå til sjefen og si nettopp dette om meg, da jeg ikke syntes det er greit når det ikke stemmer.

 

Hva ville dere gjort og sagt i denne situasjonen?

 

Skal sies at jeg begynte å jobbe der i mars, mens hun har 25 + år erfaring i faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan be om en medarbeidersamtale med sjefen hvor du tar opp problemstillingen. 

Si det som det er at en medarbeider setter deg i dårlig lys med baksnakking sammen med andre kolleger og dette bidrar til et usunt arbeidsmiljø. Gi beskjed om at du ønsker en løsning.

 

Det fine med dette er at det, såvidt meg bekjent, da skal lages et referat og det dokumenteres til ettertiden at dette er et problem. Den andre parten vil da måtte trå mer forsiktig i fremtiden ettersom det blir innlysende for en leder hva som er problemet dersom den samme arbeider gjentagende står i senter for konflikter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du kan be om en medarbeidersamtale med sjefen hvor du tar opp problemstillingen. 

Si det som det er at en medarbeider setter deg i dårlig lys med baksnakking sammen med andre kolleger og dette bidrar til et usunt arbeidsmiljø. Gi beskjed om at du ønsker en løsning.

 

Det fine med dette er at det, såvidt meg bekjent, da skal lages et referat og det dokumenteres til ettertiden at dette er et problem. Den andre parten vil da måtte trå mer forsiktig i fremtiden ettersom det blir innlysende for en leder hva som er problemet dersom den samme arbeider gjentagende står i senter for konflikter.

Vær forsiktig med å trekke andre inn ovenfor sjefen din. Vær derfor sikker på at de to du nevner i innlegget ditt er villige til å bekrefte sine utsagn.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som å ta opp med sjefen at dere trenger tydelige retningslinjer over hva dere skal gjøre. Uklarhet i hva dere skal gjøre og ikke gjøre er roten til alt vondt. Det er klart det er dårlig gjort av kollegaen din å dra inn andre i saken, men det er en typisk menneskelig ting å gjøre, å søke bekreftelse fra andre på at hennes mening er riktig.

 

Ikke det at det er relevant hva jeg mener om saken, men jeg personlig tenker at det er viktig at ting gjøres i vante rutiner og ikke etter skjønn. Faste tidspunkt for vasking og tømming av søppel. Da blir det ikke sånn at en person mener det er møkkete mens en mener det er rent. I tillegg så kan man ikke velge selv hva man vil gjøre fordi man synes det er mer moro å rydde i skap og kjøleskap. System og rutiner er alfa og omega for en arbeidsplass for å sikre at man dekker alle oppgaver og behov.

 

Hvis du er for sliten til å vaske hjemme fordi du har vasket for mye på jobb bør du kanskje vurdere å finne en annen jobb.

Endret av darkness|
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å trekke andre inn ovenfor sjefen din. Vær derfor sikker på at de to du nevner i innlegget ditt er villige til å bekrefte sine utsagn.

Spiller egentlig ikke så mye rolle. Det blir såklart ord mot ord men det handler om å dokumentere problemadferd først som sist. Hadde en på jobb som var opptatt av drama på jobb. I starten tok sjefen bråkmakeren sin side men når det etterhvert ble flere samtaler med andre kolleger med de samme problemene overnfor samme person så ble det jo åpenbart hvem som trengte en korrigering. Problemet er at når ingen starter prosessen så er det ingenting som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg tømmer søpla hver dag, eller oftere hvis den lukter, men vasker en gang i uken, men jeg bor alene da.

 

Søppel er jævlig irriterende når den står og lukter.

Enig i det, men om det står litt tørkepapir i en bøtte fordi jeg har tørket opp litt cola, eller plasthansker som har jeg har brukt til å smøre inn krem, så er det per definisjon i mine øyne ikke grunnlag nok for å ta ut søpla. Om du derimot hadde jobbet med meg, så hadde jeg ikke brydd meg om at du ville ta ut søpla på dine grunnlag, så lenge du ikke legger meg oppi når jeg tar ut søpla.

 

I mitt eget hus tar jeg ut søpla når den er full, eller når den lukter. Jeg har restavfall, matavfall, plast og papp. Er nøye på kildesortering, og liker ikke når det er vond lukt.

 

Var en dag jeg reiste på et seminar. Var så stressa at da jeg glemte å ta ut søpla. Da jeg kom hjem 4 dager senere lukta det fortsatt normalt i leiligheten min.

 

Ingen av oss er like, men ingenting er hverken rett eller feil. Tenk om folk kunne huske dette når de klager på hva andre driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så enkelt som å ta opp med sjefen at dere trenger tydelige retningslinjer over hva dere skal gjøre. Uklarhet i hva dere skal gjøre og ikke gjøre er roten til alt vondt. Det er klart det er dårlig gjort av kollegaen din å dra inn andre i saken, men det er en typisk menneskelig ting å gjøre, å søke bekreftelse fra andre på at hennes mening er riktig.

 

Ikke det at det er relevant hva jeg mener om saken, men jeg personlig tenker at det er viktig at ting gjøres i vante rutiner og ikke etter skjønn. Faste tidspunkt for vasking og tømming av søppel. Da blir det ikke sånn at en person mener det er møkkete mens en mener det er rent. I tillegg så kan man ikke velge selv hva man vil gjøre fordi man synes det er mer moro å rydde i skap og kjøleskap. System og rutiner er alfa og omega for en arbeidsplass for å sikre at man dekker alle oppgaver og behov.

 

Hvis du er for sliten til å vaske hjemme fordi du har vasket for mye på jobb bør du kanskje vurdere å finne en annen jobb.

 

Uthevet var et element jeg ikke tenkte på, og selvfølgelig virker dette logisk. Jeg kjenner meg ikke igjen i det at hun skal være sjalu, og hun har vært så hyggelig med meg siden jeg begynte. Virker som det har snudd de siste to ukene, etter jeg snakket med en som satt i rullestol og som ønsket å dra på berg og dal baner (men trodde ikke det var mulig), at selvsagt er det mulig. Da fikk jeg beskjed fra henne at sånt måtte jeg ikke finne på å si, og at det kunne sette idèr inn i hodet til pasienten. Pasienten er en voksen person som til nå ikke visste at h*n kunne kjøre berg og dal baner.

 

Jeg vet at kollegaen min vil snakke med meg på tomannshånd, og kommer til å be om dette rett etter rapporten. Jeg kommer til å svare at om hun har noe å si, så kan hun si det foran alle andre, og dersom hun nekter for dette, så skal jeg be genne kalle inn til samtale sammen med leder, henne og meg selv.

 

Jeg kommer også til å varsle leder om saken, og fortelle at det som er en bagatell er gjort til et stort problem ifølge min kollega, og at vedkommende sprer rykter om meg. Nå har det vært veldig dårlig arbeidsmiljø gjennom sommeren, og det er i tillegg lagt inn forslag til at det skal kalles inn til møte for å diskutere arbeidsmiljø. Noen ansatte ønsker også at HMS skal komme inn og se på saken. Jeg ser at det er dårlig arbeidsmiljø, men er som sagt trygg på meg selv, min jobb, og meg som person at jeg ikke går rundt og kjenner det på jobb, eller tar det med meg hjem.

 

Takker alle for samtlige innspill. Jeg vet hvordan jeg skal gå videre med dette, og satser på at alt ordner seg til slutt. For det gjør det som regel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...