Gå til innhold

Apple oppgraderer Macbook Pro med nyeste Intel-prosessorer og tastatur som bråker mindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

 

8 innlegg er fjernet fra tråden pga krangling og persondiskusjon, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Minner om at retningslinjene sier følgende: "Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig."

Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At støyen fra tastaturet er redusert er bra, men hva med påliteligheten? Dagens tastatur slutter jo å fungere av seg selv etter 1-6 måneders bruk (avhengig av hvor mye du skriver).

Hvis det er noe Apple under ingen omstendighet vil gjøre er det jo å innrømme feil. De klarer ganske fint å se fra verkstedene sine at de har en veldig vanlig feil med et produkt som ikke var der på forrige. Og så klarer de å finne feilen og rette den opp i neste produkt. Men de kommer aldri til å si at ja nå er den tingen fikset eller lignende. Veldig mye av det pga at de da må innrømme skyld.

 

iPhone 6 Touch disease er et eksempel på en åpenbart designfeil hos Apple som gjør at iPhone 6 lett mister touch input og blir dermed helt ubrukelig. Fikser de den da gratis mtp at det er deres feil? Nei, det gjør de ikke. Det er ikke deres feil, det er brukernes feil, og du må betale for det. Så de fikset jo dette i iPhone 7, men sier de at de fikset det? Nei. Fordi de ikke vil innrømme designfeilen i originalproduktet.

 

 

Akkurat som at de aldri vil si at de har fikset tastaturet selv om de har, fordi de vil ikke innrømme feil ved det forrige. Det forrige var supert og det nye blir enda bedre. Aldri noen problemer. Det er slik Apples PR fungerer. Og du har jo mange som tror at Apple produktet ikke har eller bare har småfeil. Og de fleste er ikke klar over større designfeil siden Apple prøver å dekke det over som at det liksom ikke er. Så pålitelighet? Nei da må du nok vente og se hva folk sier etter folk har kjøpt den....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De innrømmer ikke feil? Hvorfor sier de da at du kan sende inn laptopen din for å bli fikset, om dette er en feil man opplever - gratis?

Hva vil du at de skal si? 

De innrømmer ikke feil de ikke må innrømme. De går og spør advokatene sine og går over og ser om det virker som de vil vinne eller tape en rettssak. De er jo i  rettssak for touch disease. Som er designfeil av Apple, som Apple IKKE fikser gratis. Du kan lese om det hos iFixit, ikke bare jeg som finner det på her:

https://ifixit.org/blog/8309/iphone-6-plus-gray-flicker-touch-death/

 

 

For Mac er vel den mest kjente "staingate"

https://www.macrumors.com/2017/11/17/apple-extends-free-staingate-repairs/

 

 

"Apple previously confirmed to us that this repair program continues to be handled internally rather than being publicly announced."

 

Ser du det? Apple vil altså IKKE annonsere at det er en feil på produktet. De sier kun til sine egne ansatte at dette er tilfellet, og vil ikke at kunder finner ut av det.

 

"We've learned that Apple has supposedly prohibited support advisors from mentioning details about the anti-reflective coating repair program in online chat sessions, so visiting an Apple Store may be required. If you contact Apple by phone, asking for your call to be escalated to a senior advisor may help."

 

Og det er ikke som om dette kommer fra noen som bare hater Apple. Dette er en epleside. Og de begynte ikke programmet før i 2015 og gjaldt modeller så gamle som fra 2012. Altså det tok MYE press fra folk før Apple begynte program. Fordi Apple policy er å si det ikke er feil:

"Apple deems the issue “cosmetic damage, and it is not covered by the warranty,” and charges up to $800 for repairs with a three-month warranty, the site says.

 

Affected users are asking Apple for a free repair program for the models that are affected by the issue, regardless of whether or not they’re covered by Apple Care.
 
Meanwhile, lawyers at Whitfield Bryson & Mason are collecting data from owners of affected Retina MacBook Pro models for a potential class action against Apple.
 

It’s worth pointing out that similar actions against Apple have worked in the past. A graphics issue affecting certain MacBook models reached the class action suit phase, and soon after that Apple agreed to offer free repairs to affected users."

 

https://bgr.com/2015/07/10/retina-macbook-pro-staingate-class-action-suit/

 

 

Så som du ser funket dette med staingate også. Du må samle folk, hyre advokater og true Apple med felles søksmål. Først da så blir Apple tvunget til å innrømme feil og vil motvillig utbedre feilen. De vil derimot IKKE annonsere eller fortelle folk om dette. Du må selv finne ut av det og så kreve å få det fikset av Apple. Som vi ser gir de og 4 års reparasjon, som da blir kortere enn norsk reklamasjon.

 

 

Så ja de ble tvunget til å innrømme feil med tastaturene på MacBooker, men de kommer ikke til å informere folk om det. Så derfor kommer de aldri i livet til å si at de har fikset det i den nye modellen. Da får de plutselig masse folk som vil bytte sine tastatur med feil i gratis hos Apple. Og det vil ikke Apple. De vil at folk skal ta den kosten selv. Så lenge det kan la seg gjøre. Fordi du vet selv Apple må følge de fleste lover og når det er åpenbart feil på produkt og du har advokat så ender det opp med at Apple må betale. Så da kommer de heller med et program for å fikse så stille så mulig. Rettssak gir mye medieoppmerksomhet. Håper færrest mulig hører om det. Og da kan du selvfølgelig ikke saksøke Apple, fordi de utbedrer feilen gratis som er målet med å saksøke.

 

 

Det er kanskje ikke så mange som er klar over det, men det er sånn Apple alltid opererer og har gjort det lenge. Det er en veldig god strategi i forhold til å tjene penger. Ikke bare sparer de penger på å utbedre egne feil, men veldig få vet at det var Apples feil (fordi de skylder på kunden som ofte tror på dette, eller mener det ikke er feil) så rykte deres blir stort sett uendret. Samtidig så er det få som benytter retten sin til gratis reparasjon. Dessverre har ikke alle land like gode lover som Norge. Og om du f.eks er rammet av touch disease i Norge og Apple ikke vil fikse så kan du bare gå til Forbrukerrådet og si de ikke vil fikse noe som er deres feil. Og så går de etter Apple uten at du må samle folk og skaffe advokat.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At støyen fra tastaturet er redusert er bra, men hva med påliteligheten? Dagens tastatur slutter jo å fungere av seg selv etter 1-6 måneders bruk (avhengig av hvor mye du skriver).

 

Ifixit melder at den lavere lyden på tastaturet er en sideeffekt av en silikonhinne som er installert på tastene for å hindre støv, og de viser blant annet til et patent. Om det er en permanent fix eller ikke vites ikke..

 

https://ifixit.org/blog/10279/apple-macbook-keyboard-cover-up/

Endret av Sleggefett
Lenke til kommentar

Det svarer ikke på noe av det jeg skrev. Du har ingen svar der på noe av det jeg skrev Apple driver med. Som er svært kritikkverdig. Og det jeg sier er sant og kan ikke benektes. Bare les alle kildene så ser du det. Og de fleste kildene mine er eple-sider. De som klager er Mac-eiere og iPhone-eiere. Så du må være passe glad i Apple med stor tro på at de er ufeilbarlige for å ikke finne dette kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Ehhh.... du svarte jo ikke akkurat på mitt argument heller da, gjorde du? Linken jeg viser til er jo en innrømmelse der de faktisk viser til problemer de har mottatt. Hva er det du leter etter? En statement som sier; «Yes, we are absolutely shit and we hope that no one buys or products in the future»

 

Du sparker en død hest, get over it

 

Uansett, det er helt fair at Apple kan kritiseres, jeg har da ALDRI påstått noe annet? EDIT: til den «du må passe glad i Apple hvis» bullshittet

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ehhh.... du svarte jo ikke akkurat på mitt argument heller da, gjorde du?

Ehm, jo jeg gjorde det. Leste du alt jeg skrev?

 

De blir tvunget til å fikse gratis etter at folk samler seg og truer med søksmål. Og de opplyser ikke kunder om dette og forbyr ansatte å nevne det til kunder og prøver å ikke spre informasjon om det. Gjemme det et sted på nettsiden og kunder må selv aktivt forlange gratis reparasjon ellers så kan det godt være Apple ansatt ikke sier noe om program. Kommer litt an på samvittighet til Apple ansatt.

 

Så de innrømmer ikke feil, de blir tvunget til å vedgå feil. Det er stor forskjell. Så da var hele poenget mitt og det du svarte på at om de lager ny modell vil de ikke si de har fikset en feil. Fordi Apple vil ikke at noen skal vite at det noengang var en feil. Minst mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...