Gå til innhold

Anbefalinger av beste norske oster?


Anbefalte innlegg

Hilsener! Først og fremst beklager jeg min norske, siden det ikke er morsmålet mitt.

 

Jeg planlegger å åpne en butikk i mitt land som vil selge importerte oster fra hele verden, som også inkluderer Norge! Under min forskning snublet jeg på dette kartet over ulike europeiske oster:

 

34161689_381623715653688_514294852347756

 

Nå vil jeg gjerne vite om disse norske oster som vises nøyaktig representerer de beste ostene fra Norge? Hvis ikke, ville jeg være mer enn glad for å høre forslag fra andre norske oster.

 

Takk!  :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gudbrandsdalsost og norvegia er bedre kjent. Og smaker bedre.

 

Bullshit. Ekte geitost smaker mye mer (og bedre) enn Gudbransdalost. Jarlsberg smaker også mye mer (og bedre) enn Norvegia. Norske ganer tåler jo ikke smak, så jeg skjønner jo at mange holder seg til smakløs pingleost, men ute i verden hvor folk tør å spise ting som smaker noe mer enn luft så vil Ekte geitost og Jarlsberg være mye bedre valg.

 

Kraftkar er også utrolig godt, og gamalost er definitivt spesielt. Jeg synes det bildet ditt stemmer ganske bra, OP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bullshit. Ekte geitost smaker mye mer (og bedre) enn Gudbransdalost. Jarlsberg smaker også mye mer (og bedre) enn Norvegia. Norske ganer tåler jo ikke smak, så jeg skjønner jo at mange holder seg til smakløs pingleost, men ute i verden hvor folk tør å spise ting som smaker noe mer enn luft så vil Ekte geitost og Jarlsberg være mye bedre valg.

 

Kraftkar er også utrolig godt, og gamalost er definitivt spesielt. Jeg synes det bildet ditt stemmer ganske bra, OP.

Må vel være lov å like det man liker uten at man ikke tåler smak? Jeg liker veldig godt krydret og smaksrik mat, men smaken av for "sterk" ost byr meg rett og slett imot. 

Lenke til kommentar

Må vel være lov å like det man liker uten at man ikke tåler smak? Jeg liker veldig godt krydret og smaksrik mat, men smaken av for "sterk" ost byr meg rett og slett imot. 

Men nå snakker vi om det internasjonale markedet, og da er en smakløs gummiost en jævlig dårlig idé, uansett hvor pinglete ostesmak den enkelte bruker måtte ha.

Lenke til kommentar
Her mangler Kvitlin geitost fra Sunnmøre, Chevre med ramsløk fra Røldal Geitostysteri og SKIKKELIG brun geitost fra Undredal eller Skjerdal ysteri (sammenlignet med slik vare er TInes vare noe smakløst søl!) Har testet dem alle på utlendinger. Stort sett er de noe (les: heller mye) skeptisk til geitosten, men endrer oppfatning når de virkelig får smakt den på passe brødunderlag. De to andre går rett hjem hos utlendinger som er vant til god mat.  
Lenke til kommentar

Kraftkar er selvskreven. Vi brukte den på jobben for rundt 8-9 år siden. Før den var kul, med andre ord. :) Med samme jobben kjørte vi rundt i Norge og smakte på småskalaprodusenter. Det er utrolig mye godt som folk flest ikke får smakt siden det ikke er i vanlige butikker.

 

Geitoster fra Undredal er også oppe i teten, samme med gammelost fra Vik og pultost fra Hedemark (solgt via Tine nå, ser jeg). Personlig har jeg et svakt punkt som heter Forest D'Entremont, en røkt halvfast sak fra Frankrike.

 

Ingen som er litt interessert i oster vil bry seg om Norvegia og Gudbrandsdalsost. Det smaker hhv. ingenting og søt karamell.

Lenke til kommentar

Kraftkar er bra, den, men man skal være klar over at den man kjøper er noe ganske annet enn den som fikk pris, den var utvalgt og lagret lenger etc. Personlig foretrekker jeg for eksempel Den blinde ku sin Blåmandag, men produksjonslokalet deres brant nylig, så de kommer nok til å slite litt med kapasiteten en stund.

 

Ellers liker jeg Munkeby, en Reblochon-aktig ost laget av fire franske munker i Levanger.

 

Det er forresten verdt å merke seg at den Jarlsberg'en som selges i utlandet er laget på irsk melk og ikke smaker likt som den norske. Jeg foretrekker den norske, men den irske er god, den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...