Gå til innhold

Massakren fortsetter: Kaster ut 13.000-Linux-installasjoner etter problemer


Anbefalte innlegg

Sier du at lobbyvirksomhet ikke eksisterer i politikken?

 

Lobbyvirksomhet er ikke korrupsjon. Lobbyvirksomhet er spreding av et ensidig og ubalansert synspunkt. Man ansetter de dyktigste folkene man finner til å spre sitt budskap, men det er designet til å holde seg innenfor loven. Foring av lommer med penger er ikke bare utenfor loven, det er elendig lobbyisme med alt for høy risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du avviste nettopp hele fundamentet for hvordan interesseorganisasjoner og lobbyvirksomhet fungerer. Men det er rett og slett slik at påvirking fungerer og er langt mer utbredt enn korrupsjon i transparente, demokratiske stater. Hver eneste politiker i Europa blir utsatt for rettet informasjon, og det er lovlig.

 

Jeg sier ikke at det er ulovlig korrupsjon. Jeg sier det er businessinteresser her, som har større glede av å selge proprietære løsninger enn å bli med på et idealistisk vendor-nøytralt system som påståelig skal være i interesse til myndighetene og folket, og ikke Accenture, HP, Microsoft eller ol' buddy ol' pal til den nye IT direktøren i Munchen.

 

Hvorvidt Microsoft sin løsning er rimeligere er jeg ikke så veldig bastant på, dog så er min oppfattelse via mine kilder at det er klart dyrere med et internasjonalt konglomerat som har balletak på både software-platform og filformatene.

 

Det jeg vet, er at FUD er en typisk Microsoft-strategi, spesielt når det kommer til TCO, og denne plutselige helomvendingen av LiMux stinker som sokkene til Stallman.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween_documents

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Naturligvis er det businessinteresser her. Men de får ikke ta avgjørelsene. De må få de som tar avgjørelsene til å tro på at de gjør det rette.

 

Hvorvidt disse byene gjør det rette er jeg lunken til. Jeg tror også på en miks av verktøyer. Idealisme er feil verktøy, krav til grensesnitt på tvers av systemene kan være det rette. Med slack til å tillate lukkede systemer der det er vanskelig å finne alternativer.

 

Vedder en dobbeltpost på at dette vedtaket om reversering ikke hadde kommet dersom de hadde vært mer positive til en hybridløsning i utgangspunktet. Det _er_ mange produktnisjer der det ikke finnes konkurranse.

Lenke til kommentar

Sier du at lobbyvirksomhet ikke eksisterer i politikken?

Nei, jeg sier at det mest plausible svaret ikke er at sjefen er påvirket av korrupsjon. Lobbyisme skjer stort sett ved å forsøke å overbevise folk, og til dels å gjøre jobben enklere for dem (ved å komme med konkrete utkast til løsninger på problemer), ikke ved å gi dem bestikkelser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg sier at det mest plausible svaret ikke er at sjefen er påvirket av korrupsjon. Lobbyisme skjer stort sett ved å forsøke å overbevise folk, og til dels å gjøre jobben enklere for dem (ved å komme med konkrete utkast til løsninger på problemer), ikke ved å gi dem bestikkelser.

 

Jeg har heller ikke gitt spesielt store antydninger til at dette var korrupsjon. Jeg mener derimot at at de ikke var i velvilje til et effektivt byråkrati og langtidsinvestering for befolkningen i Munchen.

 

Hvorvidt lobbyvirksomhet burde bli kalt korrupsjon er en debatt for en annen dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er slik vi tolker lommer foret av sedler. 

 

Apropos debatten for en annen dag: 

 

Jeg mener at lobbyvirksomhet er nødvendig, men at formen må kontrolleres, begrenses og kanskje endres helt. Det aller viktigste er transparens, at man kan se i et register hvem og hvordan påvirking utføres. Selv i USA har de et lobbyregister, og det velger norske politikere å ikke ha. 

 

Hvorfor er lobbyvirksomhet nødvendig? Et annet ord for de som bedriver lobbyvirksomhet er "interesseorganisasjon". Blant interesseorganisasjoner som jeg må anta bedriver påvirkning av politikerne er organisasjoner som 

- Foreningen for hjertesyke barn, 

- Foreningen for Muskelsyke,

- Elektronisk Forpost Norge, 

med mange flere. 

 

På godt og vondt så har kommersielle og ideelle aktører en langt bedre forståelse av de inngrepene som politikerne gjør eller kan gjøre enn de selv har. Det er viktig at det er en dialog mellom politikerne og fag- og interesseorganisasjoner. Det er denne dialogen som utgjør lobbyvirksomhet. 

 

Det er også viktig at denne dialogen er balansert og ikke bare representerer fagorganisasjonene. Denne balansen finnes dessverre ikke, og resultatet er at politikerne gjør informerte og logiske valg basert på bare en side av saken. Dette forklarer blant annet hvorfor kulturpolitikerne i Hver Eneste Regjering ser seg nødt til å styrke rettighetene til IP-holdere på bekostning av forbrukerne og fellesskapet. Fordi de ikke får en like god og kvalifisert dialog med representanter for forbrukerne. Lobbyisme i sin nåværende form er effektivt, lovlig, men ubalansert og udemokratisk. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke gitt spesielt store antydninger til at dette var korrupsjon. Jeg mener derimot at at de ikke var i velvilje til et effektivt byråkrati og langtidsinvestering for befolkningen i Munchen.

 

Hvorvidt lobbyvirksomhet burde bli kalt korrupsjon er en debatt for en annen dag.

Er du morsom? Hvis du ikke mente å antyde korrupsjon, så behersker du åpenbart ikke det norske språk særlig godt. Det er veldig vanskelig å forstå hva annet du skulle mene med å hevde at en ny offentlig leder for å ha "lommene foret av sedler". 

Lenke til kommentar

Skulle nok gått for macOS med en gang, i steden for hacker-OSet for de helt spesielt interesserte. Da ville i alle fall kompabilitet innenfor Office-verden ikke vært noe problem. Hovedproblemet her er uansett at det er "problematisk å få tak i god forvaltningsprogramvare". Vil anta at disse utelukkende blir laget for Windows, og da er andre OSer automatisk diskvalifiserte. Dette burde man jo naturligvis ha skjønt før man gikk fra Windows til Linux. Legger for øvrige merke til at Accenture er involvert her, og de tjener nok gode konsulentpenger på alt dette rotet. Spørsmålet er bare om de bidrar til bedring eller bare gjør ting enda verre.

Lenke til kommentar

Kommer en del ekstra tap ved venting på windowsoppdatering, virus problem, etc.

Clean desk policy (ikke faste arbeidplasser) med laptop som pakkes vekk utenfor arbeidstid er ikke så praktisk mht. windows oppdateringer.

 

> Utkastingen skal skyldes kompatibilitetsproblemer med Windows-installasjoner som allerede benyttes i den statlige forvaltningen

Kunne vært løst ved statlig forvaltning skiftet til Linux, eller i det minste ikke insistert på bruk av enkelte MS formater.

Lenke til kommentar

 

> Utkastingen skal skyldes kompatibilitetsproblemer med Windows-installasjoner som allerede benyttes i den statlige forvaltningen

Kunne vært løst ved statlig forvaltning skiftet til Linux, eller i det minste ikke insistert på bruk av enkelte MS formater.

 

Fikk du med deg den delen som var... artikkelen? 

Problemet var tilgang på forvaltningsprogramvare. Kunne vært løst hvis de hadde akseptert en større grad av heterogen bruksmiljø. De som trengte å fortsette å bruke den programvaren utviklet for dem, skulle likevel presses inn i en Linux-form vha. virtualisering, hvis jeg husker riktig. Kombinasjonen veldig gammel maskinvare og virtualisering gir ikke bra resultater. 

Lenke til kommentar

Slik jeg leser artikkelen (uten å ha detaljkunnskap om disse tilfellene) høres det ut som de kan ha undervurdert arbeidsinnsatsen, eller helst også automatiseringen, som må til for å holde såpass mange maskiner i trim.

 

Artikkelen legger mer eller mindre direkte skylda på Microsoft: "Utkastingen skal skyldes kompatibilitetsproblemer med Windows-installasjoner som allerede benyttes i den statlige forvaltningen".

 

Altså har M$ fremdeles suksess med sine gamle strategier som går på å stenge konkurrentene ute ved å gjøre samspill og utveksling av data vanskelig. Ergo er det markedsreguleringen i EU som ikke virker. Den skulle skulle skape grunnlag for mer konkurranse, men at at det motsatte skjer er ingen overraskelse med tanke på hvor uoversiktlig og korrupt EU-byråkratiet er.

Lenke til kommentar

 

Slik jeg leser artikkelen (uten å ha detaljkunnskap om disse tilfellene) høres det ut som de kan ha undervurdert arbeidsinnsatsen, eller helst også automatiseringen, som må til for å holde såpass mange maskiner i trim.

 

Artikkelen legger mer eller mindre direkte skylda på Microsoft: "Utkastingen skal skyldes kompatibilitetsproblemer med Windows-installasjoner som allerede benyttes i den statlige forvaltningen".

 

Altså har M$ fremdeles suksess med sine gamle strategier som går på å stenge konkurrentene ute ved å gjøre samspill og utveksling av data vanskelig. Ergo er det markedsreguleringen i EU som ikke virker. Den skulle skulle skape grunnlag for mer konkurranse, men at at det motsatte skjer er ingen overraskelse med tanke på hvor uoversiktlig og korrupt EU-byråkratiet er.

Det er mulig at Microsoft nå elsker Linux (fordi de får utnyttet maskinvaren i maskinparken sin bedre da), men det er et godt og viktig poeng i at de fortsatt aktivt tar grep for å hindre konkurrenter. Altså ikke "måtte det beste produktet vinne", men "la oss benytte oss av triks på begge sider av lovens grå soner på alle områder der vi har en dominerende posisjon for et".

Det er for eksempel mulig å åpne en fil i lesemodus (read-only) i tekstbehandleren ved å angi en bryter (svitsj) i kommandoen for start av programmet - men denne fungerer bare hvis fila er lagret i et spesifikt system for blant annet filhåndtering (fra samme produsent).

Utviklerne som arbeider med regneark er enten mer kompetente eller mindre mottakelige fra beskjeder om å sørge for dårlig samvirke, for deres tilsvarende bryter fungerer uansett hvor fila er lagret.

 

Eventuelt, siden de nå elsker Linux, kan de ta en kikk på programkoden til LibreOffice og prøve å forstå hvordan bryteren '--view' håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...