Gå til innhold

Rar greie om røyk og pris


AMajor

Anbefalte innlegg

Skulle på butikken og kjøpe meg en pakke sigaretter. Hadde ikke så mye penger akkurat, men måtte ha røyk. Visste at jeg hadde nok til en pakke uansett hva det måtte koste. men tenkte at kanskje det kunne vært greit å kjøpt noe av det billigste de hadde?. Så spurte en ansatt der, spurte om de hadde en prisliste over de tobakksproduktene. Men, nei det kunne jeg ikke få, svaret var: "nei, de ansatte har ikke lov til å lage/vise noen prisliste over tobakksvarene". Så jeg lurer på hvor står dette henn i loven?

 

Jeg kan ikke finne noen plasser hvor det står at man ikke kan få se pris. Nå har jeg ikke akkurat lest igjennom alt, men skum leste og søkte kjapt igjennom. Jeg skjønner at de ikke kan drive reklame og sånt, men har ikke forbrukeren lov til å få se hva det koster å kjøpe en pakke? Burde ikke dette gjelde hva som helst? Det er egentlig litt rart dette her. En ting er at narkomane får gratis heroin av staten (snart), og en annen ting er å skyve en mislykket røykelov foran vanlige (nikotin-) røykere som kanskje har lyst til å slutte, men vet at røykeloven ikke har hjulpet for dem.

 

Er dette med pris virkelig tilfellet? Hvis de har lov til å selge tobakk, hvorfor har de ikke lov til å gi forbrukeren informasjon om hva det koster? Har man ikke krav på å få vite hva det koster før man kjøper noe?

 

En annen ting å påpeke er at det puttes jo masse nikotin og o.l. gruff i røyk, og jo billigere røyken er jo mindre stoffer putter de som regel inn i røyken. Det vil i grunn hjelpe for røykeslutt hvis man vet at det som koster mindre har mindre "dritt" i seg. Men når man ikke får vite pris så tar det lengre tid å teste ut forskjellige røykeprodukter og sånt. Ja jeg vet at en pakke Lucky rød er billigere en Marlboro rød. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke får se pris? Man kan spare penger på dette, og man kan få mindre nikotin inn i seg ved å vite at "den" og "den" er billigere. Jeg tror ikke at det å "gjemme" prisen på røyken vil hjelpe å få folk til å slutte.

Endret av AMajor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du kan lese om restriksjonene her:

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk-royk-og-snus/forbud-mot-tobakksreklame#pris--og-produktopplysninger-p%C3%A5-salgssteder-for-tobakk

Eller her:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-15-989/KAPITTEL_2#%C2%A77a

Det du etterspør er ulovlig grunnet denne formuleringen:
 

"Det er ikke tillatt å fremheve noen tobakkstyper, merkenavn eller priser fremfor andre."

 

De kunne hatt en forhåndslagd liste med denne informasjonen som står til de "nøytrale" kravene i loven, men dersom de ikke har det ved hånd, så har de ikke muligheten til å liste det opp for deg.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...