Gå til innhold

Tesla fremskynder leveringen på Model 3 nok en gang


Anbefalte innlegg

Nei, derfor skrev jeg også "For meg, og mange analytikere, virker" og ikke "For meg, og mange andre analytikere, virker".

 

Kilder:

Antall reservasjoner per land. Dette er selvfølgelig bare et anslag fra 2016, men er også tatt fra et forum på Teslas hjemmeside.

Antall reservasjoner per 30.6

Bloombergs Tesla Model 3 tracker

Teslas økonomi

 

Mangel på kildehenvisninger fra deg var utelukkende basert på tidligere innlegg, bl.a. ett i denne tråden hvor du slang ut et tall om antall reservasjoner.

 

Vi er alle offer for bias. Det ligger i menneskets natur, men jeg har nok likevel mindre grad kognitiv bias enn de fleste Tesla-fans.

Nå la du jo selv ut en kilde på mitt tall, om det var akkurat dette tallet du trengte kilde på så kunne du jo bare sagt det.

 

Har forøvrig ikke sett noe som tyder på at tesla har for lite bestillinger inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grove angrep som det denne huleutforskeren kom med er ikke "kritikk". Det skjønner vel du også?

Uffa dakkar Elon som fikk vondt inføleseme sine da noen sa rett it at det Elon kom med var ubrukelig og basert på at Elon overhode ikke hadde forstått den faktiske oppgaven. Det ER faktisk kritikk IG noen med selvinnsikt hadde skammet seg over å ikke ha satt seg skikkelig inn i oppgaven før de kom med et løsningsforslag.

 

Dagens latterligste er Elon sin «unnskyldning» der mesteparten av teksten handler om hvor snill og hjelpsom Elon er. Narsissist så det holder etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se over. De ønsker å gå med overskudd, og den billigste utgaven er ikke engang under produksjon enda (det skjer vel først når de går med overskudd og produksjonskapasiteten er god nok).

Vennligst Ikke ta ting ut av sammenheng bare for å bevise selvfølgeligheter.

 

Hvor mange ganger har jeg og andre forklart konseptet med "investeringer" for deg nå?

 

Netflix har vel også alltid gått med overskudd, og har gjort det klart at de vil fortsette med det i overskuelig fremtid. Dette fordi de ønsker å investere nå som muligheten er der.

 

Det samme gjelder Tesla. De har vært i en investeringsfase. Derav underskudd. Å gå med planlagt underskudd er ikke å slite med økonomien.

 

Hvorfor det er så mange som shorter Tesla kan man bare spekulere i, men når man ser på shorternes argumenter så er det jævlig mye søppel. Som for eksempel det du presterer å komme med her om at de "sliter med økonomien". Jesus.

Dette kommer fra en bruker som ikke kan noe som helst om bedriftsøkonomi. Nada. Kun gjentagende "snakk" om investeringer. Du blander igjen resultat og balanse, og kjenner nok neppe til forskjellen mellom de to heller. Kontantstrøm og arbeidskapital er bare to fremmedord. Hva med å begynne med å lese den siste kvartalsrapporten?

 

Det er ingen spekulatanter som shorter uten grunn, da det er forbundet med høy risiko. De ser på TSLA som overpriset og et lett offer pga. dårlig økonomi (bl.a. skyhøy gjeld, negativ arbeidskapital og fri kontantstrøm).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå la du jo selv ut en kilde på mitt tall, om det var akkurat dette tallet du trengte kilde på så kunne du jo bare sagt det.

 

Har forøvrig ikke sett noe som tyder på at tesla har for lite bestillinger inne.

Du kan også lett google deg til mine kilder. Det var heller ikke poenget. Tesla har nok greit med bestillinger, men du finner det ikke noe merkelig at hvem som helst kan bestille nå uten noen forhåndsreservasjon? Spesielt med tanke på de 420k de hadde ved utgangen av 30.6. Jeg vil anta at Tesla skiller mellom reservasjoner og antall ordre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også lett google deg til mine kilder. Det var heller ikke poenget. Tesla har nok greit med bestillinger, men du finner det ikke noe merkelig at hvem som helst kan bestille nå uten noen forhåndsreservasjon? Spesielt med tanke på de 420k de hadde ved utgangen av 30.6. Jeg vil anta at Tesla skiller mellom reservasjoner og antall ordre.

I og med at de til stadighet ramper opp produksjonen stusser jeg ikke over at leveringstiden går ned nei? Kan en få tesla på dagen, da er det noe galt med backlog. Alt over 1-2uker mener de går for full maskin.

 

Hadde de hatt problemer hadde de bare åpnet for EU, lassevis av folk som skal ha toppmodellene her.

Lenke til kommentar

Uffa dakkar Elon som fikk vondt inføleseme sine da noen sa rett it at det Elon kom med var ubrukelig og basert på at Elon overhode ikke hadde forstått den faktiske oppgaven. Det ER faktisk kritikk IG noen med selvinnsikt hadde skammet seg over å ikke ha satt seg skikkelig inn i oppgaven før de kom med et løsningsforslag.

 

Dagens latterligste er Elon sin «unnskyldning» der mesteparten av teksten handler om hvor snill og hjelpsom Elon er. Narsissist så det holder etter.

Musk er en tynnhudet gjøk. Han har jo tidligere antydet at han kan være både bipolar og en narsissist, så det overrasker kanskje ikke så mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at de til stadighet ramper opp produksjonen stusser jeg ikke over at leveringstiden går ned nei? Kan en få tesla på dagen, da er det noe galt med backlog. Alt over 1-2uker mener de går for full maskin.

 

Hadde de hatt problemer hadde de bare åpnet for EU, lassevis av folk som skal ha toppmodellene her.

Det er ingen ting som tilsier at de ligger på noe mer enn ca. 20.000 Model 3 i mnd, noe som er langt unna full maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg påstått det? Ikke driv med stråmannsargumentasjon. Tesla har jo selv uttalt at de har muligheter for å produsere opptil 10k biler i uken. Kilde.

Ja, du mente de ikke gikk for full maskin. Noe de gjør, så godt som de klarer pr i dag. At de konstant øker kapasiteten har jeg jo allerede sagt tidligere, men de kjører altså full maskin så godt så de klarer for å levere mest mulig biler. I motsetning til hva dere prøver å si.

Lenke til kommentar

Ja, du mente de ikke gikk for full maskin. Noe de gjør, så godt som de klarer pr i dag. At de konstant øker kapasiteten har jeg jo allerede sagt tidligere, men de kjører altså full maskin så godt så de klarer for å levere mest mulig biler. I motsetning til hva dere prøver å si.

Jeg forklarte hva jeg mente med 'full maskin', altså maks antall biler de kan produsere ved Fremont. Bloomberg antyder at de ligger på ca. 4.300 Model 3 i uken. Dvs. at de har mye å gå på fremdeles.  Selv 6.000, som Tesla selv har antydet i løpet av høsten, er mye lavere enn hva de potensielt mener de kan produsere ved fabrikken.

 

Uansett, det er ikke hva den opprinnelig diskusjonen handlet om. Der står jeg fast på mitt.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Jeg forklarte hva jeg mente med 'full maskin', altså maks antall biler de kan produsere ved Fremont. Bloomberg antyder at de ligger på ca. 4.300 Model 3 i uken. Dvs. at de har mye å gå på fremdeles. Selv 6.000, som Tesla selv har antydet i løpet av høsten, er mye lavere enn hva de potensielt mener de kan produsere ved fabrikken.

Ja som sagt, de øker stadig men de har ikke sakket produksjonen som noen prøver å anntyde. De leverer det de klarer for å få unna så mange biler som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte hva jeg mente med 'full maskin', altså maks antall biler de kan produsere ved Fremont. Bloomberg antyder at de ligger på ca. 4.300 Model 3 i uken. Dvs. at de har mye å gå på fremdeles. Selv 6.000, som Tesla selv har antydet i løpet av høsten, er mye lavere enn hva de potensielt mener de kan produsere ved fabrikken.

 

Uansett, det er ikke hva den opprinnelig diskusjonen handlet om. Der står jeg fast på mitt.

Som er 700 under det Musk har sagt at de må ha for å tjene penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om de har litt i overkant av 200K reserverte biler i USA og har levert 25% av dette til nå. Så har de 150K igjen. Og med 4300 biler/uke så bør de klare 50K i løpet av 3 mnd. Så da bør det være nærmere 9 mnd ventetid på å bestille. Om det er 1-3 mnd derimot så betyr det jo at Tesla enten har hatt en halvering i antall ordrer eller så vente folk på billigere modell eller blanding. 

 

Jeg ser ikke hva annet du mener de tallene skal bety Salvesen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De har jo åpnet opp bestilling for alle i NA, hvorfor det hvis de har så mange ventende kunder?

Kanskje kundene går lei av venting og tomme løfter og vil ha tilbake sine 1000$ etter 2 år på en bil som aldri kommer?

Det skulle forundre meg om over 50 % av de som har reservasjon faktisk gjennomfører bestilling. Det er lett å henge seg på en hype men når man faktisk må bla opp noe seriøse cash for et fysisk produkt da er det en ekstra barriere der. Og det er jo ikke som om denne bilen blir unik på noen måte dersom produksjonsantallet som er lovet skulle slå til. Da bør man få en bil i løpet av 2-3 måneder, selv her til lands. "Midnattsølv" modell 3 blir en bil det går 13 av på dusinet, og det går nok ikke lenge før man er mer lei av å se denne bilen enn en Leaf, som det kryr av på veiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg om det står mye om økonomiske problemer for bilprodusent er det nok flere som kansellerer også. Altså ingen vil jo kjøpe av en produsent som er nær konkurs, fordi alle vil ha service og deler til bil i en god del år. Og blir vanskelig å selge brukt om ingen deler blir laget. Tesla er jo litt spesiell posisjon siden de på ene i den er nær konkurs, men også i sterk vekst og kan helt klart klare seg. De er nær konkurs pga lån for å vokse, ikke pga nedgang og tap. Så da gir det mening at mange føler seg rimelig trygge, men situasjonen i det siste har vært og er rimelig vanskelig.

 

Og tror de fleste vil ha en god bil som de kan kjøre lenge. Og bil er kanskje ikke det du vil risikere store mengder penger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare påstander og dine oppfatninger.

Kom frem med noen nøytrale kilder ?

Mannen var også intervjuet og ble vist på Norsk TV igår og fremstod ikke som noen usympatisk person , hva nå det har med saken å gjøre.

 

Kilder ?

Mener du at du ikke faktisk har lest hva grottemannen sa om Musk?

 

Her har du litt informasjon om hva som faktisk skjedde:

 

https://www.quora.com/Whats-the-full-story-behind-Elon-Musks-involvement-with-the-Thai-cave-rescue-effort

Lenke til kommentar

Uffa dakkar Elon som fikk vondt inføleseme sine da noen sa rett it at det Elon kom med var ubrukelig og basert på at Elon overhode ikke hadde forstått den faktiske oppgaven. Det ER faktisk kritikk IG noen med selvinnsikt hadde skammet seg over å ikke ha satt seg skikkelig inn i oppgaven før de kom med et løsningsforslag.

 

Dagens latterligste er Elon sin «unnskyldning» der mesteparten av teksten handler om hvor snill og hjelpsom Elon er. Narsissist så det holder etter.

Det er merkelig at Musk ikke har forstått oppgaven, da han faktisk designet u-båten i samarbeid med de som faktisk var inne i grotten og dykket (i motsetning til drittsekken som slengte dritt, som ikke er dykker men bare liker å utforske grotter):

 

https://www.quora.com/Whats-the-full-story-behind-Elon-Musks-involvement-with-the-Thai-cave-rescue-effort

Lenke til kommentar

Dette kommer fra en bruker som ikke kan noe som helst om bedriftsøkonomi. Nada. Kun gjentagende "snakk" om investeringer. Du blander igjen resultat og balanse, og kjenner nok neppe til forskjellen mellom de to heller. Kontantstrøm og arbeidskapital er bare to fremmedord. Hva med å begynne med å lese den siste kvartalsrapporten?

 

Det er ingen spekulatanter som shorter uten grunn, da det er forbundet med høy risiko. De ser på TSLA som overpriset og et lett offer pga. dårlig økonomi (bl.a. skyhøy gjeld, negativ arbeidskapital og fri kontantstrøm).

Forskjellen på resultat og balanse er ikke relevant for poenget mitt, som er det for deg ukjente konseptet "investering".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...