Gå til innhold

Alltid fordel med fullt lån fra lånekassen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Situasjonen vår er følgende: Jeg er i full jobb, kona skal begynne fulltidsstudier til høsten (IT-studie). Vi eier bolig (verdivurdert til 3,4 millioner sist), har boliglån på rett under 2 millioner og på sparekontoene våre (inkl. BSU) står det ca. 600 000.

 

Nå som kona skal begynne studier er vi litt usikre på om hun bør søke om fullt lån (skolepenger + omgjøringslån + lån som ikke kan omgjøres) eller kun lån til skolepenger og omgjøringslån (det som blir omgjort til stipend om man består alle fag).

 

Tidligere var vel renta på studielån såpass lav at det "alltid" lønte seg å ta opp fullt lån (og evt sette det på sparekonto). Er det fortsatt tilfellet? Strengt talt trenger vi ikke pengene, vi klarer oss med inntekten min (kona jobber og litt deltid og vil fortsette med mens studiene pågår).

 

Men samtidig tenker vi etter hvert å kjøpe en større leilighet, forhåpentligvis før kona er ferdig med studiene. Jeg mener å ha hørt at det er slik at bankene anser studielånet som en inntekt for lånetageren mens vedkommende fortsatt mottar lånet (samtidig som det selvsagt tas med på total belåning). Og antar dermed at det vil slå mer positivt enn negativt ut, men er altså veldig usikker.

 

Har også tenkt å høre med noen banker, men tenkte lufte det litt her inne først.



Anonymous poster hash: 8d130...25c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun betaler ikke rente på studielånet før hun er ferdig med å studere. Inntil da er det et gratis lån. Så lenge økt lån ikke fører til økt forbruk er det åpenbart økonomisk gunstig å ta opp så mye lån som mulig.

 

Ang nytt boligkjøp så er det ofte problematisk at man ikke har nok egenkapital. Da er det gunstig å ha tatt opp så mye studielån som mulig og kunne bruke dette som egenkapital. Evt så kan studielånet få huslånet under 85%/75% og medføre lavere rente.

 

Om studielån ansees som inntekt vet jeg ikke, men det er en ytelse man har krav på og som dekker en del kostnader slik at man har mer penger å betale lån med. Men hvordan banken vurderer det vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt opp studielån uansett uavhengig av hva renten var. Det finnes ingen andre gunstigere lån enn studielånet. Satt pengene i aksjemarkedet slik at det blir mer penger av det eller høyrentekonto.

Så tipset ditt er å ta opp lån for å kjøpe aksjer? Og det til en student?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så tipset ditt er å ta opp lån for å kjøpe aksjer? Og det til en student?

 

Hvis du leser innlegget nøye, noe du ikke gjorde. Enten bruke de i aksjemarkedet herunder indeksfond eller sette de på høyrentekonto. Ja, dette gjelder for en student. I tillegg får man mer enn nok lån fra lånekassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget nøye, noe du ikke gjorde. Enten bruke de i aksjemarkedet herunder indeksfond eller sette de på høyrentekonto. Ja, dette gjelder for en student. I tillegg får man mer enn nok lån fra lånekassen.

Jo jeg har lest innlegget ditt nøye og rådet ditt er enten å bruke studielånet på aksjemarketdet eller å sette det på høyrentekonto.

 

Altså er ett av to råd du gir en student å låne penger for å investere i aksjer.

 

At studenter får mer enn nok lån fra lånekassen er bare tull. En ser det bla på hvor mange som jobber ved siden av studiene.

 

Forøvrig bør studenter sjelden bruke de ekstra pengene de måtte ha i aksjemarkedet. Studenter kan fort ha behov for pengene, enten til uforutsette utgifter eller ved endte studier hvor rentene på lånet begynner å løpe. Da er det mange som trenger pengene enten til å nedbetale lån eller som egenkapital til bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OP her, takk for alle svar!

 

Full enighet om at det lønner seg å ta fullt studielån, i hvert fall, så da går vi nok for det og passer på at det ikke fører til økt forbruk (liten fare for det). En kombinasjon av sparekonto og BSU-konto blir nok plasseringen da :)


Anonymous poster hash: 8d130...25c



Anonymous poster hash: 8d130...25c
Lenke til kommentar

Jo jeg har lest innlegget ditt nøye og rådet ditt er enten å bruke studielånet på aksjemarketdet eller å sette det på høyrentekonto.

 

Altså er ett av to råd du gir en student å låne penger for å investere i aksjer.

 

At studenter får mer enn nok lån fra lånekassen er bare tull. En ser det bla på hvor mange som jobber ved siden av studiene.

 

Forøvrig bør studenter sjelden bruke de ekstra pengene de måtte ha i aksjemarkedet. Studenter kan fort ha behov for pengene, enten til uforutsette utgifter eller ved endte studier hvor rentene på lånet begynner å løpe. Da er det mange som trenger pengene enten til å nedbetale lån eller som egenkapital til bolig.

 

Det at studentene jobber ved siden betyr ikke at studentene ikke får nok. Det betyr bare at studentene har mer utgifter enn de trenger. De er heller ingen hemmeligheten at studentene fester mer enn den øvrig befolkningen. Det finnes forskjellige ordninger for å betale uforutsette utgifter gjennom studentsamskipnader for tannhelse, helse, etc... 

 

Med andre ord, bør studentene lære seg å bruke pengene riktig. Det er ingen som sulter i Norge på grunn av at lånekassen gir lavt lån og stipend. 

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

 

OP her, takk for alle svar!

 

Full enighet om at det lønner seg å ta fullt studielån, i hvert fall, så da går vi nok for det og passer på at det ikke fører til økt forbruk (liten fare for det). En kombinasjon av sparekonto og BSU-konto blir nok plasseringen da :)

Anonymous poster hash: 8d130...25c

 

Anonymous poster hash: 8d130...25c

 

 

Husk at om planen er å sette på BSU, så vil du ikke ha de pengene til å nedbetale studielånet ved endt studietid, da er de jo nedlåst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at studentene jobber ved siden betyr ikke at studentene ikke får nok. Det betyr bare at studentene har mer utgifter enn de trenger. De er heller ingen hemmeligheten at studentene fester mer enn den øvrig befolkningen. Det finnes forskjellige ordninger for å betale uforutsette utgifter gjennom studentsamskipnader for tannhelse, helse, etc...

 

Med andre ord, bør studentene lære seg å bruke pengene riktig. Det er ingen som sulter i Norge på grunn av at lånekassen gir lavt lån og stipend.

Knis. Linken din sier at man må jobbe 17,5 timer i mnd for å ha inntekt ihht sifo sit referansebudsjett for en 18-åring. Det er bra du både kommer med en påstand og legger ved dokumentasjon som tilbakeviser den i samme post.

 

Jeg antar at sult-sammenligningen din var en ekstrem overdrivelse, for det er vel ingen som lever på sultegrensen og investerer i aksjer?

 

Uansett ser jeg ikke at videre diskusjon her bærer frukter. Jeg har vel tydelig sagt hva jeg mener om å låne penger til aksjeinvesteringer og du er uenig. Det er greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg tok opp boliglån anså banken min på studielån som en inntekt. Vi gikk da under 10%-regelen (nå 8%). Dette er nok ikke vanlig rutine, men noe bankene kan gjøre i enkelte tilfeller hvis dem legger godviljen til.

Når det kommer til studielån er dette selvsagt et gunstig lån, men per i dag tror jeg ikke du vil få stort ut av å sette det på en høyrentekonto i banken. Det er heller ikke det billigste lånet du kan ha, hvis rentesatsene på laanekassen.no stemmer (2,08%).

Selv tar jeg opp fullt studielån og sparer så mye jeg klarer i aksjer og fond. Dette har jeg gjort noen år og er utrolig fornøyd med det.

Nå skal det sies at jeg er veldig risikovillig, og har null problemer med å investere lånte penger. Selv med en sparehorisont på 1 år, hadde jeg puttet alle pengene i aksjemarkedet, med mindre dette eventuelt kunne ødelegge en investering om 1 år som jeg anså som utrolig gunstig.

 

Har dere en solid økonomi og sover godt om natten selv om markedet svinger, kan det definitivt være lurt å ta fullt lån for å investere i fond. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...