Gå til innhold

Huawei: – Vi skal være den største mobilprodusenten innen utgangen av 2019


Anbefalte innlegg

Dette har jeg faktisk tro på, sitter med p10 nå som både er oppdatert til Android 8 og får Android 9 på tampen av året.

Jeg har hatt mange forskjellige telefoner fra bla HTC, Samsung, elephone, Nokia (lumia) og Sony men Huawei-en min har fungert knirkefritt i over ett år, selv batteriet holder fortsatt stand etter ett år med heftig daglig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bra at USA blokkerer slike spion selskaper for det evner ikke resten av verden og jeg mener at et selskap ikke bør bli for store slik at de nesten for monopol, se på Google, Apple og Facebook det ene skandalen etter den andre med millionvis av sensitive opplysninger på aveie, reklame mas av en annen verden og politiskske motiver det har med valg osv verden over hvis slike for for stor innflytelse, det skulle vært en verdensommspennende enighet om hvor stort et selskap kan bli.

 

Om Huawei spionerer for den kinesiske stat så er mobilene den minste vi har å frykte, ta heller en titt på hva de leverer av infrastruktur så får du nok behov for enda et lag med alufolie på hatten din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Folk som drar inn Orwell sin bok for å beskrive dagens Kina viser ikke annet at de ikke har peiling på hva dagens Kina er. Den Kina du tenker på forsvant med Maos død i 1976, i dag er Kina totalt annerledes.

 

Kina spionerer ikke noe mer enn noen andre. Og det er ikke spionutstyr i alt de selger, akkurat som at det ikke er spionutstyr i alt USA selger. Du står fritt frem for å komme med bevis for kinesisk spionering. Jeg har nemlig masse beviser på amerikansk spionering.  I Norge har Israel gått så langt at deres etterretning har drept norsk statsborger. (De tok feil person, oooops....)

 

Du tror vel og da at Telenor og Telia installerer kinesisk spionutstyr for Kinas regjering? Og flere realistiske anklager?

 

https://nordic.businessinsider.com/how-china-is-watching-its-citizens-in-a-modern-surveillance-state-2018-4?r=US&IR=T

https://www.cnet.com/news/china-turns-to-tech-to-monitor-shame-and-rate-citizens/

 

Du er enten totalt uvitende, eller uærlig. Begge deler er like ille. 

Kina og Russland er smågutter sammelignet med USA. Landet som du og staten Norge slikker langt oppover ryggen.

 

Alt av hacking som blir rapportert i amerikansk media er bløff. De skylder på russerne og t.o.m. Nord Korea.

Den såkalte hackingen er enkel ransomware og spearphishing som får resultater pga massutsendelser av eposter og dumme byråkrater dom åpner vedlegg. Dårlige sys- admins som bruker default password.

 

Konsekvensen av det USA(Israel, Saudi Arabia) og NATO har gjort de siste tiårene er mye verre enn farlige Kina og Russland. Hvorfor bry seg om overvåkning og hacking? Hva med dødstallene?

 

Ukraina

Syria/Irak - ISIS

Libya

Irak - Saddam

Afghanistan - al-Qaida / Bin Laden

 

 

Nå i det siste har det vært mye i media om FRP Per og Iran. PST frykter hacking i land som Kina, Iran og Russland. Men ingen av de nevner USA som høyrisiko land. USA hacker og avlytter statsministere, presidenter og andre statsledere hele tiden. Alle har glemt året 2013...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kina og Russland er smågutter sammelignet med USA. Landet som du og staten Norge slikker langt oppover ryggen.

 

 

USA og Norge er venner. Vi nøt godt av marshallplanen, og USA er vår største garantist mot Russland. 

 

 

 

Alt av hacking som blir rapportert i amerikansk media er bløff. 

 

Det vet jo du fordi...?

 

 

 

 Hva med dødstallene?

 

Ukraina

Syria/Irak - ISIS

Libya

Irak - Saddam

Afghanistan - al-Qaida / Bin Laden

 

 

 

Hva mener du her?

Lenke til kommentar

USA og Norge er venner, men de avlytter gjerne for få viljen sin når det kommer til amerikanske interesser.

 

Uten russerne hadde England og USA aldri vunnet 2. Verdenskrig. Marshall hjelpen har vært en gode for USAs egeninteresse.

 

Det er det som er blitt rapportert. Spearphishing og ransomware.

 

 

Ukraina. Sittende president Yanukovych var pro Russland og mot EU(USA). Olje og gass. USA skaper konflikt på tvers av Atlanteren.

 

NATO øker militære operasjoner nær Russland.

 

Syria. Assad er Russland venn. Olje og gass igjen.

USA blander seg. Går våpen og penger til "moderate" muslimer, alt går til det som blir ISIS.

 

Iran er sånn det er pga USA. Samme med Irak.

USA skapte Bin Laden og al-Qaida under Sovjet-afghan krigeen.

 

For å ikke glemme Jemen. Obama og dronene har drept små barn.

 

Titusener og 100tusener av uskyldige liv er tapt pga USAs innblanding.

 

Å være pro USA er å være pro massemord og pro krigsforbrytelser.

 

Norge er nabo med Russland. Istedet for å bygge gode forbindelser med russerne så sender norsk etterretningstjeneste stakkars folk som Frode Berg til å spionere. Vi er ikke nabo med USA, hva faen skal vi med dem?

Lenke til kommentar

 

Selv om Kina har endret seg mye siden Maos dager så har veldig mye også fortsatt forblitt det samme. Det er fortsatt en autoritær ett parti stat (Utenom Macau og Hong Kong).

 

Kina, som Russland er fanatisk opptatt av å ha kontroll over all informasjonsflyt.

Statssensur og overvåkning gjennomsyrer hele samfunnet og enkelte minoritetsgrupper blir pålagt å laste ned en statlig app som rapporterer tilbake om alt de foretar seg. Det er ikke uvanlig at politiet i enkelte distrikter stopper tilfeldige borgere på gaten hvor de ber om å få se gjennom telefonene deres.

 

Selv om selskaper som Alibaba og Huawei er privateide så har de en tett tilknytning til staten. Staten er involvert i alle store avgjørelser. I motsetning til vestlige land så trenger ikke kinesiske myndigheter tillatelse i fra domstolene for å få tilgang på informasjon. Selskapene er pent nødt til å overgi alt de ber om. Det er naturlig å anta at kinesiske myndigheter også har sin egen versjon av SORM for datainnsamling.

 

Gitt Kinas historie og dagens situasjon der landet fortsatt er skyldige i stadige grove brudd på menneskerettigheter, gir meg ikke akkurat en følelse av tillit.

Singapore er også en autoritær ettpartistat. Samtlige land i Sør-Øst Asia er autoritære, hvorfor har ingen problemer med dette?

 

Kina, som Russland, som USA, som EU, hvem er ikke opptatt over kontroll over informasjon? Alle er, det er kun metodene som er ulike.

 

Sensur og overvåkning gjennomsyrer ikke samfunnet.

https://www.youtube.com/watch?v=sTzgE1nvxZs

 

Kinesere som sier hva enn de vil på YouTube som er blokkert, kritiserer myndighetene helt åpenlyst uten noen frykt. Folk som tror overvåkning er overalt og folk ikke kan si noe kritisk mot myndighetene er de som har 0 peiling. Du kan fint kritisere myndighetene. Og folk gjør det. Har du faktisk møtt kinesere eller bare lest alt i Vestlig presse der informasjonen blir kontrollert?

 

Jeg ser du kommer med lang rekke anklagelse og påstander, men merkelig nok ingen kilder for noe som helst. Og ja, det er lett å se at det meste du skriver bare er feil.

 

USA sin historie er langt verre enn Kina sin, og USA er like flinke til å bryte menneskerettigheter og enda mer bekymrende støtte USA land som Saudi som er verstinger i verden. Kina har ingen allierte. Ingen de støtter. Likevel stoler folk på USA, men ikke i det hele tatt på Kina. Hvorfor? Er det pga objektive hendelser? Nei. Alt er avhengig av hvilken informasjon folk får. Hvor mange vet om de utallige demokratiene USA har styrtet? Spør du folk i Norge? 0.01% sikkert. Resten? De tror USA støtter demokrati.

 

Selv topppolitikere som Trine Skei Grande klarer ikke å få styreformen i Kina riktig.

 

Og til slutt er det latterlig å mene at det at staten har mye kontroll er negativt på diskusjon.no. Norge har høyest andel statsansatte i verden (30%) og Norske stat kontrollerer 54% av verdiene på Oslo børs gjennom eierskap. Kina har faktisk både mye mindre offentlig sektor samt mer privateie enn Norge. Men igjen bare negativt når det skjer i Kina, og positivt når det skjer her. Det som kjennetegner media her også, samt lands uttalelser. Dobbeltmoral. Egne regler for oss, andre regler for de.

Jeg skjønner ikke hvor disse påstandene kommer fra. Jeg har bodd to år i Kina og det er helt bak mål å si at folk ikke har frykt for å si hva de vil om myndighetene. Du kan bli tiltalt hvis du er for krass mot CPC, og det skjer. Ja, det finnes andre partier, og du kan kritisere CPC og enkelte ting de gjør. Men du kan f.eks. ikke holde en demonstrasjon eller holde opp et skilt hvor du ber om demokrati. Da blir du arrestert.

 

Også uformelle sanksjoner og et enorm apparat av frivillige (pensjonister) som rapporterer sine "suspicions" til det lokale politiet støtter opp om analogien til 1984. Dette kan du sjekke opp selv.

 

WeChat, som brukes av praktisk talt ALLE i Kina, har stort sett alle "permissions" på telefonen din. Kommunikasjon på WeChat er IKKE kryptert, noe som tyder på at myndighetene har full tilgang hvis de ønsker innsyn.

 

Det er også overvåkningskameraer plassert på hver eneste gate i store byer. Jeg mistet for eksempel passet mitt i Beijing for drøyt en måned siden, og politiet klarte å spore opp taxien fra kveldens opptak. Fint for meg, egentlig - men det underbygger ihvertfall at "overvåkning er overalt".

 

Kina har også et uformelt personlig poengsystem som ligner veldig på en episode fra Black Mirror. Jeg ble ikke overrasket da det ble lansert, sannsynligvis inspirert av nevnte episode. Mulighetene for massekontroll gjennom et slikt poengsystem er ikke bare begrenset til kinesere - det kan lanseres her også hvis forholdene ligger til rette for det.

 

Jeg har bodd der og elsker Kina. Men det er farlig å ha et naivt bilde på kinesiske myndigheters muligheter og ønsker for overvåkning.

 

Når det er sagt, så mener jeg selvsagt ikke at Huawei overvåker oss. Det er bare lurt å ha et reflektert bilde over hva som faktisk kan skje hvis vi åpner armene våre for kinesisk ditt og kinesisk datt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor disse påstandene kommer fra. Jeg har bodd to år i Kina og det er helt bak mål å si at folk ikke har frykt for å si hva de vil om myndighetene. Du kan bli tiltalt hvis du er for krass mot CPC, og det skjer. Ja, det finnes andre partier, og du kan kritisere CPC og enkelte ting de gjør. Men du kan f.eks. ikke holde en demonstrasjon eller holde opp et skilt hvor du ber om demokrati. Da blir du arrestert.

 

Også uformelle sanksjoner og et enorm apparat av frivillige (pensjonister) som rapporterer sine "suspicions" til det lokale politiet støtter opp om analogien til 1984. Dette kan du sjekke opp selv.

 

WeChat, som brukes av praktisk talt ALLE i Kina, har stort sett alle "permissions" på telefonen din. Kommunikasjon på WeChat er IKKE kryptert, noe som tyder på at myndighetene har full tilgang hvis de ønsker innsyn.

 

Det er også overvåkningskameraer plassert på hver eneste gate i store byer. Jeg mistet for eksempel passet mitt i Beijing for drøyt en måned siden, og politiet klarte å spore opp taxien fra kveldens opptak. Fint for meg, egentlig - men det underbygger ihvertfall at "overvåkning er overalt".

 

Kina har også et uformelt personlig poengsystem som ligner veldig på en episode fra Black Mirror. Jeg ble ikke overrasket da det ble lansert, sannsynligvis inspirert av nevnte episode. Mulighetene for massekontroll gjennom et slikt poengsystem er ikke bare begrenset til kinesere - det kan lanseres her også hvis forholdene ligger til rette for det.

 

Jeg har bodd der og elsker Kina. Men det er farlig å ha et naivt bilde på kinesiske myndigheters muligheter og ønsker for overvåkning.

 

Når det er sagt, så mener jeg selvsagt ikke at Huawei overvåker oss. Det er bare lurt å ha et reflektert bilde over hva som faktisk kan skje hvis vi åpner armene våre for kinesisk ditt og kinesisk datt.

Du kan bli tiltalt om du er FOR krass ja. Det sa jeg heller ikke noe imot. Derimot så tror folk at kinesere ikke kan si et eneste ord negativt om sine myndigheter uten å havne i fengsel, og dette er galt. Det er ikke som Øst-Tyskland ol. i det hele tatt. Som videoen viser så er det fullt mulig for folk å komme med kritikk og disse var helt klart heller ikke redde, men det var jo langt ifra et viktig eller sensitivt emne heller.

 

Alle bevegelser som kan bli store i omfang og altså strekke seg over hele landet og vanskelig/umulig å kontrollere blir jo slått ned. Så jeg mener ikke du kan gå i demonstrasjonstog med plakater om demokrati. Derimot kan komme med forslag til endre i styre. Altså Xi selv har jo sagt på nasjonal TV at de ønsker å endre systemet sitt. Så ja det er helt klart ting du ikke kan gjøre, og blir arrestert for. Det er derimot også ting du kan si og gjøre som ikke får deg arrestert. Folk har veldig sort/hvitt syn som enten er helt fritt, eller helt totalitært, og de fleste land ligger et sted imellom Kina inkludert. Det er ikke Nord-Korea liksom.

 

Ja altså du kan gå til alle ex-Soviet land og finne rester fra kommunisme, det gjør ikke landene kommunistiske. Som du sier frivillige pensjonister rapporterer. Altså folk som er vokst opp under kommunisme, gjerne tidligere medlemmer av den røde garde.Helt klart etterlevning etter kommunisme, og det finnes det mange andre steder i Kina og da det er mye å endre tilbake og det å endre folk er ikke alltid så lett.

 

Et sosialt nettverk der det er mulighet for at myndighetene har innsyn? Bra vi ikke har slik her hvertfall, jeg er glad vi har solide selskaper som Facebook. Jeg forstår ikke hva du vil frem til her? Ingen telefoner solgt i Europa kommer med WeChat installert. Og selskap som FB VET vi jo selger og gir vekk informasjonen tom. Og FB er forhåndsinnstallert på MANGE mobiler her. Om dette er problem, burde ikke FB vært forbudt på telefoner i Europa og USA?

 

Overvåkingskamera overalt? Slik som f.eks i Sør-Korea? Privatliv er noe helt annet i hele Sør-øst Asia. Jeg har ikke sett noen mene Samsung og LG telefoner er sikkerhetsrisiko pga mengden overvåkingskamera i Sør-Korea. Generelt bryr ingen seg utenfor Korea om det, men det er ille når Kina gjør det? Jeg kan garantere at om Kina hadde vært demokrati hadde det og vært kamera overalt.

 

Poengsystem i Kina er åpenbart ubrukelig å bruke utenfor Kina hvertfall på ikke-kinesere. Hva som skjer i Kina er egentlig irrelevant for hva som leveres av produkter i hyllene i Europa. Dette systemet er jo åpenbart ikke på telefoner her og heller ikke i Kina.

 

Kinesiske myndigheter kan overvåke ja, men her snakker vi om folk som mener det er fysisk HW fra Kina som er fult med spionutstyr, og at om du kjøper noe fra Kina så lir du spionert på. Og det bruker de i USA på å blokkere Huawei fra å selge noe som helst.

 

 

Og selvfølgelig er det viktig å være påpasselig med produkter. Vi bør ikke bare åpne armer og ta inn alt fra verden ukritisk, men det gjelder ikke bare produkter fra Kina. I like stor grad hos Norges største mobilprodusent Apple. Alle PC-greier kjører og amerikansk OS (iOS, OSX, Windows, Android, Linux) som er enda skumlere enn fysisk HW. Vi er utrolig mye mer utsatt for spionasje og angrep fra USA. SW fra Kina er det nesten ingenting av i Norge, nesten alt er fysisk HW. Dessuten hvor er Apples iPhone laget? Det er jo samme sted som Huaweis telefoner. Om folk tror kinesiske myndigheter putter noe i Huaweis telefoner, så kan de jo like lett putte noe i Apples. Men sannheten er at etter alle disse årene og hundre millioner av produkter så har altså ingen  funnet noe tegn til spionering fra Huawei overhodet. Nei jeg tror ikke det betyr Kina ikke spionerer. Det betyr at jeg tror Kina ikke er idioter og ødelegger egen industri for å spionere og ruker heller standard angrep som går over nett eller mot spesifikke OS. Du trenger ikke pre-installere noe.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...