Gå til innhold

Hva synes dere om Statsvitenskap?


Zork-

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om dette studie? Gir det gode jobbmuligheter? Må man være veldig interessert i politikk?

 

Har lest litt rundt omkring på nettet, men det er så masse forskjellig. Hadde likt å høre hva andre syns. Jeg tenker å ta dette studiet eller IT, men klarer ikke bestemme. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørt og tungt er vel de første adjektivene jeg kommer på. 

 

De som får best utbytte av et slikt studium er nok de som er flinke til teoretisk arbeid, samtidig som de har et samfunnsengasjement. 

 

Jeg vil nok tro at den gjennomsnittlige IT/teknologi-student møter et bedre arbeidsmarked enn den gjennomsnittlige humaniora/samfunnsvitenskaplige student. 

Lenke til kommentar

Har studert det på NTNU. 

Man får en slags introduksjon til lokalpolitikk, internasjonal politikk og forvaltning (minner litt om politisk økonomi). Så spesialiserer man seg på masternivå. Du tar også et annet studium som historie eller økonomi ved siden av som fordypning. Så du kan alltids skifte over om det ikke går helt bra med statsvitenskap.

 

Når det gjelder jobbmuligheter, så bør det gå i orden. Man kan bli lærer, journalist og andre byråkratiske stillinger. Bør også legge til at man muligens bør gå for mastergrad om man faktisk har tenkt å studere statsvitenskap. Det at du har skrevet en masteroppgave bør forbedre jobbmulighetene dine betraktelig. 

Lenke til kommentar

Har lest og hørt mye av det samme som dere sier, men så ser jeg folk som også mener at dette er ett "tullestudie" noe som gjør meg litt usikker. Uansett så vil jeg takke for svar.

 

Tullestudie er det så absolutt ikke, men samtidig er det kanskje ikke det optimale valget for gjennomsnittspersonen dersom man ønsker seg en "god" jobb. Det finnes "sikrere" veier, for å si det slik. 

Lenke til kommentar

Har lest og hørt mye av det samme som dere sier, men så ser jeg folk som også mener at dette er ett "tullestudie" noe som gjør meg litt usikker. Uansett så vil jeg takke for svar.

Av aspiranter tatt opp til utenlandstjenesten hadde
 
2 av 16 i 2017
3 av 12 i 2016
2 av 15 i 2015
 
master i statsvitenskap. 

https://uit.no/utdanning/yrker/yrke?p_document_id=172332

 

Når man samtidig må være blant de salteste nøttene i posen, for i det hele tatt å bli vurdert til det 3 årige traineeprogrammet, faller det det på sin egen urimelighet å kalle studiet et "tullestudie".

 

Edit: Statsvitenskap er også relevant ved opptak til Forsvarets Etteretningshøgskole:

https://forsvaret.no/karriere_/ForsvaretDocuments/2016-02-04%20FEH%20Kunngj%C3%B8ring%20p%C3%A5bygningsstudium%20til%20Be_2016.pdf

De har riktignok krav til minimum 5 (gjennomsnittlig) på evnetesten. Av de som fullfører er imidlertid de aller fleste akademisk enere.

Endret av det
Lenke til kommentar

Statsvitenskap er vel en god generell utdannelse der du får bred kunnskap om mange emner på bekostning av dybden. Utdannelsen kan brukes til mye, men samtidig kan du regne med mye konkurranse om en del jobber. Det kan være vanskelig å få drømmejobben umiddelbart, men statsvitere trenger nok i hovedsak ikke å være ufrivillig arbeidsledige i lang tid.

 

Jeg kjenner en del statsvitenskapsstudenter og de er mer interesserte i politikk og samfunnsutviklingen enn de fleste, holder seg oppdatert og engasjerer seg ofte i ulike organisasjoner der de får utløp for denne interessen. Noen av kursene på studiet, som for eksempel offentlig politikk og administrasjon eller tilsvarende, kan nok oppleves som tørt og tungt for mange av studentene. Du nok ikke være interessert i politikk for å forstå pensum og komme trygt gjennom eksamen, men hvis ikke, er jeg ikke sikker på hvor givende du vil finne studiet.

Lenke til kommentar

Har lest og hørt mye av det samme som dere sier, men så ser jeg folk som også mener at dette er ett "tullestudie" noe som gjør meg litt usikker. Uansett så vil jeg takke for svar.

 

 

Om det er et "tullestudie" er avhengig av om man ser på dette som en vei til en jobb, eller om det reelt bidrar til samfunnet. Som vei til en jobb så kan man uttrolig nok bruke denne utdannelsen for veldig mye. Om dette reellt sett bidrar i samfunnet så sier det seg selv at dette tullefaget bare legitimerer byråkratisk tullekunnskap. De aller fleste mennesker som ikke er innen denne bransjen synes folk med "statsvitenskap" bare er vorter på samfunnets rompe marginalt bedre enn NAVere fordi de tror de faktisk gjør noe fornufitg. Litt som folk som er ansatt i "vernede bedrifter". De tror de gjør noe fornuftig.

 

Du får nesten garantert en jobb, men det er bare fordi andre statsvitere har klart å skape et kunnstig marked. Men da må du forvente å bli latterliggjort resten av livet hvis du jobber som "statsviter".

Lenke til kommentar

Har man interesse for politikk og hvordan samfunnet vårt fungerer, så er statsvitenskap faget for deg. Trenger nok den interessen for å like og få utbytte av det. Tok en del statvitenskapemner ved siden av historie da jeg studerte det siste, og den komboen er veldig fin. Men kan jo kombineres med økonomi og den slags også.

 

Ikke et tullefag, men slik som med historie, sosiologi og en del andre samfunnsvitenskapfag og humaniora, er det kanskje noen grenser for hvor mange man trenger. Men den grensa vet jeg ikke hvor er. Statsvitere kan gi mye god informasjon og forklaring på mye som foregår i samfunnet rent politisk. 

 

Uansett. Det er "bare" å prøve. Ikke vanskelig å gjøre omvalg!

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Om det er et "tullestudie" er avhengig av om man ser på dette som en vei til en jobb, eller om det reelt bidrar til samfunnet. Som vei til en jobb så kan man uttrolig nok bruke denne utdannelsen for veldig mye. Om dette reellt sett bidrar i samfunnet så sier det seg selv at dette tullefaget bare legitimerer byråkratisk tullekunnskap. De aller fleste mennesker som ikke er innen denne bransjen synes folk med "statsvitenskap" bare er vorter på samfunnets rompe marginalt bedre enn NAVere fordi de tror de faktisk gjør noe fornufitg. Litt som folk som er ansatt i "vernede bedrifter". De tror de gjør noe fornuftig.

 

Du får nesten garantert en jobb, men det er bare fordi andre statsvitere har klart å skape et kunnstig marked. Men da må du forvente å bli latterliggjort resten av livet hvis du jobber som "statsviter".

Dette innlegget kan trådstarter legge mindre vekt på. Det er svært få, om noen, som føler seg berettiget til å latterliggjøre noen for å være statsviter. (Som for ordens skyld er en tittel man får med fullført master og ikke en jobb.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du har interesse for IT også, kan det faktisk være en liten nisje å kombinere de to. En mulighet er gå mer i øknomi/it-retning, ala det du finner på UiO (nå vet jeg ikke om akkurat denne linja passer perfekt for deg, men det gir deg en ide hvor du kan starte), hvor du nok kan spe på med litt statsvitenskap under frie emner. Det finnes muligens liknende studier ved andre universitet også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...