Gå til innhold

GUIDE: Ny PC til studiene? Dette bør du tenke på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må velge mellom macOS og windows? Mac kan jo fint kjøre vanlig windows, men windows til macOS blir verre.

 

så med mac får du gleden av begge:D

 

Ja, det tenkte jeg også på når jeg leste dette. Mac er kanskje ikke best på spill, men til alt annet er det ikke tvil om hva jeg ville godt for til mine studier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er minne relativt billig? RAM koster dobbelt så mye som det gjorde i 2016, vil ikke si at det betyr relativt billig. I 2016 kunne man kjøpe 2x8GB for under 800-1000kr, nå ligger prisene på 1800+

 

Windows PCer i det lave prissjiktet kommer med mer bloatware enn nytteprogrammer.

 

Tenk om det fantes et operativsystem som var lett å installere, kom uten bloatware, ble installert med office pakke, de beste nettleserene, hadde god sikkerhet, ikke har sånne irriterende oppdateringen hele tiden, hadde god kompatibilitet med skrivere, slapp å installere flere titalls drivere og irritere seg over sirup treg maskin etter få uker. Det hade vært luksus!

Endret av Profeten Kāfir
Lenke til kommentar

Trenger vel egentlig ikke dongle, for å få inn en minnepenn i nye MacBook, man kan da kjøpe en en usb c minnepenn. De fleste ting foregår jo på nettet nå til dags, tenker da på nettsky osv. hvor ofte bruker vi usb lenger ?

 

Du kan jo kjøpe deg en pinne med USB-C så den passer i Macen din, men da må du fort ha en dongle for den andre PCen den skal brukes med (typisk en sak på skolen).

 

Men klart, det er ofte like greit å bare flytte ting over nett. Bruker omtrent bare minnepinner for å installere operativsystemer nå.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger en gaming PC og liker OS X, så er vel Mac en god rute å gå? (så fremt man godtar prisen)

I dag kan man laste ned Windows 10 gratis og bruke det så lenge man ønsker... dog med en notis som sier "Ulisensiert windows", men om det bare er et sekundæroperativsystem er ikke det nødvendigvis et problem og man kan da plutselig bruke eventuelle Windows programmer som skolen krever at du bruker.

Personlig gikk jeg for en ASUS ROG for et par år siden og syntes det er en kanon PC.. men jeg trengte noe litt kraftigere pga. programvare.

 

For øvrig, ble det nevnt i kommentarfeltet at billige Windows maskiner kommer med mye bloatware. Dette er sant, men det er ingen problem å laste ned en Windows ISO og ta en ren installasjon uten mye av bloatwaren.

 

Hvis du også velger riktig PC, så kan Linux fungere out-of-the-box uten å installere drivere og slikt, og ofte med all programvaren du trenger for å starte studenthverdagen.... men det er ofte lite intuitivt for den menige mann å installere noe annet enn det som kommer med datamaskinen...

Lenke til kommentar

Så dette er en sponsret artikkel fra apple? Akkurat som:

Guide Apples MacBooks for studier

6

Dette er bra og dårlig med MacBookene for studenter

 

4gb var ikke nok for 3-4 år siden, men i år er det greit?

8gb for folk som driver med videoredigering? haha.

 

Jeg fikk med 8gb i min 5 år gamle 4000kr pc. Å jeg synes det er akkurat passe for den laptopen.

hardware.no hoerer til historien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...