Gå til innhold

Huawei vokser forbi Apple


Anbefalte innlegg

 

 

Er uansett ufattelig hvordan Huawei har klart å karre seg til så stor brukerandel på verdensbasis, mens de er nermest fraværende på det amerikanske markedet.

 

Er strengt tatt ikke så ubegripelig. Man må ta med i historien at Huawei allerede var en gigant, faktisk verdens største, innen telekommunikasjon da de bestemte seg for å lage mobiltelefoner.

 

Huawei har i tillegg den enorme fordelen fremfor både Apple og Samsung at de har verdens største lokale marked. Apple er en global aktør, men det er USA som er deres "hjemmemarked". Det er nok ikke for mye å anta at det er flere kinesere som ikke liker amerikanske produkter enn det er amerikanere som ikke kjøper kinesisk. I tillegg så er dette en statistikk som går på antall solgte telefoner, ikke omsetninger i kroner og øre. Der har Huawei enda en fordel. Mens Apple har veldig få modeller, og tilnærmet utelukkende har fokusert på toppmodeller har Huawei et stort sortiment av billige telefoner. Om de gir mye bidrag på bunnlinjen vet jeg ikke, men de treffer et mye bredere marked enn Apple og det slår ut på statistikken når man bare teller antall.

 

Det står her at IDC peker ut toppmodellen 20P som den store bidragsyteren for salget, men jeg er høyst usikker på om det er riktig med tanke på antallet solgte enheter. Da vil jeg heller anta det gjelder at 20P har gitt veldig mye positiv omtale for at Huawei kan lage kvalitet, noe som også skaper tillit til merket og påvirker salget for de billigere modellene.

 

Det jeg nesten er mer imponert over er at Samsung, med sitt relativt sett puslete hjemmemarked Korea, fremdeles klarer å holde på et så solid forsprang. Får se hvor lenge det holder nå som både Xiaomi og Oppo, som begge allerede er giganter i Kina, har funnet ut at de skal bli med Huawei ut i verden.

Det skal nevnes at det amerikanske markedet tradisjonelt sett har blitt sett på som et av de viktigste grunnet villigheten til å bruke penger blant befolkningen. Det er også slik at de mest populøre mobilene i statene også har pleid å være de mest populære på verdensbasis. De kinesiske merkene har helt forandret på denne dynamikken, men det skylles litt grunnet en synkende middelklasse i statende og litt at staten og selskaper i USA bevist motarbeider kinesiske merker.

 

Det er selvsakt ikke ubegripelig at Huawei er i den posisjonen de er nå, men samtidig så krever det hardt arbeid å gå forbi Apple og de andre på listen uten å ha noe særlig markedstilværelse i USA slik de fleste store produsentene tradisjonelt har hatt.

Riktig, og også påvirkningskraft ut mot andre nasjoner. Svært mange "elsker" alt som er hype i USA, og vi i Norge er blant de som virker mest lettpåvirkelig i mange sammenhenger...

 

Mer enn annenhver person har en iphone, ipad, apple tv, fitbit, gopro, Sonos-anlegg og Beats/Bose høretelefoner... For all del, på ingen måter dårlige merker, men det er ikke naturlig at disse amerikanske merkene skal være såpass populære her til lands egentlig all den tid det i de fleste tilfeller finnes rivaliserende produkter som er både bedre og billigere.

 

Hvorfor det er slik jeg vet ikke, men det er litt rart. Er det egentlig noen andre land hvor amerikanske merker har såpass stor markedsandel som i Norge? Jeg skulle gjerne ville sett en liste på noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Huawei gjør det riktig og finner nisjene og utstyrer billigere modeller med teknologi andre ikke har. Men jeg stoler ikke på kinesisk teknologi. Bakdører og spionutstyr er nå så vanskelig å finne, at det skulle ikke forundre meg om det finnes i mobiler og master. Nesten usynlig teknologi som settes sammen til en enhet er ikke sci-fi lenger.

 

Kineserne har stealth teknologi som matcher eller går forbi USA, og de har 6. generasjons jagerfly på trappene. USA er i ferd med å utplassere 5. generasjon. Det sies at Kina går forbi USA i 2030 som verden største militærmakt uansett gren. 6. generasjons jagerfly er droner som kan ta ned bl.a. satelitter. De har også våpensystemer som inkluderer laser og flere stridshoder med atomvåpen samt kjemiske. Kina er langt fremme på laser.

 

Derfor stoler jeg ikke på kinesiske teknologivarer. Det er et mareritt hvis de får makten på markeder.

 

Aiai, bare å krype inn under tinnfoliehatten igjen..

Vet du forresten hvem som har levert 4G nettet til Telenor og Telia i Norge?

Trukke han vet hvor mye "kinateknologi" det finnes engang så 4G er nok et fremmedord.

Lenke til kommentar

På 80 og godt inn i 90 tallet lo man av "Kinateknologi". Jeg jobbet med TV og video den gang, LG (het før Goldstar) og Samsung hadde en kvalitet som var elendig, men under utvikling.

Japan og USA var de beste på god elektronikk. I løpet av 10 år er historien helt noe annet. Selv luksusteknologi som IPhone er fra Kina (og Taiwan).

Lenke til kommentar

Er strengt tatt ikke så ubegripelig. Man må ta med i historien at Huawei allerede var en gigant, faktisk verdens største, innen telekommunikasjon da de bestemte seg for å lage mobiltelefoner.

 

Huawei har i tillegg den enorme fordelen fremfor både Apple og Samsung at de har verdens største lokale marked. Apple er en global aktør, men det er USA som er deres "hjemmemarked". Det er nok ikke for mye å anta at det er flere kinesere som ikke liker amerikanske produkter enn det er amerikanere som ikke kjøper kinesisk. I tillegg så er dette en statistikk som går på antall solgte telefoner, ikke omsetninger i kroner og øre. Der har Huawei enda en fordel. Mens Apple har veldig få modeller, og tilnærmet utelukkende har fokusert på toppmodeller har Huawei et stort sortiment av billige telefoner. Om de gir mye bidrag på bunnlinjen vet jeg ikke, men de treffer et mye bredere marked enn Apple og det slår ut på statistikken når man bare teller antall.

 

Det står her at IDC peker ut toppmodellen 20P som den store bidragsyteren for salget, men jeg er høyst usikker på om det er riktig med tanke på antallet solgte enheter. Da vil jeg heller anta det gjelder at 20P har gitt veldig mye positiv omtale for at Huawei kan lage kvalitet, noe som også skaper tillit til merket og påvirker salget for de billigere modellene.

 

Det jeg nesten er mer imponert over er at Samsung, med sitt relativt sett puslete hjemmemarked Korea, fremdeles klarer å holde på et så solid forsprang. Får se hvor lenge det holder nå som både Xiaomi og Oppo, som begge allerede er giganter i Kina, har funnet ut at de skal bli med Huawei ut i verden.

Apple selger ganske bra i Kina, mens USA direkte blokkerer kinesiske merker fra å selge i USA. Andre tiltak hindrer og de fleste å komme med egne SoCer i USA. En grunn til at Samsung alltid har Qualcomm SoC i USA. Nesten alle mobiler i USA selges med Qualcomm eller Apple SoC, da det er svært dyr for alle andre. Så nei, USA er det mest proteksjonistiske markedet når det kommer til mobil. Kinesere kjøper relativt mye amerikanske mobiler, og amerikanere kjøper relativt lite kinesisk.

 

Oppo er jo bare et merke under BKK Electronics. BKK Electronics solgte mer enn Apple i 2017 og var 2. størst i verden i fjor. Folk bare feilrapporterer fordi selskapets modeller blir ikke lagt sammen. Så Huawei/BKK er nr 2/3 og Apple nr 4.

Lenke til kommentar

Huawei gjør det riktig og finner nisjene og utstyrer billigere modeller med teknologi andre ikke har. Men jeg stoler ikke på kinesisk teknologi. Bakdører og spionutstyr er nå så vanskelig å finne, at det skulle ikke forundre meg om det finnes i mobiler og master. Nesten usynlig teknologi som settes sammen til en enhet er ikke sci-fi lenger.

 

Kineserne har stealth teknologi som matcher eller går forbi USA, og de har 6. generasjons jagerfly på trappene. USA er i ferd med å utplassere 5. generasjon. Det sies at Kina går forbi USA i 2030 som verden største militærmakt uansett gren. 6. generasjons jagerfly er droner som kan ta ned bl.a. satelitter. De har også våpensystemer som inkluderer laser og flere stridshoder med atomvåpen samt kjemiske. Kina er langt fremme på laser.

 

Derfor stoler jeg ikke på kinesiske teknologivarer. Det er et mareritt hvis de får makten på markeder.

Du vet, Kina har ikke 5. generasjonsfly engang. De har delvis 5. generasjon, men de er på ingen måte 5. generasjon. Kinesisk militærteknologi er flere tiår bak USA.  Folk som sier annet farer bare med tull. Joda Kina utvikler seg raskt, men spesielt på militærteknologi er USA ubestridt best i verden. De bruker latterlig mye mer penger på det + finansieres videre med salg til hele NATO. Og Kina fokuserer lite på militærteknologi og heller på forbrukerteknologi, det de tjener mye penger på. Blakke seg på militæret er noe Soviet ville gjort, i Kina er de mye smartere. Bare idioter blakker seg på militæret. Skal du bruke så mye ressurser på militæret må du i det minste vinne noe ellers er det penger ut vinduet.

 

 

Kina er langt fremme på laser ja. Langt fremme på å kjøpe laserkuttere å putte dem i fabrikker og lage mobiler :) Det de bruker lasere til i Kina. Tror du må roe ned litt med fantaseringen og heller lese hva som faktisk skjer. Prøv å les en skikkelig artikkel om Kinas jagerfly f.eks.

Lenke til kommentar

På 80 og godt inn i 90 tallet lo man av "Kinateknologi". Jeg jobbet med TV og video den gang, LG (het før Goldstar) og Samsung hadde en kvalitet som var elendig, men under utvikling.

Japan og USA var de beste på god elektronikk. I løpet av 10 år er historien helt noe annet. Selv luksusteknologi som IPhone er fra Kina (og Taiwan).

Ja, verdens produksjonshovestad for elektronikk nå er jo Shenzhen. Selv om utvikling fortsatt er sterkere i Silicon Valley enn så lenge. De fleste mobiler i verden blir jo laget der. Og veldig mye annet. Og både Huawei og BKK (nabobyen rett ved siden av) har jo hovedkontor der. Samt veldig mange andre.

Lenke til kommentar

Apple selger ganske bra i Kina, mens USA direkte blokkerer kinesiske merker fra å selge i USA. Andre tiltak hindrer og de fleste å komme med egne SoCer i USA. En grunn til at Samsung alltid har Qualcomm SoC i USA. Nesten alle mobiler i USA selges med Qualcomm eller Apple SoC, da det er svært dyr for alle andre. Så nei, USA er det mest proteksjonistiske markedet når det kommer til mobil. Kinesere kjøper relativt mye amerikanske mobiler, og amerikanere kjøper relativt lite kinesisk.

 

Oppo er jo bare et merke under BKK Electronics. BKK Electronics solgte mer enn Apple i 2017 og var 2. størst i verden i fjor. Folk bare feilrapporterer fordi selskapets modeller blir ikke lagt sammen. Så Huawei/BKK er nr 2/3 og Apple nr 4.

Koblingen mellom BKK og Oppo var jeg ikke klart over. Interessant.

 

Hvis man ser på andel av befolkningen så tror jeg du har helt rett. Amerikanere er hyklersk nok veldig negative til kinesiske varer og det er nok en større andel amerikanere som vil si seg negative til varer fra Kina enn andelen av kinesere som vil si seg negative til amerikanske produkter. Men i rent antall er jeg litt mer usikker. Husk at det er godt over fire ganger så mange kinesere som amerikanere. Selv om iPhone hadde 100% av det amerikanerne markedet, så trenger Huawei "kun" å ha 24% markedsandel i Kina for å selge flere telefoner i eget marked. I rent antall.

 

Det er egentlig en svakhet i statistikken. Å sammenligne Apple og Huawei med å bruke antallet solgte telefoner blir litt som å sammenligne to fruktselgere gjennom å telle antallet epler og druer da har solgt. Man kjøper kanskje 1-10 epler, men en drueklase består gjerne av mange titalls druer. Så selv om den som selger druer selger betydelig flere i antall kan det godt være den som selger epler som er den som gliser hele veien til banken.

Lenke til kommentar

Koblingen mellom BKK og Oppo var jeg ikke klart over. Interessant.

 

Hvis man ser på andel av befolkningen så tror jeg du har helt rett. Amerikanere er hyklersk nok veldig negative til kinesiske varer og det er nok en større andel amerikanere som vil si seg negative til varer fra Kina enn andelen av kinesere som vil si seg negative til amerikanske produkter. Men i rent antall er jeg litt mer usikker. Husk at det er godt over fire ganger så mange kinesere som amerikanere. Selv om iPhone hadde 100% av det amerikanerne markedet, så trenger Huawei "kun" å ha 24% markedsandel i Kina for å selge flere telefoner i eget marked. I rent antall.

 

Det er egentlig en svakhet i statistikken. Å sammenligne Apple og Huawei med å bruke antallet solgte telefoner blir litt som å sammenligne to fruktselgere gjennom å telle antallet epler og druer da har solgt. Man kjøper kanskje 1-10 epler, men en drueklase består gjerne av mange titalls druer. Så selv om den som selger druer selger betydelig flere i antall kan det godt være den som selger epler som er den som gliser hele veien til banken.

Nå er % andel amerikanere med smartmobil høyere enn kinesere og da :)

 

Men om det er sånn du mener så har Huawei helt klart det lettere med at det skal mye mindre for dem å selge mye med hjemmemarkedfordel ja. Derimot det jeg mente var at i USA kjøper ingen BKK eller Huawei telefoner. Huawei telefoner er nesten ulovlig i USA. Derimot så har Apple hatt sterk vekst og høye salgstall av iPhone i Kina.

 

Du burde også legge ved inntjening på mobilsalg ved siden av statistikk for antall solgte. Da har jo Apple over 90% av inntekter til tross for at de reelt sett er 4. plass i antall solgte.

 

 

Derimot er ikke sammenligningen din helt riktig. De kinesiske selskapene selger mobiler som koster like mye å lage, gjerne med mer nyvinninger enn Apple til langt lavere pris. Så selv om de bare selger masse dyre modeller så tjener de langt ifra så mye som Apple. Mate 10 Pro går for 5500 kr, iPhone X er 10.000 med halvparten av lagringen. Hvis vi antar Huawei tjener 200 kr på Mate 10 Pro, så tjener Apple 4300 kr på iPhone X. Så da om de begge selger 10 millioner modeller hver så ligger Apple sin inntjening skyhøyt over Huawei sin. Så selv om Huawei bare hadde solgt toppmodell så er det åpenbart Apple uansett ville tjent mye mer.

 

Det er og en svakhet med det invalideringsargumentet for Apple. En stor del av Apple sitt image er at de ikke selger noe billig. Altså de selger mer dyre telefoner fordi de ikke selger noe billig. De kunne solgt masse billigmodeller i Asia, men de vil ikke, da de tenker det går dårligere for selskapet om de gjør.

 

Jeg tror Apples prisstrategi ble ulovlig i Europa, men før truet de butikker med å ikke sette ned prisen. Solgte mobilen til butikker for en pris slik at butikken ikke kunne sette ned prisen fordi da tapte de penger. Apple selger produktene sine som luksusvarer. Luksusvarer går bare ikke ned i pris og selges på salg. Så hadde Apple solgt mer mobiler med billigmodeller? Kanskje akkurat i starten, men tvilsomt i lengden. Og det tror nok Apple og siden de ikke gjør det. Pluss inntektene ville gått ned. Så da er det likevel rettferdig, fordi det er jo Apples strategi for å selge mest.

Lenke til kommentar

Nå er % andel amerikanere med smartmobil høyere enn kinesere og da :)

Den er nok noe høyere, men neppe utlagsgivende. De enkleste smartmobilene i dag er latterlig billige. Så billige at telefoner som ikke er det ofte koster mer fordi de er nisjeprodukter for de som _ikke_vil ha smart, og er villig til å betale for å slippe det. Det gjør at de fleste som har telefon, også i Kina, i dag har en som er regnet som smart.

 

Men om det er sånn du mener så har Huawei helt klart det lettere med at det skal mye mindre for dem å selge mye med hjemmemarkedfordel ja. Derimot det jeg mente var at i USA kjøper ingen BKK eller Huawei telefoner. Huawei telefoner er nesten ulovlig i USA. Derimot så har Apple hatt sterk vekst og høye salgstall av iPhone i Kina.

Skal ikke argumentere mot det. Men nå er du på sidelinjen av hva som var poenget. Utredningen var et tilsagn til et utsagn om at det var «Ufattelig hvordan Huawei har klart å karre seg til så stor brukerandel på verdensbasis» Min påstand er at det egentlig ikke er så stort. Huawei hadde en mye mer tilrettelagt vei til suksess enn det Apple hadde, og strengt tatt har. Det er mer imponerende at Apple har klart å holde på den dominansen de har hatt.

 

Du burde også legge ved inntjening på mobilsalg ved siden av statistikk for antall solgte. Da har jo Apple over 90% av inntekter til tross for at de reelt sett er 4. plass i antall solgte.

  

Derimot er ikke sammenligningen din helt riktig. De kinesiske selskapene selger mobiler som koster like mye å lage, gjerne med mer nyvinninger enn Apple til langt lavere pris. Så selv om de bare selger masse dyre modeller så tjener de langt ifra så mye som Apple. Mate 10 Pro går for 5500 kr, iPhone X er 10.000 med halvparten av lagringen. Hvis vi antar Huawei tjener 200 kr på Mate 10 Pro, så tjener Apple 4300 kr på iPhone X. Så da om de begge selger 10 millioner modeller hver så ligger Apple sin inntjening skyhøyt over Huawei sin. Så selv om Huawei bare hadde solgt toppmodell så er det åpenbart Apple uansett ville tjent mye mer.

Du kan ikke ha lest kommentarene mine veldig grundig. Dette har vært omtalt hele veien. Statistikken i artikkelen omhandler imidlertid kun rent antall solgte mobiltelefoner. Så når man snakker om den statistikken blir det meningsløst å snakke om inntjeningen.

 

Det er og en svakhet med det invalideringsargumentet for Apple. En stor del av Apple sitt image er at de ikke selger noe billig. Altså de selger mer dyre telefoner fordi de ikke selger noe billig. De kunne solgt masse billigmodeller i Asia, men de vil ikke, da de tenker det går dårligere for selskapet om de gjør.

 

Jeg tror Apples prisstrategi ble ulovlig i Europa, men før truet de butikker med å ikke sette ned prisen. Solgte mobilen til butikker for en pris slik at butikken ikke kunne sette ned prisen fordi da tapte de penger. Apple selger produktene sine som luksusvarer. Luksusvarer går bare ikke ned i pris og selges på salg. Så hadde Apple solgt mer mobiler med billigmodeller? Kanskje akkurat i starten, men tvilsomt i lengden. Og det tror nok Apple og siden de ikke gjør det. Pluss inntektene ville gått ned. Så da er det likevel rettferdig, fordi det er jo Apples strategi for å selge mest.

Nå sier du det er en svakhet i argumentet, og så gjentar du argumentet. Så jeg følger deg ikke helt i hva som er svakheten. Jeg har tydelig sagt at det er deres linje, og den fungerer ekstremt bra for dem. Apple har gjort det fabelaktig med den strategien. Så bra har de gjort det at det eneste stedet den strategien har hatt en "negativt" effekt er når man begynner å regne rene antall telefoner, som er det som er gjort i denne artikkelen. Der kan man argumentere for at strategien til Samsung og Huawei har fungert noe bedre. Men samtidig så argumenterer jeg for at den statistikken som er omtalt i artikkelen er ganske intetsigende for hvor stort et selskap er eller hvor godt det går for dem økonomisk. Den sier kun noe om hvor mange telefoner de har klart å pushe.

 

For å bruke et annet eksempel, for å tydeliggjøre: LEGO er regnet som verdens største dekkprodusent... I antall produserte dekk. LEGO lager omtrent dobbelt så mange dekk som Bridgestone, som er nr. 2 (381 millioner mot 190 millioner). Men om man teller på noen som helst annen måte, være seg omsetning i kroner, fortjeneste, kilo gummi, samtlige måter så tror jeg LEGO får betydelig dårligere utslag på listene.

 

Avslutningsvis: Påstanden var at det var «Ufattelig» at Huawei har gjort det så bra. Min argumentasjon var aldri bygget for å snakke ned Apple. Den var for å tydeliggjøre at hendelsen ikke var så ufattelig, siden denne statistikken var skreddersøm tilrettelagt for at Huawei burde gjøre det bra på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Om ikke lenge dyttes også Samsung ned fra førsteplassen. For meg er ingen over eller ved siden av Apple og iPhone, men dessverre blir den kinesiske overmakten for sterk i lengden.

 

Jeg tror det blir en stund til. I Norge vil Samsung vil ta over luksussegmentet over 10k, og Huawei vil fortsette å ta andeler med flaggskipsfunksjoner til rimelig pris.

 

Apple klarer ikke å produsere god maskinvare, og har kun økosystemet sitt, og det taler i negativ favør når ting går i den retningen det gjør. Med mindre volum kan de ikke ensrette produksjonen i Asia på den måten de gjør nå.

 

Mobiltelefonmarkedet har ikke plass til et "toppprodukt" som er dårligere, med slik enorm markup. Se Harley Davidson, Rolex, osv. Dette tilhører det samme luksussegmentet som ting som må hete "delikatesse" før det blir interessant.

 

All strategi fra Apple legger opp til å kontrollere reperasjonsmarkedet, og tilby nye enheter der man må, som ikke koster noe å produsere. Mengden markup vil spises opp, og prisen til forbruker forbli den samme samtidig som markedsandelene daler.

Lenke til kommentar

Nå sier du det er en svakhet i argumentet, og så gjentar du argumentet. Så jeg følger deg ikke helt i hva som er svakheten. Jeg har tydelig sagt at det er deres linje, og den fungerer ekstremt bra for dem. Apple har gjort det fabelaktig med den strategien. Så bra har de gjort det at det eneste stedet den strategien har hatt en "negativt" effekt er når man begynner å regne rene antall telefoner, som er det som er gjort i denne artikkelen. Der kan man argumentere for at strategien til Samsung og Huawei har fungert noe bedre. Men samtidig så argumenterer jeg for at den statistikken som er omtalt i artikkelen er ganske intetsigende for hvor stort et selskap er eller hvor godt det går for dem økonomisk. Den sier kun noe om hvor mange telefoner de har klart å pushe.

 

For å bruke et annet eksempel, for å tydeliggjøre: LEGO er regnet som verdens største dekkprodusent... I antall produserte dekk. LEGO lager omtrent dobbelt så mange dekk som Bridgestone, som er nr. 2 (381 millioner mot 190 millioner). Men om man teller på noen som helst annen måte, være seg omsetning i kroner, fortjeneste, kilo gummi, samtlige måter så tror jeg LEGO får betydelig dårligere utslag på listene.

 

Avslutningsvis: Påstanden var at det var «Ufattelig» at Huawei har gjort det så bra. Min argumentasjon var aldri bygget for å snakke ned Apple. Den var for å tydeliggjøre at hendelsen ikke var så ufattelig, siden denne statistikken var skreddersøm tilrettelagt for at Huawei burde gjøre det bra på akkurat dette.

Ok, da skjønner jeg mer hva du mener ja. Tror nok jeg misforstod litt ja. Nei enig med deg da at det ikke er så ufattelig at de har klart å gjøre seg så store på verdensbasis. Lett å glemme at Kina har mer folk enn hele Vesten sammenlagt og selv om de fortsatt har mange fattige bønder har de begynt å få en rimelig stor middelklasse. 

 

Antall telefoner har noe å si. Utvilsomt. Se eksempelvis Samsung. Selger de kun telefoner? De gjør ikke det. For dem så hjelper alle produkter dem å selge mer av andre produkter. Om en person kjøper en S8 og fornøyd med den og skal kjøpe kjøleskap neste år blir sannsynligheten mye større for å velge Samsung kjøleskap. Alt de leverer er med å trekke annet frem.

 

I tillegg kommer komponenter inn. Samsung har brukt OLED før Android. I starten var det dårlig, men etter S5 var det bedre enn LCD på nesten alle områder. Og så begynner mer og mer folk å si at telefonen må ha en OLED skjerm. Og så får Samsung da vist folk hvor bra denne skjermen er og det dukker opp i Huawei telefoner, og så plutselig har de en kontrakt for 100 millioner skjermer til iPhone X og så plutselig så tjener Samsung mye penger. De tjente dem ikke på mobilsalget. Samsung har tapt penger pga lavere marginer fordi OLED har vært (og kanskje enda er) dyrere å produsere. Derimot får de veldig igjen for det nå.

 

Ser du bare på Apple derimot har de ikke så mange andre produkter, de lager ikke noe videre komponenter og det de lager selger de ikke. Så det må du se på også. Ikke alle aktører selger telefoner bare for å tjene penger på selve telefonsalget. Og da kan lett antall enheter bli viktigere enn inntjening per enhet eller totalt.

 

 

Og for de kinesiske er det definitivt et mål om å nå høyt antall solgte enheter som gjør merkevaren kjent. For du kan lage så god mobil du vil, men om ikke folk liksom kjenner andre med Huawei og de har vært fornøyd osv så skal det mye til før majoriteten vurderer å plukke et ukjent merke ned fra hyllene til 8000-9000 kr og ta med seg hjem. Så dermed er antall solgte enheter viktigst for både de kinesiske merkene og Samsung, men altså ikke for Apple. Apple solgte jo noe mindre, men pga høyere iPhone pris så tjente de mye mer penger. Det er det som teller for Apple.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir en stund til. I Norge vil Samsung vil ta over luksussegmentet over 10k, og Huawei vil fortsette å ta andeler med flaggskipsfunksjoner til rimelig pris.

 

Apple klarer ikke å produsere god maskinvare, og har kun økosystemet sitt, og det taler i negativ favør når ting går i den retningen det gjør. Med mindre volum kan de ikke ensrette produksjonen i Asia på den måten de gjør nå.

 

Mobiltelefonmarkedet har ikke plass til et "toppprodukt" som er dårligere, med slik enorm markup. Se Harley Davidson, Rolex, osv. Dette tilhører det samme luksussegmentet som ting som må hete "delikatesse" før det blir interessant.

 

All strategi fra Apple legger opp til å kontrollere reperasjonsmarkedet, og tilby nye enheter der man må, som ikke koster noe å produsere. Mengden markup vil spises opp, og prisen til forbruker forbli den samme samtidig som markedsandelene daler.

Apple produserer jo veldig god maskinvare? SoCene deres er vanligvis beste på markedet når de kommer ut.

 

De har en årlig produksjon på ca 200 millioner enheter. Det er definitivt nok til å drive effektiv masseproduksjon som forøvrig foregår i Shenzhen Kina hvor også BKK(Oppo, OnePlus, Vivo) og Huawei lager sine enheter. Generelt lett å produsere billig der da det er masse infrastruktur og deleleveranser til mobilproduksjon der uansett. Stor grunn til at Apple er der da f.eks Vietnam har lavere arbeidskostnader. Men akkurat som Apple har HQ i Silicon Valley av en grunn har de fabrikkene i Shenzhen av samme grunn.

 

All produksjon av deler skjer jo hos underleverandører. Ofte er Apples ordre så store at Apple bruker penger til å kjøpe utstyr som de leier til underleverandører slik at de skal kunne skalere opp for å levere til Apple. Så lavt volum er ikke problem for Apple, heller det motsatte.

 

Husk og at Apple har få modeller. Så i volum/modell er jo Apple høyest i verden. Det er heller de andre som har problemer fordi de har mange modeller som lages i mye mindre volum.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med gode komponenter når ingeniørarbeidet ellers er slett. Regnekraft er ikke noe man kan innovere med hvis man ikke også endrer på noe annet.

 

Alle produserer nå samme slitsomme design, samme prosess.

 

De andre tar seg ikke så godt betalt, har bedre produkter, og vil dermed tjene inn den fordelen som Apple mister i masseproduksjon ved at volumet flyttes.

 

Apple sin børsnotering vil gå i kraftig stup når markedet ikke forsvarer den markup-praksisen Apple har lagt seg fore.

 

Huawei, til forskjell fra koreanske Samsung og Amerikanske Apple, nyter fordelen/bakdelen ved å være på hjemmebane. Det kan slå alle veier.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med gode komponenter når ingeniørarbeidet ellers er slett. Regnekraft er ikke noe man kan innovere med hvis man ikke også endrer på noe annet.

 

Alle produserer nå samme slitsomme design, samme prosess.

 

De andre tar seg ikke så godt betalt, har bedre produkter, og vil dermed tjene inn den fordelen som Apple mister i masseproduksjon ved at volumet flyttes.

 

Apple sin børsnotering vil gå i kraftig stup når markedet ikke forsvarer den markup-praksisen Apple har lagt seg fore.

 

Huawei, til forskjell fra koreanske Samsung og Amerikanske Apple, nyter fordelen/bakdelen ved å være på hjemmebane. Det kan slå alle veier.

Hvilket ingeniørarbeid mener du er slett hos Apple?

 

Hva mener du Apple ellers må endre på enn hovedkomputer for å øke regnekraft? Prosessoren er jo det som gir regnekraften. Joda RAM hjelper på, men Apple bruker samme RAM som alle andre. Så her må du nesten si hva du mener. Du kan ikke bare klage over intetsigende ting hos Apple. Vær spesifikt ellers virker det som om du ikke egentlig har noe du mener de gjør dårlig, bare at du personlig føler de er dårlige.

 

Alle produserer ikke samme design eller prosess? Designet til Apples CPU kjerner og GPU kjerner er unikt for Apple. Apple bruker nå TSCM sin prosess, mens Samsung og Qualcomm bruker Samsung. Huawei og MediaTek bruker og TSCM. Uten at jeg ser hvorfor dette har noe å si??

 

Har de andre bedre produkter? Hvem sier det? Apples kunder? Fordi det er kundene som bestemmer, ikke du. Og kundene til Apple kjøper fortsatt Apple i ~samme antall som før. Så Apple mister ingen fordeler, beviselig. De lager fortsatt 200 mill telefoner per år.

 

Apple sin aksjekurs gikk nettopp opp fordi tross mye høyere priser for iPhone X, så solgte de ca like mye telefoner, men inntekt per telefon gikk opp MYE og Apple leverte beste resultat noensinne. Ikke forsvare? Hva er det su snakker om? De kan beviselig forsvare prisen, fordi folk kjøper og Apple bader i enda mer penger enn før.

 

 

Kina er et land der det er åpen konkurranse for mobilmarkedet ulikt USA. Apples største marked er jo nettopp Kina. Apple gjør de bra med god vekst i Kina. Samsung sliter derimot der. Mens Huawei i praksis er blokkert fra å selge i USA. Kina ER grunnen til at Apple har kommet opp i 200 millioner enheter. Uten Kina ville salgstallene til Apple vært mye lavere, men når salgstallene for etablerte markeder falt eller stagnerte kom Kina inn og gav Apple en enorm boost i salgstall. 

Lenke til kommentar

Det mekaniske, termiske og interne designet er dårlig hos Apple.

 

Man trenger ikke mer regnekraft i formatet mobil, av dagens formfaktor, med dagens programutvalg. Det finnes bruksområder, men det selger ikke mobiltelefoner i dagens utgave.

 

Varianten lim og rektangulær metall/plast, mer eller mindre samme knapper, pekeskjerm med eller uten busslomme, er felles. Logoen varier, og til dels kamera.

 

Jeg nettopp det at Apple er overpriset, nå, fordi jeg tror disse endringene vil gjøre seg gjeldende over noen sykluser, uten handelskrig. Ser ikke at Apple skal komme vinnende ut, men det kan jo alltids skje.

 

Tallene totalt sett, tross vekst, taler til fordel for Android-økosystemet, som forøvrig har flere om beinet.

Google har en PC-plattform i vekst å integrere Android i, macOS går derimot på sparebluss.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det mekaniske, termiske og interne designet er dårlig hos Apple.

 

Man trenger ikke mer regnekraft i formatet mobil, av dagens formfaktor, med dagens programutvalg. Det finnes bruksområder, men det selger ikke mobiltelefoner i dagens utgave.

 

Varianten lim og rektangulær metall/plast, mer eller mindre samme knapper, pekeskjerm med eller uten busslomme, er felles. Logoen varier, og til dels kamera.

 

Jeg nettopp det at Apple er overpriset, nå, fordi jeg tror disse endringene vil gjøre seg gjeldende over noen sykluser, uten handelskrig. Ser ikke at Apple skal komme vinnende ut, men det kan jo alltids skje.

 

Tallene totalt sett, tross vekst, taler til fordel for Android-økosystemet, som forøvrig har flere om beinet.

Google har en PC-plattform i vekst å integrere Android i, macOS går derimot på sparebluss.

Hva med det mekaniske, termiske og interne designet er dårlig? Du kan ikke bare si noe er dårlig uten å si hva med det som du mener er dårlig. Ser enda ikke noenting du mener Apple på er dårlig her annet enn en generell "Apple er dårlig, fordi jeg synes det".

 

Du sa Apple ikke har god maskinvare, når trenger vi ikke mer regnekraft? Hvorfor forbedrer ALLE regnekraft hvert år så mye de kan da? Hva er ditt grunnlag for at vi ikke trenger mer regnekraft?

 

Hvis:

 

Varianten lim og rektangulær metall/plast, mer eller mindre samme knapper, pekeskjerm med eller uten busslomme, er felles. Logoen varier, og til dels kamera.

Dette er grunnlaget ditt for at Apple har dårlig design, så har ~alle dårlig design. Da må du kritisere så godt som alle. Nei Apples design er ikke spesielle, men det betyr jo også at så godt som alle andre har de samme også, ikke sant? Så da er de normal, ikke dårlig.

 

Apple er ikke overpriset da overpris betyr at produktet koster for mye i forhold til verdien. Så lenge de opprettholder slagstall er ikke mobilene deres overpriset. Vinnende ut? Hvem skal de vinne mot? Apple kriger ikke mot noen, de forsøker bare å tjene penger på sitt segment av markedet og det klarer de jo fint. Du er klar over hvor latterlig mye penger Apple tjener? Alltid så merkelig når folk mener gigantiske selskaper skal falle over til tross for at de kommer med rekordresultater?? Hvilken verden lever du i egentlig? 

 

Selv om Apple skulle tapt penger, er du klar over hvor mye penger de har? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Lunaris Maskinvaren er ikke ensbetydende med ukontinuerlig ytelseskapasitet.

Derav er designet på maskinvaren dårlig, siden det ikke transporterer nok varme. Det lar seg vanskelig reparere, osv.

Nå er dette en variasjon over et tema mange er dårlige på, men Apple leder an i forbrukerfiendtlighet.

Regnekraft er et salgsargument. Når det har stilnet i flaggskips-verftet er det fordi man ikke trenger toppytelse.

Utseende er likt, altså er ikke designet utad noe salgbart argument, all den tid alle er omtrent like.

 

Apple er overpriset fordi Apple tar ågerpris. Verdien må ses i forhold til hvor mye man får andre steder.

Jeg lever i den verden der Apple ikke leverer på annet enn gamle design og etablert furore, og forøvrig sliter på annet enn mobilfronten.

Apple er et børsnotert selskap, solid overpriset sådan.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...