Gå til innhold

Tesla med rekordstort underskudd, men aksjene stiger


Anbefalte innlegg

Han gikk ut med at de ville nå 5000 innen kvartalet var over, noe de også gjorde. Nå som de har mer erfaring med produksjonen er det all grunn til å tro at estimatene også blir sikrere fordi det er færre usikkerhetsmomenter rundt produksjonen og eventuelle hindringer.

Ja, én gang. Etter tidenes skippertak. Det er fremdeles bare 3400 i uken de klarer med jevn drift. Målet på 10 000 er forøvrig gitt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, én gang. Etter tidenes skippertak. Det er fremdeles bare 3400 i uken de klarer med jevn drift. Målet på 10 000 er forøvrig gitt opp.

Hvor har du det fra? De gjentok målet på 10000 under kvartalspresentasjonen.

 

Og de har flere ganger nådd 5000 etter det. Men det betyr ikke at de alltid produserer 5000, da det avhenger av flere faktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? De gjentok målet på 10000 under kvartalspresentasjonen.

 

Og de har flere ganger nådd 5000 etter det. Men det betyr ikke at de alltid produserer 5000, da det avhenger av flere faktorer.

Nei, de har ikke nådd målet flere ganger. Ekstrapolerte tall er tulletall.

 

Nå har jeg ikke kildene foran meg her på telefonen, men dagens maskinvare har ikke kapasitet til 10 000 og Tesla skal ikke investere i mer utstyr i overskuelig fremtid (det har de jo ikke penger til).

 

Ellers så er Elon sin løgn fra 2016 der han påstod at alle bilene fra da og ut har alt de trenger av maskinvare for nivå fem av selvkjøring en kostnadsbombe som må tas med. Utvikle egen chip og så sette denne inn i alle bilene som er solgt siden da? Hva vil det ikke koste i arbeidstid alene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, de har nådd en produksjon på 5000 flere ganger.

 

Tesla har sagt at de har et mål om å nå 10000 i løpet av året eller hva det var. Da forholder jeg meg til det og ikke til tåpelige spekulasjoner på internett. Du hører for mye på folk som tror de vet hva de snakker om og som konsekvent har vist seg å ta feil.

 

Tesla har over to milliarder igjen på bok, så de har penger til litt av hvert. De vil fortsette å investere tungt, også i økt produksjonskapasitet. Produksjonskapasiteten er kumulativ, altså at den kapasiteten de allerede har investert i ikke vil kreve nye investeringer i samme størrelsesorden. Dermed kan de bruke det de har igjen før de når utgiftsgrensen på å utvide med ny kapasitet.

 

Å sette inn brikken vil i følge Musk være en enkel operasjon, så det vil sannsynligvis ikke koste noe særlig. Men hva har dette med produksjonstallene å gjøre?

Lenke til kommentar

Nei, de har ikke nådd målet flere ganger. Ekstrapolerte tall er tulletall.

 

Nå har jeg ikke kildene foran meg her på telefonen, men dagens maskinvare har ikke kapasitet til 10 000 og Tesla skal ikke investere i mer utstyr i overskuelig fremtid (det har de jo ikke penger til).

 

Hvis man tror på Skabooshka på twitter (en short som sier han har en kilde i Tesla), så har produksjonen vært:

 

Uke 26: 4.793

Uke 27: 1.283 (~4 dager fri pga 4. juli)

Uke 28: 4.810

Uke 29: 3.620

Uke 30: 4.430

 

Det er nok veldig nært at Tesla har klart 5000/uke to ganger med flytende 7-dagers snitt. Produksjonen er på vei opp, det er ikke noe tvil om det. Og Tesla sier nå at de tror de skal klare 10.000/uke med det eksisterende utstyret de har ved Fremont. Om de mot formodning ikke skulle klare det, så kan man nok forvente at det settes opp et telt til, eller noe.

 

Ellers så er Elon sin løgn fra 2016 der han påstod at alle bilene fra da og ut har alt de trenger av maskinvare for nivå fem av selvkjøring en kostnadsbombe som må tas med. Utvikle egen chip og så sette denne inn i alle bilene som er solgt siden da? Hva vil det ikke koste i arbeidstid alene?

Musk har vært åpen på at det kunne være behov for en oppgradering av datamaskinen. Dette er plug-and-play, og kan gjøres trolig under 15 minutter. Kostnaden dekkes fint opp av det man betaler for full selvkjøring, som per i dag koster 24.200 kroner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Men se dette er det du alltid sier. Tesla planlegger X, Tesla planlegger Y, men de må jo faktisk få det til og. Toyota-GM hadde ikke planer om 450K i året. De fysisk bygde 450K i året. De hadde fortsatt halvparten av Teslas ansatte. Fortsatt ingen telt på p-plassen, og langt mindre roboter. Selv om Tesla hadde nådd 600K/året med samme mengde ansatte samt å ta vekk teltet så bruker de altså langt mer folk og roboter per bil enn Toyota-GM. Sånn går det når du tar lange skift for å holde produksjon gående hele tiden. Men dette er ikke noe som er økonomisk i lengden. Nåværende operasjon ved Fremont er jo helt klart alt annet enn normalt, heller alle kluter til for å nå 5K, og videre mot 10K. Da altså med utvilsomt langt høyere kostnader enn det Toyota opererer med per bil.

Kan også ta med at omsetningen på fabrikken allerede er høyere enn når Toyota/Gm hadde fabrikken.

 

Da var det omkring 450.000 biler x $25.000/bil = 11,25 mrd dollar (justert for inflasjon).

 

I dag er det 100.000 biler x $100.000/bil + 240.000 biler x $55.000/bil = 23,2 mrd dollar.

 

Neste år vil det være 100.000 biler x $100.000/bil + 480.000 biler x $50.000/bil = 34 mrd dollar.

 

Det er helt normalt å ha flere ansatte med høyere omsetning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også ta med at omsetningen på fabrikken allerede er høyere enn når Toyota/Gm hadde fabrikken.

 

Da var det omkring 450.000 biler x $25.000/bil = 11,25 mrd dollar (justert for inflasjon).

 

I dag er det 100.000 biler x $100.000/bil + 240.000 biler x $55.000/bil = 23,2 mrd dollar.

 

Neste år vil det være 100.000 biler x $100.000/bil + 480.000 biler x $50.000/bil = 34 mrd dollar.

 

Det er helt normalt å ha flere ansatte med høyere omsetning.

Før jeg kommenterer de tallene, har du kilde for dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, de har nådd en produksjon på 5000 flere ganger.Tesla har sagt at de har et mål om å nå 10000 i løpet av året eller hva det var. Da forholder jeg meg til det og ikke til tåpelige spekulasjoner på internett. Du hører for mye på folk som tror de vet hva de snakker om og som konsekvent har vist seg å ta feil.Tesla har over to milliarder igjen på bok, så de har penger til litt av hvert. De vil fortsette å investere tungt, også i økt produksjonskapasitet. Produksjonskapasiteten er kumulativ, altså at den kapasiteten de allerede har investert i ikke vil kreve nye investeringer i samme størrelsesorden. Dermed kan de bruke det de har igjen før de når utgiftsgrensen på å utvide med ny kapasitet.Å sette inn brikken vil i følge Musk være en enkel operasjon, så det vil sannsynligvis ikke koste noe særlig. Men hva har dette med produksjonstallene å gjøre?

Det har lite med produksjonstallene alene, men det viser hvor uryddige tesla er i omgang med sannheten. Hvor mange halvsannheter og øyner som kommer derfra. Videre så viser det at tesla har flere skjulte kostnadsbomber. Til sist har vi det geniale i at jo mer tesla produserer før den nye chippen er på plass, jo større vil den fremtidige kostnadsomben bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har lite med produksjonstallene alene, men det viser hvor uryddige tesla er i omgang med sannheten. Hvor mange halvsannheter og øyner som kommer derfra. Videre så viser det at tesla har flere skjulte kostnadsbomber. Til sist har vi det geniale i at jo mer tesla produserer før den nye chippen er på plass, jo større vil den fremtidige kostnadsomben bli.

Foreløpig har ikke Tesla regnet noe av pengene de har fått inn på full selvkjøring som inntekt. De tar pengene så klart, men regner det egentlig som et rentefritt lån, og så regnskapsfører de en utestående forpliktelse på å levere. Dermed er ikke dette *skjulte* kostnadsbomber. De står svart på hvitt i regnskapet under "deferred revenue".

 

Per i dag står det 576 millioner dollar eller 4,75 mrd kroner på denne posten. Altså om det koster under 4,75 mrd kroner å bytte ut autopilot datamaskinene på de bilene som har betalt for full selvkjøring, så kan Tesla regnskapsføre det overskytende som inntekt. Denne inntekten legger seg rett på toppen som profitt, så fremt det skjer i et kvartal der det er profitt, uten denne engangshendelsen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Ja, én gang. Etter tidenes skippertak. Det er fremdeles bare 3400 i uken de klarer med jevn drift. Målet på 10 000 er forøvrig gitt opp.

Kanskje ikke så rart når adm.dir. bare slenger ut noen tall, som for 2020 (se nedenfor). Når ble 750k nesten én million? Haha.

 

Tim Higgins - The Wall Street Journal:

Hi. Thanks for the call. Question for you. Do you still plan to make a total of 1 million vehicles in the calendar year of 2020?

 

Elon Musk - Tesla, Inc.:

I think so, yeah. If it's not a million, it's going to be pretty close. I'd say if it's not a million it'd probably be 750,000 or something like that in 2020. So, we're aiming for a million, 2020, but somewhere between half million and a million seems pretty likely.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke dette i tråd med hva Musk har sagt tidligere? Underskudd i Q2 for så overskudd i Q3 og Q4? Nå gjenstår det å se om Tesla klarer å levere et overskudd i Q3.

Tweet fra 13. april 2018:

https://twitter.com/elonmusk/status/984705630106673152

Det stemmer: https://www.reuters.com/article/us-tesla-results/tesla-expects-to-become-profitable-in-2016-shares-surge-idUSKCN0VJ2J6
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så rart når adm.dir. bare slenger ut noen tall, som for 2020 (se nedenfor). Når ble 750k nesten én million? Haha.

 

Tim Higgins - The Wall Street Journal:

Hi. Thanks for the call. Question for you. Do you still plan to make a total of 1 million vehicles in the calendar year of 2020?

 

Elon Musk - Tesla, Inc.:

I think so, yeah. If it's not a million, it's going to be pretty close. I'd say if it's not a million it'd probably be 750,000 or something like that in 2020. So, we're aiming for a million, 2020, but somewhere between half million and a million seems pretty likely.

Det der er jo en klassisk «å sette seg hårete mål». Han sier jo rett ut at de sikter på 1 million, men at et sted mellom 500.000-1.000.000 er mer sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...