Gå til innhold

Svenske politikere vil ha pant på mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt mye verre ting komme fra svenske politikere for å si det sånn. Men tror ikke dette er en god idé. Nå vet jeg ikke hvordan det er i sverige, men i Norge blir i hvertfall omtrent all elektronikk gjenvunnet (takket være ee-avfall-mottak på alle elektrobutikker). En panteordning vil ikke være noe sikrere enn en ee-avfall-ordning, så om sverige har dette allerede, vil en panteordning ha veldig lite for seg. Det vil kun bli et fordyrende mellomledd. Dersom de IKKE har ee-avfalls-mottak, tror jeg det er bedre å innføre dette etter den norske modellen, fremfor en panteordning. 

Lenke til kommentar

Har hørt mye verre ting komme fra svenske politikere for å si det sånn. Men tror ikke dette er en god idé. Nå vet jeg ikke hvordan det er i sverige, men i Norge blir i hvertfall omtrent all elektronikk gjenvunnet (takket være ee-avfall-mottak på alle elektrobutikker). En panteordning vil ikke være noe sikrere enn en ee-avfall-ordning, så om sverige har dette allerede, vil en panteordning ha veldig lite for seg. Det vil kun bli et fordyrende mellomledd. Dersom de IKKE har ee-avfalls-mottak, tror jeg det er bedre å innføre dette etter den norske modellen, fremfor en panteordning. 

 

 

EE-avfall skal i Sverige leveres på gjenvinningsstasjon.

 

Det er imidlertid litt snodig å plukke ut mobiltelefonen som enkelartikkel. I løpet et år så kaster man jo fort veldig mye mer EE-avfall enn en mobiltelefon. Dette fremstår som symbolpolitikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjelder samme regelverk i Norge, Sverige og EU, for EE-avfall. Mobiler er litt spesielt, fordi innleveringsgraden er lav. Derfor egne ordninger.

 

 

Det fremstår som litt snodig. Så svenskene er flinkere til å levere inn sine datamaskiner, komfyrer, printerer osv osv enn å mobiltelefoner? I såfall vil jeg anta at det ligger andre årsaker bak. F.eks at folk lar dem ligge i en skuff. Da vil i såfall graden av mobiltelefoner går i ordinært søppel være eneste interessante faktor. Hvis folk bare har telefonene liggende så vil de nok etter hvert havne i EE-dunken etter hvert. Og sverige er jo et litt spesielt land sammenliknet med oss. Veldig mange av dem ville jo blitt ansett som skrotnisser her i landet, så det at mange har flere tiår gamle telefoner liggende ville ikke forundret meg stort. Det er jo imidlertid ikke et problem hvis de uansett til slutt havner i rette avfallsdunk.

Lenke til kommentar

Det gjelder samme regelverk i Norge, Sverige og EU, for EE-avfall. Mobiler er litt spesielt, fordi innleveringsgraden er lav. Derfor egne ordninger.

 

Kanskje fordi de fleste har telefonene liggende i en skuffe. At de ikke blir levert inn betyr ikke det samme som at de blir til forsøpling. Selv har jeg alle telefonene jeg tidligere har eid. Og for å være helt ærlig er det tilfelle med de fleste jeg kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne med glede ha gitt et knippe utgamle mobiler til u-land jeg. Dersom jeg først og fremst hadde vært sikret at IMEI ikke var knyttet i mot mitt navn, i all den kriminelle aktivitet som mine donerte mobiler kunne ha blitt utsatt for i etterkant. Nei, inntil så er på plass så foretrekker jeg å ta tak i slegge. Da er jeg sikker på at en eller annen afrikansk isis-soldat ikke knyttes som venn mot meg av et eller annet lands etterretningsapparater :p

 

Når man ser hvor dårlig rydderutinene er på B-mobiltelefoner hos f.eks. Elkjop, så vil jeg heller ta den sikre slegga fatt jeg :)

 

Montro om 100 % av brukte harddisker som leveres i spesialdunk for makulering faktisk blir makulert, eller om det graves ned i en "massegrav for utgammel hardware" ??

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kom en kunde som ville sjefen skulle slette all hans data på en harddisk. Ut kom jeg fra baklokalet med hammer og dorn. *BANK, BANK, BANK* Storøyd blei han, og spurte om ting var sletta nå... ...Jeg rista litt på disken og det hørtes som en ‘Fragile’-pakke sendt med PostNord. ...Sjefen spør om jeg er ok... ...Jeg svarer; «Ja, jeg måtte bare kanalisere mitt hat til Windows 10..,»

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En tanke: «Oi, nå kommer kineserne til å sette i gang barnearbeidpressa for å lage kopi-telefoner av aluminiumsbokser og ymse støpemetall. Bare vent.»

 

Nok et superforslag fra superblonde svensker som ikke engang kan stave til Volvo.

 

Eller hundretusner av svensker som tenker "Nu jävlar! Jag kommer inte kasta en enda telefon för helvetet för jag får pant!"

Lenke til kommentar

 

Har hørt mye verre ting komme fra svenske politikere for å si det sånn. Men tror ikke dette er en god idé. Nå vet jeg ikke hvordan det er i sverige, men i Norge blir i hvertfall omtrent all elektronikk gjenvunnet (takket være ee-avfall-mottak på alle elektrobutikker). En panteordning vil ikke være noe sikrere enn en ee-avfall-ordning, så om sverige har dette allerede, vil en panteordning ha veldig lite for seg. Det vil kun bli et fordyrende mellomledd. Dersom de IKKE har ee-avfalls-mottak, tror jeg det er bedre å innføre dette etter den norske modellen, fremfor en panteordning. 

 

 

EE-avfall skal i Sverige leveres på gjenvinningsstasjon.

 

Det er imidlertid litt snodig å plukke ut mobiltelefonen som enkelartikkel. I løpet et år så kaster man jo fort veldig mye mer EE-avfall enn en mobiltelefon. Dette fremstår som symbolpolitikk.

Mobiltelefoner byttes ofte årlig. Det meste av annen elektronikk varer gjerne lengere.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner byttes ofte årlig. Det meste av annen elektronikk varer gjerne lengere.

 

 

Det er fortsatt bare en enkeltartikkel. En PC byttes sjeldnere enn en mobil, men til gjengjeld er den mye større. Samme med nettbrett og mye annet man har hjemme.

 

For meg fremstår det fortsatt som lite gjennomtenkt. Symbolpolitikk. Og det tror jeg svenskene gjennomskuer. Er det noe veldig mange svensker nå skyr så er det slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...