Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke "waste of time" å forstå hvordan ting virker, særlig ikke hvis man har tenkt å tilby betalte tjenester basert på dette, som å lage nettsider.

 

Det er vel og bra at de aller fleste klarer å forstå Wordpress, lage en enkel nettside med plugins og temaer lastet ned på nett osv, men hva skjer når du må endre på kode, lage en custom plugin, endre på et tema for å få det slik kunden ønsker eller lignende, og du ikke aner hva du driver med, å ender opp med gigantiske sikkerhetshull eller ting som rett og slett ikke virker.

 

 

Det finnes knapt statiske nettsider i dag, alt er dynamisk, inkludert Wordpress som er bygget på PHP, og henter nesten alt hver gang fra database osv.

 

Det er tydelig at du ikke helt hva "statisk" betyr i denne sammenhengen.

 

Men dersom du ikke kan noe særlig kode, hva skjer om siden blir hacket, eller noe går til helvete? Har du kunnskap til å fikse det, eller baserer du deg kun på at det forhåpentligvis finnes backup du kan benytte til å bare gjenopprette alt slik det var, med potensielt samme problemet om igjen?

 

 

Min mening er at folk som ikke aner hva de driver med, men har forstått hvordan de skal lage Wordpress, ikke bør tilby slike tjenester.

Lag gjerne nettsider for Ludo-klubben eller bestemor, men i det øyeblikket du tar betalt for en nettside fra en bedrift, bør du vite hva du driver med, det inkluderer særlig drift og sikkerhet, men også hvordan man lager nettsider uten wysiwyg !

 

 

 

Særlig sofistikert er det ikke, men det er et stort CMS med mange muligheter, dog for folk som faktisk kode, er kodebasen horribel, selv om det har blitt veldig mye bedre med årene.

Neida, det er ikke waste of time og forstå hvordan ting fungerer. Men som nevnt så ønsket TS tilbakelemding på nettsiden og ikke kodingen. Det er nettsiden jeg kommenterer.

 

Å gjøre små endringer i et theme er jo ikke noe problem. Å lage en custom plugin er ikke noe jeg begir meg utpå og heller ikke vert nødvendig så langt. Skulle det være at man ikke finner noen annen løsning enn å lage en custom plugin så må man jo kontakte en som faktisk kan dette. Men dette har jeg så langt ikke hatt behov for. 

 

Du har rett i at jeg uttalte meg litt feil angående statiske nettsider. Jeg vet hva det betyr, men man kan kanskje bytte ut "statisk" med "enkel". Med det så mener jeg at innholdet på siden stort sett blir stående med kun noen ytters få endringer i løpet av et år etc. 

 

Angående hacking er det jo viktig at alle plugins etc. er oppdaterte til enhver tid. Det kjøres Backup en gang pr døgn av sidene via Server tilbyder og jeg kjører selv backup av sidene en gang i uken (intervallene kommer ann på hvor hyppig det blir endret på innholdet på sidene) så jeg er greit dekket. 

 

Jeg bruker stort sett såkalt premium plugins hvor jeg har support fra tilbyderen og kan få hjelp den veien. Skulle det skjære seg helt så er dte jo bare å kontakte noen som kan dette for å dykke inn i kodene og fikse siden. Jeg er ingen ekspert på koding som sagt og man må hele tiden innse sine egne svakheter. Det er derfor man har folk som kan dette. 

 

En rørlegger er sikkert god på å legge asvanserte rørsystemer, men detter bæreveggen ned, så ringer man en snekker eller en tømrer. 

 

Så jeg vil si at jeg så absolutt aner hva jeg driver med, men jeg er ikke best på alt. Derfor må man aliere seg med folk som kan dette. Dessuten så tar jeg ikke betalt for nettsiden. Nettsiden er dems til odel å eie. jeg tar betalt for support/backup samt oppdatere plugins etc. 

 

Jeg har til dags dato tilgode å bli hacket. Jeg kjører alltid en tillpasset brannmur i Wordpress med et ganske strengt oppsett. Derimot har det til tider vert noen plugin konflikter, men ikke værre enn at jeg fikser det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal dog sies at jeg driver litt på samme måte som deg Bjerknez og har i grunnen forståelse for hva du mener. Men saken er at du alltid står sterkere med å kunne programere.

 

Jeg ønsker ikke at noen skal få inntrykk av at det bare er å ha litt peiling på wordpress så kan du kalle deg selv en utvikler det krever mye mer kompetanse.

 

Det er viktig å peke folk i riktig retning rett og slett.

 

Det siste jeg ønsker er å ha enda mer stygge nettsider på nettet, det har vi nok av. Det å la bedrifter selv lage og vedlikeholde sine egne nettsider, og eventuelt uten design som en webdesigner har laget er en bjørnetjeneste og skader bedriften på lang sikt.

 

Og når det kommert til design så er nettsiden TS viser til ikke holdbart, men det er jo fordi han ikke har så mye erfaring og må lære seg en god pipeline på hvordan å gjøre ting estetisk vakkert. Det er ingen vits å tråkke på tærene hans, men heller gi han råd som kan gjøre at han får utviklet seg.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Skal dog sies at jeg driver litt på samme måte som deg Bjerknez og har i grunnen forståelse for hva du mener. Men saken er at du alltid står sterkere med å kunne programere.

 

Jeg ønsker ikke at noen skal få inntrykk av at det bare er å ha litt peiling på wordpress så kan du kalle deg selv en utvikler det krever mye mer kompetanse.

 

Det er viktig å peke folk i riktig retning rett og slett.

 

Det siste jeg ønsker er å ha enda mer stygge nettsider på nettet, det har vi nok av. Det å la bedrifter selv lage og vedlikeholde sine egne nettsider, og eventuelt uten design som en webdesigner har laget er en bjørnetjeneste og skader bedriften på lang sikt.

Jeg har aldri kalt meg selv noen utvikler. jeg driver med markedsføring og setter opp hjemmesider som en slags bonus. Hjemmesidene i seg selv er ikke det viktige for meg i et økonomisk perspektiv. 

 

Men helt enig med deg :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har aldri kalt meg selv noen utvikler. jeg driver med markedsføring og setter opp hjemmesider som en slags bonus. Hjemmesidene i seg selv er ikke det viktige for meg i et økonomisk perspektiv.

 

Men helt enig med deg :)

 

Neinei, men måten du uttaler deg på gir inntrykk av høyere kompetanse enn det du innehar, og det er ikke en positiv ting da det blir misforståelse.

 

Men ellers så er det positivt.

 

Det å programmere er framtiden, men det er også svært vanskelig da det er beintøft å lære seg mye av dette.

 

Beklager om jeg er litt streng. ?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Neinei, men måten du uttaler deg på gir inntrykk av høyere kompetanse enn det du innehar, og det er ikke en positiv ting da det blir misforståelse.

 

Men ellers så er det positivt.

 

Det å programmere er framtiden, men det er også svært vanskelig da det er beintøft å lære seg mye av dette.

 

Beklager om jeg er litt streng.

Som nevnt så kommenterer jeg nettsiden hans og ikke kodingen. Jeg kommenterer også litt rundt hva jeg mener er viktig å satse på hvis man skal kunne leve av dette. 

 

Skal man leve av koding alene, så må man være veldig god tror jeg. Altså ha noen egenskaper som ikke en hvilken som helst random Wordpress  guru som meg har. 

 

No hard feelings  :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Hvis dere leser portfolioen på siden har jeg faktisk jobb... men jeg har ikke MYE erfaring. Jeg startet får kun ett år siden. Men hvis jeg kunne fått noen tips til hvordan siden kan se bedre ut tar jeg gjerne imot det. Vet jo footern kunne vært litt kulere. Og kanskje menyen kunne vært litt mindre original. Men er fornøyd med en del. Mulig bakgrunnsbildet kunne vært litt mindre suggesterende.

Lenke til kommentar

Hvis dere leser portfolioen på siden har jeg faktisk jobb... men jeg har ikke MYE erfaring. Jeg startet får kun ett år siden. Men hvis jeg kunne fått noen tips til hvordan siden kan se bedre ut tar jeg gjerne imot det. Vet jo footern kunne vært litt kulere. Og kanskje menyen kunne vært litt mindre original. Men er fornøyd med en del. Mulig bakgrunnsbildet kunne vært litt mindre suggesterende.

Jeg synes siden ikke ser spesielt bra ut. Ser ut som en html side fra 90-tallet. Jeg synes heller du skal prøve å sette opp en fiktiv firmaside. Lage deg et firma og presenter firmaet på best mulig måte. 

 

Personlig hjemmesider i dag uten blogg er ikke veldig vanlig. jeg ser ikke poenget med dem. 

 

Jeg føler du prøver litt for hardt med tanke på å få siden til å se bra ut. 

 

Mitt tips er å lage alt innhold i svart/hvitt. Endre litt på fontene og skap tydelige kontraster mellom overskrifter og brødtekst. Jeg vil heller lese tre korte linjer med tekst enn en veldig lang linje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig du må oppdatere. Fordi jeg har kuttet ut mye tekst. Men Jeg ser poenget. Skal se hva jeg får gjordt. I kveld kanskje.

Tror du missforsto meg.

 

Kutt gjerne ut overflødig tekst. Det er bare bra, men det er måten det blir presentert på som plager meg litt. 

 

Problemet er at siden din ikke engasjerer overhodet. Start med å kutte ut bakgrunnen og gjør alt sort hvitt. Nå mener jeg du har låst deg fast i noe du selv tror funker bra. Tenk litt nytt og prøv deg frem litt :)

 

Edit:

Søk opp "The Futur" på Youtube. Der lærer du det meste om design, typografi, salgsteknikker, plassering av tekst og generelt alt som har med digital markedsføring og webdesign å gjøre. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips er at du gjør om nettsiden din til en blogg og skriver om dine opplevelser og veien mot å bli en bedre koder. Da vil du muligens også tiltrekke deg andre i samme situasjon og nettsiden din blir mer interessant for andre. Det er dog viktig at denne bloggen holder seg levende og oppdatert over tid.

 

Legg til et kommentarfelt hvor folk kan engasjere seg i innleggene dine. 

 

Og til slutt.. .for guds skyld ikke inviter familie og venner til å bli aktive i bloggen. Dette er besøkende som ikke er engasjerte på andre måter enn at dem er nyskjerrige. 

 

Men en blogg alene holder ikke. Den må også være engasjerende og lesbar. Så klart installerer du også Analytics og har SEO i bakhodet når du publiserer innhold på siden etc.

 

Nettsider med innhold som starter med "Hei jeg heter Per og er 18 år" er litt utdatert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...