Gå til innhold

Snapchat mistet millioner av brukere etter redesignet


Anbefalte innlegg

 

Greit at Snapchat har enkelte ting som de gjør bra, men til å være en app som deler bilde er det jo en møkkaapp når bildekvaliteten du får der er rævva. Og til å chatte er den enda verre, da all tekst forsvinner om du ikke aktivt lagrer det.

 

Det er jo hele poenget med Snapchat. Altså at ting skal forsvinne kort tid etter du har sendt det. Snapchat er da temmelig stort i Asia? Er hvertfall mye brukt i Japan.

 

Men ja, selve appen har jo sine klare mangler. Bildekvaliteten er alt for dårlig, spesielt på Android og ytelsen og batteriforbruket er temmelig begredelige greier. Re-designet har jeg ikke noe stort problem med, men måten den nå sorterer listen over samtaler er temmelig på viddene den også.

Nei, Snapchat er nesten ikke-eksisterende i Japan.

 

Og det er det mange årsaker til. En er som nevnt alternative apper som gjør alt mye bedre. I tillegg har man jo den kinesiske appen Snow, som gjør alt det der med filtre på en mye grundigere måte. Eller for den del B612, som også er kinesisk. "Samtlige" øst-asiatiske jenter bruker begge de appene.

 

Og filtre generelt er jo noe som startet i Japan, med purikura, og du finner fortsatt tonnevis med purikura-maskiner rundt om i hele Japan. Og det blir selvsagt mye mer profesjonelt enn både Snapchat og Snow.

 

En annen ting er at det ikke går an å slå av shutter sound på japanske telefoner pga snikfotografering-problem de hadde for noen år siden, og det gjelder også Snapchat (eller gjorde ihvertfall sist jeg sjekket).

 

Jeg har bodd i Japan i flere år, og de eneste jeg har møtt som har Snapchat er et fåtall utvalgte, og alle de har til felles at de har studert i utlandet og har derfor mange utenlandske venner. Spør du en random japansk jentegjeng er jeg rimelig sikker på at ingen av dem vet hva Snapchat er for noe.

 

Har heller aldri kommet borti noen som bruker Snapchat flittig i andre asiatiske land, men dette er mine erfaringer og det kan jo hende andre folk sitter med forskjellige erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat det du gjør der, det som er selve definisjonen på sauementaliteten, nemlig å gjøre som alle andre nettopp fordi alle andre gjør det?

 

 

 

Selv bruker jeg snap littegranne, og det begrenser seg til å sende bilder av ting som kun har øyeblikksinteresse, da bilder sier mer enn ord. Da er det perfekt at ting forsvinner etterhvert.

 

Ellers holder jeg meg til sms/mms og email, og en og annen telefonsamtale. Har ikke FB-konto, og kommer heller ikke til å skaffe meg det.

Nei=)

 

Jeg bor i utlandet, og Snapchat er dessverre eneste måten å kommunisere med en stor gruppe av kompiser, familie osv som bor hjemme, da det er den eneste appen de er aktive på.   Så det er mer av praktiske årsaker jeg bruker det, men ser poenget ditt ja;)

 

Og dessverre er det 100% uaktuelt for noen av dem å bruke f.eks Line eller Wechat, eller til og med Whatsapp, da det ikke er mainstream nok i Norge.

 

 

 

Lenke til kommentar

Nei=)

 

Jeg bor i utlandet, og Snapchat er dessverre eneste måten å kommunisere med en stor gruppe av kompiser, familie osv som bor hjemme, da det er den eneste appen de er aktive på.   Så det er mer av praktiske årsaker jeg bruker det, men ser poenget ditt ja;)

 

Og dessverre er det 100% uaktuelt for noen av dem å bruke f.eks Line eller Wechat, eller til og med Whatsapp, da det ikke er mainstream nok i Norge.

 

 

 

 

 

Det er vel egentlig ganske så logisk? Folk flest er ikke så interessert i apper og teknologi at de gidder å ha X-antall apper for kommunikasjon. Da er det jo helt naturlig at det er de mest populære aka mest "mainstream" er det som folk flest faktisk bruker da det er der brorparten av folk befinner seg.

 

Selv bruker jeg og min vennegruppe og kolleger Telegram Messenger og vi synes den er temmelig prima og langt bedre enn blant annet Facebook Messenger. Men samtidig så ser jeg jo hvorfor samboer og familie osv ikke bruker Telegram men heller bruker Facebook Messenger da det fungerer bra nok for dem og der finner de 99% av alle de ønsker å kommunisere med.

 

Det er vel ikke nødvendigvis sånn at verken Line eller Wechat er så fryktelig mye bedre enn hva andre tilsvarende apper og tjenester er. Det handler jo først og fremst om hva som er stort og mainstream i det aktuelle markedet og hvor naturlig det da er for folk i det området og trekke imot samme tjeneste som alle andre bruker.

Lenke til kommentar

Skal ikke mye til for å være en del bedre enn noe fra Facebook for å si det sånn. Er ikke akkurat topp kvalitet på ting der. Facebook på nett er jo helt klart utdatert, og appen er jo bare en port av nettversjonen og ikke akkurat bra. Strøm sluker den som et monster også. Det gjør ikke andre kommunikasjonsapper. Sikkert fordi den er portet fra en nettside som er laget for å brukes på desktop uten batteri. Men så er Facebook et ganske lite indie-selskap så jeg forstår at det tar litt tid å fikse slikt.

 

Facebook Messenger er ok i det minste. Siden den faktisk er bygget opp fra ny så har den faktisk UI for mobil og sluker ikke strøm. Så den er nå grei nok.

 

Og du mener folk ikke gidder å ha X-antall apper? Se på WeChat. Det er himmelen for folk som ønsker få apper. Om det hadde vært utgitt av amerikansk selskap så hadde det vært superpopulært om funksjonaliteten også ble støttet i alle (eller mange hvertfall) land. Det finnes mye i Asia som utvilsomt ville vært veldig populært her om det var utgitt i USA og ikke Asia. Og folk hadde byttet til det. Hvertfall etter å ha prøvd Facebook...... eller Snapchat....... sånn design og tekniske er jo de appene faktisk katastrofe. Tencent som lager blant annet WeChat har nesten lik omsetning som Facebook i dollar, så reelt sett er også Tencent klart større enn FB.

Lenke til kommentar

 

Hva er så ille? At man slipper reklame i stories? Folk er så grinete med engang det skjer en forandring i A4 livet sitt.

 

Går heller på at folk selvsagt gir beskjed når et produkt blir dårligere. Og hvis det ikke blir tatt tak i så bytter man til noe annet.

Nah jeg heller nok mot at endring er vondt og vanskelig, ikke din teori.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ganske så logisk? Folk flest er ikke så interessert i apper og teknologi at de gidder å ha X-antall apper for kommunikasjon. Da er det jo helt naturlig at det er de mest populære aka mest "mainstream" er det som folk flest faktisk bruker da det er der brorparten av folk befinner seg.

 

Selv bruker jeg og min vennegruppe og kolleger Telegram Messenger og vi synes den er temmelig prima og langt bedre enn blant annet Facebook Messenger. Men samtidig så ser jeg jo hvorfor samboer og familie osv ikke bruker Telegram men heller bruker Facebook Messenger da det fungerer bra nok for dem og der finner de 99% av alle de ønsker å kommunisere med.

 

Det er vel ikke nødvendigvis sånn at verken Line eller Wechat er så fryktelig mye bedre enn hva andre tilsvarende apper og tjenester er. Det handler jo først og fremst om hva som er stort og mainstream i det aktuelle markedet og hvor naturlig det da er for folk i det området og trekke imot samme tjeneste som alle andre bruker.

Jepp, men poenget mitt var vel litt hvorfor akkurat Snapchat, en horribel app til spesielt chatting, er blitt så ekstremt populær her.  Norge virker unikt i den sammenheng (til dels sammen med USA), og man må jo spørre seg hvorfor.

 

Line og Wechat har i tillegg til chat og bildedeling også alt fra betalingsløsninger (som Google Pay eller Apple Pay, bare på tvers av os'er), musikkstreaming, aviskiosk og en drøss med andre funksjoner, så jeg vil si det objektivt sett er en "bedre" app enn f.eks Snapchat. Som Lunaris sier så er Wechat også "en app for alt", og skal du utvikle noe for det kinesiske markedet trenger du egentlig bare legge appen din inn i Wechat, og droppe Playstore osv.

 

Men selvsagt, det hjelper jo ikke det grann om folk ikke bruker det og enn så lenge er disse appene ikke-eksisterende på det europeiske markedet.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

At Snapchat er såpass populær som det er er i USA og Norge (og kanskje et par andre land) er for meg en gåte. I andre land er det en app folk flest ikke engang har hørt om. Selv i et sammenlignbart land som f.eks Nederland eller Spania.

 

Er i grunnen enig.. Eneste grunnen for at jeg bruker den er fordi venner av meg benytter seg av det.. Ellers hadde jeg ikke giddet å ha den. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...