Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veien videre for min far


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har dessverre en far som har kommet i en ubehagelig situasjon. Historien er litt lang, så jeg skal prøve å korte det ned litt og ta med det som kanskje er det viktigste. Jeg har ingen erfaring innen dette, så trenger gjerne litt bistand fra noen av dere som kan det. 

På 90-tallet kom han sammen med mamma og storesøsteren min til Norge som flyktning fra Bosnia. Han hadde erfaring som smed og "handyman", og fant seg etterhvert fastjobb her i Norge som blikkenslager. 
I dette firmaet som han ble ansatt for 23 år siden, har han blitt værende og jobbet. For drøye 14 år siden kom han i en yrkesskade som kostet han isjias-nerven og mistet delvis følelse og balanse i venstre fot. Dette skjedde etter han falt ned fra 3-etasje oppi en container, da de som hadde ansvaret for rekkverket ikke hadde sikret/boltret det. Uviten og nærmest fortsatt i lykkerus for å ha funnet seg en stabil inntekt i et nytt land, kom han seg raskt tilbake i arbeid etter operasjon. Han fortsatte å jobbe 100% mens han enda var ung og kapabel. Foruten ble det påvist "spondylotiske forandringer ved 4. og 5. lumbale skive

Fast forward til sommeren 2015 gjennomgikk han hjerteinfarkt. ( Jeg kommer til å omformulere et skriv han nylig har fått hos enten legen eller NAV ) :
Det ble også oppdaget kronisk stenose. Etter at han gjennomgikk dette, fikk han økt angst for å jobbe i høyder da han ble veldig varsom hvor mye stress og belastning han tok på seg, og eventuelle smerter som kunne oppstå.  Legene frarådet ham også i å løfte like tungt på jobb som han har gjort tidligere, etter å ha operert seg for hjerteinfarkt. Kort tid etter operasjonen følte faren min at han nesten ble presset ut i arbeid, og selv om arbeidsgiver sa at han skulle begynne med 50%, krevde de at han var PÅ arbeidsplassen fra 0700-1500 ( 100% ). Arbeidsgiver kalte faren min senere inn på et møte, og der ble han fortalt at han ikke var like effektiv som han har vært tidligere, og at han ikke lenger klarer de tyngste oppgavene alene og trengte derfor "flere ressurser" for oppgaver som i utgangspunktet kun krever en *sterk* person. Denne samtalen tok knekken på pappa, og det står videre på arket at samtalen førte til " en alvorlig psykisk knekk med massiv angstreaksjon. Da han kom til konsultasjon for dette var han langt nede og betydelig preget av angst, uro, stress og stor grad av fortvilelse, da han hevdet at dette utsagnet av styret ikke stemte med hans opplevelser på arbeidsplassen." Han deltok videre på et rehabiliteringsopplegg av NAV(?), og denne perioden avdekket at han har betydelig nedsatt arbeidsevne, særlig begrensninger ift. fysisk krevende arbeid. Det står videre " Han er fysisk og psykisk sliten og preget av smerter, utmattelse, uro og veldig lav terskel for stress. Han har hatt en del smerter i skuldre, nakke og mellom skulderblad som ikke er av kardiologisk årsak, men trolig hovedsakelig betinger i myalgi og spenninger pga kronisk stress og angst." 

Jeg kan gjerne legge til bildene av papirene han har fått av lege og møter han har vært på  ( krysser selvfølgelig ut navn og selskap osv. ), men vet ikke om dette er veldig konfidensielt? 

Videre har vi at arbeidsgiver i nåværende selskap ville at pappa skulle gå ned til en 50% stilling hos selskapet og få resterende 50% av NAV. Selskapet krevde ytterligere at pappa måtte være til stede på arbeidsstedet 100% ( fra 0700-1500 ). Selv om han i teorien "kunne ta seg pause og se på medarbeiderne jobbe", er han ikke den personen av natur som bare kan sitte og se på andre jobbe. 
Arbeidsgiver sier også at de ikke kan finne lettere jobb for ham. 

Etter denne lange ( og fortsatt pågående prosessen ), har stakkaren litt lite peiling på hva han kan gjøre videre. Han har meldt seg inn i en fagforening og ser på mulige brudd på lover foretatt av selskapet. Han har fått tilbud om psykolog for å komme seg gjennom denne erfaringen, og går jevnlig på møter med lege/NAV/arbeidsgiver. Han lurer rett og slett på hvilken rettigheter han har, om han evt. har blitt behandlet urettferdig og kan få erstatning på dette osv. osv. 

Takk til DEG som leste dette. 



Anonymous poster hash: 8b8c8...ec8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare som et veldig generelt tips, så er det noe som heter advokatvakt som finnes i mange kommuner. Når du legger frem saken på en så ryddig måte som det her, så ser de gjennom det på veldig kort tid, og gir solide svar.

 

Advokatenhjelperdeg.no er det noe som heter også. Har hørt andre si de har ringt dit og fått bra svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre har vi at arbeidsgiver i nåværende selskap ville at pappa skulle gå ned til en 50% stilling hos selskapet og få resterende 50% av NAV. Selskapet krevde ytterligere at pappa måtte være til stede på arbeidsstedet 100% ( fra 0700-1500 ). Selv om han i teorien "kunne ta seg pause og se på medarbeiderne jobbe", er han ikke den personen av natur som bare kan sitte og se på andre jobbe. 

Arbeidsgiver sier også at de ikke kan finne lettere jobb for ham. 

Anonymous poster hash: 8b8c8...ec8

Nå er jeg ikke ekspert, men jeg tviler at de har lov til å tvinge ham å være på jobben 100% når han er 50% sykemeldt. Det er ulovlig!

 

Og for all del, aldri gå med å gå ned i stilling. 100% fastansatte er en rettighet han har, og hvis han går med på å gå ned, mister han mye av hans rettigheter i framtid. Som noen her inne har nevnt, snakk med advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke ekspert, men jeg tviler at de har lov til å tvinge ham å være på jobben 100% når han er 50% sykemeldt. Det er ulovlig!

Dette er et lovlig og vanlig alternativ. Se https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/gradertsykemelding

hvor det bl.a. står: Det er også et alternativ at arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et lovlig og vanlig alternativ. Se https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/gradertsykemelding

hvor det bl.a. står: Det er også et alternativ at arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver.

Ja, det er vanlig å få 50% sykemeldt av NAV og de dekker det. Men ikke at man skal endre arbeidskontrakten sin for det (med mindre jeg misforstår?).

 

Ikke er det ok å jobbe 100% når man er 50% sykemeldt, det er ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å få 50% sykemeldt av NAV og de dekker det. Men ikke at man skal endre arbeidskontrakten sin for det (med mindre jeg misforstår?).

 

Ikke er det ok å jobbe 100% når man er 50% sykemeldt, det er ulovlig.

Dersom man er 50 % sykemeldt, og har halv arbeidskapasitet så man trenger hele arbeidsdagen for å levere 50 % av normal ytelse, er dette en ikke uvanlig løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i alle fall en løsning jeg aldri har vært borti eller hørt referert til, gjennom 30+ år i arbeidslivet.

 

Uansett, om det stemmer som det skrives, at "Han er fysisk og psykisk sliten og preget av smerter, utmattelse, uro og veldig lav terskel for stress. Han har hatt en del smerter i skuldre, nakke og mellom skulderblad som ikke er av kardiologisk årsak, men trolig hovedsakelig betinger i myalgi og spenninger pga kronisk stress og angst." så burde det være en smal sak å få legen til å attestere at din far ikke kan tilbringe hele dagen på arbeidsplassen.  Arbeidsgiver har selvsagt ikke anledning til kreve dette i egen regi - det er fastlegens oppgave, ikke sjefens, å fastsette din fars arbeidskapsitet.

 

Jeg har ærlig talt aldri hørt om et lignende tilfelle.  Om ikke fastlegen tar ansvar ville jeg i din fars situasjon forlangt en henvisning til spesialist, for videre og grundigere utredning.  For meg høres han ut som en soleklar kandidat for hel eller gradert uføretrygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS her. 

Takker for svarene deres. 

 

Bare som et veldig generelt tips, så er det noe som heter advokatvakt som finnes i mange kommuner. Når du legger frem saken på en så ryddig måte som det her, så ser de gjennom det på veldig kort tid, og gir solide svar.

 

Advokatenhjelperdeg.no er det noe som heter også. Har hørt andre si de har ringt dit og fått bra svar.

 

Setter pris på tipsene. Jeg kommer nok til å ta dette i bruk for veien videre. Vet du kanskje noe om hvordan det er med advokatbistand via forbundet han er medlem i? Mener at forbundet heter "Fellesforbundet", og ser at de kan bistå med advokat. Synes vaktlisten/hjemmesiden var utrolig rotete, men er kanskje bare å ringe inn og booke time. 

 

 

Dersom man er 50 % sykemeldt, og har halv arbeidskapasitet så man trenger hele arbeidsdagen for å levere 50 % av normal ytelse, er dette en ikke uvanlig løsning.

Uten å være helt sikker, mener jeg at det skulle bli skrevet ny kontrakt. Det var nok dette pappa reagerte på, og tolket som en "fin" måte på å sakte gi han oppsigelse. Mannen nærmer seg 55 og har en historie med plager og sykdommer ( Tar til daglig tabletter for blodtrykk, blodsukker osv. ), og det var dette som skremte han. Han er en arbeidshest og har kunnskap når det kommer til bygg, men fagbrevet hans fra tidligere Jugoslavia er så og si bortkastet her, samt at han tviler på at en potensiell arbeidsgiver kommer til å ansette han, gitt at han har en lengre rekke med quote on quote "sykdommer".  Jeg skal dobbelsjekke med far om det var snakk om en ny kontrakt. 

 

Det er i alle fall en løsning jeg aldri har vært borti eller hørt referert til, gjennom 30+ år i arbeidslivet.

 

Uansett, om det stemmer som det skrives, at "Han er fysisk og psykisk sliten og preget av smerter, utmattelse, uro og veldig lav terskel for stress. Han har hatt en del smerter i skuldre, nakke og mellom skulderblad som ikke er av kardiologisk årsak, men trolig hovedsakelig betinger i myalgi og spenninger pga kronisk stress og angst." så burde det være en smal sak å få legen til å attestere at din far ikke kan tilbringe hele dagen på arbeidsplassen.  Arbeidsgiver har selvsagt ikke anledning til kreve dette i egen regi - det er fastlegens oppgave, ikke sjefens, å fastsette din fars arbeidskapsitet.

 

Jeg har ærlig talt aldri hørt om et lignende tilfelle.  Om ikke fastlegen tar ansvar ville jeg i din fars situasjon forlangt en henvisning til spesialist, for videre og grundigere utredning.  For meg høres han ut som en soleklar kandidat for hel eller gradert uføretrygd.

 

Han var innom legen etter at jobben krevde at han skulle komme tilbake i nærmest 100% stilling, 2 uker etter operasjon i hjertet. Slik jeg skjønte det av det far har fortalt, begynte styret å bortforklare seg om at de hadde sagt og ment at han måtte være en hel dag på arbeidsplassen, selv etter at han hadde fått et skriv fra legen sin om at han kun var kapabel til 50% og ikke kunne løfte de tyngste løftene. Dette skriver jeg på hukommelse, men kommer til å dobbeltsjekke med far snarest. 

Takker for bidragene, setter stor pris på det. 



Anonymous poster hash: 8b8c8...ec8
Lenke til kommentar

EDIT : Etter å ha operert hjertet, var han sykemeldt i ca. 2 månender. Etter eget intiativ var pappa i dialog med lege, og spurte om han kunne jobbe 50%. I 2-3 uker jobbet han 50%, fra kl 0700-1100. Etter disse ukene, ble han innkalt på møte på jobben. Der krevde de at han skulle få 50% utbetalt fra selskapet, og resterende 50% fra NAV, mot at han var på arbeidsplassen fra 0700-1500. Han gikk med på dette forslaget, men 3-4 uker senere, var han tilbake på 100% stilling i jobben. Da var ikke NAV lenger innblandet. Slik jobbet han fra 2015 - 2017, og i 2017 ble han innkalt til møte i September, og der ble det framlagt det som jeg skrev i orginal-posten ( At bedriften mente at han ikke var like effektiv, tok mange pauser, løftet ikke tungt osv. )  - og det var dette som ikke kom i overensstemmelse med min far sin tolkning av egen prestasjon. Det var denne episoden som trigget  angstreaksjonene som det ble skrevet om tidligere.

 



Anonymous poster hash: 8b8c8...ec8
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet hvilke lover og regler som gjelder så kan jeg bekrefte at det etter nye/innstrammede regler er slik at 50% sykemeldte kan beordres å være på jobb 100% av tiden. Min svigermor har hatt kreft og har nå begynt å jobbe 50%. Hun jobber om natten og må være på arbeidsplassen hele natten selv om hun bare jobber 50%. Alle fornuftige mennesker skjønner at hun vil ha bedre recovery om hun får jobbe halve natten og dra hjem og sove og hvile slik legen har anbefalt.

 

Dette er etter min mening helt på trynet og er nok et eksempel på at de som driver og skriver lover og regler aldri har utført et realt dagsverk i sitt liv.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

 

EDIT : Det var ikke snakk om endring i arbeidskontrakten, eller dette ble iallefall ikke nevnt. Kun at han skulle jobbe 50%, og 50% sykemeldt gitt at han forble på arbeidsplassen 100% av tiden.

 

Igjen, det er aller første gang jeg hører at noen har stilt et slikt krav.  Uansett er det ikke et krav arbeidsgiver har noen som helst anledning eller rett til å stille, da det er legen som avgjør hva din far kan og ikke kan gjøre på grunnlag av sykdomshistorien hans.

 

 

Uten at jeg vet hvilke lover og regler som gjelder så kan jeg bekrefte at det etter nye/innstrammede regler er slik at 50% sykemeldte kan beordres å være på jobb 100% av tiden.

 

Det er korrekt, men de kan ikke beordres til det av arbeidsgiver, med mindre legen er enig at det er en akseptabel løsning.  Utfra sykdomshistorien beskrevet ovenfor virker det rimelig åpenbart at TS' far slett ikke bør fortsette med fulle arbeidsdager.

 

Om det samme er tilfelle for din svigermor er det umulig å si noe om, uten å ha en langt mer detaljert sykdomshistorie.  Det er ingen mangel på folk som går tilbake i full jobb etter en kreftdiagnose og vellykket behandling.

Lenke til kommentar

Igjen, det er aller første gang jeg hører at noen har stilt et slikt krav. Uansett er det ikke et krav arbeidsgiver har noen som helst anledning eller rett til å stille, da det er legen som avgjør hva din far kan og ikke kan gjøre på grunnlag av sykdomshistorien hans.

 

 

 

Det er korrekt, men de kan ikke beordres til det av arbeidsgiver, med mindre legen er enig at det er en akseptabel løsning. Utfra sykdomshistorien beskrevet ovenfor virker det rimelig åpenbart at TS' far slett ikke bør fortsette med fulle arbeidsdager.

 

Om det samme er tilfelle for din svigermor er det umulig å si noe om, uten å ha en langt mer detaljert sykdomshistorie. Det er ingen mangel på folk som går tilbake i full jobb etter en kreftdiagnose og vellykket behandling.

Han får jo 100% lønn for 100% av tiden.

Eneste forskjellen er at lønna kommer 50/50 fra arb.giver og nav for å lette belastningen på arb.giver siden bruker ikke klarer å fungere som en ordinær ansatt med normal helse.

 

Alternativet er jo åpenbart at gubben blir arbeidsløs men han finner arbeid han kan utføre om ikke legen mener han er syk nok til ufør. Eller diverse arbeidsavklaringspenger, og da jobber han jo fulle dager for slikk og ingenting.

 

Det er ikke en misforståelse på gang her og snakk om lønnstilskudd?

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykmeldingen er kun et råd fra legen. Det er pasienten selv i samråd også med sin arbeidsgiver som skal finne ut om det er hensiktsmessig med fravær eller tilstedeværelse og graden av dette. Det er NAV som vurderer om det foreligger rett til sykepenger eller ikke. Arbeidsgiver kan også bestride og avvise en sykmelding, dersom arbeidsgiveren kan legge fram gode grunner til å tvile på sykmeldingen.

 

Sykmeldingsprosenten sier ingen ting om tilstedeværelse på jobben. Den sier kun noe om antatt funksjon. Noen har kanskje behov for å jobbe i halvt tempo, men kan være til stede hele arbeidstiden. Andre kan jobbe i fullt tempo, men ha behov for kortere dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykemelding er ikke et råd fra legen, det er et pålegg fra legen.  Arbeidsgiver kan bestride det og kreve en ny gjennomgang basert på det arbeidsgiver måtte ha av motstridende fakta, men da går gjennomgangen igjen tilbake til legen.  Arbeidsgiver kan på ingen måte avvise sykemeldingen inntil en ny vurdering er gjennomført.

 

Om en arbeidstaker med 50% sykemelding for eksempel skal jobbe halve arbeidsdager hele uken eller jobbe to og en halv dag og deretter ha fri resten av uken er noe som utarbeides i plenum med arbeidstaker, lege, NAV og evt. arbeidsgiver.  Arbeidsgiver alene har ingen rett til å bestemme dette unilateralt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykmeldingsprosenten sier ingen ting om tilstedeværelse på jobben. Den sier kun noe om antatt funksjon. Noen har kanskje behov for å jobbe i halvt tempo, men kan være til stede hele arbeidstiden. Andre kan jobbe i fullt tempo, men ha behov for kortere dager.

Dette er et viktig poeng. Dersom man jobber halv dag med halv ytelse så jobber man i realiteten bare 25%. Det kan være legitimt det, men så bør sykemeldingen reflektere denne arbeidsevnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...