Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp

 

Har opprettet en side kalt ITsumo. Skal lage det til en dynamisk blogg. Så folk kan aktivt delta litt som med diskusjon.no... problemet er bare om det lar seg enkelt gjøre. Jeg kan jo skrive en artikkel på siden. Men kan man få sånn at man kan opprette brukere og la dem poste på siden. Vil jo kunne bidra med litt it kunnskaper her. Om diverse rammeverk og wordpress temaer ol. Noen bllige oppsett for dette i wordpress? Kan lite om wordpress foreløbig.

Lenke til kommentar

Wordpress kan brukes til alt og det meste kan gjøres helt gratis. Du kan opprette brukere som du nevner. Det aller meste kan gjøres helt gratis ved hjelp av plugins. 

 

Wordpress har også en egen forumløsning som kan installeres helt gratis. 

 

Men å forklare alt dette vil jo ta ukevis. Jeg forslår at du leser deg opp litt, søker på youtube etc. Wordpress er vel kanskje det man finner mest informasjon om rundt om på nett. 

 

Men poenget med å legge siden lokalt på pc'en er fordi man kan teste ut samt lage nettsider etc. før man publiserer den. Da må man derimot ha et domene og et webhotell. 

Lenke til kommentar

Det hadde vært yppelig med en blog. Litt usikker på om jeg vil alt dette enda. Men nå vet jeg om muligheten hvertfall. Og at det meste lar seg gjøre gratis er jo konge. (For å bruke et litt ungdomsaktig ord) selv er jeg nok mest fan av å lage dette fra scratch i programmering. Men da jeg er litt usikker på backend kunne det vært kjekt å begynt i wordpress. Det er jo en skill det og.

 

Men takk for gode tips. Jeg skal gjøre litt research på youtube.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Det hadde vært yppelig med en blog. Litt usikker på om jeg vil alt dette enda. Men nå vet jeg om muligheten hvertfall. Og at det meste lar seg gjøre gratis er jo konge. (For å bruke et litt ungdomsaktig ord) selv er jeg nok mest fan av å lage dette fra scratch i programmering. Men da jeg er litt usikker på backend kunne det vært kjekt å begynt i wordpress. Det er jo en skill det og.

Told ya  :)

 

Wordpress er open source og gratis ja. Det samme er de fleste plugins. men man får også kjøpt premium plugins som feks. avanserte booking systemer og en drøss andre ting. Dog koster de sjelden veldig mye.

Lenke til kommentar

De ringte meg fra flywheel idag. Og jeg fikk en video samtale om hvordan flywheel fungerer. Det er jo til syvende og sist et webhotell... han lo litt nå jeg sa web hotell... han hadde ikke hørt den beskrivelsen. Men uansett jeg må forske litt mer på hva jeg skal ha i denne bloggen før jeg kjøper. Det er jo ikke småtteri det jeg skal lage. Tror jeg må lete litt etter de rette pluginsa. Tror dette kan bli dyrt.. Har liksom ikke helt bygd opp en business ide enda. Jeg må gruble litt til. Diskusjon.no er jo forholdsvis enkel. Kunne jeg laget noe sånt for data. Hadde det vært et marked. Tror det er et marked. Må bare ha et godt navn, og midler til å bygge den.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Webhotellet i dette tillfellet blir jo din egen pc da flywheel bruker pcen din som server for å simulere. Flywheel er et program man bruker for å teste ut wordpress uten å kjøpe webhotell. Mange utviklere bruker dette.

 

Et webhotell koster jo 10 kr. Måneden + rundt 200 kroner i året for domenet. Ikke all verden det vel?

 

Uansett så mener jeg du bør lese deg litt opp. Du virker litt på bærtur når det kommer til kunnskap rundt dette. Youtube er en god start. Søk på wordpress tutorial etc. Finnes drøssevis av slike videoer. Selv morra mi hadde skjønt mange av disse videoene. Eller du kan søke på "wordpress for dummies" eller noe. Er bøtter å spann av informasjon rundt hvordan wordpress brukes samt settes opp.

 

Hva slags funksjonalitet trenger du da som du mener blir dyrt?

Lenke til kommentar

Mange webhotelltilbydere som har helautomatisk gratisoppsett av WordPress, f.eks. Domeneshop. Om nåværende tilbyder (Egoria?) ikke støtter dette er det like greit å flytte hvis man ikke klarer å gjennomføre installasjonen og oppsettet selv. Domenenavn har du jo allerede TS; hvorfor ikke benytte dette for en WordPress-blogg hvor du blogger om å dælke i PHP, SQL, JS og CSS?

Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke småtteri det jeg skal lage. Tror jeg må lete litt etter de rette pluginsa. Tror dette kan bli dyrt.. Har liksom ikke helt bygd opp en business ide enda. Jeg må gruble litt til. Diskusjon.no er jo forholdsvis enkel. Kunne jeg laget noe sånt for data. Hadde det vært et marked. Tror det er et marked. Må bare ha et godt navn, og midler til å bygge den.

That escalated quickly. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Webhotellet i dette tillfellet blir jo din egen pc da flywheel bruker pcen din som server for å simulere. Flywheel er et program man bruker for å teste ut wordpress uten å kjøpe webhotell. Mange utviklere bruker dette.

 

Et webhotell koster jo 10 kr. Måneden + rundt 200 kroner i året for domenet. Ikke all verden det vel?

 

Uansett så mener jeg du bør lese deg litt opp. Du virker litt på bærtur når det kommer til kunnskap rundt dette. Youtube er en god start. Søk på wordpress tutorial etc. Finnes drøssevis av slike videoer. Selv morra mi hadde skjønt mange av disse videoene. Eller du kan søke på "wordpress for dummies" eller noe. Er bøtter å spann av informasjon rundt hvordan wordpress brukes samt settes opp.

 

Hva slags funksjonalitet trenger du da som du mener blir dyrt?

 

I så fall er flywheel litt vel dyrt. Men det kommer jo an på bruken. Skal du moderere 10 tusenvis av brukere dag inn og dag ut trengs vel et ganske stødig oppsett. De hadde ssl security. Noe som jeg likte. Mulig flywheel er litt overkill men 250 kr måneden er vel peanuts hvis man skal ha noe skikkelig svært. Men uansett. Ideen var jo en blog. Mange andre som har det. Og det lønner seg vel å starte med noe billig. Har ikke mye erfaring med wordpress nei, men er det laget brukervennlig kan jo hvem som helst være med på det.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager trenger du Flywheel for? Det er overkill deluxe. Begynn heller med grunnleggende WP på (eget) webhotell. Du trenger bare èn kveld for å få siden fiks ferdig, pen og klar for innhold. Eller velg noe annet og stå ved valget i stedet for å surre rundt mellom alskens forskjellige teknologier/plattformer/hjelpeverktøy, dvs. distraksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager trenger du Flywheel for? Det er overkill deluxe. Begynn heller med grunnleggende WP på (eget) webhotell. Du trenger bare èn kveld for å få siden fiks ferdig, pen og klar for innhold. Eller velg noe annet og stå ved valget i stedet for å surre rundt mellom alskens forskjellige teknologier/plattformer/hjelpeverktøy, dvs. distraksjoner.

Ja, det var det jeg stusset litt over. Aner jo ikke hva prisene på webhotell ligger på.

Lenke til kommentar

Nå får jeg ikke installert wordpress... måtte vente 24 timer... så det tar mer enn en kveld. det er alltid sånn med web. det tar mer tid enn man tror.

 

Jeg gikk utifra at du ville teste med eget domene og eventuelt eget (muligens oppdatert) webhotell først. Å kjøpe helt nytt webhotell og .no-domene attpåtil gjør selvsagt at det tar lengre tid.

 

Det landet på itsumo.no ganske fornøyd. Får nok opp noe i løpet av helgen. Send gjerne mail til [email protected] hvis du har noen friske tips for blogging.

 

Så lenge du selv fant noe du er fornøyd med er det viktigst.

 

"Friske tips" har jeg lite av, bortsett fra det som er helt nødvendig og ganske opplagt:

- Pass på rettskriving når du skriver innhold.

- Pass på opphavsrett i tilfelle du bruker noe som andre har skapt.

- Undersøk om nettsiden ser OK ut i forskjellige nettlesere og på mobile enheter om du gjør fundamentale endringer av utseendet.

- Hold systemet oppdatert!

- Installer en sikkerhetsplugin som hjelper til å sikre systemet litt, f.eks. WordFence.

- Les om sikkerhet i WP og vurder hvilke andre tiltak som kan passe for deg.

- Ha det gøy og ikke stress ..

EDIT: - Ikke tenk så mye på å gjøre siden perfekt og fikse all kul funksjonalitet med en gang. Å lage noe man mener er perfekt tar veldig mye tid, kanskje flere år.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med wordpress i mange år og brukt bøttevis av themes og plugins samt fucket opp flere titalls ganger ved at siden krasjer etc. Det tok flere år før jeg fant noe som funket for meg. Jeg har lært at et premium theme og en god sidebygger som er kompatible med hverandre er veien å gå.

 

Jeg kunne snakket i ukevis her, men nivået du er på nå er så far away at jeg heller råder deg til å prøve deg litt frem selv. Spør heller om spesifikke ting.

 

Å til slutt. Flywheel KOSTER IKKE PENGER!

Lenke til kommentar

Hvis noen av dere kunne skrive en mail til [email protected] med noen tips og triks hadde det vært herlig. Tenker på litt som dere skriver i kommentarfeltet. Må få opprettet noen artikler.

 

Det beste hadde jo vært om dere fikk gjort dette på siden. Noen gode plugins for dette? Nå går det vel å skive kommentar til artikkel.

 

Dere er jo it-hoder dere som er her. Det kan være om wordpress, domener, koding, spill og alt datarelatert. Kanskje bare om en mus du liker.

Lenke til kommentar

Altså... du må gjøre blogen til din egen. Skriv om noe som opptar deg, eller noe personlig. Skriv om dine foreløpige erfaringer med Wordpress, etc, 

 

I fare for å gjenta meg selv for ofte:

Du lærer mer av å finne ut ting selv. Spør gjerne om konkrete ting, men du lærer ikke noe av at andre kommer med oppskriften servert på et fat. Wordpress er et kompleks system med mange muligheter. Er umulig og skrive om alt du kan gjøre via en mail. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...