Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bremser på 2015 mazda


Anbefalte innlegg

Hei,

har en Mazda 3 2015 hvor bremsene er rimelig gåene. Istedenfor å betale 10k på verksted tenkte jeg å gjøre jobben selv. Har aldri skrudd mye på bil men ser på den som en relativt enkel operasjon.

 

Så til spørsmålene, er det mulig å få tak i ekte deler uten og gå gjennom forhandler, vil dette påvirke garantien og har sett på merker som "ABS" "Bosch" og "Brembo" til forholdsvis lite penger på autodoc.co

Vil det være relativt safe å bytte ut originalen med ett av disse merkene?

 

Tusen takk for svar 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min ringe mening burde alle bileiere være i stand til å skifte bremseklosser på egen bil (bremseskiver også for den del). Helt klart ikke noen vanskelig operasjon, men kan være litt plundrete å klemme tilbake stempelet hvis man ikke har egnet utstyr, selv bruker jeg bare en skruklemme (C-clamp på nynorsk). Pass på at du får tak i deler som passer til bilen, modell og år, så er det bare tut og kjøre. Pass også på å sikre bilen når du har jekket den opp, og ikke bare lar den stå på jekken hvis du bruker jekk.

 

PS uoriginale klosser og skiver vil ikke påvirke garantien.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Etter min ringe mening burde alle bileiere være i stand til å skifte bremseklosser på egen bil

Det er da ikke nødvendig når man kan få noen andre til å gjøre det.

 

Det er i teorien relativt enkelt, men som alltid med bil kan ting sitte fast mer en man hadde forventet. Kan derfor være greit å ikke være helt avhengig å bruke bilen dagen etter. Pass på å ha riktig verktøy og riktige deler så går det sikkert bra. Er mange filmer på youtube som viser hvordan du skal gjøre dette.

Lenke til kommentar

Veldig sant det du sier om at du ikke burde være avhengig av bilen dagen etter når du skal gjøre ting selv for første gang! Har selv dummet meg ut der

 

Det samme gjelder når du skal levere bilen på verksted.

 

Har sikkert hatt 30 idiotor i sommer som leverer "tak-raset" sitt på verksted samme dag som de skal på ferie. Vi har hverken tid eller får tak i deler til utbedre dette i løpet av dagen.

 

Nok et år har jeg ødelagt ferien til veldig mange. Feriepenga dine stakk jeg også av med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Byttet selv med broren min, byttet i seg selv gikk relativt knirkefritt helt til idiotbroren min klarte å knekke en av boltene som holder calipperen sammen. Har googlet meg grønn men klarer ikke finne bolten på nettet. Kan jeg bare finne en hvilken som helst 8mm bolt med samme gjenger og smelle på litt loctite eller må det være spesielle skruer??

Lenke til kommentar

Fikk ordnet seg med bolten, men da jeg skulle prøvekjøre bilen så merket jeg at bremsene fungerte elendig. Jeg skjønner ikke hva som kan ha skjedd da jeg ikke har rørt noe lufteskrue eller lignende, men pedalen går altså i bånn og bilen stanser sakte. Prøvde en gang i ca 60-70 og trøkka pedalen i bånn, og bremselengde var sikkert 15-20 meter, dette var på tørr asfalt.

 

Har lest noe sånt som at bremsene trenger tid til å justere nye klosser/rotor men det kan da umulig være så galt.

Så hva tror dere, er jeg nødt til å lufte bremsene?

Lenke til kommentar

Det kan ha kommet inn luft når du presset tilbake stemplene. Tok du av lokket til bremsevæske beholderen før du presset tilbake stemplene? Tipper du må gå over og lufte.

En ting som alle må huske på når de jobber med bremser er å tråkke skikkelig på pedalen før man begynner å kjøre så man får lagt klossene helt inntil skiva etter stemplene har vært presset ut. Kjedelig å måtte pumpe 3 ganger i et lyskryss før man har noe bremser for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

På nyere biler kan man ødelegge masse hvis man presser stemplene tilbake uten å åpne luftenippelen på caliperen. De liker ikke å få trykk i revers. Det er masse ventiler og annen avansert styring ifbm ABS, antiskrens og antispinn som kan ryke.

Jaså? Bra noen nevnte det tidligere i tråden da ... Får håpe det går 

Endret av Ulvlithium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...