Gå til innhold

Ny oppdatering av finnsenderen.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener man ikke merker forskjell mellom 2100\2600 mhz og 900 til 700 mhz på mobilt bredbånd? På speedtest?

Det er vel mulig det er bedre sendere 5g kompaktibelt, med nye frekvensene selv om jeg er litt usikker på det. Er usikker om det sendes flere frekvenser i 10\20 hz etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, LMH1 said:

Så du mener man ikke merker forskjell mellom 2100\2600 mhz og 900 til 700 mhz på mobilt bredbånd? På speedtest?

Det som betyr noe er båndbredde tilgjengelig på hver frekvens.  En 4G sender med 5 Mhz båndbredde vil gi samme resultat med Speedtest enten den er på 800 eller 2600 Mhz.  Det som betyr noe for hastigheten er båndbredde, MIMO, modulering (QAM) og antall forbindelser.  

SIden 800 Mhz har lengre rekkevidde så er det som regel flere telefoner som er tilkoblet og dette vil gi en lavere hastighet (selv om de aller fleste er passive så vil dette også "stjele" kapasitet).  Ved bruk av 2100/2600 vil en måtte benytte flere sendere for å gi samme dekning.  Dette gir færre telefoner per sender sammenlignet med 800 Mhz.  2100/2600 Mhz har også mer båndbredde tilgjengelige (10/20 Mhz) som gir høyere hastighet og mer kapasitet).

En kan sjekke ut teoretisk kapasitet her: https://www.cellmapper.net/4G-speed

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, LMH1 said:

Men denne sier ikke noe hva slags teknologi som brukes, 256 QAM eller 4x4 mimo.

Velg 2x2, 64QAM

Lavbånd er stort sett bare 10 MHz i dag, 2100 MHz har jeg sett i både 5 og 10 MHz. (Telenor 5G anchor)

Endret av Janvik
Lenke til kommentar

seriøst kun 75Mbps ↓ & 25Mbps?

Er selv skuffet over å få

Band: 2100MHz, Uplink: 1920-1980MHz, Downlink: 2110-2170MHz

195.8Mbps ↓ & 50Mbps

Som det beste. Skulle gjerne hatt mye mere.

Men hvorfor vurder de ikke heller 4x4 mimo? er det dyrere i lisenser og kostnader?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 4/25/2020 at 2:20 PM, LMH1 said:

seriøst kun 75Mbps ↓ & 25Mbps?

Er selv skuffet over å få

Band: 2100MHz, Uplink: 1920-1980MHz, Downlink: 2110-2170MHz

195.8Mbps ↓ & 50Mbps

Som det beste. Skulle gjerne hatt mye mere.

Men hvorfor vurder de ikke heller 4x4 mimo? er det dyrere i lisenser og kostnader?

 

Både Telenor og Telia støtter 4x4 Mimo og 256 QAM modulering på LTE.  Dette ble visstnok aktivert fra begge operatørene høsten 2019. Jeg usikker på ICE, både når det gjelder støtten for 4x4 Mimo og 256 QAM.

Men bruk av 4x4 MIMO forutsetter at det er lite trafikk på basen og/eller at telefonen er i kontakt med flere basestasjoner.  256 QAM modulering krever sterke signaler og betyr at du må være nærme en sender.

Ser også at selv om både Telia og Telenor har 10 mhz båndbredde tilgjengelig på 800 Mhz, så benyttes sjelden mer enn 5 mhz.  Dette gjøres for å forhindre overlapping med andre sendere, fra samme operatør, på samme frekvensbånd (med med forskjellig dekningsområde).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (2 timer siden):

Men bruk av 4x4 MIMO forutsetter at det er lite trafikk på basen og/eller at telefonen er i kontakt med flere basestasjoner.  256 QAM modulering krever sterke signaler og betyr at du må være nærme en sender.

Men får man ca 210 mbit eller ligdene rundt 22 MB\S nedlastinghastighet på steam?

For merker det er teknisk mulig i perioder, men andre tilfeller er 150 mbit maks.

Vet ikke om variabel ytelse har noe med antall brukere eller dekningsforholdene, for er litt i tvil årsaken til elendig speedtest. Med telia, men telenor gir ofte dårligere ytelse en speedtest. Kan det være mulig at noen stuper ytelsen på speedtest? For med fiber får man om regel samme ytelsen på speedtest og nedlasting på steam og ligdene, er mulig cache server har noe å si.

Er det slik med QAM Is Rising: 1024QAM And Beyond at man kan bytte sendere til 5g og få ennå bedre ytelse? For usikker om det teknisk er mulig å forbedre ytelsen for lisenser for 4g\5g er veldig dyre tviler på flere sendere hjelper. men litt usikker hvor dyrt slik er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på MIMO, men en alternativ beskrivelse av MIMO er at 2 eller flere baser slås sammen til én. I et system uten MIMO (eksempelvis Telia på 800-båndet) sender alle baser forskjellige signaler på samme frekvens, 806 MHz. I en 4x4 MIMO-konfigurasjon vil en basestasjon sende 4 parallelle signaler på samme frekvens, men fra forskjellige dipoler i antennen. I mobilen har du fire forskjelleige mottakerantenner, og ved hjelp av gangtidsforskjeller og avansert matematikk kan telefonen skille ut de fire forskjellige signalene. Jeg skal ikke påstå at MIMO ikke kan gjøres når telefonen henger på flere basestasjoner samtidig, men jeg ser ikke behovet for det.

Det er i hvert fall slik jeg oppfatter innholdet i denne videoen: 

 

Endret av beladinka
Presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (På 30.4.2020 den 15.07):

https://www.cellmapper.net/arfcn?net=LTE&ARFCN=500&MCC=0
EARFCN oppgir senterfrekvens på bæreren.
image.png.8014d13e52412064ab99cdd9baf8c1f8.png

image.png.aed065d44a9a2461dceb958bdd912fb5.png

så dette forklarer hvorfor telenor har raskere opplasting  en telia or ice? For syns telia har bedre opplasting med 5g mobil. Det forklarer ikke meg noe for jeg har kun 1,800 MHz  frekvens som maks, og selv med bruk av 800 MHz

NB-IoT(4G)

Frekvensbånd
800 MHz
LTE-M(4G)
Frekvensbånd

800 MHz

4G

Frekvensbånd
800 MHz

1,800 MHz

Så er det mulig med roadming at resulatet blir feil? for selv om man hadde kombinert disse burde man fått bedre nedlasting en 100 mbit. Så forstår ikke hvorfor jeg kan få 80 mbit opplasting fra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (På 25.4.2020 den 10.03):

Måten Telia gjør CA på begrenser terminaler til maks 50 MHz aggregert båndbredde. Boom, 220 Mbit på en god dag ;)

Kan du utdype? Det er fullt mulig å komme opp i 400-500+ Mbps ned på LTE hos Telia (med 4CA av hva jeg har sett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mandela said:

Kan du utdype? Det er fullt mulig å komme opp i 400-500+ Mbps ned på LTE hos Telia (med 4CA av hva jeg har sett).

Har nok litt mer realistiske forventninger til hastighet man kan komme opp i ?
Ser stort sett bare 3CA og ca 250 mbit om jeg er heldig.
Kan ikke huske å ha testa over 400 mbit en eneste gang på Telia ?

Hvilken region ser du 4CA i? hvilke bånd? modulering og MIMO?

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, LMH1 said:

Så forstår ikke hvorfor jeg kan få 80 mbit opplasting fra.

Se om du får frem en form for service eller field test meny og se etter upload CA.

Måler du konsistent 80 mbit opp?



 

 

15 hours ago, LMH1 said:

for selv om man hadde kombinert disse burde man fått bedre nedlasting en 100 mbit.

RF er fortsatt en delt ressurs altså...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...